Fantonalds byggetråd - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 34 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 661
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Høres bra ut!
    Er spent på hvor stort det vil virke med sånne størrelser Er bare vant med 46tommern i stua. Syns jo til og med den var stor da jeg gikk opp fra 32 tommer haha!
    Er spent jeg også ! Spent på om det passer, om projektoren får riktig avstand og på hvor digg det blir å ha 92" bilde !

Selv har jeg en 29" CRT 4:3 TV enda. Hehehe, ikke så mange av den å finne omkring i hjemmene nå for tiden. Det blir på en måte en oppgradering, ja!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Er spent jeg også ! Spent på om det passer, om projektoren får riktig avstand og på hvor digg det blir å ha 92" bilde !

Selv har jeg en 29" CRT 4:3 TV enda. Hehehe, ikke så mange av den å finne omkring i hjemmene nå for tiden. Det blir på en måte en oppgradering, ja!
    Det blir antakelig digg som bare det!
    Hehehe, jeg har for kun få uker siden fått 46 tommer i hus, og det er også stor oppgradering fra 32 tommer gammel flat tv jeg hadde før.

92" i kjellern blir rått

Fanken så kule de Klipschene er uten klær!!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanontøft. Akustikkplater innimellom, og pj på plass,så blir det prikken over ien. Blir nesten litt misunnelig.

Men blir ikke forsterkerne varme i den benken din?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skuffet over lyden

Alt er nå oppkoblet og jeg har fått satt i gang DVD-spilleren til å klekke ut noen godlåter som jeg har spart.

Førsteinntrykket var....: Labert!! Fra tidlig av har jeg jo tenkt ut en sweetspot, som ligger omtrent noen cm foran sidehøyttalerne og midt i rommet. Stolene ble satt ut der punktet skal være, og jeg fyrte opp.

....og lyden i "sweetspot" er tynn. Bassen kommer veldig mye bort, og det blir mye mellomtone og diskant i stedet.

Faktisk er det bedre lyd overalt i hele det øvrige rommet. Men i "sweetspot" er det altså dårligst lyd. Jaja, dette var jo bra fikset av meg! €%€#?"#, tenkte jeg da.

Til nå har jeg funnet ut at det er svært god lyd inntil veggen ved bakhøyttalerne og inngangen (lyden er kjempedigg ! ) Dessuten er den svært god helt fremme ved fronthøyttalerne. Bassen blir mye tydeligere og naturlig sånn som jeg har hørt den før, og liker den. Det er heller ikke så dårlig lyd langs langveggene på rommet. Kun sweetspot, midt i rommet, lider av noe tynn lyd.

Hva nu?

Jeg har forsøkt å sette inn noen esker i rommet for å se om lydbildet endret seg noe. Det gjorde det ikke nevneverdig. Det må vel legges til at det ikke var det store antallet esker da. Jeg har også forsøkt å flytte litt på stolene, uten at det blir den helt store forskjellen.

Jeg har tenkt å få tak i et teppe til rommet. Vil det gjøre lydbildet bedre? Med tiden har jeg også tenkt å lage noen absorpsjonsplater for å henge på veggene. Dessverre er jeg litt mettet av oppussingsarbeid for tiden, så det blir ikke med det første. Kanskje de også vil bedre bildet? Samtidig har jeg tenkt å få tak i noen hyller fra Ikea. Tror det blir "Expedit", og disse skal stå på langveggene ved sweetspot. Hyllene vil bli fylt med DVDer og Blu Rays.

Vil jeg få bedre lydbilde med de tiltakene jeg har nevnt? Finnes det andre ting jeg må gjøre? Eller er det bare å rive hele kinoen og begynne på nytt.... ??

PS.: Sistnevnte vil selvfølgelig ikke skje. dårlig er ikke lyden :razz: .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Kanontøft. Akustikkplater innimellom, og pj på plass,så blir det prikken over ien. Blir nesten litt misunnelig.

Men blir ikke forsterkerne varme i den benken din?
    Har brukt denne benken i et og et halvt år uten at det har gått åt skogjen. Forsterkerne har av og til fått en liten "lunk", men de er aldri blitt veldig varme. -Og jada, de har fått kjørt seg!! :razz:

Antakelig så er det nok kraftoverskudd til at de ikke vil gå seg skikkelig varme inni der.

Apropos akustikkplater, ja. Har du noen tips på hvor sånne skal henge, og hvordan de bør se ut/være konstruert? Som du ser, så var ikke sweetspot så sweet. Den var bare en spot. Andre plasser i rommet var bedre. :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til nå har jeg funnet ut at det er svært god lyd inntil veggen ved bakhøyttalerne og inngangen (lyden er kjempedigg ! ) Dessuten er den svært god helt fremme ved fronthøyttalerne. Bassen blir mye tydeligere og naturlig sånn som jeg har hørt den før, og liker den. Det er heller ikke så dårlig lyd langs langveggene på rommet. Kun sweetspot, midt i rommet, lider av noe tynn lyd.
    Akkurat dette fenomenet har jeg opplevd i mange rom. Aner ikke hvorfor :S

Du kan ikke rett og slett flytte stolene litt bakover og la spoten være nærmere den gode lyden lenger bak?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk 10 cm breie bord til å lage en ramme. Inni den legger du en akustikkplate. Stift på noe tøy. Ferdig.

Kansje 2-3 timer arbeid totalt, og under tusenlappen i kostnad(for 6 stk.). Go for it. En av de beste oppgraderingene du kan gjøre.

Ps: prøv å trekk ht nærmere veggen. Hos en kompis gjorde dette susen på tynn lyd midt i rommet.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke rett og slett flytte stolene litt bakover og la spoten være nærmere den gode lyden lenger bak?
    Hmmmtjo, ja, mjo... Men jeg har jo ikke lyst... Dersom jeg blir sittende helt inntil bakveggen, så vil jeg vel knapt høre bakhøyttalerne etter hvert også?? (De blir sittende for høyt på veggen?)

Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Ps: prøv å trekk ht nærmere veggen. Hos en kompis gjorde dette susen på tynn lyd midt i rommet.
    Tenkte du da nærmere frontveggen eller nærmere langveggene?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenkte du da nærmere frontveggen eller nærmere langveggene?
    Nærmere frontveggen(prøv helt inn mot ti cm), det er bare å prøve, funker det ikke, så prøv lengre fra veggen.

Men på dette hjelper bassfeller en del. Akustikkplater i rammer virker som bassfeller.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg har prøvd å flytte rundt på frontene. Mye! Du har nok kanskje rett i at lyden ble litegranne bedre da jeg flyttet dem ganske så nært frontveggen.

Bassfeller er vel tingen, ja. Hadde opprinnelig tenkt å få tak i noe sånt med tiden også. Først og fremst blir det vel hyller og teppe. Så får jeg lytte litt da også.

Inntil videre er sweetspot flyttet noe bak i rommet. Men der er det jaggu sweet også, ja :-D !!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -img_1534-jpg
    Så langt har jeg funnet ut at sweetspot befinner seg der stolene står på bildet her. Lyden er veldig bra akkurat der! Dóg liker jeg det noe dårlig at de bør stå der. Helst skulle jeg kommet meg noe lengre frem pga. bak- og surroundhøyttalerne.

Er det forresten noen som synes satelitthøyttalerne henger høyt?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bare sett på de to siste sidene i mellom slagene her, men jeg undres over at jeg ikke ser noen sub? Har du ikke fått inn sub enda? Sorry om jeg er helt på bærtur her, men jeg har akkurat fått satt meg ned etter å ha pakka ut bilen. Dersom du ikke har sub så mener jeg ganske bastant at du trenger det for å virkelig nyte film med trøkk i.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -img_1534-jpg
    Så langt har jeg funnet ut at sweetspot befinner seg der stolene står på bildet her. Lyden er veldig bra akkurat der! Dóg liker jeg det noe dårlig at de bør stå der. Helst skulle jeg kommet meg noe lengre frem pga. bak- og surroundhøyttalerne.

Hmm det kan godt være det blir litt gæærnt ifht. bakhøyttalerne ja. Du får teste litt og se hva du syns om lyden når du sitter såpass langt bak.
    Har du bedrevet noe kalibrering av lyd enda? Kan godt være du kan hente litt der også

Syns det ser ut som om satelittene henger i grei høyde jeg legg merke til ordet "syns"... jeg vet egentlig ikke helt hehe, men det ser ikke unaturlig ut hvertfall.

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken høyde fra gulvet har du montert dei på?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -img_1534-jpg

Heeey, det er jo de gamle stolene mine, jo!

Pass deg så ikke madamen din gjør det samme som min...

Vil tro det er begrenset hvor langt bak det er behagelig å ha dem, så vidt jeg husker kan du legge dem ganske flat, blir irriterende om de kommer bort i veggen da.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Nå har jeg bare sett på de to siste sidene i mellom slagene her, men jeg undres over at jeg ikke ser noen sub? Har du ikke fått inn sub enda? Sorry om jeg er helt på bærtur her, men jeg har akkurat fått satt meg ned etter å ha pakka ut bilen. Dersom du ikke har sub så mener jeg ganske bastant at du trenger det for å virkelig nyte film med trøkk i.
    Ganske riktig så manger det en sub. Enda. Elektrikeren stakk av med budsjettet, så det har ikke blitt noen sub enda, og det blir ikke det helt med det første. Men den tid kommer selvfølgelig .

Jeg må selvfølgelig ha en sub for å få trøkken. Men jeg vil også utnytte de høyttalerne jeg allerede har satt inn. Lydbildet er for tynt der "sweetspot" skal være, og suben alene kan vel ikke avhjelpe alt det.

Har du bedrevet noe kalibrering av lyd enda? Kan godt være du kan hente litt der også
    Joa, jeg har prøvd å stille litt på delayet på forforsterkeren. Men jeg skal tweake litt til. Dessverre er det jo ikke romkorreksjon på RSP1068, så det blir manuelle greier.

Tenkte å prøve noe i morgen: Stille delay dobbelt så stort på den ene fronthøyttaleren. Kanskje jeg da vil unngå utfasing i midten av rommet? Det må uansett prøves!

Sitat Opprinnelig postet av JauJau
    Hvilken høyde fra gulvet har du montert dei på?
    Så vidt jeg husker så er sentrum i høyttaleren 165 cm. over gulvet. Det vil si det var det med gammelt murgulv. Om jeg sier at de henger på ca. 160 cm da. Jeg fulgte rådet om å henge dem ca. 50 cm over ørehøyde. Det ble ca. 160 cm over gulvet hos meg.

Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Heeey, det er jo de gamle stolene mine, jo!

Pass deg så ikke madamen din gjør det samme som min...

Vil tro det er begrenset hvor langt bak det er behagelig å ha dem, så vidt jeg husker kan du legge dem ganske flat, blir irriterende om de kommer bort i veggen da.
    Gode stoler dette . De er ikke så moderne, men de er glimrende til å slappe av i. De funker så lenge jeg ikke har noe annet i hvert fall.

De er slik at man kan "flate ut", ja. Som du sier, så er det ikke helt optimalt å ha de så nært inntil bakveggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel... "Lett"...? For det første hadde jeg jo fått litt trøbbel med kabelen til høyttaleren dersom den skulle henge på døra. Ser ikke helt hvordan den løsningen skulle komme. I tilfelle måtte kabelen ligge helt inntil hengslene på døra, men det måtte uansett bli noe vandring på den.

For det andre så er det dybdeforskjell i veggen inn til døra. Døra ligger nemlig ca. 30 cm. dypt i forhold til resten av bakveggen. Med korreksjon kunne man kanskje opphevet effekten av at høyttaleren ligger dypere, men samtidig så ville det jo blitt sidevegger (karmene) helt inntil den da - ikke gunstig.

I mine øyne så må bakhøyttaleren henge der den allerede er plassert.
    Glemte å svare på denne i sin tid, ble distrahert av ps3'en under. Litt slakk i kabelen og en plate for å få dybden riktig, og voila, du hadde hatt antakeligvis avforums eneste dørmonterte høyttaler (med et mulig unntak av de som driver med bilaudio).

Men ble jo fint som det er også, for all del...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror en sub vil forandre lydbildet dramatisk! Du forandrer jo en hel masse ved at frontene og senter får et helt annet arbeidsmiljø, og det gjør mye med responsen i et rom. Med så fett anlegg som du har så syns jeg virkelig du bør spare opp til en god sub. Litt innstillinger, et par timer, noen gode filmer og cd'r, og voila! Plutselig er du superfornøyd! Husk at frustrasjon er en av ingrediensene til glede.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To stk PC-13 Ultra i front bør gjøre nytten.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror en sub vil forandre lydbildet dramatisk! Du forandrer jo en hel masse ved at frontene og senter får et helt annet arbeidsmiljø, og det gjør mye med responsen i et rom. Med så fett anlegg som du har så syns jeg virkelig du bør spare opp til en god sub. Litt innstillinger, et par timer, noen gode filmer og cd'r, og voila! Plutselig er du superfornøyd!
    Sub står på tapetet. Definitivt! Det er bare slik at det ikke er rom for en sub på budsjettet akkurat nå. Med tiden tror jeg en PB13 Ultra (evt PC13 Ultra??) vil trenge seg ned i kinoen. Det vil nok gjøre underverker, ja. Jeg ønsker bare at det skal bli så bra som overhodet mulig, alt i alt.

Husk at frustrasjon er en av ingrediensene til glede.
    Det var kloke ord . Noe du helt sikkert har rett i. Ingenting blir perfekt foruten at det ikke er perfekt. Når man til slutt får det som man vil ha det, så har man faktisk jobbet for å få det dit og man blir mer fornøyd.

Side 24 av 34 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •