Fantonalds byggetråd - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 34 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 661
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Selve pluggen på en HDMI-kabel jeg har liggende er ca 24 mm, så det burde jo gå greit med 32 mm rør.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for god informasjon! Jeg tror jeg har veldig lyst på 32 mm rør, i grunnen... Var og tyvtittet litt på HDMI-kabler i butikk her om dagen. Fant ut at pluggene lå på ca. 2,5 cm i bredde. Såeh... Det taler svært for å gå får denne røra, ja.

Noen innvendinger, noen? (Hvem er denne Noen, egentlig. Har jeg alltid lurt på .)

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp trukket HDMI kabelen min gjennom et 40 mm, og rør og der hadde jeg egentlig danseplass... Det skal en apperatkabel inn der og, så derfor tok jeg så stort rør, men 32 mm burde holde både i øst og vest så lenge du ikke har noen voldsomme svinger.

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært borti at 32mm kan pluttselig bli litt trangt. :twisted:
    Tror eg ville gått for 4 tommer hele veien

Nei litt seriøst. Dersom du får lagt det heilt beint og fint ok. Dersom du har 2 bøyer som er litt krappe, da får du fort trøbbel. Eg har trekt 40mm og det subbet litt borti kantene der og. better safe then sorry

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta en tur ned til byen i morgen og se om jeg finner noen slike rører hos elektrobedrifter der. Dersom jeg ikke finner noe med god pris, så bestiller jeg like godt hos elhandel igjen.

Nå skal jeg gå ned og pusse litt igjen. Var meningen å legge ut litt fra helgas arbeid i går, men Frøkna hadde stukket av med kameraet. Så det kommer litt mer etter hvert.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, i kveld ble det bare tull med jobbinga. Kom liksom ikke i gang, og fikk heller ikke til så mye da jeg først begynte. Vel vel, noen bølgedaler må man vel ha.

I går ble det mye mer effektivt. Siden jeg hadde fått på plass veggboksen for teletilkoblingen, var det fritt fram for å sette opp stender og mekke ventil ved den.

-img_1203-jpg
    Dette ble da resultatet. Her er det slått på hull på vindsperra til ventilen. Foruten selve ventilen er det kun litt isolasjon som mangler her i hjørnet nå.

-img_1206-jpg
    Her er ventilene som jeg skal sette inn i veggene. Siden de kom i 2 deler måtte jeg selvfølgelig modifisere dem litt.

-img_1207-jpg
    Modifikasjonen bestod i at jeg la inn litt myggnetting i ventilen . Hvorfor ikke få litt ekstra sikring mot insekter? Mye stygg mygg her i Trøndelag .

Ventilene skal nå være bare å sette inn i hullene i stenderverket som er laget til for dem. Jeg må bare bestemme meg for om jeg skal skru fast ventilene eller lime dem fast.

-img_1205-jpg
    Sånn ser det ut i frontdelen av rommet nå. Alle kabler er dratt, og jeg mangler kun å feste trekkerørene for kabler til fronthøyttalerne. Jeg venter med å feste dem til jeg har fått en ordning på HDMI-kabling. Ellers må jeg si at det er... *sukk*, mye kabling og jobb med det... Trekking av K-rør i hjørner er et pes!!!!

[-img_1204-jpg
    Dette var alt jeg greide på i dag. Den ene stenderen ved høyre side av døra og tverrgående kubbing over døra. Det skal tilsvarende stender og kubbing til også utenfor de jeg festet nå. Nuvel, jeg får ta i et ekstra tak i morgen og være litt mer effektiv da enn jeg var i kveld.

Litt av grunnen til at det gikk såpass mye tid i kveld kom jo selvfølgelig at jeg hadde latt være å tenke på stenderen som skulle opp ved dørkarmen. Dermed måtte jeg kutte den opp i den ene enden og lage rom for kabelrør som allerede var trukket. Den feilen skal jeg ikke gjøre mer .

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

k-rør

Det artigeste med og trekke en haug med k-rør er at når du er ferdig så skal det dekkes til med gips. Og vips så ser det ut som om du har brukt 1000 timer på og bare sette opp noen skarve bokser .
    Men stå på. Bli nok mye moro når du kommer i mål.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JauJau
    Det artigeste med og trekke en haug med k-rør er at når du er ferdig så skal det dekkes til med gips. Og vips så ser det ut som om du har brukt 1000 timer på og bare sette opp noen skarve bokser .
    Men stå på. Bli nok mye moro når du kommer i mål.
    Jeg gleder meg sinnssykt mye til å få lukket veggene og få det ferdig også nå, ja! Tro meg! Men det har blitt mye boring og trekking, det skal være sikkert. Jeg har faktisk antydning til betennelse i høyrehånden etter all boringen. Det tar på å bore i alle mulige vinkler og høyder.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultatet av diskusjonen rundt K-rør ble:
    -9 meter 40 mm rør
    12 meter 32 mm rør

Dermed blir det 40 mm rør til HDMI. I går var jeg innom en butikk i byen, og der var det heldigvis rør tilgjengelig slik at jeg fikk tatt en titt på dem. Jeg syntes at 32 mm kanskje ble seende litt "slankt" ut for en HDMI endeplugg, så jeg kjøpte like så godt 40 mm.

-img_1208-jpg
    Mener jeg har tatt i ganske bra på meterne, så jeg tror det skal bli nok.

Btw, 32 mm røra blir til subkabel.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

supert

Blir helt sikkert veldig bra. Selv la jeg 40mm til pj . og 2x 40mm til bokser i front, samt 1 til Sidevegg der jeg leker med tanken om at en dag vil jeg ha en touchskjerm til styring av htpc med musikk og filmsamling.. Alltid godt og ha noen ekstra rør :-D .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det ble nok K-rør til HDMI og subkabel. Fikk ca. 1,5 meter til gode på 32 mm røra, og ca. 1 meter på 40 mm røra.

Det var litt knot å få rørene inn i veggbokser da. (Helt inntil jeg fant ut jeg hadde et hullsag-sett liggende .)

-img_1209-jpg
    Her er 40 mm røra lagt inn i boksen der projektoren skal stå. Jeg begynte med å "spikke" i boksen med en kniv. Heldigvis var jeg nøye nok til at det ble en god sammenføyning. Det var først senere at hullsaga kom inn i bildet.

-img_1210-jpg
    Sånn ble det inni boksen.

-img_1212-jpg
    Så har me fuga litegranne...

-img_1213-jpg
    Jeg gjorde tilsvarende operasjon (med hullsag, nok en gang ) med 32 mm røra. Her er røra satt fast i subkabel-boksen.

-img_1214-jpg
    For å få lagt de tykke rørene i veggene måtte jeg slå hull på stenderverket. Jeg hadde ingen borrer som tok disse dimensjonene, og dermed ble det bare flere hull med 22 mm trebor. Dermed måtte det fuges litt her også, gitt ! Håpet med fugingen er at røret ikke skal få mulighet for å vibrere noe når jeg begynner å gi gass med anlegget.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går hadde jeg forresten besøk av fagelektriker. Han reviderte jobben som var gjort så langt, og la premissene for videre arbeid. Det var kjempeokei å få inn en fagmann nå, før veggene og taket blir lukket. Det viste seg jo selvfølgelig at noe måtte gjøres om....:???:

-Til spotligths må jeg legge nye kabler. Det som ligger av strømførende kabel nå er 1,5 kvadrat kabel av vanlig type. Dette var ifølge elektriker ikke godkjent for bruk til spotlights. I stedet må jeg få tak i en TP-kabel, som er godkjent for høyere temperaturer.

- Jeg kan heller ikke legge 16A-kurs på en 1,5 kvadrat kabel. Derfor fant vi ut at planene for kurslegging også blir litt annerledes. I stedet for 2 kurser, 16A og 10A, blir det 3 kurser med 10A. Når det gjøres slik, trenger jeg ikke å legge opp nye strømkabler i rørene, men kan beholde jobben som allerede er gjort. 1 kurs blir dedikert varmekablene, som planlagt. Så blir det 2 stykk 10A-kurser på stikkontaktene, med 1 kurs på hver side av rommet. Dermed skal jeg nok ha mulighet til å sprenge trommehinnen i alle fall !

-Garasjekabel må legges i rør. Vi trodde denne kunne ligge i vantet uten rør, men det stemmer ikke. Dermed blir det litt ekstrajobb der... *Grrr* -Jaja, det blir i alle fall skikkelig gjort nå!

-Det blir sannsynligvis støpt gulv. Dersom jeg skal benytte varmefolie, vil prisen på hele jobben bli ca. 22 000,-. Dersom jeg støper, vil resultatet sannsynligvis bli bedre og prisen blir ca. 20 000,- alt i alt.

Joda, det ble da noe å tenke på etter at elektriker hadde vært i hus .

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til spotlights bruker du PLS 90/125 8)
    http://www.teccon.no/sites/all/files...S90_og_125.pdf

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    I går hadde jeg forresten besøk av fagelektriker. Han reviderte jobben som var gjort så langt, og la premissene for videre arbeid. Det var kjempeokei å få inn en fagmann nå, før veggene og taket blir lukket. Det viste seg jo selvfølgelig at noe måtte gjøres om....:???:

-Til spotligths må jeg legge nye kabler. Det som ligger av strømførende kabel nå er 1,5 kvadrat kabel av vanlig type. Dette var ifølge elektriker ikke godkjent for bruk til spotlights. I stedet må jeg få tak i en TP-kabel, som er godkjent for høyere temperaturer.

- Jeg kan heller ikke legge 16A-kurs på en 1,5 kvadrat kabel. Derfor fant vi ut at planene for kurslegging også blir litt annerledes. I stedet for 2 kurser, 16A og 10A, blir det 3 kurser med 10A. Når det gjøres slik, trenger jeg ikke å legge opp nye strømkabler i rørene, men kan beholde jobben som allerede er gjort. 1 kurs blir dedikert varmekablene, som planlagt. Så blir det 2 stykk 10A-kurser på stikkontaktene, med 1 kurs på hver side av rommet. Dermed skal jeg nok ha mulighet til å sprenge trommehinnen i alle fall !

-Garasjekabel må legges i rør. Vi trodde denne kunne ligge i vantet uten rør, men det stemmer ikke. Dermed blir det litt ekstrajobb der... *Grrr* -Jaja, det blir i alle fall skikkelig gjort nå!

-Det blir sannsynligvis støpt gulv. Dersom jeg skal benytte varmefolie, vil prisen på hele jobben bli ca. 22 000,-. Dersom jeg støper, vil resultatet sannsynligvis bli bedre og prisen blir ca. 20 000,- alt i alt.

Joda, det ble da noe å tenke på etter at elektriker hadde vært i hus .
    Som vi har diskutert tidligere så tror jeg at du blir gullfornøyd med et støpt gulv. Da får du avrettet det samtidig og alt blir 100%!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal støpe gulvet trenger du ikkje bruke varmefolie.
    Du kan da bruke Nexans sin vanlige TKXP kabel og lime den direkte til gulvet, evnt legge den på tynn netting. Deretter bruke fiberarmert masse. Dette vil bli billigere for deg og du vil få et supert resultat. TKXP er en god del billigere en folie og. Støpemassen er og blitt billigere dei siste årene. Eg laget nylig til gulvet mitt i entreen hjemme og tror ikkje eg betalte mer en 120kr sekken hos Coop obs Bygg.
    Kommer du til og bruke 12 eller 230V spotter??

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanF
    Til spotlights bruker du PLS 90/125 8)
    http://www.teccon.no/sites/all/files...S90_og_125.pdf
    Elektrikeren kalte kabelen for en "TP-kabel". Han skulle i alle fall få tak i riktig type kabel så jeg har å sette opp i taket. Dermed ordner det seg i alle fall.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JauJau
    Dersom du skal støpe gulvet trenger du ikkje bruke varmefolie.
    Du kan da bruke Nexans sin vanlige TKXP kabel og lime den direkte til gulvet, evnt legge den på tynn netting. Deretter bruke fiberarmert masse. Dette vil bli billigere for deg og du vil få et supert resultat. TKXP er en god del billigere en folie og. Støpemassen er og blitt billigere dei siste årene. Eg laget nylig til gulvet mitt i entreen hjemme og tror ikkje eg betalte mer en 120kr sekken hos Coop obs Bygg.
    Kommer du til og bruke 12 eller 230V spotter??
    Jeg vet ikke hva slags typebetegnelse det er på de kablene som elektrikeren tenkte på. Han sa at han kom til å lime kabelen rett på gulvet, så var det bare å legge avretningsmasse oppå kablene. Avretningen måtte være minst 1 cm. tykk siden jeg skulle ha laminatgulv, var beskjeden. Videre var det kanskje gunstig å legge depron nederst dersom jeg ikke var sikker på om gulvet var isolert fra før eller ikke - og det er jeg jo ikke sikker på.

Jeg kommer til å bruke 12V spotter. Dette er ikke noe jeg har bestemt meg for selv, men det ble slik da jeg skal få en dimmer av hobbyelektrikerkompisen min. Denne dimmeren passet for 12V spotter med elektronisk trafo.

Hva heter avretningsmassen du brukte? Kan jeg benytte din type avretningsmasse også til de kablene som min elektriker snakket om?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes dere forresten om prisoverslaget til elektrikeren? Han hadde en prisantydning på ca. 20 000,- på hele gulvet og oppretting av 3 nye kurser i sikringssskap (og da godkjenner han også resten av jobben som er gjort).

Gulvet er 559 cm * 309 cm.

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Elektrikeren kalte kabelen for en "TP-kabel". Han skulle i alle fall få tak i riktig type kabel så jeg har å sette opp i taket. Dermed ordner det seg i alle fall.
    "TP-kabel" er i utgangspunktet en twisted pair kabel, men det kan være annen type kabel han mener. Det vanligste er å bruke PLS 90/125 til spotter8)

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

avretting og prising

Du kan godt bruke den massen. Det er heydi fiberarmert avrettingsmasse.
    Ut i fra målene dine på omtrent 15 m2, vil eg tro at du trenger omtrent 25-27 sekker. Kver sekk skal dekke 1m2 men det slår sldri til. Ta med ekstra så kan du levere tilbake dei du ikkje bruker. Det værste som kan skje er at du har for lite masse. Primer kan du og kjøpe på samme plass. Sjekk litt tilbuder på massa for prisen kan variere ganske mye.
    Ang Prisen som elektrikkern ga deg er det vanskelig og sei noe, for eg veit ikkje hva alt arbeidet han skal gjøre er, og det er vanskelig å se for seg hvor mye arbeide det innebærer. Hadde eg bodd nærme deg skulle eg tatt meg en tur innom og sett over det. Kunne helt sikkert gitt deg en litt bedre pris, hehe forumpris.
    Jeg driver et lite elektrikkerforetag ved siden av min for tiden hovedprofesjon. Og har jobbet som elektrikker i 10 år tidligere. Det du må være litt bevist på er at dersom han skal levere materiell til deg kommer det til og koste. Alt du kan selv skaffe kommer til og spare deg penger.
    Ang spottene så passer nok den dimmeren på vanlige 230v spotter og. Der kan du spare noen kroner på trafoer.

Side 16 av 34 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •