Fantonalds byggetråd - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 34 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 661
    Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Sett opp en veggboks og gjør følgende:
    Kjøp inn noen slike disse kalles UR2 connector og klemmes sammens med en vanlig nebbtang, det er disse telemontørene bruker. :-D
    -yhst-2911898806816_2110_9605596-gif
    Eller du kan høre om noen forhandler LSA plint, eller kroneplint som de også kalles. Disse er mer ryddige å forholde seg til. Eneste ulempe er at man da gjerne må ha en kronetang i tillegg... Fordyrende element:roll:

Fungerer ved at man plinter inntaket på oversiden, og ledningene videre i huset på undersiden. Den på bildet står på høykant...

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo i grunnen ut som om dette er grei skuring. Hos meg er det 2 ledninger som kommer inn på koblingsplata, mens 2 er direkte koblet på de innkommende og går ut til telefonuttaket som er i bruk.

Jeg har ADSL installert. Det er også et ekstra telefonuttak i huset, som ikke er i bruk, men dette har ikke skapt noe problem for meg. Jeg antar at ADSL ikke blir noen lignende løsning som ISDN? (I alle fall er det kun 2 ledninger som er koblet til fra teleinntaket på huset.)

-img_1153-jpg
    Nærbilde av plata sånn som det er koblet nå. Det ser jo ut til at det er direkte forbindelse mellom de ledningene som er i bruk nå og inntaket. Jeg har heller ikke funnet ut at det er så veldig mye "hokus pokus" med det andre uttaket som finnes i huset, så det er vel en akkurat maken kobling der også.

Tror du kanskje ikke at jeg bare kan bruke den plata jeg allerede har til å legge i en veggboks da, TheCableGuy? (Samtidig må jeg innrømme at jeg har kjøpt ei kronetang .)

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Tror du kanskje ikke at jeg bare kan bruke den plata jeg allerede har til å legge i en veggboks da, TheCableGuy? (Samtidig må jeg innrømme at jeg har kjøpt ei kronetang .)[/QUOTE]

:-D go go go ...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D go go go ...
    Musikk i mine ører !! Kjenner at motet er på topp om ei stund også, så dette tror jeg jaggu jeg skal fikse !

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke den boksen du har. Ser ut som det er kontakt mellom øvre og nedre del i koblingsboksen, så tanken er nok å ha inntaket på den øvre, for så å sy ut til ADSL på nedre rekke (der hvor det går videre til telefonuttak ikke i bruk). Slik det er nå skal det fungere så lenge du ikke har telefon tilkoblet noen av ledningene som ikke går til ADSL. Dette fordi ADSL skal kobles på første uttak i huset (pga splitteren).

ADSL benytter kun 2 tråder, og blir da ikke lik ISDN.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man dét! Det høres mer og mer ut som om dette er noe jeg fikser i morgen formiddag, ja! Jeg har tatt mål av ramma som ledningene er koblet til, og har funent ut at den er ca. 4,5*4,5 cm. Indre diameter på veggboksene så ut til å være 5,5 cm, så da skal den fint få plass.

Tanken frem til nå blir å tyne plate med kabler inn i en veggboks. Så lukker jeg den bare og - voilá - ute av syne, ute av sinne . (Så lenge herligheten fungerer da .)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Den er en tanke "gummiaktig", ja. Var på Biltema her om dagen og fingret litt på den. Dersom noe skal trekkes gjennom den tror jeg kanskje det kan være greit med litt smøremiddel for å ha i røret.

Har såvidt fått litt erfaring med trekking i K-rør nå, og de funker veldig greit til trekking.

Hva med deg, tols1? Har du noen erfaring med cat5-overføring av HDMI-signal?
    Oisann, har visst ikke vært innom her på noen dager...

Nei, HDMI over cat5 har jeg null peil på. Det jeg gjorde med rør til HDMI var å dra til et lokalt elektrikerfirma hvor jeg er på hils med noen av gutta. Jeg fikk låne en kveil med 50 mm k-rør, tok det jeg trengte og leverte kveilen tilbake, og betalte for den biten jeg hadde tatt.

Ser du strever litt med telefonkabelen. Som ex. telemontør så ville jeg satt opp en vanlig vanlig veggboks og bruke slike klemme"knotter" som det var bilde av lenger opp, vi kalte de "Scotchlock" den gang jeg jobbet i Televerket. Du bare putter trådene du skal skjøte sammen inni og klemmer til med en tang, enklere blir det ikke.

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utgikk når eg åpnet øynene mine og leste siste del av det tools hadde skrevet. Skylder på hoven fot

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Nei, HDMI over cat5 har jeg null peil på. Det jeg gjorde med rør til HDMI var å dra til et lokalt elektrikerfirma hvor jeg er på hils med noen av gutta. Jeg fikk låne en kveil med 50 mm k-rør, tok det jeg trengte og leverte kveilen tilbake, og betalte for den biten jeg hadde tatt.
    Jeg har tenkt litt frem og tilbake på hvordan løsningen med HDMI blir. Jeg vil selvfølgelig ikke svikte hodepine, men i grunnen tror jeg det blir mest pålitelig - og enklest - å gå for din løsning med ei K-rør som er stor nok.

Mitt resonnement er som følger: Min kjennskap til funksjonaliteten til cat5-HDMI er dårlig. Hvorvidt dette innehar noen begrensninger i kvalitet er noe ukjent. Dersom jeg trekker ei rør som jeg kan få en HDMI inni, vil jeg få en løsning som jeg kan oppgradere når den tid kommer. Dermed vil jeg være i stand til å hive inn nymotens kabling når fremtida skyller med seg nye og bedre oppfinnelser. Dessuten slipper jeg å tenke på dårlige koblinger med 4 kontaktpunkter til ethernet-kabel. Kostnadsnivået vil også bli det samme.

Såeh...

Sitat Opprinnelig postet av Tols1
    Ser du strever litt med telefonkabelen. Som ex. telemontør så ville jeg satt opp en vanlig vanlig veggboks og bruke slike klemme"knotter" som det var bilde av lenger opp, vi kalte de "Scotchlock" den gang jeg jobbet i Televerket. Du bare putter trådene du skal skjøte sammen inni og klemmer til med en tang, enklere blir det ikke.
    Hvor får man kjøpt noe slikt da? Har søkt i diverse butikker allerede, men finner ikke noe som ligner.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JauJau
    Utgikk når eg åpnet øynene mine og leste siste del av det tools hadde skrevet. Skylder på hoven fot
    Har du gjort som du itte skal gjøre og trødd i graset ?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt litt frem og tilbake på hvordan løsningen med HDMI blir. Jeg vil selvfølgelig ikke svikte hodepine, men i grunnen tror jeg det blir mest pålitelig - og enklest - å gå for din løsning med ei K-rør som er stor nok.

Mitt resonnement er som følger: Min kjennskap til funksjonaliteten til cat5-HDMI er dårlig. Hvorvidt dette innehar noen begrensninger i kvalitet er noe ukjent. Dersom jeg trekker ei rør som jeg kan få en HDMI inni, vil jeg få en løsning som jeg kan oppgradere når den tid kommer. Dermed vil jeg være i stand til å hive inn nymotens kabling når fremtida skyller med seg nye og bedre oppfinnelser. Dessuten slipper jeg å tenke på dårlige koblinger med 4 kontaktpunkter til ethernet-kabel. Kostnadsnivået vil også bli det samme.

Såeh...

Hvor får man kjøpt noe slikt da? Har søkt i diverse butikker allerede, men finner ikke noe som ligner.
    Jeg ville nok kjørt safe og trukket rør. Da er man ikke avhengig av proprietære løsninger.

Koblingsknottene får du her Scotchlok UR-2R RØD 0,4-0.9mm - Elby - Nettbutikk

Merkelig sammentreff dette her egentlig. Jeg har ikke brukt Scotchlok på flere år men har jo hatt en eske liggende. I dag skulle vi få tilkjørt en del lass med fyllmasse. Pga. det voldsomme regneværet som har vært siste døgn (35 mm i flg. naboen) er bakken veldig bløt. Så når de kom med dumperen sank hjulene nedi bakken noe som resulterte i at telefonkabelen som ligger i bakken røk. Vi oppdaget heldigvis at nettet var nede og fikk avverget ytterligere katastrofe, stikkledningen til strømmen ligger jo i samme trasé. Så da måtte jeg frem med Scotchlok-ene og skjøte. Det blir litt provisorisk men vi får håpe det holder. Hovedproblemet er vann egentlig, men jordkabel er fylt med vaselin, det samme er Scotchlok-ene, slik at trådene blir forseglet når man klemmer sammen.

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sctchlock er gulle godt, har skjøtt mange jordkabler som med uhell har blitt gravd ned igjen. Funker den dag i dag :-D .

Og ja Fantdonald. har tråkket i gresset så det beit meg i foten :cry:
    Sleng opp 40 eller 50 mm rør til hdmi så skal du være sikker.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Atter en gang på nett!

HAH!! Det funket gulle godt dette ! La min innsending av denne melding være et bevis på at min omkobling har fungert ! Det ble ikke til at jeg benyttet meg av scotchlocks, men rev bare løs den gamle boksen og satte den opp på ny i en veggboks. Så skal jeg sette på et blindlokk på denne boksen senere.

Alle kabler er selvfølgelig lagt i trekkerør nå. Greit å få en liten oppgradering på utstyret i huset, gitt.

-img_1154-jpg
    Her har jeg fått opp den nye stenderen (endeliiiig, det har jeg ventet lenge på!). Veggboksen er satt opp og jeg har lagt telefoninntaket i rør. Det var ikke mye kabel å gå på på selve inntaket, så jeg er glad at det ikke ble mye knot med den. Da hadde det blitt lite ledning å jobbe med etter hvert.

-img_1155-jpg
    Uttak til aktiv ADSL-linje er koblet til på den nedre høyresiden av veggboksen. Inaktivt telefonuttak er lagt til nedre venstreside av boksen.

-img_1156-jpg
    Selve koblingsplata fra gammel boks dro jeg ut. Den var kun festet med klips i sin opprinnelige boks. På plata gjorde jeg så koblingene slik de hadde vært.

-img_1157-jpg
    Det endelige resultatet i hjørnet ble da slik. Hvor deilig er det ikke å se at jeg nå kan begynne å forberede ventilen på venstre side av den nye stenderen? Aller mest herlig er det selvfølgelig at alt fungerer slik det skal, selv om jeg har tuklet ganske mye med det .

-img_1158-jpg
    Hva skulle jeg gjort uten denne? Clas Ohlson og deres kronetang har nå sørget for at min omlegging av telefonuttak har gått rimelig smertefritt . Jeg kommer selvfølgelig også til å bruke tanga på nettverkskontaktene som jeg skal lage.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye kostet denne tangen?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok kjørt safe og trukket rør. Da er man ikke avhengig av proprietære løsninger.
    Jeg tror kanskje det blir denne løsningen jeg, gitt. Elhandel.no skal nok få kjørt seg litt igjen.

Merkelig sammentreff dette her egentlig. Jeg har ikke brukt Scotchlok på flere år men har jo hatt en eske liggende. I dag skulle vi få tilkjørt en del lass med fyllmasse. Pga. det voldsomme regneværet som har vært siste døgn (35 mm i flg. naboen) er bakken veldig bløt. Så når de kom med dumperen sank hjulene nedi bakken noe som resulterte i at telefonkabelen som ligger i bakken røk. Vi oppdaget heldigvis at nettet var nede og fikk avverget ytterligere katastrofe, stikkledningen til strømmen ligger jo i samme trasé. Så da måtte jeg frem med Scotchlok-ene og skjøte. Det blir litt provisorisk men vi får håpe det holder. Hovedproblemet er vann egentlig, men jordkabel er fylt med vaselin, det samme er Scotchlok-ene, slik at trådene blir forseglet når man klemmer sammen.
    Jaja, hell for meg i uhellet ditt at du ble godt oppdatert på kobling av telekabler igjen. Nå vet jeg i alle fall til senere hva jeg skal bruke ved skjøter. Denne gangen brukte jeg det gamle utstyret som var montert, så da det fungerte greit etterpå, så trengte jeg ikke å anskaffe noe nytt.

Får håpe at det blir litt godvær til deg også etter hvert da. Her i Trøndelag har det faktisk vært et par dager nå. (Makan til dårlig tidligsommer skal man lete lenge etter i historiebøkene!)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moffe
    Hvor mye kostet denne tangen?
    Kroneverktøyet kostet 229,- på Clas Ohlson. Jeg var så heldig å få "kjentfolkrabatt" på butikken da, så det ble trukket fra 15%. Jaja, alle monner drar.

Tanga er langt billigere på Deal Extreme. Tror det var mellom 4-6 dollar for den eller noe. Det så jeg selvfølgelig ikke før jeg allerede hadde vært på Clasern.

Deal Extreme finner du på DealExtreme: Cool Gadgets at the Right Price - Site-Wide Free Shipping (Page 1). Søk på "punch down tool", så tror jeg den skal dukke opp.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe at det blir litt godvær til deg også etter hvert da. Her i Trøndelag har det faktisk vært et par dager nå. (Makan til dårlig tidligsommer skal man lete lenge etter i historiebøkene!)
    Joda, ser ut som det letter litt nå men skaden har dessverre allerede skjedd. Hagen ser ut som et katastrofeområde

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAH!! Det funket gulle godt dette ! La min innsending av denne melding være et bevis på at min omkobling har fungert ! Det ble ikke til at jeg benyttet meg av scotchlocks, men rev bare løs den gamle boksen og satte den opp på ny i en veggboks. Så skal jeg sette på et blindlokk på denne boksen senere.

Alle kabler er selvfølgelig lagt i trekkerør nå. Greit å få en liten oppgradering på utstyret i huset, gitt.

-img_1154-jpg
    Her har jeg fått opp den nye stenderen (endeliiiig, det har jeg ventet lenge på!). Veggboksen er satt opp og jeg har lagt telefoninntaket i rør. Det var ikke mye kabel å gå på på selve inntaket, så jeg er glad at det ikke ble mye knot med den. Da hadde det blitt lite ledning å jobbe med etter hvert.

-img_1155-jpg
    Uttak til aktiv ADSL-linje er koblet til på den nedre høyresiden av veggboksen. Inaktivt telefonuttak er lagt til nedre venstreside av boksen.

-img_1156-jpg
    Selve koblingsplata fra gammel boks dro jeg ut. Den var kun festet med klips i sin opprinnelige boks. På plata gjorde jeg så koblingene slik de hadde vært.

-img_1157-jpg
    Det endelige resultatet i hjørnet ble da slik. Hvor deilig er det ikke å se at jeg nå kan begynne å forberede ventilen på venstre side av den nye stenderen? Aller mest herlig er det selvfølgelig at alt fungerer slik det skal, selv om jeg har tuklet ganske mye med det .

-img_1158-jpg
    Hva skulle jeg gjort uten denne? Clas Ohlson og deres kronetang har nå sørget for at min omlegging av telefonuttak har gått rimelig smertefritt . Jeg kommer selvfølgelig også til å bruke tanga på nettverkskontaktene som jeg skal lage.
    ka sa æ _go go go....

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ka sa æ _go go go....
    U're the man ! Alt jeg trengte var litt oppmuntring, så gikk det såre godt .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har erfaring med å trekke 32 mm rør for HDMI i stedet for så store som dette? Har gløttet litt på elhandel.no nå, og prisforskjellen fra 32 mm til 40 mm er betydelig.

Kjenner at jeg egentlig har mest lyst på 32 mm rør. Ikke bare på grunn av pris, men det blir veldig mye enklere å tre i veggene/taket også.:roll:

Side 15 av 34 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •