Planlegger hjemmekino, ønsker tips.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Planlegger hjemmekino, ønsker tips.

Hei alle hjemmekino-entusiaster!

Planlegger hjemmekino og har lest litt her på forumet en god stund. Vil gjerne ha kommentarer/tips til mine valg/betraktninger angående valg av utstyr til min eventuelle fremtidige hjemmekino.

Først, bare så jeg er sikker på at jeg husker 9-klasse matematikken min korrekt og har forstått dette med størrelse:
    Et lærret på 235*100cm vil være i format 2.35:1 og 100" stort.
    Korrekt?

Så til min nye store plan. Hjemmkino i loftstuen, 6*5m. Her vil en del av gulvareal gå bort siden det er skråtak helt ned til gulvet, i tillegg er det trappeoppgang i det ene hjørnet. Kinoen vil være i den "korte" enden. Altså 5m maks avstand til lerret. Bruksområdet vil være primert DVD filmer, men også Xbox og PC må kunne benyttes. Budskjettet er i den nedre klassen.

Projector:
    Rundt 15000,-
    Her har jeg funnet frem 3 alternativer (alle er 16:9). Akkurat nå er de litt i overkant av mitt budskjett, men prisene forandres jo hele tiden, og det blir ikke innkjøp før til høst/vinter uansett.

Panasonic PTA500U
    InFocus SP4805
    Optoma (ThemeScene?) H30.(Hvorfor er ikke denne på projectorcentral sin top 15 liste??)

Jeg er ikke sikker på hva jeg burde velge her, men begge de første ligger på projectorcentral sin top5 liste. Tipper alle 3 vil være bra nok for meg.
    (Burde jeg også vurdere 4:3 projectorer??)

DVD-spiller:
    rundt 2000,-
    Her har jeg bestemt meg for en stasjonær spiller og ikke noe HTPC. Vil ha med progressiv scan, og har sett ut pioneer sin nye spiller DV-575A, denne ser ut til og ha alt og er ikke så dyr.

Receiver:
    Helst ikke mere enn 4k.
    Her har jeg ikke sett så veldig mye rundt, men tror at Denon sin AVR-1604 vil gjøre jobben. Eventuellt AVR1608, denne er litt kraftigere, men dyrere!

Høytalere:
    Her har jeg enda ingen formening enda, men vil ha "kone-vennlige", altså ikke noen store monster-høytalere.

Lærret:
    Her har jeg tenkt og mekke noe selv etter og ha sett hvor bra mange her har fått sine DIY-lærret til. Tenker på noe ala maskert ramme med lærret stiftet fast og et eller annet system for maskering ved forskjellige format. Satser på et 2.35:1 lærret ca. 100".

Så, da er det bare og komme med deres kommentarer og tips. Jeg tar i mot med åpne armer!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tobben
    Optoma (ThemeScene?) H30.(Hvorfor er ikke denne på projectorcentral sin top 15 liste??)
    Dette er en 4:3 pj.

I 16:9 vil den benytte 800*450 pixler.

Receivere i budsjett klassen ville jeg også sett nærmere på Yamaha. De presser stadig prisene og det er god konkurranse på dette merket. Dessuten har Yamaha vunnet en rekke priser. Denon har ikke vist samme tendensen på pris siden og har monopolsituasjon vet at kun en forhandler Denon merket i Norge. Men det finnes flere gode receivere.

Mvh

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerret: Du har bestemt deg for 2.35:1. Ville tenkt gjennom det en gang til og valgt 1.78: 1 eller 1.85:1.

Se denne tråden: http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...amp;highlight=

Receiver: Støtter Soundfre@ks betraktninger. Ville allikevel valgt høyttalere før du "spikrer" receiver-valget.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Tiger"]Lerret: Du har bestemt deg for 2.35:1. Ville tenkt gjennom det en gang til og valgt 1.78: 1 eller 1.85:1.

Se denne tråden: http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...amp;highlight=

Hm, er nok noe jeg ikke skjønner her. Hva med de filmene som er i format 2.35:1 ?? Må det ikke maskeres oppe og nede på et 1.85:1 lerret i tillegg til sidene??

[quote="Soundfre@k"]
    Dette er en 4:3 pj.

Igjen må det være noe jeg ikke skjønner. I spec'en står det Aspect Ratio 16:9. Er det ikke en 16:9 projector da?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Concept 6 er vel en designmessig ålreit høyttaler som går fint med en billigere receiver.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE tobben.

Det er riktig at har man et 1.78:1 , eller 1.85:lerret, så vil en 2.35:1 film oppleves bedre dersom du maskerer ytterligere, men du får jo et praktisk problem når du har et 2.35:1 lerret og skal vise film med 1.85:1.

Hva gjør du da? Viser filmens ovre og nedre del utenfor lerretet?

Lag et 1.78:1 lerret, og monter på løse maskeringer til 2.35:1 filmmateriele.

H30 kan vise 16:9, men er ikke en ekte 16:9 projektor. Det betyr at projektoren, i likhet med X1 og BenQ6100, vil vise bittelitt lysutslipp over og under 16:9 feltet på veggen/lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    re Tiger

Fanken ta alle disse forskjellige formatene, :roll: hehe..
    Skjønner nå at i alle fall 2.35:1 ikke er det smarteste.. Ser at ellers rundt omkring anbefales det skjerm i forhold til projector type, altså 4:3 lerret til 4:3 projector og 16:9 lerret til 16:9 projector.
    Men 1.78:1 vet jeg ikke om jeg skjønte, dette blir jo litt mindre enn 16:9, og hva er fordelen kontra 16:9 lerret hvist utgangspunktet er en 16:9 projector??

Og angående H30 (igjen, hehe). Når jeg leser spesifikasjonene på themescene sine hjemmesider ser jeg ikke 4:3 stå noe plasser, mens "widescreen" og "16:9" derimot... Hvordan kan jeg ut i fra specen se at det er en 4:3 projector?? (dette er jo litt viktig, er det ikke?)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øh, 1.78:1 er 16:9. :P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Titt litt på denne linken for specs på H30.

Mvh

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16:9 = 1,77777777 ergo 1,78:1. Dette er standard. Mange filmer kommer i 1,85:1 og 2,35:1. Det er litt kjipt at de ikke kan holde seg til det samme.

Du kan gjøre som Atano. 2 forskjellige lerret. Dersom du lager DIY koster det deg ikke mye eksta. Se:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10196
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...6&start=30

Jeg kommer til å lage maskering for 1,78:1 og 2,35:1. Da kan jeg bytte etter behov.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry folkens...

Jeg som har bommet i elementer matematikk.
    Da er jeg omsider enig, hehe.
    16:9 er 1.78:1

Hadde rett og slett bommet da jeg hadde tegnet formatene i forhold til hverandre på et papir og trodde 1.85 hvar widescreen 16:9.
    Sorry, sorry...

Men hva tror dere om ferdige høytalersett fra f.eks HiFi klubben??
    Tenker da på nedre prisklasse. Carwin Vega eller Argon, begge rundt 3000.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått litt opp i pris og kikket på DALI Trio.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE Soundfre@k

Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Titt litt på denne linken for specs på H30.

Mvh
    Ok, der ser jeg at det er spesifisert 4:3 chip.
    Mulig jeg er pirkete nå, men jeg velger og forholde meg til produsentens egen informasjon. Spec på ThemeScene sin hjemmeside kan du se her.
    Hvor ser jeg her at det er en 4:3 projector og ikke 16:9 som jeg - som en amatør - for et intrykk av når jeg forholder meg til produsentens egen informasjon??

mvh
    tobben

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    800:600 = 4:3.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan titte litt på de amerikanske sidene.

http://www.optomahometheater.com/content/H30.asp

Optoma har hele tiden gått "inn" for å lage 16:9 pj ut av en 4:3 DMD chip. Det første de gjorde var å låse noen av pixlene slik at chipen viste 16:9. Men dette ble ikke helt vellykket siden vi forbrukerne heller ville fikse dette selv. Nå sender Optoma ut ett maskeringslokk som passer H30. Men det er likefult en 4:3 projektor. Men, den viser 16:9 materiale godt... Man kan også få linse som gjør at du får "ekte" 16:9 og at du benytter hele oppløsningen til 4:3 chippen. Det vil imidlertid ikke overraske meg om Optoma snart slipper en ny versjon av H30 med den samme chippen som sitter i 4805.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    800:600 = 4:3.
    Ja den er grei.
    Men jeg gir meg ikke. Kan ikke se i spec'en på ThemeScene sin hjemmeside (link postet lenger opp i tråden) at det står 800:600 nån plass, men jeg har vært blind før.

mvh
    tobben

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Kan titte litt på de amerikanske sidene.

http://www.optomahometheater.com/content/H30.asp

Mvh
    Ok, her er "native resolution" spesifisert. Gir meg nå og bare konstaterer at www.themescene.tv ikke er bra nok på og formidle spesifikasjonene, noe jeg synes er synd.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva tror dere om ferdige høytalersett fra f.eks HiFi klubben??
    Tenker da på nedre prisklasse. Carwin Vega eller Argon, begge rundt 3000.
    Alternativt kan du gjøre som meg kjøpe en komplett løsning. Reciever med DVD og høytalere, slik som denne: KISS m/Jamo til 4000, må være billig og bra :?:

Se ukens tilbud hos: http://www.mpx.no/default.aspx?phg=11

Bidda

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •