Fantonalds byggetråd - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 34 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 661
    Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er bare å ta seg en tur det! :-D

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Varmekabler og støp

Onsdag hadde jeg besøk av elektriker som kom med varmekabler til gulvet. Det ble da lagt ned til sammen 72 meter med varmekabel på gulvet. Denne ble limt rett på det gamle gulvet.

De som kom var 1 elektriker med 1 lærling. De brukte mellom 2 og 3 timer på å sette kabelen ned på gulvet.

-img_1290-jpg
    Resultatet ble da slik.

-img_1295-jpg
    Dette skulle da gi jevn varme til føttene dét !

-img_1294-jpg
    Slik ser det nå ut ved veggboksen der dimmer og termostat skal stå.

-img_1296-jpg
    Gulvet var muligens noe dårlig primet av meg. I alle fall var det slik at kabelen løsnet her og der etter at elektrikerne hadde limt den fast. (De hadde riktignok kanskje spart på limet óg da...) Jeg tok ingen sjanser og grep saken fatt i egne hender. Jeg limte likeså godt hele kabelen fast til golvet. Etterpå satt den "som støpt" 8) .

-img_1297-jpg
    Enkelte plasser tok jeg ganske hardt i, for å si det sånn... Jeg tok som sagt ingen sjanser!!

-img_1298-jpg
    Til limejobben ble denne limpistolen innkjøpt på Clasern. Den gjorde i og for seg jobben, men den gikk i stykker underveis. Selve "avtrekkeren" på den knakk, og jeg måtte derfor få tak i en ny. 79,- på Clasern betyr nødvendigvis ikke kvalitet, det skjønner jeg da. Jeg fikk nå en ny, og skal være mer forsiktig med den.

-img_1299-jpg
    I dag fikk jeg så støpehjelp. Egentlig kunne jeg gjort dette selv, men det må jo en gang også læres. Det ble brukt til sammen 22 sekker med Hei'di avretningsmasse på disse nesten 18 kvadratmetrene. Det var bare å blande og helle ut . Resultatet ble mellom 1,5 og 1,7 centimeter med støp over kablene.

-img_1300-jpg
    I morgen er det bare å gå utpå og ta en dans !!

EDIT: Til opplysning fikk jeg mye skryt for liminga mi av kablene av støpekaren ! Det var ingen fare for at kablene skulle flyte opp i støpen. Da var det jo verdt strevet med limpistolen da !

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det verste gjort unna. Blir ikke lenge til film i rommet nå..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Jeg gleder meg noe helt enormt :-D !!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går ble også det siste gjort ute i fryserrommet, som er tilstøtende rom til kinoen. Her var det masse kabler som måtte legges opp i taket i utgangspunktet.

-img_1303-jpg
    Nå er alle kablene lagt i rør og det skal være mulig å sette på takplate uten så mye om og men. Det eneste som vil bli hengende nedenfor taket er den store grå strømkabelen, som er hovedinntaket på huset. Det vil si, den vil ikke bli hengende, men den skal festes på undersiden av taket.

Ellers tok jeg meg den friheten å legge koblingspunktet for strømtilførsel, stikkontakt, lampe og bryter i boks selv. Det fungerte utmerket. Så slipper (dyre) elektrikere å bry seg noe med dette....

-img_1304-jpg
    Og her er bakenden av rommet. De to kablene som gikk inn i neste rom er også lagt i rør. Kablene var jordingskabel og strømtilførsel til varmtvannsberederen.

Alt er klart for tak her! God følelse dét !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og så har jeg satt opp nettverkskontakt nede i kjellerstuen og oppe i 1. etasje da. Det var jo i grunnen veldig grei skuring! Ikke noe problem å installere nettverk selv!

Dette er kontakten på veggen i 1. etasje. Her blir det 2 kontakter, den til venstre går til kinoen, mens den til høyre går til kjellerstua.

Med kronetanga gikk det som smurt å koble til kablene! Etter at jeg hadde satt opp boksene i kjellerstua og oppe, fikk jeg også testet at det funket. Det var jo helt problemfritt! Makan... Det var i grunnen enkelt, ja!

-img_1308-jpg
    Resultatet oppe i 1. etasje. Denne boksen står 1,5 meter unna routeren i huset. Snedig .

-img_1307-jpg
    Nettverkstesteren brukte jeg for å sjekke om alle tilkoblingene ble greie. Denne anbefales å bruke til andre som skal koble. Den angir om hver enkelt tråd i kabelen er tilkoblet.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Phiew*, det var jaggu ikke lett å få gipsplatene ned i kjelleren! Min tidligere erfaring (om at gips er tungt) ble bekreftet også i dag!! Jeg tror det ville vært nesten umulig å berge platene ned trappa dersom jeg skulle båret dem alene.

-img_1309-jpg
    Dette er vel nok til alle veggene og taket på fryserrommet. Så skal jeg få tak i platene til taket til kinoen senere.

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, like før nå :-D Men et lite spørsmål ?
    Hvorfor går ikke denne kalelen inn på undersiden, slik som den til venstre ?
    -img_1308-jpg

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Se der ja, like før nå :-D Men et lite spørsmål ?
    Hvorfor går ikke denne kalelen inn på undersiden, slik som den til venstre ?
    -img_1308-jpg
    Skjønner godt at du spør. Jeg også skulle gjerne ha sett at kabelen gikk inn på undersiden sammen med den andre. Men det er ikke plass til en kabel i selve plastboksen. Mellom metallet og plastboksen er det alt for dårlig plass til at en kabel kan gå inni. Derfor måtte jeg trø inn kabelen fra oversiden.

Alternativet hadde vært å få tak i 2 bokser, eller en boks av en annen type. Om det ikke ble heeelt estetisk, så er jeg fornøyd så lenge det fungerer .

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Skjønner godt at du spør. Jeg også skulle gjerne ha sett at kabelen gikk inn på undersiden sammen med den andre. Men det er ikke plass til en kabel i selve plastboksen. Mellom metallet og plastboksen er det alt for dårlig plass til at en kabel kan gå inni. Derfor måtte jeg trø inn kabelen fra oversiden.

Alternativet hadde vært å få tak i 2 bokser, eller en boks av en annen type. Om det ikke ble heeelt estetisk, så er jeg fornøyd så lenge det fungerer .
    Ok, det er jo det som er viktig. :-D Stå på videre.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gipsplater skrus på stenderverket

Så er jeg endelig kommet til det punktet at jeg kan begynne å skru opp gipsplater. Dette var jo faktisk ganske gøy. Det er herlig å se at det blir resultater veldig raskt av jobbingen. (Samtidig så skjuler jeg all jobben med stendere og kabler da...) Det virker i alle fall som det går fremover når jeg ser store endringer veldig raskt.

-img_1329-jpg
    Det var ei gipsplate...

-img_1349-jpg
    Det var to plater!

-img_1350-jpg
    Det var tre! Dette går i grunnen ganske raskt fremover! Det ville gått enda raskere dersom jeg ikke hadde lagt taklekt helt inntil veggen. Jeg sliter litt med å komme innenfor den og skru fast veggplata bak den. Det går så vidt, men det tar litt ekstra tid.

-361726_x_2009-02-06_103616_434-jpg
    Til å finne ut hvor jeg skal sage hull til veggbokser bruker jeg dette systemet med en "hole finder". Det er i grunnen ganske genialt. Man legger en magnet inni veggboksen, setter plata på veggen der den skal bli stående, legger en annen magnet utenpå veggplata og finner den andre magneten. Så er det bare å borrre i veg gjennom magnetene. Clasern selger disse, det gjør også Biltema vet jeg.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge lurt på hvordan alle som bygger kino får til disse perfekte hullene i gipsen/platen. (ehh hvordan i pokker vet de hvordan de skal treffe hullet).. Nå vet også jeg det.. God fremgang..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    ...God fremgang..
    Hittil har det gått greit, ja. Bare så synd at jeg reiser bort en stund nå. Skulle gjerne holdt på videre med kinoen, men det blir en liten ferie. Dermed går det nedover med fremgangen.

Men jeg kommer sterkt tilbake !!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg unner deg en liten ferie nå, Fantonald... Du har fått gjort mye bra i denne kinoen på relativt kort tid! Nå som rommet er lukket er du jo også ferdig med den verste møkkajobben, så da er det litt mere trivelig å gyve løs etter ferien igjen, da resultatene blir synlige hele veien. God ferie!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Jeg har lenge lurt på hvordan alle som bygger kino får til disse perfekte hullene i gipsen/platen. (ehh hvordan i pokker vet de hvordan de skal treffe hullet).. Nå vet også jeg det.. God fremgang..
    Hehe, alternativet til sånne hullfinnere er selvsagt å måle på gamlemåten med tommestokk. Det går det også men man må regne med litt platesvinn og ikke like høy presisjon :-? (av egen erfaring...)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, da var ferieturen over og jeg har allerede holdt på en del nede i kjelleren . Det er vel bare å innrømme at jeg lengtet etter å komme hjem til å kunne jobbe litt videre.

Det har blitt en god del jobbing uten oppdateringer, så det blir et raskt slideshow :

-img_1398-jpg
    Rommet er fullstendig lukket, gipsplater ferdig festet opp.

-img_1399-jpg
    Lang yttervegg og bakvegg.

-img_1400-jpg
    Inngangspartiet.

-img_1401-jpg
    Det tok selvfølgelig litt ekstra tid å måle til hullet til inspeksjonsluka.

-img_1402-jpg
    Nok ei inspeksjonsluke, denne i fronten. Her blir det lett å komme til for å sjekke hvordan det står til med stoppkranen til hovedvanninntaket! 8)

-img_1403-jpg
    Så har me fuga litegranne . Jeg har nå lært meg at det ikke finnes den ting i hele verden ei fuge ikke kan fikse!! Alle veggboksene ble fuget, og i tillegg litt her og litt der.

-img_1404-jpg
    Da gipsen var oppe, tok jeg til med sparkling av veggene. I og med at jeg hadde planlagt å legge plater utenpå gipsen var det kanskje ikke nødvendig med sparkel. Tanken er at alle hull skal tettes, slik at lyden ikke får noen smutthull å stikke av i. Det tok ikke så lang tid, så det ble nå til at jeg bare hev opp litt sparkel der det trengtes .

-img_1405-jpg'
    Sparklet yttervegg og bakvegg.

-img_1406-jpg
    Hele frontveggen ble også sparklet. Det er egentlig gøy å være nøye, for da vet man jo at det hele blir gjort skikkelig. (Dette er meg som overbeviser meg selv :razz:.)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den som lurer: Ja, jeg har brukt forskjellige gipsplater. Det ble brukt vanlige 12,5 mm plater, 9,0 mm vindgips og 12,5 mm gulvplater.

Grunnen til at det ble slik var at det var disse platene som var tilgjengelige (godpris 8) !). Det hadde uansett ikke noe å si da de ikke vil vises i fremtiden.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over til det som virkelig har vært gøy :

-img_1407-jpg
    I går var jeg på handletur og kjøpte inn gulv, lister, filt til å ha på vegg og selve veggplatene - som vises på bildet her. Det ble noen kroner, men nå ser jeg virkelig lyset i tunnelen, og da er også motivasjonen på topp!

(Ja, veggene blir hvite. Jeg har gått mange runder med meg selv på hvilke farger jeg skal ha på vegger og tak. Fronten blir i svart filt, og gulvet blir brunt. De øvrige veggene blir hvite. Tanken med dette er at dersom huset skal selges ved et senere tidspunkt, så vil verdien på rommet kanskje være verdt mer dersom det er mer hvite vegger enn mørke. Det er jo veldig ín med hvite vegger for tiden. Det er ikke spesielt gunstig med tanke på at jeg skal ha projektor, men jeg skal nok greie å regulere belysningen i rommet godt. Eventuelt skal jeg lage meg absorbsjonsplater som er svarte og store og henge på veggene. Hvitfargen skal jeg hanskes lett med. Og dermed blir rommet kanskje enda mer verdt i framtiden. Sånn tenker nå i alle fall jeg.)

-img_1408-jpg
    Den første plata var selvfølgelig litt spennende å sette opp... :razz: Her har jeg klint opp masse lim bakenfor plata. Hver enkelt plate blir festet med gipsskruer, eventuelt stifter der det passer.

-img_1410-jpg
    Inspeksjonsluka må jo bestå, så jeg måtte ta meg tid til å kutte litt i smartpanelet også.

-img_1411-jpg
    Voilá !

-img_1413-jpg
    Dette er status så langt. Den ene langveggen er lagt med plater.

-img_1414-jpg
    Gjett om jeg knota for å få til hjørnet ved døra....!!! Det ble ei plate på ca. 17 cm i bredde, og på den skulle jeg ha 3 veggbokser. Også skulle jeg få plata inn i sporet på den forrige da. Godt vi har bannskap, for det lettet litt på trykket innimellom !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag lånte jeg meg en gipsheis hos Ramirent (tidligere Bautas). Det koster 300,- per døgn. Greit nok, tenkte jeg og så for meg at taket kunne legges så snart veggene var ferdig oppsatt. Så fortsatte jeg med veggene da. "God tid", tenkte jeg.

Da jeg var ferdig med veggene, innså jeg at jeg også måtte etterisolere taket før jeg setter opp gipsplatene. For en bommert.... Jeg gidder ikke betale masse penger for å låne gipsheisen heller, så derfor ble det heller ekstra jobbing. 16 timer med kjeller ble det i dag! :-o Ugh....

Så har jeg frem til klokken 1530 i morgen med å gjøre meg ferdig med taket før heisen må leveres.

(Sliten, ja.)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    I dag lånte jeg meg en gipsheis hos Ramirent (tidligere Bautas). Det koster 300,- per døgn. Greit nok, tenkte jeg og så for meg at taket kunne legges så snart veggene var ferdig oppsatt. Så fortsatte jeg med veggene da. "God tid", tenkte jeg.

Da jeg var ferdig med veggene, innså jeg at jeg også måtte etterisolere taket før jeg setter opp gipsplatene. For en bommert.... Jeg gidder ikke betale masse penger for å låne gipsheisen heller, så derfor ble det heller ekstra jobbing. 16 timer med kjeller ble det i dag! :-o Ugh....

Så har jeg frem til klokken 1530 i morgen med å gjøre meg ferdig med taket før heisen må leveres.

(Sliten, ja.)
    Du står på som en helt!! Dette kan ikke annet enn bli bra
    Har ikke kommet igang med noe kinorom her enda, men driver med maling og små oppussingsorosjekter i resten av huset, så har fått en følelse av hva det er å drive med slikt. Det tar på å holde på med slikt i lengre tid. Men rakkern så bra det blir til slutt

Jeg vil forøvrig informere om at ifølge reklamen jeg hørte på radioen i bilen her om dagen, så heter det RRRRRaaamiiiRRRRRRRRRRent.....8)

Side 19 av 34 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •