Fantonalds byggetråd - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 34 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 661
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Du står på som en helt!! Dette kan ikke annet enn bli bra
    Har ikke kommet igang med noe kinorom her enda, men driver med maling og små oppussingsorosjekter i resten av huset, så har fått en følelse av hva det er å drive med slikt. Det tar på å holde på med slikt i lengre tid. Men rakkern så bra det blir til slutt

Jeg vil forøvrig informere om at ifølge reklamen jeg hørte på radioen i bilen her om dagen, så heter det RRRRRaaamiiiRRRRRRRRRRent.....8)
    Takker så mye for komplimentet . Det er vel bare å glede seg til å komme i gang for deg også! Det er mye jobb når det står på, men jeg for min del ser lyset i tunnelen nå - og det kjennes ut som det blir verdt slitet .

Lurer forresten på hva en slik gipsheis koster i innkjøp? Ser for meg at en slik koster ca. 3000 - 4000 kroner. Bra med overskudd når man leier ut en slik en etter hvert. Ikke det at det var kjekt for meg å leie den da. Jeg har jo bruk for den 1 gang i livet.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Takker så mye for komplimentet . Det er vel bare å glede seg til å komme i gang for deg også! Det er mye jobb når det står på, men jeg for min del ser lyset i tunnelen nå - og det kjennes ut som det blir verdt slitet .

Lurer forresten på hva en slik gipsheis koster i innkjøp? Ser for meg at en slik koster ca. 3000 - 4000 kroner. Bra med overskudd når man leier ut en slik en etter hvert. Ikke det at det var kjekt for meg å leie den da. Jeg har jo bruk for den 1 gang i livet.
    Ja, gleder meg veldig! Det blir på langt nær så omfattende som hos deg, men litt må det gjøres. Rommet er hvertfall klart og helt tomt. Skal prøve å ikke fylle det opp med noe som helst før det skal kinosaker inn.
    Hehe lys i tunnellen er godt å ha! Har nettopp malt meg ferdig i stua, og må innrømme at jeg lurte litt på hva i helgeland jeg hadde begitt meg ut på når strøk nummer 3 var igang, skuldrene verket og vernebrillene var tildekket med ørsmå hvite prikker overalt... men duverden så pent det ble!

Hva betaler man for slike mdf plater du har kjøpt forresten? Veldig rask og pen løsning egentlig

Hehe, ja tror de koster fra 3k og oppover. Hmmm kanskje man skal begynne plateheisutleie ved siden av dagsjobben

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Let's quit our dayjobs !

Skal vi se.. Jeg kjøpte platene av en kompis som jobber på et fargesenter. Tror jeg betalte ca. 120 kroner per kvadratmeter på disse 6 mm platene. Det er også mulig å få dem i 12 mm, da koster de ca. 150 kroner per kvm, tror jeg.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye jobbing unnagjort, oppdateringens time er kommet!

-img_1416-jpg
    Der var den lange ytterveggen kledd med plater også. Heller ikke dette hjørnet ble spesielt lett da den siste platebiten ble i underkant av 20 cm.

-img_1417-jpg
    Fronten med begge langveggene i riktig kledning.

-img_1418-jpg
    ...og der ble den siste veggen kledd. Detta ble jo rekti fint det !

-img_1421-jpg
    Det ble en god del kutting av veggplater, så sagsponen hopet seg opp. Denne haugen er bekreftelsen min på at jeg har lagt ferdig veggplatene! Hohoho !

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å nærme seg nå ser jeg. Var opp i dine trakter på onsdag jeg, nærmere bestemt Grong og kjøpte meg ny bil. Hadde deg i tankene når jeg passerte Steinkjer på tur hjem..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Front og tak

Neste trekk ble så å få opp kledningen i fronten. Det ble til at jeg bestemte meg for å legge filt i fronten. Denne var svart, og jeg så for meg at den ble en fin kontrast til de hvite veggene. Dessuten så vil svart filt forhåpentligvis samle strølys fra lerret ganske godt, samt virke noe lyddempende.

-img_1423-jpg
    Jeg vet ikke om dette er samme type filt som scenemolton. Den er litt "ullen" på framsiden og mer flat på baksiden. Rullen er 202 cm høy. Jeg kjøpte selv 4 meter i første omgang.

-img_1425-jpg
    Rull'n ut 8) !

-img_1426-jpg
    Første bit... Jeg festet med skruer på steder som vil bli skjult av tak og gulvlist. Ellers festet jeg med stifter. Det var bare å pøse på med stifter, for noen av dem kunne løsne litt.

-img_1427-jpg
    Andre bit, pluss toppbiten. Dermed var jeg klar til å tenke mer på taket .

-img_1419-jpg
    Taket mot fronten før legging av mer isolasjon.

-img_1420-jpg
    Taket bakover rommet før etterisolering.

-img_1428-jpg
    Jeg hadde i grunnen litt dårlig tid på isoleringen fordi jeg hadde lånt gipsheis og så for meg at det bare var å knekke i gang med taktekking. Jeg ble selfølgelig skuffet da jeg kom på at jeg hadde greid å "glemme" å isolere. Derfor ble det en lang kveld den kvelden jeg hadde lånt heisen. Her ser man resultatet etter isoleringen framover i rommet. Jeg greide å trykke mesteparten av isolasjonen på tvers av gulvåsene, inn over taklektene.

-img_1429-jpg
    Bakover i rommet. Forhåpentligvis vil de ekstra 5 centimetrene med isolasjon bidra til et varmere og mer lydisolert rom.

-img_1430-jpg
    Da isoleringen var ferdiggjort, var det bare å komme i gang med å legge tak. Her er den første takplata i ferd med å bli heiset opp. Gipsheisen var et uvurderlig hjelpemiddel under takleggingen. Uten den hadde det nok vært umulig å henge platene i taket - i alle fall uten å være 3-4 mann på jobben.

Heisen kostet som sagt 299,- per døgn hos Ramirent (Rrrrrrrraaaamirrrreeent :razz.

-img_1431-jpg
    Her er noen plater blitt lagt.

-img_1432-jpg
    Vips så ble hele taket lagt! Her er fronten.

-img_1433-jpg
    ...og her er bakveggen! Jommen var det deilig å vite at jeg ble ferdig med taket i kinoen før lånetiden på gipsheisen gikk ut!!

-img_1434-jpg
    Det ble litt tid til gode til fryserrommet også. Her var det kun 2 plater jeg trengte hjelp av heisen til.

-img_1435-jpg
    Platene på fryserrommet ble akkurat for korte, men det var egentlig helt ålreit. Jeg ble ferdig med gipsheisen ca. en halv time før jeg måtte levere den. Effektivt 8) !

-img_1448-jpg
    Det neste ble så sparkling av tak.

-img_1449-jpg
    Mer sparkling.

-img_1450-jpg
    Enda mer sparkling!

-img_1451-jpg
    Til slutt la jeg så de siste platene på fryserrommet. (Nå kjenner jeg virkelig svært liten motivasjon for å holde på ute hos fryseren! Det frister mer å bli ferdig med kinoen, ja... :razz

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer jobbing med fronten!

Taket ble så malt! (Dette var i grunnen ikke noe jeg fikk til å ta gode bilder av, så det blir med ord og tanker :razz: ). Dernest gikk jobben til resten av fronten.

-img_1452-jpg
    Aaagh.. Mye støv nede i kjelleren etter å ha kostet opp på gulvet :evil: . Sånt gjør det vanskelig å ta bilder. Men i alle fall: Bakom alle støvkornene befinner det seg en front som er ferdig svart :razz: !

-img_1456-jpg
    Karmene ved inngangen fikk seg litt filt de også. Jeg synes det ble stilig ! På en måte blir rommet litt mer komplett når det er svart filt i både front og bakende på det. Det må selvfølgelig noe listverk til i etterkant.

-img_1457-jpg
    Der var vinduspostene på plass også. Jeg valgte å beskjære dem etter at jeg hadde satt dem fast. Det var ikke ønskelig, men jeg tror resultatet ble best av å gjøre det slik. Det var nemlig mye skjevheter ute og gikk, så det ville vært vanskelig å måle seg frem til rette kanter. Jeg vil jo selvfølgelig ikke bruke altfor mye fuge etterpå.

-img_1458-jpg
    Nettverkskontakter har jeg virkelig fått dreisen på nå. Denne tok et kvarter. Nå er det derfor internett i stua ! Jeg benyttet straks sjansen til å hente en bærbar pc og sette på litt lyd !

-img_1461-jpg
    Da skulle alt være klart til litt gulvlegging! Framover...

-img_1462-jpg
    ...og bakover.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gulvlegging!!!

I går ble så gulvet lagt. Til det hadde jeg god arbeidshjelp! En god kompis av meg har både solgt gulvet og nå lagt det for meg ! Jeg er kjempeglad for denne hjelpa!

Resultatet av prosessen var at også jeg nå er i stand til å legge et gulv. Det er ikke umulig at jeg kunne tenkt meg fram til hvordan ting må gjøres, men da hadde jeg garantert brukt 5 ganger så lang tid som kompisen min. Han var virkelig dreven!!

-img_1463-jpg
    Her er han i gang i første hjørne !

-img_1464-jpg
    Så har vi kommet litt videre... Dette virker lovende, ikke sant ?

-img_1465-jpg
    Nesten ferdig!

-img_1467-jpg
    Dette ble resultatet!

-img_1468-jpg
    Bakover i rommet.

Sånn ser det altså ut nede i kjelleren nå. Jeg ble veldig fornøyd med gulvet. Det er jo nesten så jeg gleder meg til å ta til med listene... :razz: Men det er ikke lenge igjen til alt er ferdig, i alle fall. Jeg har allerede vært i kontakt med elektriker, slik at det elektriske skal ordne seg til uka.

Beklageligvis er det blitt lite oppdateringer underveis i det siste, men jeg har rett og slett prioritert å være effektiv nede. Fridagene har bare fløyet av gårde...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Begynner å nærme seg nå ser jeg. Var opp i dine trakter på onsdag jeg, nærmere bestemt Grong og kjøpte meg ny bil. Hadde deg i tankene når jeg passerte Steinkjer på tur hjem..
    Det er bra at noen tenker på meg nå. Jeg trenger mye sympati etter å ha brukt størsteparten av ferien på å stå nede i kjelleren :razz: Snakket med sjefen her om dagen, og han kommenterte godt min melkehvite farge på beina og lurte på om det hadde vært ekstra dårlig vær hjemme hos meg i sommer :grin: .

Nå har jeg forresten virkelig begynt å tenke på prosjektor. Det er vel snart på tide å få tak i en. Har sett på noen hos HiFi-klubben og Soundgarden så langt, det meste DLP. Jeg tror jeg skal se på flere før jeg bestemmer meg.

Som sagt, det kan jo hende du blir tatt på ordet...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så god fremgang du har her! Dette blei bra, og det er vel godt med lys i tunnelen!? Uansett, den siste biten går dødsfort,, så plutselig har du storskjermen igang. Flott arbeid!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Det er bra at noen tenker på meg nå. Jeg trenger mye sympati etter å ha brukt størsteparten av ferien på å stå nede i kjelleren :razz: Snakket med sjefen her om dagen, og han kommenterte godt min melkehvite farge på beina og lurte på om det hadde vært ekstra dårlig vær hjemme hos meg i sommer :grin: .

Nå har jeg forresten virkelig begynt å tenke på prosjektor. Det er vel snart på tide å få tak i en. Har sett på noen hos HiFi-klubben og Soundgarden så langt, det meste DLP. Jeg tror jeg skal se på flere før jeg bestemmer meg.

Som sagt, det kan jo hende du blir tatt på ordet...
    Som sagt tidligere så er det bare å ta seg en tur..

Mvh Arild

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra, stå på videre. Er jo bare sjarmøretappen igjen nå. :-D

God helg.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Så god fremgang du har her! Dette blei bra, og det er vel godt med lys i tunnelen!? Uansett, den siste biten går dødsfort,, så plutselig har du storskjermen igang. Flott arbeid!
    Det har vært en veldig god følelse å se at det har gått raskt fremover i det siste. Det er vel bare å innrømme at det har gått omtrent dobbelt så mye tid på prosjektet som jeg så for meg i utgangspunktet. (Dessuten gikk det dobbelt så mye penger og bannskap også :-o !) Men dette har jeg lært mye av. Det er som jeg sier til andre: Jeg hadde aldri før tatt i en hammer. Så jeg har vel opparbeidet meg litt erfaring av å slite meg i mål.

Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Dette blir bra, stå på videre. Er jo bare sjarmøretappen igjen nå.

God helg.
    Bare sjarmøretappen ikke blir for lang nå så ! Det som står igjen er kun listverk og å få malt vindusposten. Med tiden tenker jeg også å kanskje kle døra med litt lyddempende materiale i svart, men det blir ikke med det første. Nå vil jeg bare få opp anlegget som har stått i skammekroken i alt for lang tid!!!

God helg til deg også !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på prosjektorvalg: Er det noen som har gode tips å komme med? Bildene i tråden viser jo hvordan fargebalansen i rommet blir. Jeg må innrømme at jeg har svært liten kunnskap om prosjektorer.

I utgangspunktet tenkte jeg selv at jeg vil ha en lyssterk LCD. Nå som fargevalget er tatt og landet på hvit farge, er jeg liksom ikke så sikker lenger. Kanskje det kan være lurt å ta en DLP, som jeg har forstått ofte har svært gode svartfarger?

Jeg vet det er mulig å få tak i en Infocus LN83 på bruktmarkedet. Er det noen som har erfaringer med den?

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg valgt en DLP uansett for bruk i hjemmekino. Med mindre du har kjempekort avstand fram til lerret. Og uten å blusse opp diskusjoner om DLP vs LCD :-D DLP er bare bedre.....

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg valgt en DLP uansett for bruk i hjemmekino. Med mindre du har kjempekort avstand fram til lerret. Og uten å blusse opp diskusjoner om DLP vs LCD :-D DLP er bare bedre.....
    Gjelder det selv om jeg kommer til å bruke prosjektoren mye til bruk av data også? Og er det ikke sånn at LCD er mer holdbart enn DLP? Mulig jeg har misforstått noe.

Jeg har forstått at DLP gjengir svart bedre enn LCD, og det vil selvfølgelig være en fordel i mitt ganske så "hvite" rom. Jeg tenkte å få inn noen svarte møbler og kanskje noen svarte ting (absorpsjonsplater?) i kinoen etter hvert, men noe hvitt vil det uansett bli.

Hmm... Jeg tror jeg må sette meg inn i en tråd om prosjektorer her.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var gulvlistene på plass ! Det tok litt tid, men det var verdt investeringen ! Bilder kommer.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snart ferdig da. Det blir flott dette.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skal si det selv, så blir det faktisk ikke så gærent ! Skal ta ei lita økt igjen nå, og se om jeg får gjort noe med vinduspostene.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne ha vært enig i det du sier for et par år tilbake. Men nå som du har Epson TW4400 og TW5500 ser jeg ingen grunn til at en skal velge DLP foran LCD..

Side 20 av 34 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •