Fantonalds byggetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 34 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 661
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fantonalds byggetråd

DA er vel tiden kommet for å realisere noen av de tankene jeg har gått med i lange tider!

I fjor sommer tok vi over et nytt hus, og jeg så straks mulighetene for å lage et "gutterom" i kjelleren. Med tiden er jeg vel blitt noe man kan kalle.. tja... entusiast, og jeg har noe utstyr som fortjener å ikke bare stå og samle støv. Det har det gjort nå siden vi tok over huset. Fy.

Egentlig skulle jeg ha gjort noe enda tidligere, men det ble til at hundegård til damen og hennes store interesse ble prioritert i første omgang. Det er jo forsåvidt noe som er greit, dette blir jo selvfølgelig "smøring" for å kunne stå på litt i kjelleren for meg 8) . Hundene ble parkert sent i høst og jula er historie, så nå er det gutten som skal få utfolde seg!

Jeg har i ca. 3 år ligget og spanet på AVforumet. Det var vel først og fremst her jeg fikk inspirasjon til å kjøpe mitt nåværende utstyr - som jeg ble svært fornøyd med. Videre har jeg fulgt med på byggetråder og drømt om å kunne skaffe meg min egen lille hjemmekino. Det har vært svært spennende og lærerikt å følge forumet.

Av tråder som har gitt mye inspirasjon, kan jeg nevne byggetrådene til "homecinema" og "RuneW", samt tråden til referansekinoen til AVforum. Dette er noen eksempeltråder blant svært mange gode tråder! Stor takk til alle som legger ut info om hvordan ting blir gjort! Siden jeg henviser til andres arbeider, bør jeg vel legge ut lenker til dem:

homecinema

RuneW

Referansekinoen

Jeg er selv KOMPLETT amatør, og har kun så vidt skrudd en skrue før. Da tror jeg det er til stor hjelp å ha sett og lært litt av andre først. Så, da er det klargjort at jeg ikke har den store erfaringen innen husbygging og -oppussing. Meeen, jeg håper likevel at resultatet i kjelleren nå skal bli greit.

Først må jeg vel fortelle hva slags utstyr jeg har og tenker å anskaffe. Rommet blir selvfølgelig bygget med mitt nåværende kit i tankene. Samtidig må jeg forsøke å tenke litt framover og forutse eventuelle nedgraderinger/oppgraderinger. (Jeg satser selvfølgelig på OPPgraderinger !) Utstyrsliste:

Front:Klipsch RF83
    Center:Klipsch RC64
    Surround:Klipsch RS62 (Har ett par, tenker å anskaffe et par til.)
    Sub:Ikke kjøpt enda, men tenker STERKT på SVS PB13 Ultra!

Elektronikk:Rotel RB1090, Rotel RMB1095, Rotel RSP1068, Rotel RDV1092.

Projektor og lerret er også noe som jeg ønsker å skaffe når nå rommet blir ferdigstilt. Jeg har gjort meg opp noen meninger om hva slags PJ jeg vil ha, men forhåpentligvis får jeg også noe input fra medlemmene på forumet her.

Over til rommet jeg har til disposisjon. Det er altså et kjellerrom. Rommet er på 5,92m*3,37m. Det innehar noen skjevheter, men disse blir nokså ubetydelige - tror jeg. Rommet er fritt for innredning slik som det står i dag, og det har puss på golv og vegger. Taket består nå av påslått panel. Det er 1 vindu på den ene korte siden, og inngangsdør på den andre korte siden.

Rommet grenser til kjellerstue med den ene lange veggen. Ellers er to av veggene yttervegger, og den siste korte veggen støter til andre kjellerrom som ikke er i bruk. Over rommet har vi kjøkken.

Med andre ord har jeg per dags dato ca. 20 kvm å boltre meg på. Forhåpentligvis vil dette bli nok til et rom som kan bli et realt bruksrom. Planen er selvfølgelig å lage en "formell" kino, men samtidig vil jeg benytte rommet også en del som oppholdsrom i forbindelse med underholdning og jobbing på PC. Jeg håper (og tror!) også at rommets størrelse vil matche høyttalerne mine godt. Jeg tar uansett sats og prøver.

Jeg har tatt en del bilder, slik at man kan se hva jeg har å arbeide med. Så skal jeg forsøke å være så flink som jeg kan med å oppdatere tråden med bilder og illustrasjoner.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker lovende, flott introduksjon. Av og til er det jo greit at vi gutta også får oppfylt våre drømmer :wink:

Jeg ønsker deg lykke til, skal prøve å følge med på utviklingen og husk....massevis av bilder og detaljerte arbeidsbeskrivelser.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det jeg har å jobbe med:

-kjeller1-jpg
    Veggen rett foran og den til høyre er yttervegger. Veggen til venstre er innervegg.

-kjeller2-jpg
    Dette blir da baksiden av rommet. Veggen til venstre er yttervegg, mens veggen til høyre da blir innervegg.

-kjeller3-jpg
    Disse rørene kan by på problemer.... De går opp til kjøkkenbenken like over.

-kjeller4-jpg
    Det samme er det med dette røret :evil: . Dette er hovedvannledningen som går inn til huset. Selvfølgelig måtte den gå inn midt på veggen i det ellers så vel egnede kinorommet.

-kjeller5-jpg
    Døra er her lukket. Noe må man vel få ut av denne!?!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Dette virker lovende, flott introduksjon. Av og til er det jo greit at vi gutta også får oppfylt våre drømmer :wink:

Jeg ønsker deg lykke til, skal prøve å følge med på utviklingen og husk....massevis av bilder og detaljerte arbeidsbeskrivelser.
    Takker for den . Nå er det slutt på dawgs og jeg går over til mer gøyale ting . Skal legge ut info, og håper også på å få en del gode tips fra de mer erfarne brukerne der ute.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Ingrid Espelid så fint har sagt det; "så har me juksa litt". Jeg har sittet og eksperimentert litt med Sketchup, og har virkelig fått sansen for dette verktøyet. Det gir god oversikt over hvordan ting vil bli seende ut. Så... her kommer så den foreløpige planen:

-ferdigkino1-jpg
    Sett ovenfra

-ferdigkino2-jpg
    Jups. Ser ikke så verst ut. Men det er nok fremdeles langt hit :roll: .

-ferdigkino4-jpg
    Dette blir da baksiden i kinoen.

-ferdigkino5-jpg
    Gjett om jeg gleder meg til å sitte i sweetspot 8) !!!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så ganske raskt at det virker som det blir lite plass langt bak i rommet. Det ser ut til at bakhøyttalerne blir stående ganske så nært meg i min sweetspot. Jeg har snakket med folk om dette vil bli et problem, men det er foreløpig ikke kommet frem til noen konklusjon.

Kanskje noen på forumet her har noen synspunkter? Blir det for "tight" rundt bakhøyttalerne? Blir eventuelt løsningen å bare flytte sitteplassene fram?

I Sketchup har jeg regnet med 10 cm. innlekting på veggene. Det er selvfølgelig mulig å kanskje stramme inn dette litt. Men samtidig; hva utgjør noen cm her og der??

For å si det slik, så blir det ikke aktuelt å flytte hele den lange innerveggen!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo riktig flott ut!

Hvis det var min kino, så ville jeg:
    1) flyttet sidehøyttalerne litt lenger bakover, alt. flytte stolene litt lenger frem:

2) Jeg ville sørget for å få én sweetspot. Med to reclinere får du egentlig ingen sweetspot siden begge sitteplassene blir litt til siden for midten. Da må det kanskje bli en 3-seter sofa i stedet for reclinere. Det blir kanskje er litt kjedelig i forhold, men allikevel

Uansett, lykke til videre. Det er utrolig kult med et sånt rom, en skikkelig hule å gjemme seg bort i.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, det ser ut til at du har et fint utgangspunkt, men samtidig noen utfordinger og viktige avgjøreslser som må tas. Men jeg synes tegningene dine er fine, og det var noe slikt jeg så for meg selv da jeg først så rommet.

Utsyret er det ikke noe i veien med heller, supert er det. Men DVD spiller? Vi lever da i 2010, du må jo ha deg en skikkelig Blu-ray spiller, eller hva?

Og så tenkte jeg også på dette med en skikkelig sweetspot, dette er jo noe som du bør ha?

Skal bli spennende å følge med på utviklingen. Og se hvordan du takler utfordringene. Så lykke til.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid spennende med bygge tråder, det som jeg tenker på i første rekke er vannrør og avløpet i rommet. Her er det flere faktorer som spiller inn: takhøyde, lyd demping og design. Jeg ville absolutt gjort ett forsøk på å bygge inn rørene med en løsning der det er lett å komme til i ettertid. Dette vil jo redusere lyddempingen i rommet og stjele takhøyde men tilgang til dette må en nesten ha.

Lykke til med prosjektet...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden så herlig det er å få litt tilbakemelding !

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    2) Jeg ville sørget for å få én sweetspot. Med to reclinere får du egentlig ingen sweetspot siden begge sitteplassene blir litt til siden for midten. Da må det kanskje bli en 3-seter sofa i stedet for reclinere. Det blir kanskje er litt kjedelig i forhold, men allikevel
    *Kremt*, her må jeg vel komme med en liten tilståelse :roll: ... Jeg hadde vel egentlig tenkt å ha en 3-seter i stedet for 2 enkeltstående stoler. Det ble tegnet slik fordi jeg fant disse stolene som 3D-models i Sketchup, og de så litt "kule" ut. Det er vel kanskje behørig å oppdatere modellen litt da. :roll: For all del, du har rett!

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvis det var min kino, så ville jeg:
    1) flyttet sidehøyttalerne litt lenger bakover, alt. flytte stolene litt lenger frem:
    Det var kanskje flytting av stolene jeg så for meg. Jeg ser at jeg vil få ganske god plass frem til lerretet. Fra hodet til lerretet vil det bli omtrentlig 4,20 meter. Jeg hadde sett for meg kanskje et 2 meter bredt lerret, og med tommelfingerregelen (bredde på lerret)*1,5=sitteavstand, så burde jeg også kanskje havne på nærmere 3,50 meter.

Dessuten ser jeg at det kan være gunstig å flytte sitteposisjonen litt fram med tanke på vinkelen til fronthøyttalerne. Slik det nå er tegnet, er den 18 grader. Det burde si at jeg har litt å gå på.

-kinom-jpg

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Utsyret er det ikke noe i veien med heller, supert er det. Men DVD spiller? Vi lever da i 2010, du må jo ha deg en skikkelig Blu-ray spiller, eller hva?
    JA! Det blir selvfølgelig satt på prioriteringslista! Jeg nevnte ikke noe om det i introduksjonen stort sett fordi det ikke er så "romlig" og behøver å beregnes med i tegningene.

Hmm.... Hørte jeg PS3?? :wink:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert å dra frontrekka og skjermen litt ut på gulvet? Da får du plass til subene bak skjermen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    *Kremt*, her må jeg vel komme med en liten tilståelse :roll: ... Jeg hadde vel egentlig tenkt å ha en 3-seter i stedet for 2 enkeltstående stoler. Det ble tegnet slik fordi jeg fant disse stolene som 3D-models i Sketchup, og de så litt "kule" ut.
    Hehe, ja da så En 3-seter med sjeselong på den ene siden + en puff fungerer bra hos oss hvertfall. Man får jo kjøpt nakkestøtter til sofaen, det er nesten et must.

Det var kanskje flytting av stolene jeg så for meg. Jeg ser at jeg vil få ganske god plass frem til lerretet. Fra hodet til lerretet vil det bli omtrentlig 4,20 meter. Jeg hadde sett for meg kanskje et 2 meter bredt lerret, og med tommelfingerregelen (bredde på lerret)*1,5=sitteavstand, så burde jeg også kanskje havne på nærmere 3,50 meter.

Dessuten ser jeg at det kan være gunstig å flytte sitteposisjonen litt fram med tanke på vinkelen til fronthøyttalerne. Slik det nå er tegnet, er den 18 grader. Det burde si at jeg har litt å gå på.
    Virker som du har bra kontroll på detaljene. Å trekke frontene og lerretet lenger frem virker også som en god idé, du får mer luft rundt høyttalerne, noe som som regel er positivt på lydbildet.

Men da er det vel egentlig bare byggingen som gjenstår?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at du er godt i gang med planleggingen!

Et lite innspill: Siden du får såpass "smale" bakhøytallere, kan det godt hende at du fint klarer deg med en sentrert bakhøyttaler. Det viser seg at om du har en eller to bakhøyttalerere egentlig har minimalt å si. Flere høyttalere i front (Audyssey DSX) har mye mer effekt, men jeg skal ikke sette griller i hodet på deg...

Det kan forresten lønne seg å beregne punktene til evt ekstra fronthøyttalere med det samme, i tilfelle rottefelle. Jeg har dessverre ikke gjort dette enda jeg i flere forum spurte "Hvor kommer de neste kanelene hen?". Dessverre visste ingen om DSX (og lignende da)...

Lykke til!

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA! Det blir selvfølgelig satt på prioriteringslista! Jeg nevnte ikke noe om det i introduksjonen stort sett fordi det ikke er så "romlig" og behøver å beregnes med i tegningene.

Hmm.... Hørte jeg PS3?? :wink:
    Det er bra!

Jeg ville nok hatt en ps3 hvis jeg hadde et eget kinorom. Men foreløpig har jeg ps3 som min BD spiller, men jeg har vel funnet ut at jeg må få inn en skikkelig BD spiller her snart, for støyet fra min Ps3 er litt i meste laget, samtidig som det er litt knot med kontrollen og slikt.

Nå er vel også ps3 slim mer stillegående, men ville alikevell hatt en engen spiller.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden skal jeg følge med på fremover.
    Ser meget lovende ut.

Titt gjerne innom min stuekino tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Har du vurdert å dra frontrekka og skjermen litt ut på gulvet? Da får du plass til subene bak skjermen.
    Det... har jeg jo faktisk ikke tenkt på... Og det var jo slett ingen dum tanke! Skjønner egentlig ikke helt hvorfor jeg ikke har tenkt dithen!? -Men dersom det blir gjort, så blir det jo plass til to !! subber - og det er jo slett ikke å forakte.

Har drodlet, tegnet og tenkt litt, og det blir jo heller ikke seende stygt ut. Tvert i mot kanskje litt tøft .

-2subbaklerret-jpg

Dersom det blir gjort slik, så unngår jeg også noe av problematikken med avstand til lerret. Ikke det at det endrer seg stort i forhold til bakhøyttalere, men det blir riktigere i forhold til fronten. Da havner jeg på ca. 3,5 meter fra lerretet i sitteposisjon. Ser dessuten at vinklingen på surround ikke er helt på jordet slik jeg blir sittende.

-2suboppm-ltvinkel-jpg
    Dette var slett ikke dumt!!

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det kan forresten lønne seg å beregne punktene til evt ekstra fronthøyttalere med det samme, i tilfelle rottefelle. Jeg har dessverre ikke gjort dette enda jeg i flere forum spurte "Hvor kommer de neste kanelene hen?". Dessverre visste ingen om DSX (og lignende da)...
    Jepp! Det er vel smart å tenke framover! Jeg regner med at også jeg blir angrepet av oppgraderingsspøkelset en gang i fremtiden...

I den forbindelse har jeg vært i kontakt med snekker. Han foreslo å legge "ruplater" i veggene, slik at det er mulig å hamre opp høyttalere stort sett hvor man vil. Dette er kanskje best egnet for å finne plassering til side- og bakhøyttalere, men det kan kanskje også være egnet til hjelp med plassering av nye fronter!?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller... ...heeey!! Wait a minute...!

Vil det ikke bli stort sett utfasing dersom jeg tverrstiller subbene slik jeg nå tegnet? Mon tro..?

Aaanyways, det er vel bare å sette i gang med rommet, ja. Så får eventuelle plasseringshensyn tas når den tid kommer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil det ikke bli stort sett utfasing dersom jeg tverrstiller subbene slik jeg nå tegnet? Mon tro..?
    Nope.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aaanyways, det er vel bare å sette i gang med rommet, ja. Så får eventuelle plasseringshensyn tas når den tid kommer.
    Du har ikke vurdert tuber istedenfor boxer da? Tar mindre gulvplass, og eliminerer evnt det problemet du skisserer her (aner ikke om det er et problem i det store og det hele, men bare en tanke)

Side 1 av 34 1 2 3 4 5 11 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •