Fantonalds byggetråd - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 34 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 661
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Supert! Har en plan om å gi disse en plass på veggen, ja! Thnx alot !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Ble litt misunnelig nå Flott bygg og rått anlegg
    Takker så mye for gode komplimenter. Og så er det bare å sette i gang selv da...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Takker så mye for gode komplimenter. Og så er det bare å sette i gang selv da...
    Jada masa, jobber med saken!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert! Har en plan om å gi disse en plass på veggen, ja! Thnx alot !
    Med riktige rammer så kan di bli riktig så fine. Jeg kjøpte bare noen billig rammer på Elprice.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering. Er du i mål?

Fortell.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heihei ! Er en stund siden jeg har vært her inne nå, ja.

Er vel bare å innrømme at jeg har blitt sittende i kjelleren i de siste månedene. Timeren på projektoren nærmer seg 200 timer, og det er allerede før snøen har kommet...

Jeg føler at jeg er i mål når det gjelder selve rommet. Jeg er toppfornøyd! Samtidig så er det noe småtterier som skulle vært gjort med innredningen da. Alt står sånn som da "jeg ble ferdig". Det skulle snart ha stått en 3-seters sofa med sjeselong der nede. Dessuten skulle jeg hengt opp bilder og fått inn teppe og hyller.

Det er jo bare så deilig å sette seg ned der... Så da tar ting litt tid! Jeg tror det var du som sa det en gang her, Skalle: Det er genialt å ha et slikt personlig nytelsessenter !

Også var det en ting til da: Jeg er vel snart ferdigsiklet på sub. Av alt annet så er det nok en SVS som skal flytte først inn i stua mi ! Jeg ble bare litt opphengt i det antiloop sa, nemlig at det kan være greit å kjøpe et par PC12 NSD. Egentlig tror jeg nemlig jeg har lyst på noe større. Hmm... Jeg tror jeg skal lage noen forslag til oppsett og poste det på forumet for å se hva folk sier.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Kjøp de du har lyst på du.. Men du må vel ha rør uansett vil jeg tro. 2 SVS kasser vil det vel ikke bli plass til i front med tanke på bredden du har i rommet ditt. Frontene vil jo også komme alt for langt ut i rommet skulle du velge kasse subber...8)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tegner mot at det må bli rør, ja. Kassene fram vil bli for store. Det ser også ut til at det blir knapt med plass med tuber foran. Har målt litt frem og tilbake og funnet ut at det muligens går, men da må høyttalerne trenges helt ut mot veggen.

Dersom det kommer kasse(-r)bak vil de bli noget store også der. Kanskje det hadde gått an å ha en kasse helt i bakerst høyre hjørne. Eventuelt hadde det gått an å ha 1 eller 2 tuber i senter bak!?

Jeg må lage noen tegninger for å illustrere litt. Brb.

Ps: Det er ikke kult å kjøre fra Trøndelag til Danmark tur-retur. Det har jeg gjort nå. Sånt tar tid. Da blir det vanskelig å følge med på forumet.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lest igjennom hele tråden nå, og er imponert over at en "amatør" kan klare noe slikt! Veldig bra jobba dette! Mye jobb i detaljer, og det liker vi!

Rå projektor du har kjøpt deg da! Denne må jo være helt rå. Dumt med Dreamscreen kabelen, men et ledd ødelegger ikke kvaliteten på noen måte.

Klipsch har jeg jo selv, så veit jo hvor bra det spiller. Men litt nysgjerrig på hvordan disse er med Rotel som effekt? Blir de ikke litt skarpe i diskanten?

Uansett, om du får PC eller PB inn i huset fra SVS så blir du nok utrolig fornøyd! Klipsch lager jo en enormt bra bass bare de, men kan ikke slå de virkelig slemme frekvensene fra 20db og nedover som en SVS gjør..

Bra jobba!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å ha fullført noe slikt som dette kjellerrommet, ja. Som Skalle her inne på forumet sa det: Det er genialt å ha et slikt personlig nytelsessenter . Men det er noen småting som mangler da, som kjent. Det er bare så gøy å bruke rommet nå - fremfor å utbedre det ytterligere. Men men, oppgraderingsspøkelset er jo kjent for å komme innom etter en stund...

Angående projektoren har jeg få referanser, men jeg er svært fornøyd selv. Jeg tok en titt på noen projektorer hos Hifi-klubben før jeg kjøpte, og HW15 står veldig godt i forhold til de jeg sjekka i hvert fall. Har forresten hatt besøk av en kar som har jobbet innen Elkjøp i noen år. Han syntes også godt om projektoren.

Når det kommer til kombinasjonen Rotel/Klipsch, så er den... Hmm... En grei match. De er spisse i diskanten, men det har jeg på en måte vent meg godt til. Dessuten har de blitt bedre etter hvert som jeg har spilt dem inn. Jeg forsøkte å koble opp et par med B&W703 på RB1090 og sammenlignet med en Embla 600 watts digitalforsterker. Rotelen var "rundere" i toppen enn denne digitale forsterkeren og således mer behagelig å høre på på de høyttalerne. På den andre siden var Emblaen kanskje noe mer "definert". Ellers har jeg såvidt hørt Klipschene på en rørforsterker. Det var også god lyd. Det er vanskelig å si hvordan kombinasjonen med Rotel og Klipsch er, men det trøkker i hvert fall bra ! RB1090 har stålkontroll på RF83 og jeg spiller selvfølgelig uten noen forvrengning til ørene gir seg. Noen som har vært hos meg sier at de kan høres noe "harde" ut. Det kan også ha sammenheng med at rommet fremdeles ikke er optimalt. De høres nemlig hardere ut i enkelte deler av rommet.

Takker for øvrig for god tilbakemelding. Så kan jeg respondere med å si at jeg snart er moden for SVS !!!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppsett av sub(-ber?)

Som nevnt så har jeg lyst på en sub. Veldig lyst. Men det har ridd meg en stund hvor subben eventuelt skal være plassert. Jeg er slett ikke sikker.

Aller helst burde vel subben være sentrert i fronten for å kunne virke mest integrert i lydbildet. Er det ikke slik? Eventuelt kunne jeg hatt 2 subber plassert ved fronthøyttalerne, symmetrisk plassert.

Jeg har sett for meg at jeg kommer til å lande på en av SVS sine subwoofere. Om det blir tube eller kasse kommer helt an på. SVS PB13 Ultra virket lenge som et godt alternativ, eller kanskje en PC13 Ultra i stedet.

Rommet mitt ser nå slik ut (tegnet i Paint, ja:razz:
    -plassering-jpg

Det ideelle hadde vel vært å ha 2 tuber i fronten på denne måten:
    -plassering4-jpg

Det tror jeg dessverre det ikke blir plass til. Det kan kanskje gå med nød og neppe, men da vil i tilfelle fronthøyttalerne måtte flyttes helt klin inntil veggen. Dessuten blir det nok ikke aktuelt å kjøpe 2 subber i gangen.

Opprinnelig hadde jeg tenkt meg en PB13 Ultra plassert slik:
    -plassering1-jpg

Det er nevnt at jeg kanskje vil kunne høre "hvor lyden kommer fra" dersom jeg har kun 1 sub plassert slik. Alternativet kunne da kanskje være å flytte kassen i senter bak, slik:
    -plassering5-jpg

Plassmessig er det kanskje mest gunstig med en tube:
    -plassering2-jpg

Det aller mest gunstige hadde selvfølgelig kanskje vært å få inn 2 tuber, på denne måten:
    -plassering3-jpg

Som sagt, så tror jeg ikke jeg får råd til å kjøpe 2 subber i én smell. Jeg har derfor tenkt litt frem og tilbake og funnet ut at det beste alternativet kanskje er å kjøpe 1 tube og sentrere den bak? Ellers hadde det passet veldig bra om jeg kunne hatt en kasse i hjørnet bak da...

Noen synspunkter?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke trekke lerette nærmere deg da? Da går tubene bakom.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Kan du ikke trekke lerette nærmere deg da? Da går tubene bakom.
    Det går an å trekke lerretet framover. Men da vil det bli noe kluss med spottene i taket. De forreste spottene vil enten komme rett over lerretet, eller så vil de komme bak. Jeg er heller ikke sikker på hvor fint det vil bli å trekke det hele fram såpass mye, både lyd- og utseendemessig. -Jeg vet ikke, men det har på en måte ikke føltes som et alternativ for meg.

Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=70397&cat=12 + 1 stk SVS AS-EQ1
    I know :razz: . Så annonsen straks den kom ut. Meeen... Jeg har liksom på følelsen av at jeg ønsker storebroren til disse, jeg... Magefølelsen sier meg at dersom jeg kjøper PC12 NSD, så vil jeg bare lure på hvordan PC13 Ultra ville hørtes ut. Og dersom jeg kjøper 1 PC13, så vil den kanskje formere seg til 2 etter en stund.

Ta meg i nåde - jeg har aldri hørt subbene til SVS :razz: .

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere så tror jeg det blir overkill i det lille rommet ditt med Ultra Subb(er). Er det ingen i nærheten av deg som har noen godt kalibrerte svs subber da som du kunne ha hørt på? Om du skulle velge å kjøpe et par pc12 nsd og ikke bli fornøyd er det jo bare å selge de videre. Et mere lettsolgt produkt på brukten finnes nesten ikke. I det ene hjørnet har veggen sprukket der en av SVS subbene mine står så det er nok bass trykk i disse krutt tønnene jeg også har..:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg plasserte en svs fremme i rommet mitt, men måtte ha en til som jeg plasserte bak sofaen. Etter kalibrering hjelper subbene hverandre pga vanskelig rom.. prøv med en først og se hvordan det blir

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Som nevnt tidligere så tror jeg det blir overkill i det lille rommet ditt med Ultra Subb(er). ..... Om du skulle velge å kjøpe et par pc12 nsd og ikke bli fornøyd er det jo bare å selge de videre.
    Nok en gang: Ta meg i nåde, for jeg har fremdeles ikke hørt SVS. Jeg har bare hørt så mye om dem at jeg må ha!

Men hvorfor vil det bli overkill med Ultra sub? Et par PC12 NSD spiller vel noe likedan som 1 stykk Ultra, sånn ca.? Hvorfor da ikke begynne med 1 Ultra - se (høre) hvordan det blir og så kanskje få tak i 1 ekstra på et senere tidspunkt dersom det er behov?

Er det også ikke slik at de nye Sledge forsterkerne på SVS-ene nå har innebygd romkorreksjon? Det skulle vel også avhjelpe litt dersom det er vanskelig tilpasse subber til rommet mitt?

Dersom det er overkill i "power" på 1 stykk Ultra, vil det da ikke gå an å sette den på et lavere volum, slik at den ikke knekker veggen i mens Klipschene varmer opp :razz: ?

Eller kanskje du mener at man bør ha 2 subber for å få bedre lydbilde i rommet, i stedet for å ha høyttaler for lave frekvenser fra kun 1 plassering?

Hva mener man forresten om mine forslag til plassering av sub? Ja, det er et problem at man ikke vet hvor mange subber det blir, men likevel da!?

Sitat Opprinnelig postet av Kjelli82
    jeg plasserte en svs fremme i rommet mitt, men måtte ha en til som jeg plasserte bak sofaen. Etter kalibrering hjelper subbene hverandre pga vanskelig rom.. prøv med en først og se hvordan det blir
    Har du en SVS AS-EQ1 i tillegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to Vienna Subson i anlegget hjemme. De hadde jeg opprinnelig plassert i høyre hjørne fremme og venstre hjørne bak. Etter at hunden veltet den fremste og satte et stygt merke i ryggen/toppen på den satte jeg like godt den som stod bak oppå den andre fremme. Ble minst like bra, og jeg fikk skjult merket.

Innbiller meg at på så lave frekvenser spiller ikke plasseringen så stor rolle. I forbindelse med husprosjektet vi har på gang fikk jeg beskjed om at det bare var om og gjøre å få nok trøkk, hvor trøkken kom fra var ikke SÅ viktig.

Nok en gang: Ta meg i nåde, for jeg har fremdeles ikke hørt SVS. Jeg har bare hørt så mye om dem at jeg må ha!

Men hvorfor vil det bli overkill med Ultra sub? Et par PC12 NSD spiller vel noe likedan som 1 stykk Ultra, sånn ca.? Hvorfor da ikke begynne med 1 Ultra - se (høre) hvordan det blir og så kanskje få tak i 1 ekstra på et senere tidspunkt dersom det er behov?

Er det også ikke slik at de nye Sledge forsterkerne på SVS-ene nå har innebygd romkorreksjon? Det skulle vel også avhjelpe litt dersom det er vanskelig tilpasse subber til rommet mitt?

Dersom det er overkill i "power" på 1 stykk Ultra, vil det da ikke gå an å sette den på et lavere volum, slik at den ikke knekker veggen i mens Klipschene varmer opp :razz: ?

Eller kanskje du mener at man bør ha 2 subber for å få bedre lydbilde i rommet, i stedet for å ha høyttaler for lave frekvenser fra kun 1 plassering?

Hva mener man forresten om mine forslag til plassering av sub? Ja, det er et problem at man ikke vet hvor mange subber det blir, men likevel da!?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde med en rør sub først i rommet mitt noe jeg syntes ikke fungerte så godt da jeg hørte hvor bassen kom i fra. Det ble langt bedre med nr. 2 på plass men syntes at bassen var noe buldrete til tider. Det var når jeg fikk AS-EQ1 på plass at subbene virkelig fikk fram sitt potensiale. Jeg mener det er et must å ha en skikkelig rom korreksjon for bass på plass i hvertfall for min del da jeg ikke er så veldig glad i å sitte å kalibrere dipper og "dupper" i timesvis av gangen for liksom å aldri bli helt fornøyd. Det ble jeg med en gang med AS-EQ1. Jeg vil si at det kanskje er komponenten i mitt system som jeg er mest fornøyd med lydmessig.

Plassering av subber: Rør subbene mine fungerer best i den posisjonen de står i nå. Har også prøvt å sette de bak men det fungerte heller dårlig. Jeg har også hatt en SVS SB12+, den fungerte best når jeg satte den bak lytte posisjon, altså bak stolene. Mens da jeg hadde XTZ W12 så fungerte den best mellom front høyttaleren og av-benken min. Her er det altså ingen fasit, det gjelder å prøve seg fram til beste posisjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg hadde den, men den var ikke brukenes i mitt rom. Ble kun bra når jeg fikk gjordt det skikkelig manuelt

Side 29 av 34 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •