Fantonalds byggetråd - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 34 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 661
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spotkasser skrudd opp

-img_1057-jpg
    I løpet av uka kommer elektrikerhjelp, så da var det på tide å få opp spotkassene. Det ble til sammen 6 kasser.

Kassene kjøpte jeg på elhandel.no. De er uttrekkbare og så enkle at til og med jeg får til å henge dem opp :razz: . De kommer også med limelister som ligger nedpå takgipsen.

-img_1055-jpg
    Liten kasse...

-img_1056-jpg
    Stoooor kasse... 8)

Det eneste jeg har å utsette på disse kassene er at de var litt skadet da de kom frem i posten. Alle de 6 kassene hadde blitt litt "knekt" i kantene da de ankom. Det var ikke verre enn at jeg limte dem selv, men det var nå likevel litt irriterende. Jeg gadd rett og slett ikke å krangle med elhandel.no for å få nye. Nestemann som skal bestille fra denne sjappa bør derfor kanskje minne dem på å pakke inn kassene enda bedre.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det neste blir nå å tenke på hvordan jeg skal legge opp HDMI-kabel til projektoren i taket. Det blir kanskje litt vanskelig finne rør å trekke en HDMI med sko i. (Jeg ønsker nemlig helst å trekke HDMIen senere.)

Jeg fant denne slangen på Biltema (den blå, 26517):
    Sugeslanger - Biltema

Denne slangen har indre diameter på 25 mm. Hvordan tror dere den vil fungere til å trekke HDMI-kabel i? Jeg har per dags dato ingen HDMI-kabler for å sjekke om diameteren er god nok. Finnes det eventuelt andre gode alternativer?

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips, ikke glem å få på noe netting ved den luftekanalen du har strekt antennekablene igjennom...du vil IKKE ha mus i kjelleren i vinter som kommer og de kommer inn overalt...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde en slik splitter for noen å siden jeg også. Det fungerer ikke. Signalet blir rett og slett for svakt til å brukes på 2 dekodere. Løsningingen hos meg ble å kjøpe en LNB med flere uttak og dra egen kabel ned i kjelleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Det neste blir nå å tenke på hvordan jeg skal legge opp HDMI-kabel til projektoren i taket. Det blir kanskje litt vanskelig finne rør å trekke en HDMI med sko i. (Jeg ønsker nemlig helst å trekke HDMIen senere.)

Sugeslanger - Biltema

Denne slangen har indre diameter på 25 mm. Hvordan tror dere den vil fungere til å trekke HDMI-kabel i? Jeg har per dags dato ingen HDMI-kabler for å sjekke om diameteren er god nok. Finnes det eventuelt andre gode alternativer?
    Dette må vel være et greit alternativ for HDMI?

Gefen HDMI Aktivt Veggpanel x2 2xTP Max 20 m White - Gefen - Leteng AS

Da trekker du to nettverkskabler i røret, og kobler til panel i begge ender.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag satte jeg opp veggutaket for TV-antenne i kjellerstua. Boksen er kjøpt hos Clas Ohlson. Kosmetisk sett en helt grei boks.

-img_1077-jpg
    Først måtte jeg kutte til K-rør og antennekabel.

-img_1081-jpg
    Dernest ble koblingen til uttaket gjort.

-img_1080-jpg
    Så ble det skrudd til i koblingen.

Resultatet ble... jeg ikke helt fornøyd med. Jeg har testet at det er signal inn til veggboksen, men det er ikke noe godt signal ut fra den. Jeg har forsøkt å gjøre om koblingene på alskens vis, men jeg får det ikke noe bedre. Det er bare så vidt Riks-TV dekoderen får inn noe som helst når veggboksen kommer i mellom.

Det ble til slutt at jeg slo meg til ro med at det sannsynligvis er for mye signaltap i boksen. Mon tro om dette bare blir bedre dersom jeg setter opp en signalforsterker mellom boksen og TV'n??

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    Et lite tips, ikke glem å få på noe netting ved den luftekanalen du har strekt antennekablene igjennom...du vil IKKE ha mus i kjelleren i vinter som kommer og de kommer inn overalt...
    Dette har jeg tatt i betraktning, så det er satt inn netting i ventilen ! Ettersom jeg hørte musa sprang omkring på kvisten i vinter, så ble jeg oppmerksom på at netting må til :razz: !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Dette må vel være et greit alternativ for HDMI?

Gefen HDMI Aktivt Veggpanel x2 2xTP Max 20 m White - Gefen - Leteng AS

Da trekker du to nettverkskabler i røret, og kobler til panel i begge ender.
    Hmm... Dette har jeg ikke noe erfaring med. Men det hadde jo vært svært fordelaktig!! Ser at et slikt oppsett støtter 1080p60. Hvordan er dette i forhold til en vanlig HDMI-kabel? Blir det samme greia, eller er det et kompromiss å ty til nettverkskabler i stedet for HDMI?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Dette har jeg ikke noe erfaring med. Men det hadde jo vært svært fordelaktig!! Ser at et slikt oppsett støtter 1080p60. Hvordan er dette i forhold til en vanlig HDMI-kabel? Blir det samme greia, eller er det et kompromiss å ty til nettverkskabler i stedet for HDMI?
    Så langt jeg har forstått er det "lossless", men har ingen erfaring med det selv heller. Planlegger å bruke det i huset når vi kommer så langt, så fint om du installerer det nå og forteller om hvordan det fungerer.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde i alle fall vært gunstig å kunne bruke noe slikt. Spesielt med tanke på at jeg har en 100 meter rull med FTP-kabel liggende og slenge .

Vet du hva disse veggplatene koster, sånn omtrentligen?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sugeslanger - Biltema

Vet ikke om du har funnet en løsning, men hvorfor ikke kjøpe 32 mm K-rør elhandel.no - Profesjonelt elektromateriell til fornuftige priser

Jeg tipper den blanke gummislangen blir vrien å trekke kabel i, jeg har en følelse av at den er litt sånn treg gummiaktig?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er en tanke "gummiaktig", ja. Var på Biltema her om dagen og fingret litt på den. Dersom noe skal trekkes gjennom den tror jeg kanskje det kan være greit med litt smøremiddel for å ha i røret.

Har såvidt fått litt erfaring med trekking i K-rør nå, og de funker veldig greit til trekking.

Hva med deg, tols1? Har du noen erfaring med cat5-overføring av HDMI-signal?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde i alle fall vært gunstig å kunne bruke noe slikt. Spesielt med tanke på at jeg har en 100 meter rull med FTP-kabel liggende og slenge .

Vet du hva disse veggplatene koster, sånn omtrentligen?
    Aner ikke hva de koster, men ser det ligger noe som ligner for $40 på E-bay, så vil tippe et sted mellom noen hundrelapper og nærmere en tusenlapp (spørs hvor skamløs elektrikkeren er i påslaget sitt).

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer spotkasser

De siste dagene har det gått unna litt. Har hatt el-besøk og fått litt fart på kablene i rommet.

Vi begynte med spotkassene og dro opplegg til dem.

-img_1141-jpg
    Vi begynte med å lage hull i spotkassene og sette på dem en endemuff der trekkerøra skal gå inn/ut.

-img_1145-jpg
    Så må man dra ei trekkerør til boksen... Jeg festet K-rørene i hver gulvås der jeg hadde muligheten til det. Forhåpentligvis vil jeg på denne måten unngå å få noe resonnans i rørene og kablene inni når jeg begynner å dra på litt med Klipschene.

-img_1146-jpg
    Med kabler i trekkerørene blir det muligheter for å koble til spotter !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt av kabling til strømkurser er også trukket og lagt i rør. Til nå mangler jeg kun selve inntaket på rommet og å få det inn i fordelingsboksen. Når jeg har fått inn inntaket, er det bare å sette opp de siste 2 stenderne og jeg er klar for vegg også i hjørnet ved inngangsdøra.

-img_1148-jpg
    Dette er ved døra. Dobbeltboksen kommer til å inneholde lysdimmer og termostat m/påknapp for gulvvarme. Den øverste boksen blir fordelingsboksen der 16A-kursen kommer inn i rommet og fordeles ut til stikkontaktene.

Det vil også komme en 10A-kurs inn i rommet, og denne vil gå direkte inn på dobbeltboksen der knappene for gulvvarmen vil komme. 10A-kursen vil være dedikert til gulvvarmen.

-img_1149-jpg
    Jeg fant ut at det var best å merke alle ledningene omkring i hele rommet. Dette er fordelingsboksen, som vil dele til alle stikkontaktene. Joda - det er nok greit å ha orden i sysakene her. Når det skal kobles, er jo veggene satt opp og det vil være vanskelig å se retningen på kablene.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -img_1150-jpg
    Sånn ser frontveggen ut nå. Det begynner å bli en del kabling. -Og verre skal det bli...!!! Gjett hva jeg kom på i natt? Jo, jeg ser det at jeg ikke har tenkt på uttaksboks til HDMI-kabel. *##**%&*!!!! De 4 uttaksboksene har jeg jo nøysomt plassert, med nøyaktige avstander fra hverandre. Hvor skal jeg så sette den 5. boksen...? Jaja, det ordner seg nok på et vis.

-img_1147-jpg
    Under el-arbeidet måtte vi selvfølgelig ta en "stikkprøve på stikkontakt" ! Her ser vi hvordan det vil bli seende ut utenpå veggen. Detta blir bra, ja !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

What to do??

Inntaket til telefonkabelen har jeg gått og skulet til under hele prosjektet mitt. Ganske straks er jeg ved det punktet at jeg er nødt til å gjøre noe med kablingen her før jeg kommer videre.

-img_1151-jpg
    Sånn henger det da altså i løse lufta. Huff. Jeg har egentlig ikke så lyst til å gjøre noe med denne selv. Diskuterte saken med el-kameraten min, og han hadde ikke noen erfaring med telefontilslutning. Alternativene blir da å tilkalle en ekstratur med elektriker - som koster antakeligvis 2-3000 ekstra (!!!) eller granske boksen nøye selv og forsøke å ta saken i egne hender.

Jeg ser for meg at det må være en inspeksjonsboks til koblingen. Jeg tror selve plata skal passe godt til en boks. Dessuten har jeg inspisert plata og tilkoblingene, og det ser ikke særlig avansert ut. Det later til at det er stort sett bare å hekte de 2 ledningene fra telefonkabelen på plata, og likedan hekte på 2 ledninger fra telefonuttaket. Hmm.... Greier jeg ikke dette selv da, mon tro?? Dersom jeg får det til, er det bare å kline opp den siste stenderen (som jeg selvfølgelig mangler på grunn av uløst telefonkabel-problematikk), og videre få opp ventilen. Det tar sikkert et par dager før jeg har fått mannet meg opp til å tørre å ta tak. :razz:

EDIT: Så ble det til at jeg kjøpte ei kronetang da . Så får vi se om den hjelper noe på motet .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inntaket til telefonkabelen har jeg gått og skulet til under hele prosjektet mitt. Ganske straks er jeg ved det punktet at jeg er nødt til å gjøre noe med kablingen her før jeg kommer videre.

-img_1151-jpg
    Sånn henger det da altså i løse lufta. Huff. Jeg har egentlig ikke så lyst til å gjøre noe med denne selv. Diskuterte saken med el-kameraten min, og han hadde ikke noen erfaring med telefontilslutning. Alternativene blir da å tilkalle en ekstratur med elektriker - som koster antakeligvis 2-3000 ekstra (!!!) eller granske boksen nøye selv og forsøke å ta saken i egne hender.

Jeg ser for meg at det må være en inspeksjonsboks til koblingen. Jeg tror selve plata skal passe godt til en boks. Dessuten har jeg inspisert plata og tilkoblingene, og det ser ikke særlig avansert ut. Det later til at det er stort sett bare å hekte de 2 ledningene fra telefonkabelen på plata, og likedan hekte på 2 ledninger fra telefonuttaket. Hmm.... Greier jeg ikke dette selv da, mon tro?? Dersom jeg får det til, er det bare å kline opp den siste stenderen (som jeg selvfølgelig mangler på grunn av uløst telefonkabel-problematikk), og videre få opp ventilen. Det tar sikkert et par dager før jeg har fått mannet meg opp til å tørre å ta tak. :razz:

Den sorte er vel den som kommer inn
    Som regel er det kun ett par som er i bruk. rød\blå
    Så dette får du nok til selv
    Har man adsl så er jo alt av telefoni koblet til etter adsl splitter.

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kripet
    Den sorte er vel den som kommer inn
    Som regel er det kun ett par som er i bruk. rød\blå
    Så dette får du nok til selv
    Har man adsl så er jo alt av telefoni koblet til etter adsl splitter.
    Sett opp en veggboks og gjør følgende:
    Kjøp inn noen slike disse kalles UR2 connector og klemmes sammens med en vanlig nebbtang, det er disse telemontørene bruker. :-D
    -yhst-2911898806816_2110_9605596-gif

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt over er det som regel et par som benyttes til telefoni. Det har heller ikke noe å si sånn rent +/- messig om du skjønner hva jeg mener. Enten har du summetone, eller så har du det ikke. Her er det bare å prøve seg frem da ingenting kan ta skade. Jeg har ikke klart å ødelegge noe enda i alle fall...

Ved ISDN er det derimot 2 par som benyttes. Det skyldes spenningen på det ene paret som skal forsyne telefonen. Her er det derimot 2 ulike løsninger: 2 par fra sentralen, eller et par til en liten boks tilkoblet strøm ved siden av telefonen.

Edit:
    Hvis man antar at den sorte ledningen er inntaket ser det ut som at det er 2 ledninger videre. Her kan man kjøre de i parallell slik at begge telefonene ringer samtidig. Forsåvidt ikke så big deal. Derimot må man tenke seg litt om ved ADSL. Her må splitteren komme inn i bildet før man kan hekte på mange telefoner. Dette ble nevnt over, men kan være verdt å nevne en gang til da det er greit å vite ved evt feilsøking når internettet ikke virker eller er ustabilt. Da har det lurt seg inn en telefon før splitteren.

Side 14 av 34 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •