Fantonalds byggetråd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 661
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Du har ikke vurdert tuber istedenfor boxer da? Tar mindre gulvplass, og eliminerer evnt det problemet du skisserer her (aner ikke om det er et problem i det store og det hele, men bare en tanke)
    Jeg vet ikke om dette vil være noe problem. Men RuneW antyder at det ikke vil være det. Det er selvfølgelig fint om det ikke er det. I grunnen så er vel ikke dette så velidig relevant enda da. Jeg vil uansett ikke anskaffe subber før rommet er ferdigstilt og jeg er i stand til å fysisk se behovet og begrensningene.

-Men: Det må jo sies at jeg har sett på tubene. Jeg tror det blir en prøvelytting på begge før jeg bestemmer meg for noe som helst. Jeg har ikke hørt på SVS sine subber enda, men ut i fra innleggene til folk her på forumet har jeg jo allerede begynt å sikle etter dette merket . Så det vil nok bli en prøvelytting, ja!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Jeg vet ikke om dette vil være noe problem. Men RuneW antyder at det ikke vil være det. Det er selvfølgelig fint om det ikke er det. I grunnen så er vel ikke dette så velidig relevant enda da. Jeg vil uansett ikke anskaffe subber før rommet er ferdigstilt og jeg er i stand til å fysisk se behovet og begrensningene.

-Men: Det må jo sies at jeg har sett på tubene. Jeg tror det blir en prøvelytting på begge før jeg bestemmer meg for noe som helst. Jeg har ikke hørt på SVS sine subber enda, men ut i fra innleggene til folk her på forumet har jeg jo allerede begynt å sikle etter dette merket . Så det vil nok bli en prøvelytting, ja!
    Har en følelse av at RuneW vet hva han snakker om, så det er antakelig ikke noe problem nei

Har kun hørt SVS pci 20-39, og kan ikke si annet enn at det frister med svs her i huset også når hjemmekino igjen blir aktuelt!

Det ser forøvrig ut som om du har et glimrende rom som utgangspunkt! Gleder meg til å følge med på utviklingen 8)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror også RuneW har litt peiling.. Hadde jeg bare hatt halvparten av hans erfaring, hadde nok kinoen stått ferdig i går :-P .

Blir nok spennende dette, ja. Håper bare at rommet ikke blir for lite når jeg nå har fått det innredet. Men men... Den som venter, får se .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering på hva som er blitt gjort på forhånd:

Har vært i kontakt med snekker og rørlegger. Planen er å lekte ned taket og få kaldt- og varmtvannsrørene opp i taket. Dette taket skulle være egnet for lydbøyler, så det er vel tanken. Snekker mener at dette kun vil bygge ned taket 5-7 cm. (Taket er 220 cm. fra før.) Har sett av tidligere tråder at "Rockfon" lydplater kanskje vil være egnet til å ha i taket.

Videre skal utslagsrøret fra kjøkkenet ganske enkelt bygges inn i veggen. Utslagsrøret står ca. 14 cm ut fra veggen, så det vil nok stjele litt plass. Akkurat hvor mye kommer an på hva rørleggeren får til, om det er mulig å legge røret enda tettere inntil veggen. Får vel bare se sånn på det at det blir enda bedre lydisolering :-P . Når nå veggen kommer opp utenfor røret, må jeg passe på å lage en inspeksjons-/stakeluke. Ellers kan det bli tamt å få et tett kjøkkenrør. Kan ikke skjønne annet enn at det må gå an å lage en noget anonym luke til dette!?!

S-Rør har regnet på hva det vil koste å legge nye rør. Prisen er satt til 6 500,-. En tenker da å legge helt nye "rør-i-rør" i taket, samt å bytte ut den gamle utslagsrøra. Videre skal inntaksrøret til vann byttes ut, og det skal settes på en kran ved inntaket der røret går inn i rommet. Der må det da bygges en inspeksjonsluke i veggen. Rørlegger sa at det ikke var noe problem å legge vannledningen inne i veggen - altså rett og slett bygge inn røret. Da satser jeg på det, rett og slett fordi det blir enklest og billigest. Alternativet hadde nok vært å meisle røret ned i betongen, eller å lede den inn i innervegg. Da ville det derimot blitt kinkig ved døra.

Jeg har ikke snakket med elektriker enda. Det er selvfølgelig kun fordi jeg gruer meg til å få prisen på varmekabler i golvet :-P . For øvrig har jeg planlagt å vinne i lotto og heller legge inn vannbåren varme 8) . -Når jeg nå en gang kommer i kontakt med 'trikker, skal han få i tilleggsoppdrag å legge inn en ny (overdimensjonert) kurs, og finne fram noen deilige spotlights som kan lyse opp tilværelsen i hula mi.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -innkj-jpg

Oppussing i kjelleren er en grei unnskyldning for å få tak i nyttig og unyttig verktøy . Jeg er mildt sagt glad i ting og tang, så enhver unnskyldning for å browse Clas Ohlsson misbrukes!

Jeg hadde en del verktøy fra før, men ser nå at jeg har lånt mye sånt før. Det er uansett kjekt å ha, så det er bare å få tak i!

Synes forresten gadgetfaktoren på en drill er høy!! Elsker gadgets... ops:

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. Dette er arbeidet så langt. (Skjønt det er egentlig ikke kommet særlig langt. Det tar på å jobbe masse, til langt på dag og i helgene. Derfor blir det lite tid til kjelleren.) Nå har jeg revet vekk den gamle hylla fra bakveggen og dermed fått avdekket vannledningen og inntaket i bakveggen. Dette har jeg sørget for å slå ut, slik at vannledningen kan gå helt i kant med yttervegg. Dermed slipper jeg å lekte ut mer enn jeg må.

Videre så har jeg begynt å fjerne taket på "fryserrommet" som ligger bakenfor kinorommet. Planen er jo å flytte rørene opp i taket, og da må de bli med der inne også. Derfor må taket bort og rørene opp i isolasjonen. Dette var det en del jobb med, da jeg enda ikke har lagt noen særlige planer for hvordan det skal bli der inne enda. Jeg har revet unna takplater kun der jeg trenger det enda.

Så er jeg begynt på takrivingen inne i kinorommet. Jeg ser at det er ingen vei tilbake nå som jeg har begynt det er umulig å rive ned panelplatene uten å rive dem i stykker, på grunn av tett spikring og at platene går inn i hverandre. MEEN det er vel en del av planen. (Tror jeg.) Jeg må vel uansett ha opp gipsplater på lydbøyler i stedet for det gamle taket, og dermed må panelet bort! :?

Har jeg forresten fortalt at jeg er nybegynner, amatør, rookie, startgropkandidat, grønnskolling, babyfjes, oppkomling?? :-P

-img_0682-jpg
    Her går vannledningen inn i bakveggen. Det var greit å få slått ut lecablokka, slik at ledningen hele tiden følger ytterveggen. Med dette håper jeg på å spare noen centimeter i innlekting på veggen. Et lite spørsmål til folket: Når jeg nå får isolert inn røra, skal det legges noen form for spesialisolasjon rundt den? I tilfelle det blir kaldt ved veggen? Dette skal jeg jo selvfølgelig også spørre rørleggeren om.

-img_0695-jpg
    Dette er inne på "fryserrommet". Det er i alle fall bare å gå opp i isolasjonen med rørene. Så får jeg finne på etter hvert hva jeg gjør med resten av taket. Kanskje dette hadde vært et fint kjølerom en gang i fremtiden .

-img_0697-jpg
    Herregud, det var ingen god følelse å begynne med rivingen av taket. "Er jeg på tynn is nå?" var en tanke som løp forbi i farten :-? . Akk, ja. "Learning by burning" er et godt ordtak ! Ledninger er løsnet på og henger løst omkring overalt nå. (Ja, sikringen er tatt :-P .) Etter hvert som reisverket står klart og rørene sitter på plass, er det vel på tide at elektriker kommer inn i bildet. Kanskje har han en metode å få disse ledningene inn i veggen på. Det kan kanskje være arbeidssomt, men jeg skal uansett undersøke hvor mye arbeid det vil være å få alt i vegg.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg forresten fortalt at jeg er nybegynner, amatør, rookie, startgropkandidat, grønnskolling, babyfjes, oppkomling?? :-P
    Haha, ja, det er nok mange som er det når de skal til med å bygge hjemmekino. Det er jo imidlertid lærerikt og artig å få til noe selv. Man får jo bare prøve seg frem, men når det gjelder ting som har med vann og elektrisitet er det helt nødvendig med fagfolk. Men det er du sikkert klar over.

Du får bare gyve på videre. Det er mye jobb men jeg fant at det var viktig å ta det litt etter litt uten for mye stress som kan føre til at man plutselig mister arbeidslysten totalt. Fortsett med fine bilder og forklaringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glade amatører får til mye om de bare vil Og når det kommer til egen kino vil jeg tro viljen er på topp! Driver foreløpig bare å drømmer om muligheten for eget rom, men den dagen det skjer blir det nok med mine amatørtomler her og

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, viljen er på topp her ! Synes det er skammelig at utstyret har fått stå i fred i snart et halvt år nå. Det gjør nok at jeg henger i litt ekstra. Forhåpentligvis lærer jeg jo også litt av å prøve meg frem. Detta blir bra det, ser du!

Som et svar: Elektrisitet og vann skal jeg holde meg unna :-P !! Rørlegger er allerede konsultert, og elektriker kommer så snart jeg har lektet opp veggene og er klar til å legge gulvvarme! (Tenkte forresten å utnytte elektrikeren litt når han kommer. Peke litt på ting jeg ikke skjønner og få ham til å forklare det . )

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så dumt med ei frihelg. Nå har jeg hatt litt fremgang i arbeidet igjen. Det var greit å komme i gang skikkelig, følte jeg. For nå må man vel si at "point of no return" er nådd...

Taket er nå revet, og jeg har fått avdekt isolasjonen. Det var faktisk en del jobb bare med å fjerne panelet i taket uten å ødelegge rørene som hang under. Jeg tok ikke sjansen på å få en vannlekkasje på grunn av skjødesløshet. Rivingen utenom rørene gikk for så vidt greit.

-img_0699-jpg
    Slik så det ut når panelet var revet fra taket. Ser jo egentlig ut til å være enkelt og greit å få til et nytt tak igjen. Det blir deilig å få fjernet rørene fra syne og opp i taket. Vil tro at ryddighetsfaktoren i rommet tiltar svært da!

-img_0701-jpg
    Videre var det bare å løsne på tjærepappen og avdekke selve isolasjonen. Nå er det fritt frem for rørleggeren. Jeg mangler noen få plater på å ha revet ferdig taket ute i fryserrommet enda, men det tror jeg skal gå kjapt nå.

Støtte på en liten utfordring ute i fryserrommet: Det viste seg at skilleveggene var satt opp i etterkant av husbyggingen. Dermed var veggene satt rett opp i taket. Dermed stod noen takplater inn i begge rommene. Disse platene var ikke lette å rive, særlig ikke når det henger rører og kabler i ang mass der :-P . Dette ser jeg dog ikke mørkt på lenger, og løsningen heter riktig verktøy på riktig sted . Har lånt en "Dremel" eller hva det heter. I alle fall er dette et verktøy som kan kutte helt inntil vegger. Slik får jeg ned takplata, selv om den stikker inn i veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Ja, sikringen er tatt :-P .)
    Bwaaak bwaaak! (chicken)

Jeg har fått meg et par karameller fra ledninger jeg har trodd har vært avslått, og det er ikke SÅ ille. En og annen lammelse som går over etter noen dager tåler vi.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Tenkte jeg skulle unngå karamellene, men det er sikkert ikke mulig å gjennomgå prosjektet uten litt skader :-P . Litt svinn må man jo uansett regne med...

Det er forresten en reell problemstilling. Selv om sikringen på kjelleren er tatt, så tror jeg det er strømførende ledninger som henger og dingler for det. Jeg tror den største grå ledningen på fryserrommet er hovedstrømledningen som går inn til huset. Dessuten henger det også telefonkabel der nede. Det er sikkert noen skjulte "godbiter" som jeg ikke har oversikt over også :-P .

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er du godt i gang ser jeg. Er farge valget tatt eller?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bare å si det som det er, nei fargevalget er ikke tatt enda. I utgangspunktet så hadde jeg først og fremst tenkt på scenemolton på veggene. Det hadde sikkert vært greit å bare kline opp det, så ville det blitt mørkt og fint og dessuten godt lydisolert.

Men så ser jeg jo til stadighet kinoer med malte panelvegger da. Må jo innrømme at det er nokså estetisk også. Selv om det er maling på veggene, behøver det jo strengt tatt ikke å bli så rent lite lysabsorberende heller. Har også kikket litt på plater for å ha på veggene. Disse bygger lite og ser ut til å være veldig greie å spikre opp.

Konklusjonen er: Nei, valget er nok ikke tatt :-P . Jeg må nok gå noen runder med meg selv og finne ut hvilken profil veggene skal ha. Kanskje får jeg ikke dette i boks før stenderverket faktisk står der og jeg ser hvor mye veggene bygger ut da.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt byggenytt: I helgen ble det bursdag og morsdag, samt gjensyn med gamle kamerater. Dermed ble disponibel tid avkortet noe. Men noe er da blitt gjort likevel. Jeg tok meg i nakken og fikk saget opp takpanelet i småbiter. Nå er det derfor blitt ganske mye tennved å oppdrive :-P . Det tok meg ca. 3 timer med intens håndsaging å tygge meg gjennom alt.

Neste steg blir å hive tennveden ut av rommet og få litt oversikt der nede igjen.

Jeg har også forsøkt å sage ned de siste takplatene på "fryserrommet". Til dette skulle jeg bruke multiverktøyet som jeg hadde lånt. Det var av typen "Best Tools", men viste seg etter hvert å ikke være best på noe som helst vis. Maskina må ha vært gammel, for den led av kontaktfeil og tiltagende manglende sageevne. Dermed ble det ikke noen dreis på platene der ute.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehem, jeg har i det siste tenkt mye på takhøyde. Opprinnelig høyde på taket er 220 cm. Snekker har fortalt at lydbøyler vil bygge 5-7 cm.

Jeg har også tenkt å ha varmekabler i gulvet. Er det noen som har noe anslag på hvor mye gulvvarmen vil bygge?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehem, jeg har i det siste tenkt mye på takhøyde. Opprinnelig høyde på taket er 220 cm. Snekker har fortalt at lydbøyler vil bygge 5-7 cm.

Jeg har også tenkt å ha varmekabler i gulvet. Er det noen som har noe anslag på hvor mye gulvvarmen vil bygge?
    Jeg fikk lagt noen svært tynne varmekabler for noen år siden, kom i netting som man bare rullet ut. Vil tro varmekablene bygget maks 3 mm, men kom jo fliselim og fliser oppå, så tilsammen ble det vel rundt 2-3 cm.

Legger ved et par bilder fra det prosjektet...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Jeg fikk lagt noen svært tynne varmekabler for noen år siden, kom i netting som man bare rullet ut. Vil tro varmekablene bygget maks 3 mm, men kom jo fliselim og fliser oppå, så tilsammen ble det vel rundt 2-3 cm.

Legger ved et par bilder fra det prosjektet...
    Ser bildene ble krapola her, send meg en pm så kan jeg maile deg originale "highres" bilder om du vil se på dem.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun 2-3 cm!?! Det var jo ikke så mye som jeg hadde forestilt meg! Hadde kanskje trodd at det ville bygge mer i høyden, men jo mindre det er jo bedre for meg :-) ! Jeg har som sagt 220 cm. å gå på nå. Si at taket bygges ned med ca. 7-8 cm. og gulvet går opp ca. 4. Da har jeg jo fremdeles nesten 210 cm å boltre meg på 8) .

Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Ser bildene ble krapola her, send meg en pm så kan jeg maile deg originale "highres" bilder om du vil se på dem.
    Ser bildene dine, ja! Sender uansett en PM for å sjekke ut bildene i høyere oppløsning. Så i grunn ikke så vanskelig ut å legge slike kabler. Nesten så man kan gjøre det selv...?:?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg forresten akkurat kommet hjem fra kino. Så Avatar i 3D for andre gang ! Kjempefilm!!! Blir aldeles blendet av hvor nydelig den filmen er. Kompisen min la forresten merke til at det ikke var en eneste scene uten musikk. Altså: Lyd er viktig .

Den filmen skal eies! Derfor må jeg få ferdig kinoen til at filmen har release!!! Stau pau nau!!

Side 2 av 34 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •