Fantonalds byggetråd - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 34 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 661
    Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Jeg kunne ha vært enig i det du sier for et par år tilbake. Men nå som du har Epson TW4400 og TW5500 ser jeg ingen grunn til at en skal velge DLP foran LCD..
    Som sagt, vil ikke blusse opp noen diskusjon på fra eller til. Men syns personlig at man få mer for pengene ved å velge DLP.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Som sagt, vil ikke blusse opp noen diskusjon på fra eller til. Men syns personlig at man få mer for pengene ved å velge DLP.
    Hvis pris er avgjørende så er jeg helt enig. :wink:

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Jeg ser det er en del å tenke på når man skal anskaffe prosjektor. Jeg trodde liksom jeg hadde alt på "G" så lenge avstanden til lerretet var grei i forhold til ønsket bildestørrelse.

Der tok jeg nok litt feil da. Lens shift må man også tenke på, heller ikke jeg slipper unna. Jeg skal jo henge PJ'en i taket, så da må jeg ha en PJ med tilstrekkelig lens shift til at bildet skal vises på lerret fra taket ca. 420-480 cm. fra lyskilden.

Dette blir nok noe jeg må bruke litt tid på. Er vel forsåvidt bra at jeg ser fellene komme nå da, og ikke senere...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, folkens! Innimellom all drodlingen på PJ får vi ta litt oppdateringer på listeverket !

-img_1469-jpg
    Han som solgte meg listene sa at jeg for all del måtte bruke lister med samme fargenyanse som gulvet. Selv mente jeg at også listene kanskje burde være lyse, slik som veggen. Atter en gang kom jeg til kort, og må innrømme at det ble veldig pent med mørke lister. Kredit til kompisen igjen !

Synes for øvrig resultatet ble veldig fint, det må understrekes !

-img_1470-jpg
    Et annet hjørne, mot fronten. Flere bilder av fronten kommer etter hvert. Det er bare så rotete der nå, blir ikke spesielt fine bilder av det ops: .

-img_1471-jpg
    Vinduspostene og karmene er satt opp, og det har også kommet på et strøk med maling. Skal ta et strøk til nå om noen strakser, så tror jeg at jeg sier meg fornøyd med malingen i dette rommet.

Vinduet blir veldig hvitt på den svarte veggen, ja. Men det vil nok skjules bak lerretet. Dermed er det litt pent i rommet når lerretet er trukket opp, og når det er nede vil ikke vinduet sjenere på noe vis.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha nedtrekkslerret? Da håper jeg virkelig du går for et tab-tension lerret.

Er ikke stas med bølger i duken.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det å henge opp rammelerret i taket da? Er det noen gode fester på rammene?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du kan jo sette det litt fremover i rommet.

Men har du sett på Tab-tension? Ikke så vakkert, men det funker.

AVshop.no / ADEO tab-tension motorisert 220cm

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har registrert at Tab-tension finnes. Men jeg tror nok ikke at jeg kan ta meg råd til den typen lerret. Det blir litt utenfor min liga. Jeg så kanskje for meg å bruke et par-tre tusen på lerret, toppen.

Men rammelerret: Går det an å henge et slikt fra taket? Hvordan mener du eventuelt; sette det fremover i rommet?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha et rammelerret litt lenger frem på gulvet må du lage en festeanordning som funker. Da blir det fort to søyler fra gulv til tak, men det er folk som har fått dette til å bli særdeles stilig med litt jobb!

Nå er jeg absolutt ingen verdensmester på dette med lerret, men for den vanlige mannen i gata holder et vanlig nedtrekkslerret stort sett greit, men dersom du bruker kinoen mye kommer du til å bytte det ut etterhvert. Grunnen til det er at du blir mer og mer oppmerksom på ting som kunne vært bedre, og rimelige nedtrekkslerreter buer seg i kantene og kan fort få noen bølger over tid. Dette er rett og slett fordi det ikke er nok tyngde for å strekke lerretet perfekt. Man kan selvfølgelig ha flaks og ikke merke noe til dette, men du kan også ha uflaks å få et lerret som buer fra dag en.

Min personlige mening som jeg tror du ikke vil angre deg på i det heletatt: Legg litt mere tid i en perfekt løsning og heller spar en måned til før du kjøper lerretet. Man trenger ikke å legge 10 tusen i et fint lerret, men hvis du dobler budsjettet ditt vil du garantert spare deg for missnøye. Dersom du har mulighet for et rammespent lerret vil det alltid holde seg perfekt, og du vil aldri sitte og irritere deg over ujevnheter. Hvis du ønsker å gjøre det så billig som mulig så finnes det DIY løsninger på AVshop som ikke koster skjorta, og da må du bare lage ramme og fester selv.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir som Alkar sier. To søyler fra gulv til tak. Ev. to lange aluvinkler som bare er skrudd i taket.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at du må "ofre" vinduet og gå for et ramme lerret festet på vindus veggen. Blir samme løsning som jeg har det i rommet mitt. Har lite tro på søyler og andre innretninger som skal holde lerret fast i taket.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, du skulle kanskje helst ha murt igjen vinduet hvis du skal ha lerret plassert på veggen. Har du tenkt på tiltak for å mørklegge over vinduet?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Hmm, du skulle kanskje helst ha murt igjen vinduet hvis du skal ha lerret plassert på veggen. Har du tenkt på tiltak for å mørklegge over vinduet?
    Det vil ikke bli noe problem. Lerretet er lystett. Vinduet som er bak mitt lerret er langt større enn dette og det har aldri vært noe problem.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Ja dette også blir litt mer tankearbeid enn jeg hadde trodd.. :razz:

Det vil ikke bli noe problem med lys fra vinduet. Om nødvendig får jeg til å tette det helt sånn at det ikke kommer inn noe lys. Om lerretet er lystett, så er jo det helt klart å foretrekke. Enkle løsninger liker jeg, har jeg funnet ut etter hvert .

Rammelerretene synes jeg ser fine ut. Men dersom det kreves nye søyler i rommet, så tror jeg ikke det blir noe av. Jeg føler på en måte ikke for å "besudle" rommet nå som jeg først har fått det dit jeg ønsket meg. Jeg hadde kanskje håpet at et slikt lerret kunne henge fritt fra taket, uten å være forbundet med gulvet på noe vis. Kanskje det da blir å bevege seg etter luft til/fra høyttalere?

I utgangspunktet tror jeg at jeg kunne tenke meg et nedtrekkslerret som jeg kan feste litt ut fra veggen. Alkar har sikkert rett i at oppgraderingsspøkelset da vil komme på besøk etter hvert. Men jeg tror ikke jeg føler for å hoppe rett i den dyreste løsningen sånn helt med en gang. Det kan jo hende jeg får lyst til å gjøre om litt nede i rommet med tiden, det kan man jo heller ikke se bort i fra.

Skal se jeg reiser på Ikea og kommer med ei lysgardin på 2 meters bredde. Da blir det vel ordning, og jeg slipper å tenke mer .

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var så absolutt ikke ment for å sette et skår i gleden, men som sagt så holder vanlige nedtrekkslerret helt greit for hvermansen.

I motsetning til en rullgardin fra Ikea, så kan du jo se på f.eks dette lerretet!

Velger du rullgardin fra Ikea så kommer oppgraderingsspøkelset jævla kjapt på besøk ihvertfall!

Uansett så trenger ikke lerret å være superdyrt, men som en vis man engang forklarte meg, så kan du sammenlikne et crappy lerret med å printe ut et flott foto på et vanlig A4 ark. Det blir dårligere, men det er jo ikke nødvendigvis det samme som å si at det raner deg helt for gode opplevelser. Vi kan jo alltids bytte oppover senere!

Klapp på skulderen for flott arbeid så langt i allefall! Gleder meg til å se sluttresultatet!

NB! Husk at hvis du kjøper et nedtrekkslerret og får mye luft på alle kanter kan det fort begynne å blafre litt dersom du åpner vinduet eller når du åpner og lukker dører.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heng lerrettet lavt(under vindu) så er problem løst.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Hmm... Ja dette også blir litt mer tankearbeid enn jeg hadde trodd.. :razz:

Det vil ikke bli noe problem med lys fra vinduet. Om nødvendig får jeg til å tette det helt sånn at det ikke kommer inn noe lys. Om lerretet er lystett, så er jo det helt klart å foretrekke. Enkle løsninger liker jeg, har jeg funnet ut etter hvert .

Rammelerretene synes jeg ser fine ut. Men dersom det kreves nye søyler i rommet, så tror jeg ikke det blir noe av. Jeg føler på en måte ikke for å "besudle" rommet nå som jeg først har fått det dit jeg ønsket meg. Jeg hadde kanskje håpet at et slikt lerret kunne henge fritt fra taket, uten å være forbundet med gulvet på noe vis. Kanskje det da blir å bevege seg etter luft til/fra høyttalere?

I utgangspunktet tror jeg at jeg kunne tenke meg et nedtrekkslerret som jeg kan feste litt ut fra veggen. Alkar har sikkert rett i at oppgraderingsspøkelset da vil komme på besøk etter hvert. Men jeg tror ikke jeg føler for å hoppe rett i den dyreste løsningen sånn helt med en gang. Det kan jo hende jeg får lyst til å gjøre om litt nede i rommet med tiden, det kan man jo heller ikke se bort i fra.

Skal se jeg reiser på Ikea og kommer med ei lysgardin på 2 meters bredde. Da blir det vel ordning, og jeg slipper å tenke mer .
    Skal du på Ikea så kan du jo komme innom til meg for en titt på et skikkelig lerret..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Det var så absolutt ikke ment for å sette et skår i gleden, men som sagt så holder vanlige nedtrekkslerret helt greit for hvermansen.

I motsetning til en rullgardin fra Ikea, så kan du jo se på f.eks dette lerretet!

Velger du rullgardin fra Ikea så kommer oppgraderingsspøkelset jævla kjapt på besøk ihvertfall!

Uansett så trenger ikke lerret å være superdyrt, men som en vis man engang forklarte meg, så kan du sammenlikne et crappy lerret med å printe ut et flott foto på et vanlig A4 ark. Det blir dårligere, men det er jo ikke nødvendigvis det samme som å si at det raner deg helt for gode opplevelser. Vi kan jo alltids bytte oppover senere!

Klapp på skulderen for flott arbeid så langt i allefall! Gleder meg til å se sluttresultatet!

NB! Husk at hvis du kjøper et nedtrekkslerret og får mye luft på alle kanter kan det fort begynne å blafre litt dersom du åpner vinduet eller når du åpner og lukker dører.
    Neida, jeg har ikke tenkt å ta rullegardina - det var nok mest spøk. Men jeg hadde kanskje forestilt meg en noe mer "hvermansens" løsning. Ikke det at jeg ikke setter pris på kvalitet, men jeg tror jeg må... begynne med noe. Jeg tror nok at jeg etter hvert vil oppsøke oppgraderingsspøkelset, men som du sier så skal det ikke komme rekende av seg selv etter noen dager heller.

Takker så mye for klapp mellom ørene ! Det smaker virkelig godt etter all jobbinga. Jeg må vel bare innrømme at jeg til tider har slitt litt med motivasjonen. Nå når lyset i tunnelen er skinnende nært, er det bare surfing og jeg kan nesten ikke få nok :razz: .

Apropos blafring: Er dette et stort og kjent problem? Jeg tenker mest på blafring på grunn av bassrefleks i høyttalere da.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Heng lerrettet lavt(under vindu) så er problem løst.
    Joda, du har et godt forslag! Men jeg undrer meg på hvor mye plass det blir bak racket med elektronikk. Jeg har et Ikea Bonde bord som jeg stabler forsterkere inni og center oppå. Jeg tror i grunnen det blir dårlig med plass til lerret opp til vinduet med dette installert.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten kan jeg fortelle hva som skjer om dagen, ja: Jeg er jo i grunnen ferdig. Kun taklister og vegglister står igjen.

Men så var det elektriker da (igjen :evil: ). De kunne ikke møte før til uka. Jeg er ikke happy med det. Spesielt ikke siden opprinnelig avtale var i denne uka.

Så får jeg bare ta det litt piano med listene da.... :cry:

Side 21 av 34 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •