AK's kommende kino - Nærmer seg slutten - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 37 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 737
  1. #181
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nå, tatt deg ferie nå eller? Ka skjer!

  2. #182
    Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette var en veldig lærerik tråd, MindWaste kommer med mange gode forklaringer.

    Lykket til vidre

  3. #183
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det har vært dårlig med oppdateringer i tråden min den siste tiden, noe som skyldes en litt "lat" trådstarter, men også fordi at fremgangen ikke har vært like god som jeg hadde håpet på.

    Uansett, det som har skjedd siden sist er:

    # Det gamle elektriske røropplegget er "renovert" slik at det ikke lenger ligger under takbjelkene og er i veien for det nye lydtaket jeg skal lage.

    # Den ene døren er nå fjernet, og veggen mot gangen (bærevegggen) er nå kledd med paneler (ca samme type som de som er der fra før) der hvor døren var. Selvssagt ble dette mer jobb enn først antatt siden jeg måtte kle en mye større del enn bare det partiet der hvor døren var.

    Videre plan er å gjøre det som trengs med gulvet, men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. For det første så er det et relativt stort mellomrom mellom ytterveggene (murveggene) og øvre såle innvendig i rommet. Per i dag ligger det isolasjon i denne "glipen", men jeg er usikker på om jeg skal beholde den som den er, om jeg bør bytte ut den gamle isolasjonen, om jeg eventuelt bør fjerne isolasjon og fylle glipen med sand/pukk, eller om jeg rett og slett bår støpe igjen (se bilde). Og i tilfelle støp, finnes det noe jeg kan bruke som ikke må tørke i det lange og det brede før jeg eventuelt benytter avrettingsmasse over?

    -kortveggg-mur-2-lowrez-jpg

    -kortveggg-mur-3-lowrez-jpg


    Det andre jeg er usikker på er hvor mye skjevheter som skal tolereres på gulvet. Per i dag er maksimalt avvik ca 28mm fra høyeste til laveste punkt. Det laveste punktet vil bli korrigert med avrettingsmasse, slik at maksimalt avvik etter dette vil være ca 18mm, og da kommer vel egentlig spørsmålet om det er "bra nok", eller om jeg bør gjøre enda mer? Jeg har laget en enkel skisse som viser de forskjellige avvikene i rommet.

    -gulv-kino-jpg


    Jeg har også fått målt litt på den innvendige bæreveggen, og det ser ut til at det er mulig å sette opp forskjøvet stenderverk med cc60, noe som er bra. Det jeg er usikker på i den anledning er hvordan jeg skal gjøre det i endene av veggen, for der vil det bli en del avstand fra kortveggene til første "nye" stender på bæreveggen. Hvordan løses dette på best mulig måte slik at det er mulig å feste platene på en forsvarlig måte, også i endene av denne veggen? Og hvordan løser jeg det med tanke på stenderverk rundt døren? På vedlagte skisse er cc60 stenderne de "korte".

    -cc60-jpg

    -innvendig-revegg-1-lowrez-jpg

    -innvendig-revegg-2-lowrez-jpg


    Siden jeg har lite erfaring med denne typen arbeid så trenger jeg så mange (gode) råd som mulig.

  4. #184
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    -kortveggg-mur-2-lowrez-jpg
    Jeg har dessverre ikke fått lest så mye av det du har skrevet tidligere, så det er mulig jeg sier ting som ikke passer....

    Men litt avhengig av hvordan sålen ligger mot bakken, ås kanskje det hadde vært en ide å beholde den mekaniske frikoblingen mellom såle og vegg som det ser ut til at du har der? Jeg tror jeg hadde gjort følgende:

    0. Fjernet gammel isolasjon (eller dyttet den noe lenger ned)
    1. Gjort grundig rent de nederste 5 cm langs veggen
    2. Laget en ramme langs veggene, slik at rettemassen stoppet omtrent 2 cm fra veggene.
    3. Rettet gulvet
    4. Fjernet (isopor?) rammen igjen
    5. Primet vegg og kant på avrettingsmasse
    6. Dyttet 25 mm bunnfullingslist ned i sprekken
    7. Fuget tett med silikon

    Mulig dette er lettere sagt enn gjort...

  5. #185
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Men litt avhengig av hvordan sålen ligger mot bakken, ås kanskje det hadde vært en ide å beholde den mekaniske frikoblingen mellom såle og vegg som det ser ut til at du har der? Jeg tror jeg hadde gjort følgende:

    0. Fjernet gammel isolasjon (eller dyttet den noe lenger ned)
    1. Gjort grundig rent de nederste 5 cm langs veggen
    2. Laget en ramme langs veggene, slik at rettemassen stoppet omtrent 2 cm fra veggene.
    3. Rettet gulvet
    4. Fjernet (isopor?) rammen igjen
    5. Primet vegg og kant på avrettingsmasse
    6. Dyttet 25 mm bunnfullingslist ned i sprekken
    7. Fuget tett med silikon

    Mulig dette er lettere sagt enn gjort...

    Takker for tips! Dog, jeg tror rett og slett ikke jeg orker å gjøre det så omfattende, selv om resultatet sikkert ville blitt veldig bra. Jeg tror faktisk jeg bare skal fjerne den gamle isolasjonen og fylle på med mørtel. Vil det kunne bli potensielle problemer med kuldebro dersom jeg ikke legger en remse med isopor unders?

  6. #186
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Takker for tips! Dog, jeg tror rett og slett ikke jeg orker å gjøre det så omfattende, selv om resultatet sikkert ville blitt veldig bra. Jeg tror faktisk jeg bare skal fjerne den gamle isolasjonen og fylle på med mørtel. Vil det kunne bli potensielle problemer med kuldebro dersom jeg ikke legger en remse med isopor unders?
    Tja, si det du. Tror ikke jeg har kompetanse nok på dette til å gi deg noe godt svar egentlig. Jeg ville ha gjort det annerledes, men det har jeg jo sagt før ;-)

  7. #187
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Tja, si det du. Tror ikke jeg har kompetanse nok på dette til å gi deg noe godt svar egentlig. Jeg ville ha gjort det annerledes, men det har jeg jo sagt før ;-)
    Jeg har nå kjøpt isopor og mørtel, så nå skal det fylles i Jeg tar ikke noen sjangse med tanke på kuldebro, så jeg kommer til å legge isopor i bunnen.

  8. #188
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bombe at Rune foreslo noe som innebærer fuging!

    Fra spøk til revolver så støtter jeg forslaget hans om å beholde den mekaniske frikoblingen, men ser du allerede har bestemt deg for å fylle igjen med mørtel.
    Risken er tilstede for at mørtelen du peiser nedi suger fukt fra vegg eller grunn. Jeg ville hvertfall vurdert å legge en tynn strimle isopor mot yttervegg som stikker høyere enn støpen. Skjær vekk isopor etter støp og fug over denne spalten.

    18mm skjevhet på gulvet høres litt mye ut, men slik jeg forstår deg så vil du med avrettingsmassen lage ett gulv som er rett men haller mot en eller annen side? (altså nulle ut svanker/buler i gulvet)
    At du har høydeforskjell mellom motstående hjørner el.l. spiller mindre rolle så lenge du har en plan flate, men jo rettere gulvet er i utgangspunktet jo lettere blir arbeidet med vegger og plater på ett senere tidspunkt.
    For legging av parkett er kravet +/- 2mm pr 2 meter.

    Ang vegger:
    Er det slik at du tenker å sette opp vekslede stendere inn i den gamle veggen vil du få problemer mot hjørner og ved dør slik du har beskrevet. Der er det ingen annen utvei enn å fore rett utenpå de eksisterende stendere.

  9. #189
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Bombe at Rune foreslo noe som innebærer fuging!
    Hehehe...

  10. #190
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehehe...
    No offence min gode mann! Jeg har stor respekt for den konsekvent nøye måten du løser problemer på.

  11. #191
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Bombe at Rune foreslo noe som innebærer fuging!

    Fra spøk til revolver så støtter jeg forslaget hans om å beholde den mekaniske frikoblingen, men ser du allerede har bestemt deg for å fylle igjen med mørtel.
    Risken er tilstede for at mørtelen du peiser nedi suger fukt fra vegg eller grunn. Jeg ville hvertfall vurdert å legge en tynn strimle isopor mot yttervegg som stikker høyere enn støpen. Skjær vekk isopor etter støp og fug over denne spalten.
    Jeg har faktisk ikke støpt enda siden jeg ble usikker på hele greia. Jeg pratet også en del med min far, og han sa at mørtelen ikke ville henge noe videre godt mot det gamle dekket, og at faren for at resultatet var at det ville bli "løse sementbiter" mellom originalt dekke og vegg, var ganske stor.
    Jeg bestemte meg også for å prøve å beholde den mekaniske frikoblingen mellom gulv og vegg, og jeg har nå kappet opp 20mm isopor og satt opp mellom dekke og vegg. I tillegg har vi mye "pakkechips" her på jobben, som jeg skal ta med meg noe av og legge ned i "slissen". Da skulle jeg kunne beholde den mekaniske frikoblingen.

    -isopor-plass-jpg


    Når det gjelder å få den nye betongen til å feste til det gamle dekket, fikk jeg anbefalt fra Hei'di å slemme litt utvannet fliselim på på de områdene hvor betongen skal feste, før jeg legger på betong. Dettte skal da gjøres "vått i vått". Fyren jeg pratet med hos Hei'di mente da at det ikke skulle være noe problem for den nye betongen å få feste.

    Jeg har allerede kjøpt 4 sekker med B20 betong fra Hei'di, men bør jeg kljøpe B30 i stedet for, siden den er noe sterkere?

    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    18mm skjevhet på gulvet høres litt mye ut, men slik jeg forstår deg så vil du med avrettingsmassen lage ett gulv som er rett men haller mot en eller annen side? (altså nulle ut svanker/buler i gulvet)
    At du har høydeforskjell mellom motstående hjørner el.l. spiller mindre rolle så lenge du har en plan flate, men jo rettere gulvet er i utgangspunktet jo lettere blir arbeidet med vegger og plater på ett senere tidspunkt.
    For legging av parkett er kravet +/- 2mm pr 2 meter.
    Gulvet er ganske rett og fint, og det er så langt jeg kan se ingen store svanker/buler. Jeg er enig i at 18mm er mye, men ved å ta tre hjørner så kommer jeg ned i ca 13mm avvik. Dette er da mellom midten på gulvet og øvre høyre hjørne (på skisse). Spørsmålet er om jeg må ha det enda mer nøyaktig...? Jeg kommer ikke til å legge parkett, og den foreløpige planen er å legge varmematter i bunn (8mm) etterfulgt av gulvspon og teppefliser.

    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Ang vegger:
    Er det slik at du tenker å sette opp vekslede stendere inn i den gamle veggen vil du få problemer mot hjørner og ved dør slik du har beskrevet. Der er det ingen annen utvei enn å fore rett utenpå de eksisterende stendere.
    Det var tanken ja, men jeg er usikker på om det er verdt all jobben? Jeg ser på Glava sine sider at forskjøvet stenderverk har store lydmessige fordeler kontra enkel vegg, og det er jo da også grunnen til at jeg har tenkt på en slik løsning. Jeg har også tenkt på om det er mulig å beholde veggen som den er og heller gå for trippelt platelag for å kompansere noe....?
    Alternativet er å sette opp en ny vegg innenfor den originale, men det tar mer av bredden enn jeg ønsker (som allerede er knapp (310cm)).

  12. #192
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har tenkt mye frem og tilbake på hvordan jeg skal gjøre det med bæreveggen, og omdet er fornuftig å prøve å få satt inn forskjøvet stenderverk eller ikke. Jeg vurderer nå også alternativene, som er to:

    1. Beholde veggen som den er, men gå for trippel platekledning for å kompanserer noe.

    2. Bygge rom i rommet, som utvilsomt er den beste løsningen. Dette tar ca 50mm mer av rommets bredde enn hva som er tilfelle for forskjøvet stenderverk.

    Rom i rommet er selvsagt den beste løsningen, men jeg er litt usikker på hvilket behov jeg har for å dempe lyden i forhold til resten av huset. I de fleste tilfellene vil nok jeg og min bedre halvdel se film sammen, men i enkelte tilfeller vil nok jeg se filmer sammen med kompiser, og da kan det nok være greit at ikke hele huset er en høyttaler.....

    Når man bygger rom i rommet, hvor mye avstand må man ha mellom gammel og ny vegg? Holder det eksempelvis med 10mm?

  13. #193
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stikkordet er marginer.

    10 mm hadde holdt - hvis du kunne være sikker på at ALT var 100% rett og du målte alt 100% rett hele tiden.

    Sånn er det dessverre ikke i den virkelige verden. Jeg ville i alle fall gått for 20mm for å være sikker.

  14. #194
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Stikkordet er marginer.

    10 mm hadde holdt - hvis du kunne være sikker på at ALT var 100% rett og du målte alt 100% rett hele tiden.

    Sånn er det dessverre ikke i den virkelige verden. Jeg ville i alle fall gått for 20mm for å være sikker.
    Alt kommer jo til å være 100% i det jeg setter det opp, men dessverre er det vel slik at tre har en lei tendens til å leve litt mer enn ønskelig...

    Hvilke alternativer finnes dersom jeg går for stenderverk i stål?

  15. #195
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva mener du med alternativer da? Hva slags forskjellige stålstendere?

  16. #196
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva mener du med alternativer da? Hva slags forskjellige stålstendere?
    Jeg kan jo ikke så mye om emnet, men jeg mener bestemt at man kan gå ned i dimensjon dersom man går for profilert stenderverk i stål....

  17. #197
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det kan godt hende. Jeg vet dessverre ikke så mye om dette. tror det er en del info på Norgips og Gyproc.

  18. #198
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått støpt i mellomrommet mellom sålen og veggen på de to ytterveggene. Jeg brukte 20mm isopor mot yttervegg, samt "pakkechips" (isopor) nederst i glipen slik at jeg beholder den mekaniske fristillingen mellom dekke og veger. Forhåpentligvis så fester den nye sementen til den gamle slik at det ikke sprekker opp.

    Når det gjelder konstruksjonen forøvrig, så er jeg usikker. "Rå-rommet" er nå 320cm bredt fra murvegg til bærevegg inn mot gangen. Jeg har ønske om ikke å gå under 300cm når rommet er satt opp, men jeg ser at det blir vanskelig dersom jeg skal bygge rom i rommet. dersom jeg kunne konstruert veggene med 48x48 så har jeg "klart meg", og havnet på ca 302-303 cm. Det ville da betinge bruk av 50mm isolasjon mot yttervegger, men jeg kjenenr ikke til om det er mulig? Med 48x68, som er anbefalt, havner jeg på 298-299 cm. Dette er ikke store forskjeller, men det er muligens nok til å lage problemer for meg med tanke på blant annet lerret.

    Finnes det noen alternative løsninger her? Jeg har kikket på stålstendere, men de er også 68cm i bredde, så det hjelper lite. Jeg leste noe om noen som hadde benyttet 2"4" til dette formålet, men satt de opp på tverre. Det vil si at de bare bygger 2" ut i rommet. Hva tenker dere om den løsningen?

  19. #199
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var forferdelig bra du brukte isopor mot ytterveggen. Om det skulle sprekke litt så gjør ikke det noe, det kommer ikke bulende opp uansett. Bare legg plast over og hold det fuktig så lenge som mulig. Så minsker du sjansen for sprekkdannelser.

    Det burde gå å bare bruke ca 5 cm vegger i alle veggene. Gå ned til cc300 for en stivere vegg er mulig.

    Det kan nok være lurt av deg å se om du får tak i en tømmermann eller byggmester som kan hjelpe deg med den bæreveggen. At det går an å få til en vegg med forskjøvet stendere er det liten tvil om. Evnt kan du prøve å få tak i hjelp av en byggmester el. (ikke lett å få de til å komme for en potlejobb).

  20. #200
    Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    AK, du må registrere deg på ByggeBolig.no - Amatører & Fagfolk deler Erfaring & Kunnskap! og legge inn problemet med bæreveggen din der. Er mange som har gode innspill hvis en har et problem på det forumet.

    K

Side 10 av 37 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •