Fantonalds byggetråd - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 661
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det kunne jo ha vært verre. I verste fall måtte man hente vann på tomme ølflasker. Det hadde ikke vært no særli .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Hvor lenge er det du har ventet nå? 3 uker?

Men du får bare høre om du ikke fortjener litt avslag, og si "skal ordne det til tirsdag" når han ringer og etterlyser betalingen.
    Jepp. Nå er det gått ca. 3 uker uten at jeg har vært i stand til å gjøre noe nytt. Må vel være lov å håpe på litt godvilje på fakturaen da !?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Det kunne jo ha vært verre. I verste fall måtte man hente vann på tomme ølflasker. Det hadde ikke vært no særli .
    Ja, jeg tømte noen ølflasker i går for å skaffe emballasje, men glemte helt å hente vannet Vel, nå har rørleggeren vært her og konstatert at problemet lå i kommunens kum uti veien her, så da slapp vi regningen og vannet er tilbake. Men nå er vi jo tom for øl...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Nå er det gått ca. 3 uker uten at jeg har vært i stand til å gjøre noe nytt. Må vel være lov å håpe på litt godvilje på fakturaen da !?
    Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå må det vel ha skjedd noe i rommet vel...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vårtegn!!

Nå kan det føres inn i fremtidens almanakker: Når rørleggeren kommer, da er våren like rundt hjørnet :-D .

Det var i alle fall det jeg fant ut. Med noen ekstra varmegrader i noen dager, så dukket det faktisk opp en rørlegger i kåken. Den verste telen i bakken gav seg nok i dagene før, og dermed ble det tid til meg også. Dermed ble jeg besøkt av S-Rør på tirsdag og onsdag i forrige uke. JIPPIIII!!! "Den som venter på noe godt, venter på... -rør."

Tirsdagen ble hovedjobben gjort. Jeg var såpass heldig at jeg kunne være hjemme under arbeidet. Slik ble jeg da håndtlanger til han som gjorde jobben. Jeg tror han brukte en halv dag, alt i alt. Men så ble det til at han måtte komme tilbake dagen etterpå også. Dette kun for å rette opp noen småfeil han gjorde under installasjonen.

Resultatet ble i alle fall slik jeg hadde tenkt meg det. Foreløpig er jeg godt fornøyd med det håndtverkeren gjorde. (Det varer kanskje til jeg får regningen..??? -Som jeg har tenkt å "diskutere" litt.)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan det føres inn i fremtidens almanakker: Når rørleggeren kommer, da er våren like rundt hjørnet :-D .

Det var i alle fall det jeg fant ut. Med noen ekstra varmegrader i noen dager, så dukket det faktisk opp en rørlegger i kåken. Den verste telen i bakken gav seg nok i dagene før, og dermed ble det tid til meg også. Dermed ble jeg besøkt av S-Rør på tirsdag og onsdag i forrige uke. JIPPIIII!!! "Den som venter på noe godt, venter på... -rør."

Tirsdagen ble hovedjobben gjort. Jeg var såpass heldig at jeg kunne være hjemme under arbeidet. Slik ble jeg da håndtlanger til han som gjorde jobben. Jeg tror han brukte en halv dag, alt i alt. Men så ble det til at han måtte komme tilbake dagen etterpå også. Dette kun for å rette opp noen småfeil han gjorde under installasjonen.

Resultatet ble i alle fall slik jeg hadde tenkt meg det. Foreløpig er jeg godt fornøyd med det håndtverkeren gjorde. (Det varer kanskje til jeg får regningen..??? -Som jeg har tenkt å "diskutere" litt.)

Gratulerer!!!

Godt med alt som er unnagjort. Hva er neste steg nå?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arbeid av "rørlækjar"

Slik ble det da gjort. Jeg kappet isolasjonen i taket på kinorommet, slik at det var fritt fram under jobbingen. Rørlegger brukte kort tid på å rive eksisterende rør. Etter hvert dukket det fram rør-i-rør.
    -img_0713-jpg

Etter endt jobbing med rør-i-rør til kjøkkenbenken, ble det seende slik ut. Deilig med noen klammer som kan holde fast rørene og hindre ulyd i taket senere. Jeg tror også at jeg skal få tak i noe patentbånd og klistre de fast til åsene enda bedre. Planen videre blir da altså ganske enkelt å kline masse isolasjon rundt rørene, og dermed skal taket bygges under dem. For den som er interessert: Det er faktisk en plan med å bøye rørene allerede der de kommer inn i rommet. På den måten får jeg dem raskt ut av sentrum i taket, der jeg sannsynligvis kommer til å henge projektor.
    -img_0719-jpg

Utslagsrøret fra kjøkkenet ble også hevet opp i taket, slik at den horisontale biten av den går oppi der. Jeg hadde i utgangspunktet et ønske om å fornye hele utslagsrøret, men rørlegger tok ikke sjansen på å bytte ut den nedre biten av røret. Dersom vi hadde prøvd å rykke den løs fra gulvet, ville den kanskje sprekke i stykker ifølge ham. Slike gamle rør er visstnok sprø. Dermed ble det ikke noen centimeter å hente på veggen der, og jeg må heller forsøke å file litt på bunn- og toppsvillene.
    -img_0720-jpg

Dette bildet er tatt i "fryserrommet". Helt inntil lettveggen ser vi tilkoblingen til gamle rør. Der ble det borret i toppsvilla, slik at de nye rørene går omtrent i flukt med veggen og oppover i taket. Dermed blir det mindre plukk for meg når nytt tak skal legges her. Synes jaggu det var ganske smart å hive rørene oppi taket, jeg 8) . Rørlegger hadde ingen problemer med å dra dem i åsene i alle fall.
    -img_0716-jpg

I alle fall synes jeg det var en smart løsning når jeg vet hvordan det blir seende ut med isolasjon ferdig lagt rundt rørene.
    -img_0722-jpg

Sånn blir da hovedvannledningen inn til huset seende ut. Denne er også rør-i-rør. Det er godt å vite at man har litt ekstra sikring med den typen rør når man skal bygge inn røret i veggen. Dette røret var forresten svært stivt, og vi måtte begge to trø til for å få klemt det inn i vinkelen. Det måtte jo en vinkel til for å få røret til å ligge tettest mulig inntil veggen.
    -img_0717-jpg

Snedig sak!!! Tidligere var det ikke kran på inntaket til hovedvannledningen. Det er det nå . Så slipper jeg å være avhengig av naboen for å skru av vannet når jeg måtte ha behov for det. Fint for begge parter! Her må det selvfølgelig en inspeksjonsluke til.
    -img_0718-jpg

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!!!

Godt med alt som er unnagjort. Hva er neste steg nå?

Først og fremst skal jeg la tenna vokse ut igjen. Det ble nemlig noe tenners gnissel under ventingen på håndtverkeren.

Dernest har jeg tenkt å få tak i vindsperre. Jeg tenkte først at jeg måtte kjøpe tjærepapp og bruke det som vindsperre innenfor reisverket, mot ytterveggene. Snekker mente derimot at "Glava vindsperre" ville være like bra som tjærepapp, men samtidig en del lettere å håndtere under bygging.

Jeg har en kompis som kan skaffe billig isolasjonsmaterialer, og jeg har selvfølgelig tenkt å utnytte ham litt . Jeg skulle egentlig se om jeg fikk ordnet med vindsperra i dag, men det ble selvfølgelig 4,5 timer overtid... -og dét var dén kvelden. Morgendagen håper jeg vil føre med seg noe materiale. Dersom kameraten min ikke får det til, tror jeg at jeg bare må kline til å kjøpe til fullpris.

Når jeg har fått vindsperra i hus, er det så bare å starte på med reisverk! Det blir spennende!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Kremt*...

ALLER først bør jeg vel kanskje betale rørleggeren. Kjenner jeg gruer litt til den biten. Men jeg akter ikke å gi meg uten brutal kamp .

Dessuten må jeg ta meg av frøkna i huset litt også. Fikk tatt en tur på fjellet i helga, så nå har jeg litt godvilje å gå på også! Jaggu fikk jeg ikke litt kvalitetstid for meg selv på isfiske der også ! (Tro om det går an å kombinere hjemmekino-interesse med jakt og fiske på noe vis...? Svaret er kanskje å kjøpe filmene til Kristoffer Clausen og ta dem med ned i kjelleren :P !?!)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Kremt*...

ALLER først bør jeg vel kanskje betale rørleggeren. Kjenner jeg gruer litt til den biten. Men jeg akter ikke å gi meg uten brutal kamp .

Dessuten må jeg ta meg av frøkna i huset litt også. Fikk tatt en tur på fjellet i helga, så nå har jeg litt godvilje å gå på også! Jaggu fikk jeg ikke litt kvalitetstid for meg selv på isfiske der også ! (Tro om det går an å kombinere hjemmekino-interesse med jakt og fiske på noe vis...? Svaret er kanskje å kjøpe filmene til Kristoffer Clausen og ta dem med ned i kjelleren :P !?!)
    Siden man likevel aldri får noe fisk på isfiske, kan du vel bare lage et lite hull med kaldt vann i kinogulvet, og så sitte med stangen der?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden man likevel aldri får noe fisk på isfiske, kan du vel bare lage et lite hull med kaldt vann i kinogulvet, og så sitte med stangen der?
    Eller for å skape litt spenning: Ta med ei bøtte med vann og noen fisk fra akvariet :-D .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se her ja, da er du igang igjen.
    har ikke fått med meg det.

jeg har alderig prøvd glava sin vindsperre, men vist snekkern hos deg sier at denne skal være bedre så er det jo bare å prøve.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tusle
    jeg har alderig prøvd glava sin vindsperre, men vist snekkern hos deg sier at denne skal være bedre så er det jo bare å prøve.
    Tja... Hvorfor ikke? Vindsperra er visstnok noe dyrere i innkjøp enn tjærepappen, men snekker mener den er mye lettere å håndtere. Er vel grunn nok til å kaste i noen hundrelapper ekstra det.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gårdagens gjøremål: Betalte rørlegger. Fikk 500,- i avslag på avtalt fastpris. Ikke all verdens, men det var da også noe. Det viser i alle fall en godvilje hos et ellers godt renommert selskap. Jeg ser meg ferdig med rørarbeidet og går heller videre.

Dagens gjøremål: Innkjøpt
    -ca. 45 kvm glava isolasjon, 10 cm. tykk
    -ca. 20 kvm glava isolasjon, 5 cm. tykk
    -1 rull med Icopal Windbreak vindsperre, 2,8m*25m

-img_0740-jpg

Det går i sneglefart, men i alle fall går det fremover .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gårdagens gjøremål: Betalte rørlegger. Fikk 500,- i avslag på avtalt fastpris. Ikke all verdens, men det var da også noe. Det viser i alle fall en godvilje hos et ellers godt renommert selskap. Jeg ser meg ferdig med rørarbeidet og går heller videre.

Dagens gjøremål: Innkjøpt
    -ca. 45 kvm glava isolasjon, 10 cm. tykk
    -ca. 20 kvm glava isolasjon, 5 cm. tykk
    -1 rull med Icopal Windbreak vindsperre, 2,8m*25m

-img_0740-jpg

Det går i sneglefart, men i alle fall går det fremover .

Oooo, 500 kroner! Det blir jo... hva, 20 kroner dagen?

Jaja, godt med alt som er unnagjort og ute av verden...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oooo, 500 kroner! Det blir jo... hva, 20 kroner dagen?

Jaja, godt med alt som er unnagjort og ute av verden...
    Ja, jeg velger å se på det som ute av verden. Det var ikke all verden å hente. Men men. Jeg gidder ikke bruke mer energi på det nå i alle fall.

(Er det nå jeg skal begynne å grue meg til jeg skal bestille elektriker??? )

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg velger å se på det som ute av verden. Det var ikke all verden å hente. Men men. Jeg gidder ikke bruke mer energi på det nå i alle fall.

(Er det nå jeg skal begynne å grue meg til jeg skal bestille elektriker??? )
    Ja, rørleggere er ikke alene om å være... kalendermessig utfordret.

Har et sweet, sweet ord til vi skal bygge: Dagbøter!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg akkurat funnet ut at jeg må kjøpe ny bil ganske raskt. Gammeltralla mi har fått kreft med spredning, og jeg blir nok fint nødt til å anskaffe ny. Denne våren blir jo "festlig". Som om det ikke var trangt nok fra før nå...:shock:

Til alle dere kinobyggere som benytter mye midler på innkjøp av materialer: Ligg unna Ford Mondeo!!!!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo selvfølgelig ikke noe som skal hindre meg i videre arbeid !

-img_0741-jpg
    Jeg syntes varmt- og kaldtvannsrørene til kjøkkenet hang svært løse med kun ett feste på hvert av rørene. Dermed måtte patentbåndet til pers. Tror ikke det finnes den ting noen cm. med patentbånd ikke kan løse .

Jeg tipper forresten at rørleggerens fester kostet mellom 10,- og 20,- kroner per stykk. Min hele rull med patentbånd koster ca. 50,- kroner på Biltema .

-img_0743-jpg
    Etter litt jobbing med å få isolasjonen opp i taket, og fjerning av gammel tjærepapp, blir det så seende slik ut. Hvor deilig er det ikke å se at ingenting henger ned fra og skjemmer taket?? Slett og fint!

Side 5 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •