Fantonalds byggetråd - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 34 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 661
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Forresten kan jeg fortelle hva som skjer om dagen, ja: Jeg er jo i grunnen ferdig. Kun taklister og vegglister står igjen.

Men så var det elektriker da (igjen :evil: ). De kunne ikke møte før til uka. Jeg er ikke happy med det. Spesielt ikke siden opprinnelig avtale var i denne uka.

Så får jeg bare ta det litt piano med listene da.... :cry:
    Bare vær glad det ikke er rørleggeren.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Skal du på Ikea så kan du jo komme innom til meg for en titt på et skikkelig lerret..
    Hva slags lerret er det du har da?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Bare vær glad det ikke er rørleggeren.
    Det begynner å ha tegnet seg et bilde av håndtverkere hos meg nå... -og det ser ikke positivt ut! Jeg har blitt skuffet mange ganger i løpet av prosjektet mitt.

Huff!!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, du har et godt forslag! Men jeg undrer meg på hvor mye plass det blir bak racket med elektronikk. Jeg har et Ikea Bonde bord som jeg stabler forsterkere inni og center oppå. Jeg tror i grunnen det blir dårlig med plass til lerret opp til vinduet med dette installert.
    Ta racket på siden av rommet. Eller bak for den del.

Jeg vurderte siden av rommet lenge, men så valgte jeg forran, og lerretet kom høyt opp

Nei, ta lerretet så lavt som du kan, særlig om du skal spille på det. Spiller du COD foresten? Da har du noe å se fram til.:-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Ta racket på siden av rommet. Eller bak for den del.

Jeg vurderte siden av rommet lenge, men så valgte jeg forran, og lerretet kom høyt opp

Nei, ta lerretet så lavt som du kan, særlig om du skal spille på det. Spiller du COD foresten? Da har du noe å se fram til.:-D
    Dette er jo virkelig noe å tenke på. Tok en titt på plass under vinduet i kveld, og det ser bra ut. Men da blir det på en måte veldig feil i forhold til veggboksene med høyttalerkabler som jeg har satt opp nå... Aaasj.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Spiller du COD foresten? Da har du noe å se fram til.:-D
    Oi, glemte dette. Jo, har prøvd COD. Spilte det så vidt da det kom, men det er ikke det jeg ble mest hektet på.

Jeg kommer til å anskaffe Starcraft II nå når alt er klart nede. Da blir det spilling på storskjerm ! Ellers har det gått i Quake og Command & Concuer, samt Battlefield . Tror jeg skal få tak i en god doomklone til PS3-en når jeg får tak i den.

Gleder meg på en måte bittelitt 8) !

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo virkelig noe å tenke på. Tok en titt på plass under vinduet i kveld, og det ser bra ut. Men da blir det på en måte veldig feil i forhold til veggboksene med høyttalerkabler som jeg har satt opp nå... Aaasj.
    Phø. Veggboksene er det jo bare å dra kabel fra.

trodde du at det på magisk vis var nok å sette opp veggbokser, så var ht`s beste plass fastsatt?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, Det går helt klart an å finne alternativ plassering selv om boksene er satt. Men jeg tenker sånn i forhold til estetikken. Det hadde helt klart sett best ut om høyttalerne står fremme.

Jeg tror jeg må flytte inn utstyret før jeg bestemmer meg for noen løsning. En ser det vel best når ting står fremme og man kan sammenligne litt på plasseringsmuligheter.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, Det går helt klart an å finne alternativ plassering selv om boksene er satt. Men jeg tenker sånn i forhold til estetikken. Det hadde helt klart sett best ut om høyttalerne står fremme.

Jeg tror jeg må flytte inn utstyret før jeg bestemmer meg for noen løsning. En ser det vel best når ting står fremme og man kan sammenligne litt på plasseringsmuligheter.
    Ikke se, men høre.

Plaseringen i et slikt rom skal gå etter øre, ikke øyet.

Men ja, Etestikk er også viktigt. Men lyden må gå fremst.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten digresjon på dette med lerret. Hvis du setter lerretet under vinduet kan det bli veldig lavt. Kanskje ikke noe problem hos dere, men hjemme hos oss måtte jeg lene meg godt tilbake og slenge opp beina før jeg kunne fastsette høyden på lerretet. Det er jo viktig at du ikke har noen tær i bildet når du ser på film. Dette vil ikke si det samme som at jeg syns du skal henge det for høyt, men å sette det i en passelig høyde så det estetisk er pent, og at du kan nyte film og spill uten irritasjoner om at du må sitte med beina på gulvet etc. I og med at et rammelerret er uaktuelt så er det neste logiske alternativet å henge det over vinduet. I og med at du har et hvit rom regner jeg at det estetiske teller endel, og det er jo ikke noe å skamme seg over det! Dersom du ønsker en flush løsning så kan du maskere det, eller felle det inn i en kasse. Tror dette prosjektet blir dødsbra, kompis! Du får stå på så ser jeg frem til å svinge innom tråden din etter ferien igjen.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje å lage en "mal" på hvor stort lerrretet blir kan være en ide?

da er det lett å se hvilke pj som passer også.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjenstår det kun å male inngangsdøra, så er vel stort sett alt i mål... Alle listene er på plass, og ting ser ålreit ut.

-Ja, og så må elektriker komme da. *Vente, vente*:???:

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig???? :)

Elektriker har vært her, alt elarbeid er utført!!! Han ringte i dag morges og sa at han kunne komme straks. Så dagen er gått med på å jobbe sammen med en elektriker!

Juhu!!! Det ble knallfint med spottene der nede!! :-D Jeg gleder meg sinnssykt til å rydde og vaske litt der nede nå !

Bilder kommer !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare opprydning igjen!

-img_1503-jpg
    Ei ganske vanlig kjellerdør.

-img_1504-jpg
    Eller... Hei! Det var noe spesielt med dørhåndtaket på den ellers ganske så vanlige kjellerdøra...

-img_1505-jpg
    Hva skjuler det seg innenfor her da??

-img_1489-jpg
    Tada!! Kablene henger fælt i veien her, men dersom man legger godviljen til så ser det ikke så verst ut !

-img_1488-jpg
    Litt vinkler omkring i rommet...

-img_1491-jpg
    Mer rom.

-img_1493-jpg
    Mot inngangen.

-img_1497-jpg
    Selve inngangsdøra med detaljer av filt i karmen.

-img_1494-jpg
    Dette ble den endelige løsningen på inspeksjonsluke i fronten. Alle listene er festet i selve luka og ikke i veggen. På den måten er det bare å løsne på listene og luka og dra den ut. Listene festet litt dårlig i bare gipsen, men ved bruk av desto flere nubber gikk det greit etter hvert.

-img_1495-jpg
    På samme måte ble dette løsningen på inspeksjonsluke til utslagsrør fra kjøkkenet. Listene er festet kun i luka.

-img_1498-jpg
    Så ble det varme og lys inne på rommet da. For en herlig oppfinnelse disse varmekablene er! Jeg prøvekjørte de på 23 grader, og rommet fikk en god varme fra bunn til topp. Kablene gjør definitivt jobben sin!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -img_1502-jpg
    Nå står det en gjeng med innflytningsklare gutter og venter i siderommet...! De har mast fælt på meg lenge om å få en ny plass å bo nå :razz: !

Bare litt vasking og rydding som står igjen, så er det fritt fram. -Vel, og så må jeg ha en projektor da. Der har jeg ikke kommet så veldig langt enda. Gode tips mottas med stor takk :razz: .

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med kino da :-D blir litt gira på å få ferdig eget prosjekt når man ser dette resultatet. Hvilke akustiske tiltak har du tenkt ? Regner med det er mye romklang med alle de harde flatene. ?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok helt rett i at det er en del romklang. Forhåpentligvis vil jeg få rettet på det etter hvert.

Først og fremst er det jo satt opp filt på frontveggen. Dette har kanskje tatt unna en del av støyten allerede. Selv om den er oppe er det jo fremdeles ikke godt nok.

Neste tiltak vil bli å møblere rommet. I første omgang kommer det 2 (stygge?? :razz reclinere inn som sitteanordning. Dessuten tror jeg jeg skal ha et teppe på gulvet, og ei hylle eller to på langsidene. Dersom hyllene er store og de blir fylt med mange filmer , så vil forhåpentlig de også fungere som diffusorer.

Ellers har jeg tenkt å gjøre mer med tiden. Første steg blir å lydisolere døra. Der tror jeg at jeg kunne tenkt meg å lage ei heldekkende ramme med isolasjon/skumgummi inni, og kle igjen med svart filt. Dette ville ikke bare hjelpe på inne i rommet, men det vil også hindre lyd i å gå ut. Samtidig kunne jeg kanskje tenke meg å lage noen tilsvarende plater for å sette på felter på de hele veggene. Dette ville da bli absorbsjonsplater.

Jeg skjønte at det kom til å bli litt romklang etter hvert som jeg ombestemte meg vekk fra filt på alle vegger og teppegulv. Men så ble jeg fornøyd med resultatet likevel da .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forresten prøvd meg litt på å sette inn benken min, for å prøve ut størrelse og hvordan det blir seende ut:

-img_1500-jpg

-img_1501-jpg

-img_1506-jpg

Størrelsesmessig er benken helt grei. Jeg tror jeg må vurdere å ta hjulene av den. Det som taler i mot er at det er varme i gulvet. Vil det bli for varmt for forsterkerne dersom jeg tar hjulene, mon tro?

Fordelen med å få inn benken er at jeg også får sett litt hvordan lerretet må bli. Sannsynligvis må jeg satse på et hengende lerret som ikke er bredere enn 2 meter. Det blir dårlig med plass under vinduet når centerhøyttaleren kommer dit den skal. Og i bredden blir det for lite plass til RF83-ene dersom jeg velger 230 cm bredt lerret. Jaja... Jeg får vel se på det slik at jeg sparer noen kroner på innkjøp av lerret da... :???:

For øvrig så jeg straks at det var én graverende feil med racket mitt: Herregud, for en farge. Så....:

-img_1507-jpg
    Dét var første strøk.... Much better 8) !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første høyttalere inne i rommet

Da er jomfruturen inn i rommet for høyttalere tilbakelagt. Ettermiddagen og kvelden ble brukt på å rydde og vaske (fy f... for en jobb!!), men jeg greide ikke å avslutte uten å ha prøvd et par surroundhøyttalere på veggen !

-img_1510-jpg
    Klipsch RS62 uten deksel.

-img_1509-jpg
    Samme, men fra litt annen vinkel.

-img_1511-jpg
    Jeg ser de henger ganske tett. Selvfølgelig hadde det vært ypperlig å ha litt mer avstand mellom dem, men da ville lydbildet dessverre blitt skjevt. Slik som høyttalerne henger nå, er de like langt fra langveggene begge to. Nå henger høyttaleren ved døra helt inntil kanten, og det er ikke en millimeter å gå på mer der.

Dersom jeg hadde flyttet høyttaleren ved ytterveggen enda lengre ut, ville jeg naturlig nok også måttet flytte på høyttaleren ved døra. ...og det går jo ikke uten å få skjevt lydbilde. -Ergo: De henger tett, men der blir de :razz: .

-img_1514-jpg
    Med deksel.

Side 22 av 34 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •