Fantonalds byggetråd - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 34 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 661
    Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du trenger ikke bekymre deg om ikke rommet er rektangulært.

Bedre om det ikke er paralelle vegger, pga stående bølger.

Men stå på, det er en deilig følelse når du er ferdig og klar til å flytte inn.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har du jo selvfølgelig rett i. Hovedfokuset hittil har vært å få det så estetisk som mulig inne på rommet. Men det er, som du sier, flere hensyn å ta. Kanskje jeg ikke burde være så nøye med vinklene på rommet.

Ps.: Jeg jakter allerede på den følelsen!! *Sikle*

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld fikk jeg en hjelpende hånd i en times tid i kjelleren. Da ble det litt mer sving over sakene der nede. Jeg fikk slått opp vindsperra, og et par toppsviller. Det hjelper masse! Det setter meg i stand til å begynne å sette fast bunnsvillene på de plassene der toppen er gjort fast.

Det var vanvittig effektivt å jobbe to stykker sammen. Jeg er sikker på at vi gjorde jobb for fire timer alenearbeid på den lille timen vi holdt på. Deilig å se at det går framover!

For morgendagen har jeg lånt meg en slagbor. Nå skal det borres i betonggulvet!

Ellers har jeg begynt å tenke seriøst på hva som skal gjøres i taket. Jeg tror jeg er i ferd med å få kalde føtter i forhold til å sette opp lydbøyler i taket. Hver gang jeg ser hvor lavt taket vil bli, tenker jeg at jeg egentlig burde kutte ut lydbøylene og heller la det bli mer takhøyde og noe lyd oppe i overetasjen. 220 cm er ikke mye, og når jeg er ferdig er det maksimalt 210 cm. Da er det nesten så albuen tar oppi. Huff, nå er jeg i tenkeboksen.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    210cm er da en fin tak høyde det! Jeg har ikke mer enn 190cm i kjelleren min jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    I kveld fikk jeg en hjelpende hånd i en times tid i kjelleren. Da ble det litt mer sving over sakene der nede. Jeg fikk slått opp vindsperra, og et par toppsviller. Det hjelper masse! Det setter meg i stand til å begynne å sette fast bunnsvillene på de plassene der toppen er gjort fast.

Det var vanvittig effektivt å jobbe to stykker sammen. Jeg er sikker på at vi gjorde jobb for fire timer alenearbeid på den lille timen vi holdt på. Deilig å se at det går framover!

Ellers har jeg begynt å tenke seriøst på hva som skal gjøres i taket. Jeg tror jeg er i ferd med å få kalde føtter i forhold til å sette opp lydbøyler i taket. Hver gang jeg ser hvor lavt taket vil bli, tenker jeg at jeg egentlig burde kutte ut lydbøylene og heller la det bli mer takhøyde og noe lyd oppe i overetasjen. 220 cm er ikke mye, og når jeg er ferdig er det maksimalt 210 cm. Da er det nesten så albuen tar oppi. Huff, nå er jeg i tenkeboksen.
    Gjør det noe om det er lyd i overetasjen når ser film da? Du er jo likevel i kjelleren og ser film, så plager ikke deg om det klirrer litt i porselenet i stua?

Men det er vel noen regler for takhøyde (uten at jeg har fasitsvaret her) for hvor lavt man kan ha det og det fremdeles regnes som boareal? Jeg har et hus med noe lav kjeller hvor jeg har vurdert å innrede en leilighet (tyne mest mulig leiepenger ut av huset), men har inn til videre slått det fra meg pga takhøyden, som er rundt 2,10...

Er gjerne ikke noe problem for deg nå, men skal du ha en takst i forbindelse med salg eller refinansiering eller lignende kan det jo kanskje komme en kalddusj med trekk i areal...

Men igjen: jeg vet ikke akkurat hva reglene er, men er nok noe du kanskje bør sjekke opp i.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig som du sier; at det eksisterer regler for hvor lav takhøyden kan være i rom som skal regnes med i boarealet. Takhøyden nå er 220 cm. Det er ikke lenge siden vi kjøpte huset, og da ble ikke kjellerrommene regnet med i boarealet. Tro meg om det ikke var 240 cm jeg hørte rommene skulle være for at de kan regnes med som boflate??

Nei, jeg er ikke sikker på at det vil bli noe problem med litt lyd som forplanter seg. Jeg går i alle fall og ser på skjæringen mellom lite lyd oppe eller mer takhøyde. Jeg kjenner at jeg "liker" takhøyden slik den er nå og tanken på at det skal bli lavere skremmer meg litt.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    210cm er da en fin tak høyde det! Jeg har ikke mer enn 190cm i kjelleren min jeg.
    Det er selvfølgelig helt mulig å kose seg masse med 210 cm. Samtidig ser jeg at jeg har muligheten til å spare inn en ticentimeter nå, og dersom muligheten er der så må den vel vurderes? Når taket først er senket og oppe, er det vanskelig å gjøre noe med det...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg havnet på 212, og da er det akkurat plass til taklisten over døren.

Høyden er ingen problem, rommet virker større når taket er lavt.

Det er altså døren som skaper trøbbel når du kommer under 210.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Så det er altså uansett å anbefale å legge inn lydbøylene - til tross for mindre takhøyde...? Det er flere som sier det samme nå, ser jeg.

*Tenke* -Jeg får gå ned en tur til og sjekke litt

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er 220 fra gulvsponen og til bjelkene, så hadde ikke jeg vært i tvil.

Om du ikke legger lydbøyler, kommer du til å terrorisere fruen og eventuelle barn med bass.

De bygger jo heller ikke så mye som 10 cm.

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg hadde beholdt maks takhøyde (har gjort det selv) da rommet virker luftigere slik. Det er som hodepine sier ikke så krise at det er litt bulder og brak oppe når man ser på film. Det skal uansett isoleres meget godt for at det ikke skal bli noe støy oppover i et "eldre hus".

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

....

Nå vet jeg ikke hva du har planer om å gjøre med taket ditt om du IKKE skal senke det, men en mulighet er jo å bygge det UTEN å senke taket først for senere å eventuellt lydisolere det om det viser seg å bli helt krise uten... er ikke snakk om mange kronenen om du bare har tenkt å male taket som det er, eller om du skal hive opp noen gipsplater for å få det jevnt...

Da ser du jo ihvertfall hvordan det blir... er jo mulig du blir fornøyd med resultatet på den måten og... å gjøre det motsatt blir ihvertfall unødvendig dyrt og mest sannsynlig ALDRI tatt ned igjen om det først kommer opp...

Lykke til videre

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Men det er vel noen regler for takhøyde (uten at jeg har fasitsvaret her) for hvor lavt man kan ha det og det fremdeles regnes som boareal?

I følge boken som jeg nevnte tidligere fra Byggforsk så er kravet til høyde 220, men anbefalt høyde er 240. Dette er for at det skal regnes som et oppholdsrom mener jeg å huske. Det eneste dette påvirker er hvor stort huset ditt er når du skal selge det en gang. Hvis du ikke har planer om å selge så ville jeg ikke tenkt to sekunder på dette.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Om det er 220 fra gulvsponen og til bjelkene, så hadde ikke jeg vært i tvil.

Om du ikke legger lydbøyler, kommer du til å terrorisere fruen og eventuelle barn med bass.
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    Jeg hadde beholdt maks takhøyde (har gjort det selv) da rommet virker luftigere slik.
    Hmm... Dette er ikke til å bli riktig klok på. Det virker som om dette i grunnen blir smak og behag. Mange har forskjellige meninger.

Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Nå vet jeg ikke hva du har planer om å gjøre med taket ditt om du IKKE skal senke det, men en mulighet er jo å bygge det UTEN å senke taket først for senere å eventuellt lydisolere det om det viser seg å bli helt krise uten...
    Dette var en ny tanke, men kanskje heller ikke så dumt!? Eneste ulempen er at jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet at når jeg først har sagt meg ferdig, så er jeg ferdig. Da tror jeg det skal veldig mye til før jeg setter i gang med riving av tak for å kun endre det litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Dette er ikke til å bli riktig klok på. Det virker som om dette i grunnen blir smak og behag. Mange har forskjellige meninger.

Dette var en ny tanke, men kanskje heller ikke så dumt!? Eneste ulempen er at jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet at når jeg først har sagt meg ferdig, så er jeg ferdig. Da tror jeg det skal veldig mye til før jeg setter i gang med riving av tak for å kun endre det litt.
    Vinn vinn situasjon! Høyt under taket, mindre arbeid, og så kan jo madamen og eventuelle unger bli minnet på innsatsen du har lagt ned i kjelleren for at dere skal ha skikkelig hjemmekino hver gang du ser en velfortjent film.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyno
    I følge boken som jeg nevnte tidligere fra Byggforsk så er kravet til høyde 220, men anbefalt høyde er 240. Dette er for at det skal regnes som et oppholdsrom mener jeg å huske.
    Aah. Ser man dét. Det er vel slik som du sier, at det er mest aktuelt med disse målene under salg/kjøp, ja.

Salg er ikke det som står i tankene per dags dato, men samtidig så er det jo greit å "gardere seg" litt også, om du skjønner hva jeg mener...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Vinn vinn situasjon! Høyt under taket, mindre arbeid, og så kan jo madamen og eventuelle unger bli minnet på innsatsen du har lagt ned i kjelleren for at dere skal ha skikkelig hjemmekino hver gang du ser en velfortjent film.
    Hehe, ja ikke sant ! Absolutt et argument man ikke skal fnyse av 8) ! Må innrømme at tanken på mindre arbeid frister meget. Frøkna kan også godt tynes litt!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja ikke sant ! Absolutt et argument man ikke skal fnyse av 8) ! Må innrømme at tanken på mindre arbeid frister meget. Frøkna kan også godt tynes litt!
    Medaljens bakside er jo når hun sitter og ser Directors Extended Cut (now with more shopping!) av Sex & the City 2 og du er forvist til stuen og må høre på rælet gjennom gulvet.

Men i så fall får man heller benytte anledningen til å gå ut en tur, er du heldig er det is på vannet fremdeles...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det ikke forstyrrer resten av husstanden når jeg drar på litt kan nesten ikke omsettes i penger.

Jeg kan love deg at du setter pris på å ha dempet.

Se for deg en sint w i døren, som sier du må dempe midt i det tøffeste i filmen, fordi hun skal se bordell cesar.

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rør-i-rør

Har bare skumlest litt gjennom tråden, så mulig du har fått dette tipset tidligere, eller at det allerede er tatt hånd om
    Men, du burde få taki den rørleggeren igjen...1 klammer har jo ingen betydning, bortsett fra at det ikke skal falle ned... Det skal være kun 1m mellom klammer på rør-i-rør' rørene, dette er fordi du ikke skal få slamring mellom inner og ytter -røret, når du skrur av og på vannet i kranen på kjøkkenet. Inner røret vil slamre mot ytter røret, og ytter røret vil drive og danse når det ikke er nok klammer, og dette vil også gi lyd fra seg - som du hører...

Og, har du tengt og feste rør-i-rør'et som da kommer med vann inn til huset? (etter kranen)..
    Selv om den ligger i/under gulvet burde du feste det, ellers kan det bli et reint H******* når/om du senere må
    bytte inner røret...

Og det ser ut som at du har tengt og ha stoppkrana inne på kinorommet?
    Er det noe lurt da, dersom frost, og rørleggern må inn og tine vannet, blir gjerne litt vannsøl..
    Og hva om krana sprekker? Da blir det hvertfall vannsøl... Og det rør-i-rør'et som er lagt til stoppekrana har jo heller ingen effekt, om det blir lekkasje så vil alt vannet renne inn under gulvet... Hvorfor ikke bare legge nytt 32mm rør fra rett utfor utvendig vegg og inn til det rommet hvor det 'rør-i-rør'et med vann går? Så sette stoppekrana der...

Side 7 av 34 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •