Fantonalds byggetråd - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 661
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klart for rørlegging

Så over til dagens mer produktive hendelser. I løpet av dagen har jeg fått ned de siste takplatene på fryserrommet. I det siste har jeg ikke kommet forbi disse platene siden de strakte seg fra dette rommet og inn i andre rom. Det var ikke enkelt å rive disse uten å kunne sage dem i stykker. Til det var de alt for stive, og det henger dessuten en god del kabler i lufta under dem slik at en ikke får lagt noe vekt på dem.

"Dremel"-en som jeg lånte viste seg å være av dårlig kvalitet og knelte ganske raskt. Den var av typen "Best Tools". Greit å vite at jeg skal holde meg unna dette merket senere! Dermed kom så svigers på banen. De klinte like godt til og kjøpte seg ei "Bosch" multimaskin. De sa det var "greit å ha ei liggende", og dessuten kunne jo jeg også få låne den! Snilt !

-img_0704-jpg
    Uten denne hadde jeg ikke fått ned takplatene uten langvarig kamp. Nå ble det i stedet rette og fine kutt i flukt med toppsvillen opp mot taket. All heder og ære til Bosch!

-img_0705-jpg
    Sånn ser nå taket ut i fryserrommet. Alt er klart for å kline rørene opp i isolasjonen og dermed inn over taket.

Da dette så ble gjort, er jeg klar for å ha hjem en rørlegger. Jeg regner med å få bestilt en i morgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Kun 2-3 cm!?! Det var jo ikke så mye som jeg hadde forestilt meg! Hadde kanskje trodd at det ville bygge mer i høyden, men jo mindre det er jo bedre for meg :-) ! Jeg har som sagt 220 cm. å gå på nå. Si at taket bygges ned med ca. 7-8 cm. og gulvet går opp ca. 4. Da har jeg jo fremdeles nesten 210 cm å boltre meg på 8) .
    Jeg la samtidig et 14 mm tregulv i stuen som ligger inn mot dette gulvet, og det er ca 2 mm lavere enn dette gulvet. Nå er det jo noe sånn dempeplast eller hva det heter under tregulvet, men er likevel maks 2 cm det bygger. Det var forsåvidt motivasjonen min for å ha så tynne kabler som mulig, at gulvene kom noenlunde i samme høyde.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres virkelig bra ut. Da tillater jeg meg å "glemme" legging av varmekabler en stund. Så konsentrerer jeg meg heller om å få opp reisverket. Først da vil det bli aktuelt å legge gulvvarmen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal følge med på tråden din, blir spennende å se hvordan det blir.
    mulig jeg kan gi noen råd underveis i bygge prosjekte.
    men i forhold til anlegg å slikt er jeg helt amatør.
    så det får bli med bygge delen.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tusle
    skal følge med på tråden din, blir spennende å se hvordan det blir.
    mulig jeg kan gi noen råd underveis i bygge prosjekte.
    men i forhold til anlegg å slikt er jeg helt amatør.
    så det får bli med bygge delen.
    Takker så mye for all hjelp jeg kan få, jeg . Råd mottas med takk i alle retninger. Blir spennende for meg også dette. Gleder meg på resultatet!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste nytt: Vinterferie. :shock:

Var hos rørlegger på fredag og sa at det var bare å komme. Han skulle ringe tilbake for å avtale tid, men det glemte han nok dessverre. Nå er det vinterferie og håndtverker-Norge står stille i ei uke. Huff. Klør jo i fingrene etter jobbing her. Føler også at jeg ikke kommer stort videre uten at rørene ligger på plass der de skal.

Kanskje jeg skal fylle tiden med å handle inn litt materialer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste nytt: Vinterferie. :shock:

Var hos rørlegger på fredag og sa at det var bare å komme. Han skulle ringe tilbake for å avtale tid, men det glemte han nok dessverre. Nå er det vinterferie og håndtverker-Norge står stille i ei uke. Huff. Klør jo i fingrene etter jobbing her. Føler også at jeg ikke kommer stort videre uten at rørene ligger på plass der de skal.

Kanskje jeg skal fylle tiden med å handle inn litt materialer.
    Han "glemte" det, ja. Har hatt nok med rørleggere å gjøre til å ha opplevd det der noen ganger. Hadde prøvd å ringe ham igjen på mandag, vinterferie eller ikke. De jobber for dem som skriker høyest, skriker man ikke er man alltid bakerst i køen.

(Disclaimer: Er min erfaring, om det er rørleggere på forumet her så er dere sikkert ålreite folk som jobber fra topp til bunn på "to do"-listen. )

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter min erfaring er rørleggere ALLTID sene.

de vi har brukt i jobb lover også å komme til avtalt tid, men de kommer brått 1
    uke etter avtalt tid.
    ikke morro vist vi venter på rørlegger før vi kan plate igjen resten av badet og det er det eneste prosjekte vi har.
    noe som har hendte noen ganger, da blir det mye kaffe drikking på jobben.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer sikkert nok at håndtverkere kan være vanskelige å nå. For alt jeg vet har de mye større prosjekter å henge fingrene i enn den lille kinoen min, og at det derfor er lettere å prioritere meg ned.

De skal få flere sjanser av meg enda. Men jeg håper virkelig at det går unna.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer sikkert nok at håndtverkere kan være vanskelige å nå. For alt jeg vet har de mye større prosjekter å henge fingrene i enn den lille kinoen min, og at det derfor er lettere å prioritere meg ned.

De skal få flere sjanser av meg enda. Men jeg håper virkelig at det går unna.
    Det er akkurat det som er problemet, de har alltid noen som er større og viktigere. Derfor man må kjefte og smelle litt for at ting skal skje...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke vits å smelle noe, eller kreve.
    bedre å være på lag med håndtverkerene.
    vist duë ikke trives på arbeidsplassen, gjør de ting gjerne fort for å komme seg vekk derfra så fort som mulig, det kan gå utover kvaliteten av arbeidet som gjøres.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tusle
    ikke vits å smelle noe, eller kreve.
    bedre å være på lag med håndtverkerene.
    vist duë ikke trives på arbeidsplassen, gjør de ting gjerne fort for å komme seg vekk derfra så fort som mulig, det kan gå utover kvaliteten av arbeidet som gjøres.
    Blir litt off-topic her, men det har jo aldri vært noe hindring.

Jeg sier ikke at man skal være urimelig, men å kreve at en håndverker holder ord er ikke for mye. Og for all del, av og til kan man ikke holde avtaler, men da er det vanlig folkeskikk å gi beskjed om det. Og det er det langt fra alle som gjør.

Å kreve at han gjør skikkelig arbeid er heller ikke urimelig, det er det han/hun er der for.

Har pusset opp 6 leiligheter de siste 4-5 årene, og har hatt med mange forskjellige håndverkere. De som gjør godt arbeid får mer arbeid, de som gjør dårlig arbeid får ikke mer arbeid, så enkelt er det.

Er selv i en servicebransje, og det viktigste vi har er fornøyde kunder. Er de ikke fornøyd ringer de noen andre neste gang.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel i grunnen enig med alle dere, jeg. Jeg mener nok at det ikke er noe vits i å kjefte og smelle. Samtidig er det ikke mye forlangt at man skal holde ord.

Dersom jeg føler at jeg blir oversett, vil jeg velge en annen håndtverker. Så får heller noen andre tjene på meg og det arbeidet jeg må ha gjort. Samtidig vil jeg ikke gi vedkommende arrogante håndtverker noen gode skussmål til mine kjente. Dårlig reklame, kan man kalle det. Jeg vil ikke kjefte og smelle, da går jeg heller til noen andre. Det får være "straff" nok at noen andre mer interesserte gjør jobben.

PS: Nå skal det sies at rørleggeren ringte meg opp her for et par dager siden. Han hadde ferie, men ville fortelle at han ikke hadde glemt meg. Han hadde blitt bortheftet i mye arbeid. Dermed avtalte vi at jobben blir gjort på førstkommende tirsdag.

Jeg er fornøyd så langt .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres bra ut.
    self vil de fleste ha god reklame og gjøre en god jobb.
    skrev dette grunnet at jeg har vært borti arbeidere som har vært dårlig selv.
    men de fleste vil gjøre sitt beste.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel i grunnen enig med alle dere, jeg. Jeg mener nok at det ikke er noe vits i å kjefte og smelle. Samtidig er det ikke mye forlangt at man skal holde ord.

Dersom jeg føler at jeg blir oversett, vil jeg velge en annen håndtverker. Så får heller noen andre tjene på meg og det arbeidet jeg må ha gjort. Samtidig vil jeg ikke gi vedkommende arrogante håndtverker noen gode skussmål til mine kjente. Dårlig reklame, kan man kalle det. Jeg vil ikke kjefte og smelle, da går jeg heller til noen andre. Det får være "straff" nok at noen andre mer interesserte gjør jobben.

PS: Nå skal det sies at rørleggeren ringte meg opp her for et par dager siden. Han hadde ferie, men ville fortelle at han ikke hadde glemt meg. Han hadde blitt bortheftet i mye arbeid. Dermed avtalte vi at jobben blir gjort på førstkommende tirsdag.

Jeg er fornøyd så langt .
    Bare så det er presisert: Kjefte og smelle er "figure of speech", er mer kjefting enn smelling i virkeligheten.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Bare så det er presisert: Kjefte og smelle er "figure of speech", er mer kjefting enn smelling i virkeligheten.
    Det er jo flere måter å uttrykke misnøye på. Så lenge man får gjort det, så er det vel greit 8) .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -img_0708-jpg

Lørdagens hendelse: Innkjøpt en del materialer . Fikk tak i følgende:

Ca. 120 m. med 2"4 stokker.
    Ca. 40 m. med 30 mm. lekter.
    40 lydbøyler type D.
    Skruer for festing av bunnsvill i betong.
    Skruer for festing av lekter til lydbøyler og videre til takåser.

På forhånd snakket jeg med snekker. Han anbefalte å benytte 2"4 stokker som topp- og bunnsviller, og kanskje 2"3 stokker i reisverket. Jeg hadde nok til intensjon om å følge hans råd, helt til jeg kom til Byggmakker. Der fant jeg ut at de hadde kampanje på 12,90/m på 2"4. Dermed ble det største dimensjon, gitt 8) .

Lydbøylene er type D. Til åpne åser hadde det vært fullt ut mulig å benytte type B. De på Byggmakker anbefalte meg å bruke type D, dermed ble det slik. Jeg la meg ikke mer borti det...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For øvrig var det meningen at rørleggeren skulle avlegge meg et besøk i dag. Det ble derimot ingen rørlegging, heller i dag...:evil:

Jeg forsøkte å ringe i går for å forsikre meg om at ting skulle gå i orden. Beskjeden da var at det var mangel på folk og mange oppdrag med tining av frosne vannrør. Jeg kunne derfor ikke påregne at det ble noe i dag. Jeg ble så oppringt i dag med beskjed om at det vitterlig nok ikke kunne komme noen rørlegger.

I samråd med vedkommende rørlegger har vi funnet ut at han skal komme innom en dag for å starte opp/se hvor mye arbeid det blir. Han skal så sende en mann i mens jeg er på jobb. Dette er ikke akkurat det jeg ønsket meg, helst ville jeg ha vært til stede når jobben blir gjort. I mangel på tid (og hjemmekino!!!) kan jeg derimot akseptere denne løsningen.

Så nå går jeg bare og venter på å få beskjed om når det passer rørleggeren...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært noe rørlegger NÅ da?

Føler med deg, venter på elektrikker selv, har en utleieleilighet som skulle vært klar 1. mars...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Vært noe rørlegger NÅ da?
    Hmm...Husker godt hva du sa, ja. Må vel si at jeg er litt frustrert :? . Tar liksom litt for lang tid å vente på ingenting. Jeg vil komme videre! Tenker foreløpig å la denne uken løpe ut før jeg setter i gang med masing. Dersom tiden går ut over dette, så må jeg vel bare sette i gang.

Hva skal jeg finne på nå i mens da ?

Side 3 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •