Fantonalds byggetråd - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 34 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 661
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei, olemj86!

Jeg også syntes det var litt lite med én klamme på hvert av rørene. Rørlegger satte den på for at rørene ikke skulle "slå" når man tapper i kranen. Akkurat hvorfor han satte på bare én klamme må fåglarna vite... Jeg valgte i alle fall å sette på en klamme til på hvert rør. Dette gjorde at rørene sitter helt "tight" inntil veggen, og de har ikke noen mulighet for å vandre. Når det gjelder vandring av rør inni rør, så har jeg ikke hørt noe av dette inntil nå. Jeg har forsøkt å tappe når jeg står nede, og rørene er lydløse. Sannsynligvis - og forhåpentligvis - ble det nok med den ekstra klammen jeg satte på hvert rør. Jeg ble i alle fall fornøyd slik jeg hittil har sett det.

Festing av hovedvannledning... Hmm... I grunnen blir det ikke direkte festet på noe vis. Men røret ligger i klem mellom bunnsvill og vegg nå. Det har ingen mulighet for å vandre noe og ligger således helt fast. Jeg også tenkte at det måtte være gunstigst å ha et rør som ligger helt i ro, og det var også derfor jeg "klemte" det mellom bunnsvill og vegg. -Ja, også ble det noen cm. ut fra yttervegg da, det var jo en grei bonus. Håper virkelig at jeg slipper å bytte ut dette røret!

Når det gjelder kranen, så er det vel ikke optimalt å ha den inne på kinorommet. Men jeg har ingen andre alternativer. Det blir ikke aktuelt å grave ned noen kran. Det blir for tungvint. Dessuten var det veldig greit å få en kran akkurat der vannet kommer inn til huset. Så det ble tatt en vurdering på fordeler med kran på akkurat dette punktet versus ulemper med mulig vannsøl senere. Det vil sannsynligvis ikke dukke opp problemer (ingen vannproblemer under ekstremvinteren nå), men det vil jo vise seg. Selvfølgelig skal jeg lage en inspeksjonsluke til vannkrana da. Dét er jo et must når jeg først skal ha kran der. Det må vel også bare nevnes at rørlegger ikke hadde noen innsigelser rundt installasjonen av rørene i huset da.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Topp- og bunnsviller ferdiglagt

Over til ting som har blitt gjort i kinoen i det siste! Denne uka ble det en fridag og noen ekstra timer her og der, og dermed ble det litt mer resultater. Det føles godt å se forandring nede i rommet. Nå har jeg gått frem og tilbake og målt i evigheter - føles det ut som i alle fall.

-img_0916-jpg
    Slik ser den ene enden av rommet ut nå. Vindsperra er lagt mellom toppsvill og tak, og likedan mellom bunnsvill og gulv. Heldigvis hadde jeg litt hjelp til å få opp vindsperra. Den er jo 2,8 meter bred og dermed noe uhåndterlig.

-img_0918-jpg
    Slik blir hovedvannledningen liggende ved inntaket. Selve krana ligger oppå bunnsvilla, men resten av ledningen ligger i klem mellom svilla og veggen. Dette vil forhåpentligvis avhjelpe litt på vibrasjoner og eventuelle utbedringer på røret i fremtiden.

-img_0919-jpg
    ...og slik ser det ut i andre enden av rommet. Den oppmerksomme legger merke til at vindsperra ikke dekker hele innerveggene. Det er gjort med vilje da snekker ikke så noen grunn til å belegge dem med veggpapp. Jeg vil forsøke å lage tette ender på veggsperra - kanskje med en ekstra bjelke og litt fuging.

-img_0920-jpg
    Rundt døra ble det mye spesialtilpasninger. Nyklekt amatør som jeg er så ble jeg nesten litt stolt !

-img_0921-jpg
    -Men tilpasningene ble jo ikke til uten litt smerte og angst... Dette er forresten første gang jeg tar i en slagbor. Litt prøving og feiling må man jo ha 8) .

-img_0924-jpg
    IKKE KJØP denne typen betongplugger!!! Det var dette jeg brukte, og skruehodene tålte nesten ingenting. Det var bare så vidt jeg fikk dem til å klipe fast bunnsvillene før hodet gav etter. Jeg har faktisk aldri vært borti maken til dårlige skruer. Drillen snurret bare rundt med hele hodet. Dette førte jo selvfølgelig ikke til at de ble noe lettere å få ut igjen heller da... :evil: Moralen er: Ligg unna, ikke kjøp, tenk annleist!!

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Festing av hovedvannledning... Hmm... I grunnen blir det ikke direkte festet på noe vis. Men røret ligger i klem mellom bunnsvill og vegg nå. Det har ingen mulighet for å vandre noe og ligger således helt fast. Jeg også tenkte at det måtte være gunstigst å ha et rør som ligger helt i ro, og det var også derfor jeg "klemte" det mellom bunnsvill og vegg. -Ja, også ble det noen cm. ut fra yttervegg da, det var jo en grei bonus. Håper virkelig at jeg slipper å bytte ut dette røret!
    Selv om det sitter fast nå, så er det ikke helt sikkert at det sitter like godt fast dersom du må bytte inner røret, når du først har dratt ut inner røret, så blir det ytter røret veldig bevegelig, ingen vekt i det eller noe, og det inner røret er ganske stift, du sa jo selv det måtte 2stk til for og legge det inn i vinkeln i hjørne - og det er ikke pga stivheten i ytter røret...Så når du da dytter/drar inn et nytt inner rør så kan det bli litt problematisk, ytter røret kan lett knekke seg, og da ... Men bare et tips.

Når det gjelder kranen, så er det vel ikke optimalt å ha den inne på kinorommet. Men jeg har ingen andre alternativer. Det blir ikke aktuelt å grave ned noen kran. Det blir for tungvint. Dessuten var det veldig greit å få en kran akkurat der vannet kommer inn til huset. Så det ble tatt en vurdering på fordeler med kran på akkurat dette punktet versus ulemper med mulig vannsøl senere. Det vil sannsynligvis ikke dukke opp problemer (ingen vannproblemer under ekstremvinteren nå), men det vil jo vise seg. Selvfølgelig skal jeg lage en inspeksjonsluke til vannkrana da. Dét er jo et must når jeg først skal ha kran der. Det må vel også bare nevnes at rørlegger ikke hadde noen innsigelser rundt installasjonen av rørene i huset da.
    Neida, mener ikke at du skal grave ned noen krane, men om du graver ned på yttersiden av huset, der vannrøret kommer inn, så kan du kappe det 20cm fra ytter veggen, så kan du rive/fjerne krana og røret inne helt fram til hvor du har vannskap eller annet skøytepunkt. Og heller trekke et 32mm rør fra der du kapper yttersiden og helt inn til vannskapet. (sånne stive sorte med blå stripe på). Da vil du kunne sette kranen inne på det rommet hvor vannskapet står..
    Du trekker det nye 32mm plast røret inn i samme hull som vannrøret idag kommer inn... Trygt og enkelt ved framtidlig lekkasje eller annet vedlikohold. Og du vil heller ikke trenge noen luke i gulv/vegg på kinorommet, og heller ingen fare for lekasje under gulv...

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IKKE KJØP denne typen betongplugger!!! Det var dette jeg brukte, og skruehodene tålte nesten ingenting. Det var bare så vidt jeg fikk dem til å klipe fast bunnsvillene før hodet gav etter. Jeg har faktisk aldri vært borti maken til dårlige skruer. Drillen snurret bare rundt med hele hodet. Dette førte jo selvfølgelig ikke til at de ble noe lettere å få ut igjen heller da... :evil: Moralen er: Ligg unna, ikke kjøp, tenk annleist!!

Ummh... prøvde du å banke de rett inn med en hammer istedenfor å skru med drill?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Ummh... prøvde du å banke de rett inn med en hammer istedenfor å skru med drill?
    Hehe, ja, jeg har vel brukt et par tusen slike opp gjennom årene. Fungerer helt utmerket med hammer.

Edit: Klarer ikke å slutte å le...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaaaah.............. Så det var kanskje ikke meningen at jeg skulle bruke drill da....!!??!?!? ops: Det forklarer jo litt :lol: !!

Jeg har jo sagt at jeg er amatør :lol: .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Selv om det sitter fast nå, så er det ikke helt sikkert at det sitter like godt fast dersom du må bytte inner røret...
    Det er jo kanskje greit å ta med seg at røret godt kan festes nå som veggen ikke er kledd igjen da. Dette skal jeg enkelt greie å ordne nå som bunnsvilla sitter fast. Hmm... Jeg skal ta en tenkerunde på dette om se om jeg finner noen god og enkel løsning.

Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Neida, mener ikke at du skal grave ned noen krane, men om du graver ned på yttersiden av huset, der vannrøret kommer inn, så kan du kappe det 20cm fra ytter veggen, så kan du rive/fjerne krana og røret inne helt fram til hvor du har vannskap eller annet skøytepunkt. Og heller trekke et 32mm rør fra der du kapper yttersiden og helt inn til vannskapet. (sånne stive sorte med blå stripe på). Da vil du kunne sette kranen inne på det rommet hvor vannskapet står..
    Du trekker det nye 32mm plast røret inn i samme hull som vannrøret idag kommer inn... Trygt og enkelt ved framtidlig lekkasje eller annet vedlikohold. Og du vil heller ikke trenge noen luke i gulv/vegg på kinorommet, og heller ingen fare for lekasje under gulv...
    Hmm.. Er det ikke litt både óg med en slik løsning da? Jeg oppnår kanskje at jeg ikke har noe skjøtepunkt inne i kinoen dersom det hadde blitt gjort slik. Samtidig ville jeg mistet muligheten til å stenge av vannet der det går inn til huset. Sett at jeg da hadde fått en lekkasje mellom ny skjøt og vannskapet (inne i kinoen - grøss!!), da ville jeg jo ikke hatt mulighet for å stenge vannet inn til huset selv. Da måtte jeg jo ta meg ned til felleskummen for naboene og stenge der. Da ville det blitt vått i mellomtiden.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS.: Når det gjelder disse skruene igjen.... De hadde jo faktisk stjernespor i seg, så de så jo virkelig ut til å være skruer og ikke spiker!

Vel vel, man lærer som man lever. :razz: Tenker det er mange som kommer til å le i lang tid av de siste postene her :razz: .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten sitter svillene veeeldig godt fast nå!! :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaaaah.............. Så det var kanskje ikke meningen at jeg skulle bruke drill da....!!??!?!? ops: Det forklarer jo litt :lol: !!

Jeg har jo sagt at jeg er amatør :lol: .
    Nei, når de skal inn, skal de bankes inn, slik at plastdekselet ekspanderer. Skal du ha dem ut igjen kan du skru dem (med mindre du har skrudd hodet i stykker på vei inn). Men skriv gjerne et sint brev til produsenten mens du er i gang, så får de og seg en god latter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moralen er: Ligg unna, ikke kjøp, tenk annleist!!
    Tenk annleist, ja. You said it!

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Er det ikke litt både óg med en slik løsning da? Jeg oppnår kanskje at jeg ikke har noe skjøtepunkt inne i kinoen dersom det hadde blitt gjort slik. Samtidig ville jeg mistet muligheten til å stenge av vannet der det går inn til huset. Sett at jeg da hadde fått en lekkasje mellom ny skjøt og vannskapet (inne i kinoen - grøss!!), da ville jeg jo ikke hatt mulighet for å stenge vannet inn til huset selv. Da måtte jeg jo ta meg ned til felleskummen for naboene og stenge der. Da ville det blitt vått i mellomtiden.
    Om du skøyter nytt plast på yttersiden av huset, si 20cm ut fra yttervegg, og trekker et helt strekk fram til rommet hvor du f.eks har vannskapet stående.. (i rommet hvor vannrør kommer og går til alle punkter i huset) så vil du ikke kunne få noen lekasje inne i kino rommet, da har du et helt strekk fra yttersiden og helt fram til kranen, i et annet rom.. røret jeg snakker om sprekker ikke, det er rør som i dag brukes som hovedvannledning inn til hus, de er også av plast - og imot ditt nå gamle galvaniserte rør så er det mye bedre.. Galvanisterte rør gror igjen invendig, så tilslutt må det byttes uansett fordi du ikke har mere vanntrykk inne grunnet tett rør... Jeg sier dette fordi du burde gjøre det nå før du lukker rommet slik at du slipper det ved en senere anledning... Altså måtte rive opp alt igjen... Dette er jo også noe og tenke på om du f.eks skal pusse opp mere hus sener..

Personlig så ville jeg meislet meg en renne 5-8cm ned i betong gulvet og lagt nytt plast rør i der, og støypet igjen.. Og strekt det vannrøret fra utsiden av huset og inn til det rommet hvor alle vannpunktene i huset er og satt krana der.. Ville også hatt god slak på rør-i-rør'ene til kjøkkenet inne på det rommet hvor du henter vannet fra.. Dette fordi ved en senere anledning skal du kanskje pusse opp bad, og kanskje også det "vann rommet" ... og da vil du sette inn et skap der osv osv.. Du skjønner sikkert hvor jeg vil nå... Se langt framover, for du har sikkert tengt og bli boende der noen år

Det samme gjelder jo strøm, du legger sikkert skjult inne på kino rommet, og da burde det jo legges slik at det vil være skult og innenfor forskriftene ved senere oppussing uten for dette rommet... F.eks at trekkrøret som kommer inn i rommet, også er langt nok utvendig til og nå fram til hvor du ved senere oppussing har tengt og ha et skøtepungt. (f.eks stikk)...

Man trenger ikke pusse opp alt på engang, men når man pusser opp en ting så burde man jo ta med alt

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket rør er galvanisert, sier du? Det nye røret som er lagt nå er et "Uponor" rør i rør, som er laget av plastikk. Jeg greier ikke helt å se hvordan det skal kunne tettes igjen!? Den vannledningen jeg byttet ut var nettopp et slikt 32 mm rør av plast (sånt svart med blå stripe). S-Rør mente at det beste var å bytte ut dette gamle røret og heller legge dette nye røret med rør i rør.

Joda, det beste hadde nok vært å meisle røret ned i betongen. Da hadde man vært sikret mot lekkasjer innendørs fram mot vannskapet. Det hadde likevel krevd en god del merarbeid da. Dette alternativet ble også forelagt rørleggeren. Han også mente at det var et godt alternativ å meisle røret ned i betongen. Samtidig mente han ikke at det strengt tatt var nødvendig. Han mente at det hyrte i lange baner med å lage ei inspeksjonsluke og legge røret i ytterveggen slik det nå er gjort - med rør i rør. Dette var enklest - ble anbefalt - og dermed ble det gjort slik... :razz:

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Tenk annleist, ja. You said it!
    Hihi... Kanskje jeg burde holde meg til isfiskinga.. :razz: (Lite is for tiden da :razz

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket rør er galvanisert, sier du? Det nye røret som er lagt nå er et "Uponor" rør i rør, som er laget av plastikk. Jeg greier ikke helt å se hvordan det skal kunne tettes igjen!? Den vannledningen jeg byttet ut var nettopp et slikt 32 mm rør av plast (sånt svart med blå stripe). S-Rør mente at det beste var å bytte ut dette gamle røret og heller legge dette nye røret med rør i rør.

Joda, det beste hadde nok vært å meisle røret ned i betongen. Da hadde man vært sikret mot lekkasjer innendørs fram mot vannskapet. Det hadde likevel krevd en god del merarbeid da. Dette alternativet ble også forelagt rørleggeren. Han også mente at det var et godt alternativ å meisle røret ned i betongen. Samtidig mente han ikke at det strengt tatt var nødvendig. Han mente at det hyrte i lange baner med å lage ei inspeksjonsluke og legge røret i ytterveggen slik det nå er gjort - med rør i rør. Dette var enklest - ble anbefalt - og dermed ble det gjort slik... :razz:
    Røret som kommer inn i huset... før kranen... En gang må det også byttes ut, til kommen - fordi det går tett.. Og det jeg da mener er hvorfor ikke bare legge et plast rør ut av huset nå, før du lukker igjen vegger og gulv... Så trenger du bare bytte fra kom og til skøten som er 20cm utforr din yttervegg Det var det jeg mente... Pluss flytting av kran til et bedre sted..

Jeg skjønner ikke poenget i og legge et rør-i-rør fra krana og vidre inn i det hele tatt...
    hele poenget med rør-i-rør blir borte ved en slik løsning..At en ende er inni veggen...
    Rørleggeren din må jo vært høy som et fly... Om det blir lekkasje hos deg nå på det røret så må jo rør.bedriften ('s forsikring) dekke skadene.. For denne jobbe er ikke gjort etter noen forskrifter... Han har vell ikke brukt slangeklemme i skøytene også?

EDIT: Er det plast som kommer inn i huset også? Ble usikker når jeg så på bildene lengere bak..
    Så ganske galvanisert ut hvertfall - til jeg så litt nærmere

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er plast som kommer inn til huset, ja. Det er ikke kommunalt vannanlegg i området, det er privat. Alle rørene som er lagt, er av plast.

Hmm... Kanskje jeg skal spørre noen som kommer innom om denne saken da. Rørlegger var i alle fall overbevist om at dette var en grei løsning. Men men, det kan jo hende at han må overprøves.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferden går videre

Det ble tid til litt kjellerbygging før jobb i dag også. Det er mer gøy å bygge nå som man ser resultatene veldig direkte.

-img_0926-jpg
    Reisverket på hele den ene langveggen ble ferdigstilt.

-img_0927-jpg
    Det må til ei stakeluke for utslagsrøret. Derfor bør jeg vel lage spikerslag rundt rørets åpning. Det var litt knot med å få tilpasset trebitene, men resultatet ble da sånn helt ålreit.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Kanskje jeg skal spørre noen som kommer innom om denne saken da. Rørlegger var i alle fall overbevist om at dette var en grei løsning. Men men, det kan jo hende at han må overprøves.
    Forskjell på best og grei
    til opplysning så koster rør-i-rør'ene en del, og koblingene, der jeg jobbet ihvertfall, ble solgt for 50/60,- pr stk + MVA... dyrt... pr stk... (3 små deler)
    Hadde jo vært mye billigere og bare hatt det svarte røret som var dær, og satt en stoppekrane lengere inn en kino rommet..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble tid til litt kjellerbygging før jobb i dag også. Det er mer gøy å bygge nå som man ser resultatene veldig direkte.

Reisverket på hele den ene langveggen ble ferdigstilt.

Det må til ei stakeluke for utslagsrøret. Derfor bør jeg vel lage spikerslag rundt rørets åpning. Det var litt knot med å få tilpasset trebitene, men resultatet ble da sånn helt ålreit.
    Har du planer om å trekke rør til høytalerkabler og den slags før du plater igjen?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Så snart jeg er ferdig med reisverket, så skal jeg begynne å tenke på elektriker. Forhåpentligvis så har jeg en kjenning som kan bidra litt med elektrikerarbeider. I alle fall tenkte jeg å dra trekkerør selv.

Side 8 av 34 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •