Fantonalds byggetråd - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 34 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 661
    Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JanF
    "TP-kabel" er i utgangspunktet en twisted pair kabel, men det kan være annen type kabel han mener. Det vanligste er å bruke PLS 90/125 til spotter8)
    Det han mener er en tvillingkabel. Desse er noe billigere en PLS som er ganske kostbar

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten et annet alternativ til varme i gulv. Dette er gode greier dersom gulvet ditt er i vater

http://www.elproffen.no/Webdesk/docu...d+Lamiflex.pdf

ellers kan du kjøpe desse sikringene
    elhandel.no - Automatsikring, 2-pol, kvikk, 10A, PLSM-B10/2

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JauJau
    Hadde eg bodd nærme deg skulle eg tatt meg en tur innom og sett over det. Kunne helt sikkert gitt deg en litt bedre pris, hehe forumpris.
    Sånne priser kunne jeg likt ! Spøk til side, jeg verdsetter at folk med virkelig greie på ting gjør jobben og samtidig ikke tar seg betalt så skjorta ikke sitter på lenger. Når folk fra forumet bidrar, så tror jeg det blir kvalitetsmessig for å si det sånn.

Jeg driver et lite elektrikkerforetag ved siden av min for tiden hovedprofesjon. Og har jobbet som elektrikker i 10 år tidligere.
    Nettopp sånne folk er de man skal høre på ! For øvrig: Nok en gang tusen takk for gode tips du kommer med til meg !

Sitat Opprinnelig postet av Jaujau
    Ang spottene så passer nok den dimmeren på vanlige 230v spotter og. Der kan du spare noen kroner på trafoer.
    Trafoene er allerede kjøpt inn. Kjøpte 2 stykk 50-150 watts trafoer. Lampene jeg har kjøpt er på 6 stykk 20 watts pærer, altså 3 stykk per trafo. Dersom de lyser dårlig, er det vel ingen problem da å oppgradere til 35 watts pærer.

ellers kan du kjøpe desse sikringene
    elhandel.no - Automatsikring, 2-pol, kvikk, 10A, PLSM-B10/2
    Jeg har allerede kjøpt inn en akkurat maken sikring. Elektriker sa at jeg måtte ha jordfeilsautomater, så denne vil ikke bli brukt :cry: .

Sitat Opprinnelig postet av JanF
    Elektrikeren kalte kabelen for en "TP-kabel". Han skulle i alle fall få tak i riktig type kabel så jeg har å sette opp i taket. Dermed ordner det seg i alle fall.
    Han kalte det en "TP-kabel", ja. Men jeg tar det for gitt at det ikke er en ethernetkabel. Hva "TP" står for, det må fåglarna veta...

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Hva synes dere forresten om prisoverslaget til elektrikeren? Han hadde en prisantydning på ca. 20 000,- på hele gulvet og oppretting av 3 nye kurser i sikringssskap (og da godkjenner han også resten av jobben som er gjort).

Gulvet er 559 cm * 309 cm.
    Jeg fikk en pris på 17.500 for 2 nye kurser, varmekabler og 8 doble stikk inkl alt arbeid og utstyr.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var den prisen med eller uten avretningsmasse? Og var trekking av kabler inkludert, eller var det kun kobling av stikkontakter?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han kalte det en "TP-kabel", ja. Men jeg tar det for gitt at det ikke er en ethernetkabel. Hva "TP" står for, det må fåglarna veta...
    TP = Twisted pair. Er "vanlig nettverkskabel" med fire par som er spunnet rundt hverandre.

EDIT: Ser jo noen har svart det samme over nå...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det var nok ikke ethernet-kabel han tenkte på. Han snakket om en varmebestandig lavspentkabel. Men jeg vet ikke hva slags kabel det er.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det var nok ikke ethernet-kabel han tenkte på. Han snakket om en varmebestandig lavspentkabel. Men jeg vet ikke hva slags kabel det er.
    Nei, det var gjerne ikke det han mente, men var det han snakket om når han snakket om TP.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vegger

Hallais igjen. kor det går?, er du begynne og bli klar til og kle veggene nå. Skal du bruke gips eller blir det spon/mdf ?

Ser dere grubler fælt på den kabelen. Det er en tvillingkabel, ser ut som en høytalerkabel. Og den er godkjent for samme temperaturene som PLS, og koster omtrent halvparten så mye. Så det er et godt valg, veit ikkje heilt kvifor men den blir kalt TP den og. Kan være at T står for temperatur eller noe slikt, usikker.

Tenkte pluttselig over målene på rommet ditt og ser at dei er nesten identiske med mitt eget prosjekt . Mitt blir ferdig kledd 5,57 X 3,26.
    Men du kommer nok til og bli ferdig før meg. Eg er for tiden satt ut av drift .
    Men det er mye god motivasjon og hente her til den dagen er er klar til og begynne igjen. Blir det ren kino med deg eller skal du kunne bruke rommet til annet også?

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sånn bare for å sette punktum for denne kabelen ... :-D Her er linken :-D

http://www.draka.no/draka/Countries/...kabel/TP90.pdf

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallais igjen. kor det går?, er du begynne og bli klar til og kle veggene nå. Skal du bruke gips eller blir det spon/mdf ?
    Ser dere grubler fælt på den kabelen. Det er en tvillingkabel, ser ut som en høytalerkabel. Og den er godkjent for samme temperaturene som PLS, og koster omtrent halvparten så mye. Så det er et godt valg, veit ikkje heilt kvifor men den blir kalt TP den og. Kan være at T står for temperatur eller noe slikt, usikker.

Tenkte pluttselig over målene på rommet ditt og ser at dei er nesten identiske med mitt eget prosjekt . Mitt blir ferdig kledd 5,57 X 3,26.
    Men du kommer nok til og bli ferdig før meg. Eg er for tiden satt ut av drift .
    Men det er mye god motivasjon og hente her til den dagen er er klar til og begynne igjen. Blir det ren kino med deg eller skal du kunne bruke rommet til annet også?
    Goddagen ! Nå kan jeg meddele at jeg i skrivende stund tar en pause fra å bære gips. Var i byen og fikk tak i noen og tjue plater i dag, og har akkurat fått dem hjem. Som sagt i pause nå, for min erfaring hittil er: Ikke bær 2400*1200 mm gipsplater alene!! Det er tungt!!! Jeg har igjen en 10-12 stykker enda, og jeg bærer dem kun inn i garasjen slik at de står under tak.

Planen er å ha gips med smartpanel (profilert MDF utenpå) på veggene. I taket tror jeg det kun blir malt gips.

Ellers blir vel dette rommet rimelig dedikert, ja. Det blir min egen lille "batcave" der jeg kan se film, TV og spille TV-spill, samt bruke data'n . Jeg blir vel å finne der nede ganske ofte, men det blir kanskje ikke et oppholdsrom i annen forstand.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Sånn bare for å sette punktum for denne kabelen ... :-D Her er linken :-D

http://www.draka.no/draka/Countries/...kabel/TP90.pdf
    Aaah... Takk for den ! Så det er da altså denne som gjør at det koster så inn i granskauen å få en elektriker i hus ??

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå om dagen skjer det ganske mye i kjelleren. Ferien er påbegynt, og jeg har satt meg noen mål jeg skal ha nådd før Frøkna og jeg setter av gårde på en tur. Det går unna i svingene, men skal forsøke å henge med i oppdateringene så godt som jeg kan også.

-img_1256-jpg

-img_1257-jpg

Sånn ble 40 mm og 32 mm røra hengende i taket. Jeg fant ut at det var best å la den gå midt mellom to taklekter, sånn at jeg har sånn nogenlunde peiling på hvor jeg ikke skal sette i skruer hen i taket senere.

-img_1252-jpg

-img_1253-jpg

Ellers har jeg bearbeidet isolasjonen som allerede var lagt. Det vil si at jeg har lagt K-rørene noe inn i isolasjonen og trukket den omtrentlig ut til stenderkanten. Jeg ser for meg at jeg kanskje unngår vibrasjoner i rørene ved at de ligger litt inni isolasjonen.

Jeg er stort sett ferdig med isoleringen, og flere bilder kommer etter hvert av hvordan det blir. Forresten kan det nevnes at vannforsyningen til huset kommer fra et privat vasslag, og at vannkilden var tørr i går kveld. Jeg hadde egentlig ganske så lyst på en dusj etter å ha stått og isolert hele ettermiddagen......

-img_1251-jpg

All hjelp i kinorommet mottas med stor takk! Her er vår lille Satan i sving med å inspisere plasseringen av arbeidslampa mi. (Ja, han heter Satan :razz: !) Han ble visstnok fornøyd med jobben i kjelleren så langt :smile: .

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså, en svett mann full av Glava?! Sov du på sofa'n kanskje? Ser du har fått med deg en liten hjelper også. Av erfaring går arbeidet betraktelig fortere nå som du har fire labber til hjelp. Kult prosjekt og flott hund!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nærmer seg nå ja.

Det er helt genialt med et slikt personlig nytelsessenter, gled deg til du er ferdig.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg begynner å kjenne at det nærmer seg! Det går mye raskere nå som jeg har ferie og dermed hele dager til å holde på.

Siden det begynner å bli orden i kjelleren, kom det en "gratulerer, du er snart ferdig med kinoen-gave" i posten i dag. Til meg fra meg :

-img_1259-jpg

Dette er de siste bakhøyttalerne, som jeg manglet. Dermed er jeg oppe i 7 kanaler og mangler kun sub ! Iiiihaaaa !!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg begynner å kjenne at det nærmer seg! Det går mye raskere nå som jeg har ferie og dermed hele dager til å holde på.

Siden det begynner å bli orden i kjelleren, kom det en "gratulerer, du er snart ferdig med kinoen-gave" i posten i dag. Til meg fra meg :

-img_1259-jpg

Dette er de siste bakhøyttalerne, som jeg manglet. Dermed er jeg oppe i 7 kanaler og mangler kun sub ! Iiiihaaaa !!
    Har tittet gjennom tråden din nå, og det ser jo ut til å gå fremover med bra fart her! Virker som du har lært mye gjennom arbeidet også
    Gleder meg til å se det ferdige resultatet!

Hehe, det må da være lov å unne seg en liten gave underveis. Er antakelig noen glimrende høyttalere du har kjøpt også! Passer settet som hånd i hanske.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Har tittet gjennom tråden din nå, og det ser jo ut til å gå fremover med bra fart her! Virker som du har lært mye gjennom arbeidet også
    Gleder meg til å se det ferdige resultatet!

Hehe, det må da være lov å unne seg en liten gave underveis. Er antakelig noen glimrende høyttalere du har kjøpt også! Passer settet som hånd i hanske.
    Tusen takk for gode komplimenter ! En ting er sikkert: Jeg har lært masse av dette arbeidet. Stort sett alt er selvgjort, kun til elektriske installasjoner har jeg hatt noe veiledning. Dermed har jeg vært tvunget til å finne ut av ting selv. Så langt har det gått bra. ("Så langt" må vel presiseres .)

Angående gaven til meg selv: Jaaa, jeg synes i hvert fall at jeg fortjener en liten påskjønnelse for å holde motivasjonen oppe 8) ! (Noen ville selvfølgelig argumentert med at hele rommet er en gave til meg, meeen...)

Gleder meg også masse til resultatet !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Sånn bare for å sette punktum for denne kabelen ...
    Og bare for å "fullføre" ditt punktum: Her er kabelen!

-img_1260-jpg

-img_1261-jpg

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de siste dagene har det forresten skjedd ganske mye. Jeg har fått god tid til å jobbe for meg selv, og dermed har det også blitt litt fremgang. Først og fremst har jeg gjort ferdig alt kabelopplegg til kinorommet. 3 kurser er lagt og garasjekabelen (som går gjennom kinorommet) er ferdig tilkoblet igjen.

-img_1262-jpg
    Her er jeg i gang med å trekke strømkabel inn til kinoen. Jeg måtte feste kabelen rett på muren ute i "gangen" til kinoen. Det hadde jeg jo selvfølgelig ikke tenkt på, så da ble det en tur til Clas Ohlson for å kjøpe spikerplugger! Til sammen ble det 3 kabler ut fra rommet - naturlig da det blir 3 kurser til kinoen.

-img_1265-jpg
    Disse kostet meg en ekstra bytur :twisted: Nestemann som skal sette Letti-klammer i mur må huske slike!!

-img_1263-jpg
    Dette er et annet bilde av kabeltrekket ut fra kinoen. Jeg måtte først ut av selve kinoen og inn i gangen, så ut i neste gang og opp en etasje. Det ble noen Letti-klammer å feste, ja..!! Det tok litt på tålmodigheten, men en må vel jobbe litt for å få et fint resultat også. Jeg så at det var fort gjort å få kabler "slengende omkring" dersom jeg slurvet litt.

-img_1270-jpg
    Det blir mange nye kabler som skal inn i sikringsskapet. Her henger de nå i løse lufta frem til at elektrikeren kommer og kobler til i skapet.

Side 17 av 34 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •