Fantonalds byggetråd - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 34 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 661
    Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Men det er jo selvfølgelig ikke noe som skal hindre meg i videre arbeid !

-img_0741-jpg
    Jeg syntes varmt- og kaldtvannsrørene til kjøkkenet hang svært løse med kun ett feste på hvert av rørene. Dermed måtte patentbåndet til pers. Tror ikke det finnes den ting noen cm. med patentbånd ikke kan løse .

Jeg tipper forresten at rørleggerens fester kostet mellom 10,- og 20,- kroner per stykk. Min hele rull med patentbånd koster ca. 50,- kroner på Biltema .

-img_0743-jpg
    Etter litt jobbing med å få isolasjonen opp i taket, og fjerning av gammel tjærepapp, blir det så seende slik ut. Hvor deilig er det ikke å se at ingenting henger ned fra og skjemmer taket?? Slett og fint!

Dette ser jo helproft ut! Det er absolutt digg å få skiftet ut de gamle kobberrørrene med litt rør-i-rør...man trenger ikke å bekymre seg for at disse skal sprekke når kulda setter inn...

Hva planlegger du å legge i taket? Gips? Jeg har panel over hele linja og har null peil hvordan dette er i forhold til akustikk osv...satser ikke så proft som mange her på forumet...
    Det viktigste for meg er at rommer skal bli et flerbruksrom, for TV/film, overnatting og lekerom for kidsa..

Tror allikevel at du kommer til å få god glede av den Glavaen i taket der...hos meg er det kun 10 cm og det merkes både på lyd og varme (heldigvis kommer det varme i kjelleren snart...)

Lykke til videre!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg akkurat funnet ut at jeg må kjøpe ny bil ganske raskt. Gammeltralla mi har fått kreft med spredning, og jeg blir nok fint nødt til å anskaffe ny. Denne våren blir jo "festlig". Som om det ikke var trangt nok fra før nå...:shock:

Til alle dere kinobyggere som benytter mye midler på innkjøp av materialer: Ligg unna Ford Mondeo!!!!
    Om du får kinoen ferdig (med muligheter for isfiske) er det vel ingen grunn til å kjøre noe sted likevel?

Selv fikk jeg 6-sifret restskatt, så DET var moro etter tomtekjøp og en del oppussing på et annet prosjekt. Godt "Hodepineprosjektet" ikke haster...

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    Hva planlegger du å legge i taket? Gips? Jeg har panel over hele linja og har null peil hvordan dette er i forhold til akustikk osv...satser ikke så proft som mange her på forumet...
    Min foreløpige plan er å legge gips. Jeg ser at de fleste her på forumet satser på gips, og det er vel disse platene som gir best lydisolasjon. Samtidig er de vel ikke så alt for dyre, sammenlignet med profilert panel.

Foreløpig plan, ja... Da jeg startet opp nede i kjelleren, hadde jeg tanker om å legge 2 lag med gips på både vegger og tak. Etter hvert som prosjektet skrider frem merker jeg at jeg "ombestemmer" meg litt. Jeg har blitt litt usikker på hva jeg skal ha på veggene. Det kan kanskje være vel så estetisk å bruke fasplater på veggen, og heller ha gips kun i taket. Dersom jeg gjør det slik, vil det sannsynligvis bli dårligere lydisolasjon. Alternativet blir som sagt å bruke gips på alle vegger. Men da veg jeg ikke hvordan de skal se ut til slutt. Da må jeg velge farge med omhu, og kanskje vurdere ei brystningsplate!?

Kanskje noen andre her på forumet kan ha noen innspill til hva som er best å bruke på tak/vegger?

Tror allikevel at du kommer til å få god glede av den Glavaen i taket der...hos meg er det kun 10 cm og det merkes både på lyd og varme (heldigvis kommer det varme i kjelleren snart...)
    Jeg regner med at det er ei god investering å legge litt ekstra isolasjon. En får se på det som en verdiøkning på huset. Kanskje kan jeg spare litt energi på det også, samtidig som det blir bedre lydisolert.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Om du får kinoen ferdig (med muligheter for isfiske) er det vel ingen grunn til å kjøre noe sted likevel?
    Godt poeng! 8) Her er det penger å spare på bil! Mark graver jeg bare utenfor huset!

Alternativet er å vente på den nye mobile hjemmekinoen fra Apple. Den kommer til å hete iHjemmekino og vil veie 180 gram. Den blir grei å ta med på isen.

Selv fikk jeg 6-sifret restskatt, så DET var moro etter tomtekjøp og en del oppussing på et annet prosjekt. Godt "Hodepineprosjektet" ikke haster...
    6-sifret, ja... Du har all min sympati. Det er vel, som tidligere nevnt, en grunn til at du har døpt prosjektet "Hodepineprosjektet". Mang en grunn til å få hodepine på grunn av dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolasjon

Hei!
    Jeg er i nesten samme situasjon som deg (glad hjemmekinobygger, dog slightly amatør) og har også lest en god del dokumentasjon rundt diverse emner.

Det jeg lurte på var om du har noen planer for isolering ut mot yttervegg? Du har så langt jeg har lest i tråden ikke sagt noe om planen for dette? Byggforsk har jo mange meninger rundt dette med maksimal isolering mot yttervegg alt etter om det finnes isolering på yttervegg eller ikke. Så har du jo diskusjonen rundt fuktsperre vs ikke fuktsperre.

Tenkte jeg hvertfall skulle nevne det slik at det ikke gikk i glemmeboken. Av og til går litt det litt fort for oss rookies.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann bjerkeri, og velkommen til forumet .

Det er som du har lagt merke til ja, jeg er for amatør å regne. Derfor støtter jeg meg ganske mye til kvalifiserte meninger fra andre. Det gjelder også problemet med yttervegg.

Jeg identifiserte tidlig at ytterveggene kom til å bli en utfordring. Jeg er så heldig at jeg kjenner en snekker og spurte derfor ham om hva som burde gjøres. Først og fremst mente han at kjelleren så tørr nok ut til at jeg kunne kle inn veggene på den. Dernest mente han at det kunne være greit å sette en liten fukthindring mellom stenderverk og vegg. Det var ikke aktuelt å legge knasteplast inn mot yttervegg, det kom ikke på tale. Da ville en få mye fukt innenfor denne plasten. (Er det ikke slik at dersom 50% eller mer av veggen ligger under bakkenivå, så skal man ikke bruke slik plast?)

Dermed kom vi frem til at jeg skal gjøre følgende:
    1: Trekke stenderverk noen cm. ut fra yttervegg. Til nå har jeg funnet ut av jeg drar ut veggen med 3,5 cm.
    2: Legge vindsperre mellom stenderverk og yttervegg. Jeg har kjøpt inn "Icopal" vindsperre. Denne er fuktavvisende.
    3: Sette opp reisverk og isolere inni dette. (Isolasjonen blir da liggende inntil vindsperra og ikke ytterveggen.
    4: Legge plastikk utenpå lagt isolasjon for å hindre at det dannes kondens i isolasjonen.

Isolasjon av yttervegg har således ikke gått i glemmeboken. Tvert i mot. Under den verste nedbørsperioden med knalldyp tele i bakken fikk jeg en del saltutslag på veggen. Jeg tenkte da at prosjektet måtte skrinlegges. Etter å ha pratet med flere, har man funnet ut at man likevel kan isolere inn veggen siden utslaget ikke har vært stort. Likevel skal jeg sørge for at det blir utlufting mellom yttervegg og vindsperre med små ventiler. Dessuten har jeg lovt meg selv at det skal gjennomføres drenering snarest for å være på den helt sikre siden.

Dersom du har en byggetråd, send gjerne en link til den! Jeg er mer enn glad for å lære av andre jeg også !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng! 8) Her er det penger å spare på bil! Mark graver jeg bare utenfor huset!
    Duh, det er jo ikke fisk i hullet likevel...

Alternativet er å vente på den nye mobile hjemmekinoen fra Apple. Den kommer til å hete iHjemmekino og vil veie 180 gram. Den blir grei å ta med på isen.
    En ting er sikkert, det skal ingen iProdukter i Hodepineprosjektet. Har ikke sansen for Apple og deres "VÅR måte eller ingen måte"-produkter.

6-sifret, ja... Du har all min sympati. Det er vel, som tidligere nevnt, en grunn til at du har døpt prosjektet "Hodepineprosjektet". Mang en grunn til å få hodepine på grunn av dette...
    Godt noen har sympati... Kona var ikke sympatisk på en flekk. Dårlig planlegging kaller hun det. Bommer hvert år, fikk igjen 6-sifret ett år, det var jo moro, men ellers er det stort sett 6-sifrede smeller det går i. Tipper jeg er på en eller annen liste hos den lokale kemneren. F.eks "Olsen var nærmest med 280 000! Han vinner årets restskattvinlotteri". Og det ER blodig urettferdig, jeg sjekket skattelistene her om dagen, jeg er på topp ti-listen for skattebetalinger for postnummeret mitt, men er ikke i nærheten på å komme på topp-ti listen for inntekt...

Men, for å være litt "on-topic":

Når det gjelder isolasjon er det (og nå sier jeg dette som sluttkunde, ikke som fagmann) vel like mye problemer med at plast stenger fukten inne enn at den stenger den ute. Jeg så for meg at et godt plastdekke var veien å gå da jeg skiftet kledning og etterisolerte for et par år siden, men der tok jeg grundig feil. Plast skal man være forsiktig med, og om man har det blir ventileringen kritisk. Men høres nå ut som du har en kompetent bekjent.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolering av yttervegg

Tidligere bjerkeri@hotmail.com, jeg måtte bytte brukernavn da jeg misforstod hvordan registreringen fungerte

Jeg har desverre ikke en byggetråd da jeg ikke er så veldig flink å dokumentere slike ting Jeg liker derimot å lære av andre og har vært inne på en god del byggetråder.

Du vil nok få mange forskjellige svar fra tømmermenn om hva som er korrekt måte å isolere en yttervegg i en kjeller og de fleste tips vil nok fungere tilfredsstillende. Litt av problemet til Byggforsk er at de forandrer anbefalinger litt for ofte og dermed blir tømmermenn ofte hengende igjen i gammel informasjon. Vil derfor anbefale Byggforsk sin bok: "Lag rom i kjelleren" hvis du har lyst til å lære litt om slikt. Jeg lånte den gratis i fra biblioteket, men det kan også kjøpes på nettet: Lag rom i kjelleren - SINTEF

Jeg fulgte Byggforsk sine nye anbefalinger med 5cm isolasjon direkte på yttervegg med stenderverk innenfor. Dette bygger litt mer inn i rommet, men hvis du har lecavegg som meg så ønsker du kanskje 5 cm isolasjon mellom stenderverk uansett.

Hvis du skal friske opp drenering og fuktsikre på utsiden så vil jeg absolutt anbefale at du legger på litt utvendig isolering da det er anbefalt at 1/3 av isoleringen i kjelleren er på utsiden av yttervegg.

Det er ingenting jeg synes høres mer surt ut enn å måtte rive vegger 2-3 år etter ferdigstillelse(når alt endelig er ferdig) på grunn av fukt så jeg prøver å gjøre mitt beste for ha oppdatert informasjon når jeg jobber.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når det gjelder isolasjon er det (og nå sier jeg dette som sluttkunde, ikke som fagmann) vel like mye problemer med at plast stenger fukten inne enn at den stenger den ute. Jeg så for meg at et godt plastdekke var veien å gå da jeg skiftet kledning og etterisolerte for et par år siden, men der tok jeg grundig feil. Plast skal man være forsiktig med, og om man har det blir ventileringen kritisk. Men høres nå ut som du har en kompetent bekjent.

Det som er minst like viktig som jeg har forstått det er plasseringen av plasten. Man bør være veldig sikker på hvor i veggen plasten plasseres. Hørte en historie om en lærling som hadde tenkt "Plast er bra, men plast på begge sider av isolasjonen må derfor være dobbelt så bra". Det endte opp med at når de rev veggen etter noen år så kunne de vri isolasjonen som en bløt fille. Stappfull av vann. Vindduker kan også være tricky da noen er kun difusjonsåpne den ene veien og hindrer derfor fuktighet å flyte ut, eller inn, alt etter hvilken vei du legger den.

Jeg ser derfor ikke helt hva en vindduk har og gjøre på innsiden av en murvegg hvor det ikke eksisterer et fnugg av vind. For meg så ligger bruken av duken litt i navnet: Vind. Men hvis tømmermannen har anbefalt det så er nok det mer korrekt enn å høre på meg! :???:

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duh, det er jo ikke fisk i hullet likevel...
    Jeg har faktisk en god del akvariefisk som sikkert blir glade for litt fornyelse av bosted!

En ting er sikkert, det skal ingen iProdukter i Hodepineprosjektet. Har ikke sansen for Apple og deres "VÅR måte eller ingen måte"-produkter.
    Enig med du. Men likevel tror jeg at jeg ville være interessert dersom konseptet "iHjemmekino" dukket opp. Det høres svært plassbesparende ut . (Tenk bare når "iHjemmehjelp" kommer og støvsuger )

Godt noen har sympati... Kona var ikke sympatisk på en flekk. Dårlig planlegging kaller hun det. Bommer hvert år, fikk igjen 6-sifret ett år, det var jo moro, men ellers er det stort sett 6-sifrede smeller det går i. Tipper jeg er på en eller annen liste hos den lokale kemneren. F.eks "Olsen var nærmest med 280 000! Han vinner årets restskattvinlotteri". Og det ER blodig urettferdig, jeg sjekket skattelistene her om dagen, jeg er på topp ti-listen for skattebetalinger for postnummeret mitt, men er ikke i nærheten på å komme på topp-ti listen for inntekt...
    Med den typen restskatt tipper jeg at du også har ei inntekt som ikke er å fnyse av. Men likevel: Du har min fulle og hele sympati. "Overraskelser" (a.k.a. restskatt) er aldri spesielt morsomme, uansett utgangspunkt :P .

Men, for å være litt "on-topic":

Jeg har hørt og sett for meg at det er flere utfordringer med plast, ja. Min bekjente er tømrer og blikkenslager av yrke, og han har lang erfaring innen håndtverkeryrket. Det verste med alt er at han er ærlig . Så jeg hører på ham. -Og han fortalte også at man skal være forsiktig med plast. Han mente at plast hørte hjemme utenpå veggen min, og ikke inni. Jeg trenger kun noe som puster innenfor isolasjonen, slik at eventuell fukt kan fordampe og forsvinne ut ventiler. (Men forhåpentligvis skal det ikke være nevneverdig mye fukt der da.)

Hva var det forresten som skjedde med din etterisolering? Dramatikk?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyno
    Det er ingenting jeg synes høres mer surt ut enn å måtte rive vegger 2-3 år etter ferdigstillelse(når alt endelig er ferdig) på grunn av fukt så jeg prøver å gjøre mitt beste for ha oppdatert informasjon når jeg jobber.
    Jeg er så enig. Derfor kommer jeg til å gjøre mitt ytterste for at dette ikke vil skje. Dersom det hadde vært enighet om at kjelleren min var uegnet, ville jeg skrinlagt hele prosjektet. De fleste mener det er gjennomførbart, og da håper jeg at jeg skal få valuta for pengene jeg nå legger i rommet. Det blir jo faktisk noen kroner, og jeg er slett ikke interessert i å kaste bort kroner!

Jeg ser derfor ikke helt hva en vindduk har og gjøre på innsiden av en murvegg hvor det ikke eksisterer et fnugg av vind. For meg så ligger bruken av duken litt i navnet: Vind. Men hvis tømmermannen har anbefalt det så er nok det mer korrekt enn å høre på meg!
    Jo, dette ble forklart til meg. Det har jo, som du selv sier, ingenting med vind å gjøre. Det har mer med eventuell fukt å gjøre. Denne vindsperra (Icopal Windbreak) er visstnok vannavvisende, men ikke diffusjonstett. Dermed vil sannsynligvis eventuell fukt forbli bak vindsperra, i mens eventuell oppvarmet fukt (damp) fra selve rommet kan gå gjennom vindsperra og ut til baksiden. Med ventilasjon bakom vindsperra skulle det da bli godt nok miljø for at det skal tørke der bak. Stikkordet er altså at vindsperra sørger for at det er "luftig" der bak, samtidig som den er vannavvisende.

-Uten at jeg skal utgi meg for å være ekspert på området.:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lufting bak isolasjon

Jeg har hørt denne tanken før, men jeg sliter med å få den til å stemme. Hvis du skal ha lufting for å å få fukten mellom murvegg og vindduken til å fordampe så sliter jeg med å se hvordan fukten ikke skal komme tilbake til rommet.

Punkt nummer to som blir forklart i sammenheng med lufting mot isolasjon er at man har luftehull nede og den varme, fuktige luften skal komme ut i luftehull oppe. Dette vil, etter min forståelse av luftbevegelse, bli helt feil uten spesifikke varmekabler helt ut mot veggen. Hvis man ikke har varme i gulvet under stenderverk og mellomrommet mellom yttervegg og isolasjon så vil man bare oppnå motsatt effekt: Varm, fuktig luft beveger seg ut mot veggen og treffer en kald vegg og dermed mister fuktigheten og varmen til den kalde veggen og dermed synker ned til gulvet.

Tanken med Byggforsk sin tankegang er at kondensen ikke skal danne seg mellom murvegg og isolasjon(derfor ikke behov for lufting), men inne i murveggen. Måten de vil påse at kondenspunktet blir inne i murveggen er at man ikke skal ha mer enn 5 cm isolasjon mot vanlig mur og maks 10cm mot Lecavegg. Ved å begrense mengden isolasjon og ikke ha dampsperre så vil eventuell fukt fra muren flytte seg hvor den vil. Man mister litt isoleringeffekt, men sjangsen for fukt er mye mindre.

Håper jeg gjør meg forstått her. Vanskelig å forklare slike tekniske ting med lite tekst 8)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare understreke at jeg støtter meg til andre når det gjelder isoleringen av ytterveggene mine. Jeg skjønner godt tankene dine, og synes også det er vanskelig å forutse nøyaktig hvordan miljøet innenfor kledningen vil oppføre seg. Jeg vil forsøke å holde med til det som fagfolket sier, og det er jo som du også sier: Også fagfolk kommer til kort etter hvert som teknikken endrer seg.

Jeg har hørt denne tanken før, men jeg sliter med å få den til å stemme. Hvis du skal ha lufting for å å få fukten mellom murvegg og vindduken til å fordampe så sliter jeg med å se hvordan fukten ikke skal komme tilbake til rommet.
    Jeg skal ikke ha lufting til veggen inn i rommet. Jeg skal lage ventiler som går inn i rommet og direkte ut, dermed blir det forbindelse mellom inne- og utemiljøet på det viset. Samtidig skal jeg lage noen luftehull inn til området mellom yttervegg og isolasjon. Om du skjønner, det blir lufting utenfra og inn til mellomrommet mellom selve veggen og vindsperra. Det er på denne måten jeg håper at vann i dampform skal gå ut gjennom vindsperra, samtidig som fukt ikke går inn gjennom den. Videre vil luftinga bidra til bedre uttørking mellom isolasjon og yttervegg.

Det er i alle fall slik jeg har forstått at det skal fungere .

Punkt nummer to som blir forklart i sammenheng med lufting mot isolasjon er at man har luftehull nede og den varme, fuktige luften skal komme ut i luftehull oppe. Dette vil, etter min forståelse av luftbevegelse, bli helt feil uten spesifikke varmekabler helt ut mot veggen. Hvis man ikke har varme i gulvet under stenderverk og mellomrommet mellom yttervegg og isolasjon så vil man bare oppnå motsatt effekt: Varm, fuktig luft beveger seg ut mot veggen og treffer en kald vegg og dermed mister fuktigheten og varmen til den kalde veggen og dermed synker ned til gulvet.
    Jeg også ser for meg at man da må ha varmekabler som går langt ut mot stenderverket, ja. Samtidig har kanskje lutfting og miljø i tilstøtende rom en god del å si. Dersom kjellerrommet henter varme og ventilasjon fra andre rom, vil det kanskje påvirke luftinga en del??

Tanken med Byggforsk sin tankegang er at kondensen ikke skal danne seg mellom murvegg og isolasjon(derfor ikke behov for lufting), men inne i murveggen. Måten de vil påse at kondenspunktet blir inne i murveggen er at man ikke skal ha mer enn 5 cm isolasjon mot vanlig mur og maks 10cm mot Lecavegg. Ved å begrense mengden isolasjon og ikke ha dampsperre så vil eventuell fukt fra muren flytte seg hvor den vil. Man mister litt isoleringeffekt, men sjangsen for fukt er mye mindre.
    Akkurat hvor kondenseringspunktet er for kjelleren min sin del kjenner jeg ikke til. Samtidig frykter jeg at det skal dannes fukt innenfor kjellerveggen, og jeg vil derfor forsøke å ta noe høyde for dette når jeg nå kler inn veggen. Ja, også har jeg tenkt å foreta en ny drenering utenfor ganske raskt da. Det vil også bidra mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tett vindduk

Hei igjen!
    Vært på påskeferie og litt travelt på jobben etterpå og har derfor ikke hatt tid til å poste noe.

Jeg forstår veldig godt at du støtter deg på fagfolk i en slik situasjon og jeg er per definisjon ikke en fagmann. Jeg ville uansett stille spørsmåltegn til løsninger jeg ikke får til å virke fornuftig.

Et eksempel på en ting jeg ikke får til å være fornuftig er hvordan du skal få en tett vindduk på yttersiden av stenderverk som står noen få cm i fra yttervegg? for at vindduken skal gjøre jobben sin med å holde fuktighet ute, og deretter luftes ut gjennom luftehull i muren, så må den være tett over alt noe jeg tror du kommer til å slite med å få til.

Hvis muren ikke er fuktig så tror jeg også at kjelleren kan brukes til innredning. Jeg er i samme situasjon og har også konkludert med at ytterveggen er tørr nok til å kle inn.

Akkurat hvor kondenseringspunktet er for kjelleren min sin del kjenner jeg ikke til.
    Det er vell derfor Byggforsk er til

Ja, også har jeg tenkt å foreta en ny drenering utenfor ganske raskt da. Det vil også bidra mye.
    Jeg mener på at med ny drenering og dermed ny knasteplast _på utsiden_ så bør lufting mellom yttervegg og stenderverk være unødvendig og dermed også vindduk.

Uansett hvilken løsning du velger å gå for så blir det nok et kjemperom og gleder meg til å se videre progresjon. Du må ikke la kveruleringen min stoppe eventuell fremgang :P

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssen går det med bygginga?
    Har du fått hentet inn noen priser på gulv/varmekabler/elektriker?
    Tenkte jeg skulle evt. forhøre meg litt rundt før jeg "skriver kontrakt"...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En oppdatering

Nå har jeg sviktet forumet lenge nok! Ikke det at jeg ikke har jobbet litt i kjelleren i det siste heller, men tiden strekker ikke til på alle fronter. For tiden er jeg billøs og det opptar fritiden ganske mye. Jeg håper virkelig at dette ordner seg om ikke lang tid. I kveld skal jeg ut og titte på en aktuell vogn, så får man se hvordan det blir med den. Moralen er fremdeles: Ligg unna Ford! :P

Ser at det er kommet inn et par poster i løpet av den siste tiden. Til deg Cyno: Neida, jeg lar meg ikke hindre av litt konstruktiv prat . Det er vel til det beste for meg også at folk kommer med innspill på hvordan ting skal gjøres. Jeg har i hvert fall ikke peiling...

Et eksempel på en ting jeg ikke får til å være fornuftig er hvordan du skal få en tett vindduk på yttersiden av stenderverk som står noen få cm i fra yttervegg? for at vindduken skal gjøre jobben sin med å holde fuktighet ute, og deretter luftes ut gjennom luftehull i muren, så må den være tett over alt noe jeg tror du kommer til å slite med å få til.
    Skal vi se... Joda, jeg også synes det virker vanskelig å få det til. Samtidig tror jeg fint det skal gå. Alt jeg trenger er et par hender ekstra, noen til å holde for meg.

Vindsperra er 2,8 meter bred og på rull. Dermed får jeg til å feste vindsperre mellom toppsvill og tak, og likedan ned mellom gulv og bunnsvill. Så blir det bare å dra vindsperra rundt de veggene jeg skal ha den. Slik blir den (forhåpentligvis!) hel og fin. Jeg har ikke helt kontroll på hvordan jeg skal gjøre det i endene av biten med vindsperre. Vegen blir vel til i mens man går den. Rundt lufteventiler og vindu tipper jeg det skal gå greit. En kjent person på dette forumet har nevnt at fuging hjelper mot det meste .

Jeg mener på at med ny drenering og dermed ny knasteplast _på utsiden_ så bør lufting mellom yttervegg og stenderverk være unødvendig og dermed også vindduk.
    Sant nok! Greia er den at jeg ikke vet helt når det blir tid til overs til drenering enda. Det er ikke sikkert når blir tid til det i sommer, evt. om det blir i sommer. Dermed må jeg gardere meg på beste mulig vis inntil videre. Jeg har hørt med flere som mener at kjelleren er tørr nok til å kle inn. Jeg liker ikke å ta sjanser, og derfor vil jeg gjøre det jeg kan uansett for å hindre skader - nettopp gjennom å trekke veggen litt ut og få litt fuktavvisning.

Hvor blir det forresten av byggetråden din da, Cyno? Det er bare å komme i gang!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssen går det med bygginga?
    Har du fått hentet inn noen priser på gulv/varmekabler/elektriker?
    Tenkte jeg skulle evt. forhøre meg litt rundt før jeg "skriver kontrakt"...
    Hei! Nei, jeg har ikke hentet inn priser fra elektriker enda. Jeg tenkte først og fremst å få opp reisverket fullstendig. Jeg er i gang med dette nå. Når det er gjort, vil jeg be hjem en kompis på "kaffe". Han kan muligens hjelpe meg i gang med kabeltrekking og kanskje gi meg kontakt med en annen som kan autorisere anlegget i etterkant. Akkurat hvor mye han kan hjelpe meg med, vet jeg enda ikke. I første omgang tror jeg det blir trekking av kabler. Det er nok bare å innse at elektriker fra bedrift må inn i huset før eller senere. Jeg vil bare ha gjort unna ting jeg selv kan gjøre før den tid .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kommet litt videre

Som jeg nevnte tidligere: Det har blitt lite tid til kjelleren i det siste. Påska gjorde et sterkt innhogg i tiden med både jobb og fjelltur. Dessuten er det et X antall festligheter som dukker opp i på denne tiden av året. Ja, også ble det en tur til Riga, Latvia, siste helg nå. Gøy å reise dit, men man blir jo litt sliten av å være helt om natten også !

Det har blitt en time i ny og ne i kjelleren til tross for alt. Det jeg har jobbet med nå, har vært å lage spikerslag for toppsviller i taket. I de korte endene av rommet har det nemlig ikke vært noe å slå fast i i toppen. Dermed må dette på plass. Bildet under viser kortveggen med vinduet. Her har jeg nå slått fast 4 spikerslag i taket, slik at det bare er å kline opp svill etter hvert.

-img_0799-jpg

Hvert spikerslag har fått "individuell oppmerksomhet". Bredden mellom takåsene varierte nemlig litt, så det måtte måles intenst for å få dem til å passe skikkelig. Samtidig var jeg ganske nøye på å få hvert spikerslag i vater. Hvor viktig det er er jeg nå ikke så sikker på, men det er så greit å ha gjort ting skikkelig når noe først skal gjøres!

-img_0801-jpg

Tilsvarende ble det 4 spikerslag i den andre enden av rommet. Det ble akkurat plass til spikerslaget under de nye vannrørene som nå går der. Perfekt taima og tilrettelagt 8) !

-img_0802-jpg

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så har jeg også kommet i gang med å kappe opp og tilpasse bunn- og toppsviller. Det ble masse måling for å få rommet til å bli helt rektangulært. Dét var det nemlig ikke helt i fra før... Nå har jeg laget alle bunnsvillene og fått merket hvor de skal ligge hen. Dessuten er disse målene trukket perfekt vertikalt opp i taket. Dermed blir det bare å duplisere svillene og lage tilsvarende i taket.

-img_0745-jpg
    Det ble noen utfordringer i forhold til svillene. Selvfølgelig ønsker jeg ikke å lekte ut mer fra veggen enn jeg må. Derfor ble det noen spesialtilpasninger!

-img_0749-jpg
    *Plystre* -Perfekt vertikalt opp fra bunnsvilla er det en millimeter eller to med mellomrom. Dermed går veggen klar av utslagsrøret fra kjøkkenet.

-img_0746-jpg
    Det måtte også til en tilpasning i hjørnet der vannledningen ligger. Dersom jeg ikke hadde kappet til bunnsvilla, ville veggen gått mange flere cm. ut i rommet. Vinkelen på vannledningen kom med rørleggeren og var et resultat av at jeg forklarte ham behovet for å spare plass i hjørnet. Selve vannrøret er svært stivt, og uten denne vinkelen ville det vært vanskelig å få til hjørnet såpass som det blir nå.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT må man også ta seg tid til. Her kommer et stemningsbilde fra påsken 2010 !

-img_0763-jpg

Side 6 av 34 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •