Fantonalds byggetråd - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 34 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 661
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Jepp! Så snart jeg er ferdig med reisverket, så skal jeg begynne å tenke på elektriker. Forhåpentligvis så har jeg en kjenning som kan bidra litt med elektrikerarbeider. I alle fall tenkte jeg å dra trekkerør selv.
    04:18? Litt kjellerarbeid før jobb igjen?

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja sånn er det med turnusarbeid. Med ukurante arbeidstider og litt overtid så blir det fort bare noen timer her og der til overs til kjelleren. I den siste uka så har jeg fått til en del da. Dét er bra . Blir litt mindre nå som det er jobbhelg, men skal klemme inn en time eller to nå også.

I og med at jeg ikke er "direkte" erfaren med snekkering, ser jeg at jeg bruker en del tid på de operasjonene jeg foretar meg. Men det går nå i alle fall fremover !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at jeg ikke er "direkte" erfaren med snekkering, ser jeg at jeg bruker en del tid på de operasjonene jeg foretar meg. Men det går nå i alle fall fremover !
    Ja, jeg kan tenke meg det tar tid å skru inn hundrevis av spikerplugger... *fniiis*

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Ja, jeg kan tenke meg det tar tid å skru inn hundrevis av spikerplugger... *fniiis*
    Det blir vel til at vi på AV-forum må ta opp dette med nettmobbing, hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Det blir vel til at vi på AV-forum må ta opp dette med nettmobbing, hehe.
    Under overskriften "hvordan forbedre"?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Hehe, ja sånt tar tid :-D ! Bare vent til jeg begynner med skruene jeg har tenkt å slå inn med hammer. Det vil i alle fall ta tid :razz: .

Vel vel, litt humor på forumet må man vel tåle :razz: !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går prøvde jeg meg på en av betongpluggene igjen. Denne gangen brukte jeg hammer i stedet for drill. Det fungerte... bedre... :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går prøvde jeg meg på en av betongpluggene igjen. Denne gangen brukte jeg hammer i stedet for drill. Det fungerte... bedre... :razz:
    Ja, utrolig at det ikke følger med bedre instruksjoner til slike komplekse saker.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alt som er like enkelt, nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Noe spennende som har skjedd i det siste eller har han tatt en liten pause?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjohei! Nei, det er nok ikke stille på denne fronten! Det har bare vært mye jobb og andre oppgaver i tillegg til kjellerbygging, så det har blitt lite tid til oppdatering av tråden.

Nå er jeg stort sett ferdig med reisverket i rommet. Det var en god del plunder med å få på plass alle stendere og tilpasninger, men det ble da til slutt. Jeg har holdt tilbake på noen stendere, kun på grunn av at elektriker skal komme til bedre.

Apropos elektriker så har jeg også hatt besøk av min "elektrikerkompis". Han tok en titt i kjelleren og lyttet litt til planene mine. Vi lagde en handleliste og tenker oss på handletur om forhåpentligvis ikke alt for mange dagene. Når vi har fått handlet litt, så er det vel bare å knekke i gang med installasjon av det elektriske.

Han mente at autorisert elektriker kun trengte å godkjenne installasjonen, samt ordne med varmekablene i gulvet. Dermed sparer jeg nok mange kroner i håndtverkerarbeid her. Jeg er kjempeglad for at det går an å spørre slike folk som kompisen min!!

Oppdateringer med bilder følger. Det må bare bli tid til å legge det inn... Jeg skulle jo ikke hatt jobb utenom prosjektet mitt, jeg. Det er sinnssvakt kjedelig å sitte på jobb og ha lyst til å drive på med eget prosjekt i stedet...

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han mente at autorisert elektriker kun trengte å godkjenne installasjonen, samt ordne med varmekablene i gulvet. Dermed sparer jeg nok mange kroner i håndtverkerarbeid her. Jeg er kjempeglad for at det går an å spørre slike folk som kompisen min!!
    Ja, jeg hadde også mye hjelp av en elektrikerkompis og det har spart meg for mye penger. Og autorisert firma som står for godkjenningen.

Apropos elektriker så har jeg også hatt besøk av min "elektrikerkompis". Han tok en titt i kjelleren og lyttet litt til planene mine. Vi lagde en handleliste og tenker oss på handletur om forhåpentligvis ikke alt for mange dagene(
    Du og elektrikerkompisen din ut på handletur sammen? Det høres jo småromantisk ut

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at dette virkelig begynner å flaske seg...
    Jeg hadde også en kompis som tok alt elektrikerarbeidet selv (på et helt hus...han har superpeiling) og fikk en autorisert elektriker til å godkjenne jobben. Det første han sa når han så på jobben som var gjort var: "Det er ikke vanskelig å se at en elektriker IKKE har gjort dette..." Da begynte kompisen min å svette en del....
    "Det er ingen elektriker som gjør jobben SÅ nøye..."

Har du foressten satt noen tidsfrist om når du ønkser å være ferdig med arbeidet?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Du og elektrikerkompisen din ut på handletur sammen? Det høres jo småromantisk ut
    Hehe, ja. Håper i grunnen at han ikke ser på det som en date ;-) . Skal vel gå greit det når han setter i gang med ihuga jobbing i kjellern for meg 8) .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    "Det er ingen elektriker som gjør jobben SÅ nøye..."
    Det tror jeg faktisk kan være veldig sant. Dersom man gjør jobben selv, blir det sikkert fort mer tid og energi lagt ned i prosjektet enn om man har "fremmede" fagfolk til å gjøre det for seg. Jeg tenker i alle fall slik at siden det er mitt hus, så vil jeg at løsningene skal bli best mulig.

Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    Har du foressten satt noen tidsfrist om når du ønkser å være ferdig med arbeidet?
    Hmmm.... Til sommeren...?? Jeg har ikke satt noen konkret frist overfor meg selv, men for å si det slik: Jeg har j**** lyst til å bli ferdig!! Anlegget står nedpakket i esker, og det er en synd og skam:???: Gleder meg veldig til at alt er klart og jeg skrur på Avatar i Blu-Ray !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Reisverk stort sett ferdig

Da skal jeg bidra litt med hvor ståa er nå. Reisverket har jeg som sagt stort sett gjort ferdig. Det mangler kun den ene dørkarmen, en stender rundt en kabel, og rundt ventilene. Dette må jeg beholde slik til at kablene er trukket ferdig. Dersom jeg hadde satt opp det siste av reisverket nå, ville det blitt vanskelig å komme til overalt med kabeltrekkingen.

-img_0949-jpg
    Sånn ser det ut nede i "Tarzanbua" nå. Stendere rundt vinduet er nøye tilpasset. Gjett om jeg strevde for å få målt til alt rundt vinduet. (Det er ikke nødvendigvis lett å holde på alt man trenger når man skal holde vater, hammer, skrue og bormaskin alene i ei gardintrapp...)

Jeg fant dessuten ut at jeg har et nokså gammelt vindu. Det er ikke laget spor til vindusforinger. Derfor beregnet jeg 3,5 cm med vinduskarm tilgjengelig for foring rundt hele vinduet. Det blir nok til at jeg bare bruker hobbyplater og skruer fast i vinduskarm og stender.

Forresten har jeg ikke helt kommet fram til hvordan jeg skal løse kabeloppsettet i fronten. Det er ikke umulig at jeg skal trekke enda en stender ned mot vannkabelen, og lage en veggboks med alle kablene i den. Altså: Kabler til fronthøyttalere, surround og bakhøyttalere går ut gjennom veggen i en og samme veggboks. Hmm... Kanskje.. Kanskje ikke...!?!

-img_0953-jpg
    For å få hengt opp vindsperra ble det selvfølgelig trøbbel rundt vannrøret som står inn fra veggen. Det var ingen annen utveg enn å skjære i sperra og tre den rundt vannrøret. Sperra overfor røret er hel og fin, men ved røret og nedenfor det ble det da utskjæring. Denne utskjæringen forsøkte jeg å gjøre så fin som mulig, samt at jeg prøvde å få delene av sperra til å overlappe hverandre etterpå. Dernest dro jeg fram "Allround lim og tetningsmiddel" fra Biltema og klinte på! Resultatet ble seende ut slik som overfor, og dette mener jeg skal være tett og fint. Jeg dyttet også en del tetningsmiddel inn mellom bunnsvill og gulv der sperra var gjennomskåret.

Diskusjonen om hvorfor det skal være tett har jeg jo tatt med Cyno . Som sagt er jeg blitt anbefalt å legge vindsperre mellom veggen og reisverk, og da er det greit at vindsperra er så tett som mulig.

-img_0951-jpg
    Dette er vel kanskje kjent stoff, men slik ser det nå ut mot døra. Dørkarmen til høyre er da altså ikke ferdig. Elektriker(-kompis) mente at det var greit å fjerne kablene bak der først.

-img_0952-jpg
    Sånn ser det så ut i resten av rommet. Det var også en god del knot rundt de eksisterende kablene som kommer inn gjennom veggen utenfra. Men men... Jeg valgte å sette opp reisverk rundt dem, og håper på at det er mulig å få ordnet opp med dem senere. Selvfølgelig måtte jeg la være å sette opp en siste stender som ville ligge helt inntil kablene da.

-img_0955-jpg
    I endene av vindsperra lagde jeg... -en egen løsning. Som sagt vil jeg forsøke å få sperra så tett som mulig. Derfor kuttet jeg en 2"4 på langs slik at jeg fikk smalere stendere. Jeg satte så en stender på hver ende av vindsperra, slik at den la vindsperra i klem mot veggen. Deretter kjørte jeg på med tetningsmiddel mellom vindsperre og veggen. Jeg tok også høyde for "glippene" ved topp og bunnsvill og la på plass tilpassede biter inntil veggen også der. Dermed tror jeg det skulle bli tett.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til helga tror jeg forresten det blir oppsett av taksviller. Foreløpig tror jeg det blir lydbøyler... :razz: Elektriker mente at det ville bli langt enklere å trekke kabler i taket med slike bøyler, så det er jo et godt argument for å gå for dem.

Men: Hvor langt ut fra veggen skal jeg trekke lektene? Er det noen som vet dette? Jeg har hørt 20 cm. ut fra veggen og dernest 60 cm. mellom hver lekt. Er det noen som har noe input her?

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til helga tror jeg forresten det blir oppsett av taksviller. Foreløpig tror jeg det blir lydbøyler... :razz: Elektriker mente at det ville bli langt enklere å trekke kabler i taket med slike bøyler, så det er jo et godt argument for å gå for dem.

Men: Hvor langt ut fra veggen skal jeg trekke lektene? Er det noen som vet dette? Jeg har hørt 20 cm. ut fra veggen og dernest 60 cm. mellom hver lekt. Er det noen som har noe input her?
    Lekter til tak eller veggplater?
    Du skal ikke ha 60cm mellom de, men fra senter til senter...
    (om du f.eks bruker 2" da så blir det 55cm mellom de...)...

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg faktisk kan være veldig sant. Dersom man gjør jobben selv, blir det sikkert fort mer tid og energi lagt ned i prosjektet enn om man har "fremmede" fagfolk til å gjøre det for seg. Jeg tenker i alle fall slik at siden det er mitt hus, så vil jeg at løsningene skal bli best mulig.

Hmmm.... Til sommeren...?? Jeg har ikke satt noen konkret frist overfor meg selv, men for å si det slik: Jeg har j**** lyst til å bli ferdig!! Anlegget står nedpakket i esker, og det er en synd og skam:???: Gleder meg veldig til at alt er klart og jeg skrur på Avatar i Blu-Ray !
    Kjenner meg igjen her...kjøpte Avatar BD forrige uke. Nå mangler jeg bare at rommet blir ferdig og en BD-spiller...hehe...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Lekter til tak eller veggplater?
    Du skal ikke ha 60cm mellom de, men fra senter til senter...
    (om du f.eks bruker 2" da så blir det 55cm mellom de...)...
    Eh, jeg mente selvfølgelig fra senter til senter. Lektene mine er 30 mm brede, og de skal være taklekter. Men hvor langt ut fra veggen skal jeg legge dem?

Altså, dersom en ser for seg at lekta skal gå parallelt med en langvegg, hvor langt ut fra langveggen skal den parallelle taklekta gå? Og hvor langt fra motstående vegg skal jeg kutte taklektene? Hvor stor blir avstanden mellom enden på lekta og den motstående veggen?

Side 9 av 34 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •