AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 37 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 737
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Det var forferdelig bra du brukte isopor mot ytterveggen. Om det skulle sprekke litt så gjør ikke det noe, det kommer ikke bulende opp uansett. Bare legg plast over og hold det fuktig så lenge som mulig. Så minsker du sjansen for sprekkdannelser.

Det burde gå å bare bruke ca 5 cm vegger i alle veggene. Gå ned til cc300 for en stivere vegg er mulig.

Det kan nok være lurt av deg å se om du får tak i en tømmermann eller byggmester som kan hjelpe deg med den bæreveggen. At det går an å få til en vegg med forskjøvet stendere er det liten tvil om. Evnt kan du prøve å få tak i hjelp av en byggmester el. (ikke lett å få de til å komme for en potlejobb).
    Jeg kjenner til en byggmester som kanskje kan gi noe innspill, men vi får se.
    Ellers så kan det kanskje fungere med 48x48 med CC30, men det må nesten noen med kompetansen avgjøre. Er det opp til meg så høres det som en fin-fin løsning

Forskjøvet stenderverk synes jeg blir mer stress enn jeg ønsker, samt at jeg har gitt meg en ferdigstillingsdato dette året, noe som er stressende nok

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK, du må registrere deg på ByggeBolig.no - Amatører & Fagfolk deler Erfaring & Kunnskap! og legge inn problemet med bæreveggen din der. Er mange som har gode innspill hvis en har et problem på det forumet.

K
    Det var en god ide! Takker for tips.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det det skal gå bra med 5cm vegger ut mot betongveggene. Blir jo ikke allverden isolasjon da.

Å ha forskjøvet stenderverk mot bæreveggen din gjør at du kan bruke større dimmensjon på stenderene, noe som er meget bra med hensyn til lydlekkasje.

Ring han kompisen og få han på befaring.

K

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det det skal gå bra med 5cm vegger ut mot betongveggene. Blir jo ikke allverden isolasjon da.

Å ha forskjøvet stenderverk mot bæreveggen din gjør at du kan bruke større dimmensjon på stenderene, noe som er meget bra med hensyn til lydlekkasje.

Ring han kompisen og få han på befaring.

K
    Forskjøvet stenderverk er bra med tanke på lydisoolasjon, ja, men rom i rommet er vel enda bedre?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Forskjøvet stenderverk er bra med tanke på lydisoolasjon, ja, men rom i rommet er vel enda bedre?
    Skal du gå så langt å bygge rom i rommet tror jeg du kan glemme 48mm stenderverk. Rom i rommet innebærer jo separat tak i rommet som ikke henger i det gamle og veggene er helt frikoblet fra de eksisterende veggene. Nytt flytende gulv osv osv. Rom i rommet er det aller beste ja, men også den metoden som krever mest plass både vertikalt og horisontalt.

Å sette opp en ny vegg innenfor den gamle er ikke rom i rommet løsning.

En rom i rommet løsning er ikke forenelig med ditt ønske om å ta minst mulig av bredden.

Sett opp lydbøyler i taket, bygg skikkelige lydvegger (forskjøvet stenderverk og 2 lags gips, akryl alle alle bauger og kanter) der det trengs og gå ned til 48mm på veggene som grenser til betong.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du gå så langt å bygge rom i rommet tror jeg du kan glemme 48mm stenderverk. Rom i rommet innebærer jo separat tak i rommet som ikke henger i det gamle og veggene er helt frikoblet fra de eksisterende veggene. Nytt flytende gulv osv osv. Rom i rommet er det aller beste ja, men også den metoden som krever mest plass både vertikalt og horisontalt.

Å sette opp en ny vegg innenfor den gamle er ikke rom i rommet løsning.

En rom i rommet løsning er ikke forenelig med ditt ønske om å ta minst mulig av bredden.

Sett opp lydbøyler i taket, bygg skikkelige lydvegger (forskjøvet stenderverk og 2 lags gips, akryl alle alle bauger og kanter) der det trengs og gå ned til 48mm på veggene som grenser til betong.
    Dersom jeg går videre med de planene jeg har nå, blir det rom i rommet. Gulvet er allerede flytende, tre nye vegger er uansett planlagt for lenge siden. Går jeg for ny vegg "på" den fjerde veggen også, i stedet for forskjøvet stenderverk, legger jeg nye takbjelker i mellom eksisterende takbjelker ogg justerer høyden slik at det er passe glipe mellom gammelt og nyee bjelkelag. Jeg mener vel at en slik løsning vil være "rom i rommet".

Angående å beholde meddst mulig av bredden, så vil jeg spare ca 40mm på å benytte forskjøvet stenderverk kontra å bygge en ny vegg for bruk i en "rom i rommet" løsning.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg går videre med de planene jeg har nå, blir det rom i rommet. Gulvet er allerede flytende, tre nye vegger er uansett planlagt for lenge siden. Går jeg for ny vegg "på" den fjerde veggen også, i stedet for forskjøvet stenderverk, legger jeg nye takbjelker i mellom eksisterende takbjelker ogg justerer høyden slik at det er passe glipe mellom gammelt og nyee bjelkelag. Jeg mener vel at en slik løsning vil være "rom i rommet".

Angående å beholde meddst mulig av bredden, så vil jeg spare ca 40mm på å benytte forskjøvet stenderverk kontra å bygge en ny vegg for bruk i en "rom i rommet" løsning.
    Skjønner hva du mener, men rom i rommet er det ikke. Du setter opp lydhimling og 3-4 lydisolerte vegger Flisespikkeri, i know
    Du planlegger å sette opp veggene på det eksisterende flytende gulvet og feste disse i det eksisterende taket?

40 mm? det forutsetter bruk av 48 mm stendere da? Med forskjøvet stenderverk kan du bruke 98mm stendere, som er MYE stivere og vil gi deg bedre lydisolasjon. 48 mm stendere på en frittstående vegg som skal være lydvegg tviler jeg går bra med mindre du klarer å stive den av el. 48mm er kjempefleksibelt og kan ikke sammenliknes med 98 mm.

Edit: uansett hva du går for, ikke glem isolasjonen mellom veggene

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener, men rom i rommet er det ikke. Du setter opp lydhimling og 3-4 lydisolerte vegger Flisespikkeri, i know
    Du planlegger å sette opp veggene på det eksisterende flytende gulvet og feste disse i det eksisterende taket?
    Det flytende gulvet har ikke kontakt med yttterveggene i mur, men går under eksisterende stenderverk på de to andre veggene. Alle de nye veggene vil festes i nytt bjelkelag i taket, og det vil ikke være kontakt med eksisterende tak. Kanskje ikke 100% rom i rommet, men 90%?

40 mm? det forutsetter bruk av 48 mm stendere da? Med forskjøvet stenderverk kan du bruke 98mm stendere, som er MYE stivere og vil gi deg bedre lydisolasjon. 48 mm stendere på en frittstående vegg som skal være lydvegg tviler jeg går bra med mindre du klarer å stive den av el. 48mm er kjempefleksibelt og kan ikke sammenliknes med 98 mm.
    Det regnestykket tar høyde for bruk av 2 tom 3 rund bout, også i en konstruksjon med forskjøvet stenderverk. I så tilfelle beregnet jeg at avstanden mellom originalt- og forskjøvet stenderverk var 20mm.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, da er jeg med hvordan du har tenkt å gjøre det.

Er nesten rom i rommet ja Du kan nok spare noen cm ved å bruke forskjøvet stenderverk eller gå over til stålprofiler på den ene veggen iallefall. Disse mener jeg kan fås i 48mm størrelse og kan nok brukes til ditt formål med hell.

Jeg skjønner ikke hvordan det kan være et flytende gulv og gå under en bærevegg. Støper en først veggene og deretter gulvet når en bygger så skal det være mellomrom mellom gulvet og betongveggene. Men det at jeg ikke ser det for meg betyr ikke at det ikke stemmer

K

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du at 48mm reisverk er nok til å bære taket?
    Taket er vel minimum 2*4" på høykant, aller helst 2*6".

Ser for meg at veggene blir litt "myke" om du bruker 48mm rund baut.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster

Det kan jeg love ikke går. Taket må da henge fritt i lydbøyler som er festet i det eksisterende taket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster

Tanken er å bruke 2*3 i veggene, og det skal være helt kurant, også med nye takbjelker hvilende oppå.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du breuker metoden til BEF, med å feste gips på utsiden av veggen, før du setter den opp, så hjelper det helt klart på stivheten.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er uansett så heldig å få et lite besøk av en byggmester i dag, så da regner jeg med at det blir bestemt hvordan konstruksjonen blir

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er uansett så heldig å få et lite besøk av en byggmester i dag, så da regner jeg med at det blir bestemt hvordan konstruksjonen blir
    Kjempebra, fortell hva som ble anbefalt da.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra, fortell hva som ble anbefalt da.
    Det var svært nyttig å slå av en prat med byggmesteren, og jeg er svært takknelig for at han tok seg tid til det (han er fryktelig travel). Utfallet ble at jeg har bestemt meg for å sette opp fire nye vegger. Dessverre så er jeg nødt til å ha ca 1" avstand fra de nye veggene til betongveggene, noe som stjeler mer bredde enn jeg hadde håpet på. Dog, det er bedre med et mindre rom enn et rom med fuktproblemer ol.

Taket er ikke 100% avgjort enda, og byggmesteren anbefalte lydhimling siden det var det som ble brukt i dag. Jeg ønsker egentlig fortsatt å bruke sekundært bjelkelag som kun er mekanisk sammenkoplet med de nye veggene, men jeg skal undersøke litt mer rundt dette før jeg tar en avgjørelse. Jeg har kikket litt etter tabeller som viser eventuelle forskjeller på disse løsningene, men jeg har enda ikke funnet noe fornuftig. Alle tips mottas med takk

Når det gjelder gulvet så er jeg usikker. Jeg skal rette av det verste slik at jeg kommer under 10mm tootalt avvik, men jeg kommer ikke til å ta hele gulvet siden det kommer til å kreve mange ganger så mye avrettingsmasse, samt at det er mer jobb.

Videre så har jeg vurdert løsningen med teppefliser direkte på betongen, men jeg er usikker på om det er noe mer å hente lydmessig ved å bruke spon, trinnlydsplater etc. i tillegg...? Gulvet er allerede mekanisk frikoblet fra murveggene. De andre innerveggene står naturligvis på samme såle, og der vil det da være forbindelse. Jeg har sett at det er anbefalt med trinnlydsplater, men vil det hjelpe i dette tilfellet? Jeg har ca 40mm (maks) å gå på fra gulvet opp til dørkarmen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -gulv-kino-jpg

Hadde det vært en ide om å pigge opp litt av gulvet i området hvor du har målt 0mm? Hvis du enkelt klarer å ta bort 10-15mm der så blir det mye mindre jobb å rette opp gulvet til slutt?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    -gulv-kino-jpg

Hadde det vært en ide om å pigge opp litt av gulvet i området hvor du har målt 0mm? Hvis du enkelt klarer å ta bort 10-15mm der så blir det mye mindre jobb å rette opp gulvet til slutt?
    Jeg ser vel for meg at det er enda mer arbeid enn å rette opp hele gulvet. Etter at jeg har rettet de områdene som er verst, så er målet å sitte igjen med 8mm avvik maks. For et gulv som ikke skal ha parkett så er det OK.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det forrige rommet jeg bygde, som vel også var nesten rom-i-rom, benyttet jeg 048x048 med CC30. Her ble det satt opp et nytt bjelkelag som topp av hver vegg ble festet i på sideveggene. Med to lag forskjøvet gips, samt noen rettholter (048x048 er skikkelig propell-stender) ble veggene overraskende stive!

Benyttet også lydbøyler mot det nye bjelkelaget, også her to lag forskjøvet gips med fuging mellom plateskjøter og mot vegg.

Hvilke trinnlydplater har du tenkt på? Hvis du skal benytte glava trinnlyd (20mm) må du også bruke gulvspon. Trinnlyd og gulvspon bygger alene 42mm, så allerede her går du over grensen på 40mm.

Du nevner teppeflis direkte mot betongen. Dette ser jeg for meg at vil bli veldig kaldt.. Med mindre du ta tenker varmekabler og gulvspon før dette (som jeg ser du har nevnt)?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    (048x048 er skikkelig propell-stender)
    Haha, artig uttrykk! Det hadde jeg ikke hørt før!
    Tror vi trenger et sitat her:
    Sitat Opprinnelig postet av The Julekalender
    That was a good vending! Can you gjentake that? Maybe we could use it in another episode?

Side 11 av 37 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •