Fantonalds byggetråd - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 34 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 661
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det skal jeg høre med min behjelpelige elektrokompis om. Jeg skal jo ikke ha autorisert elektriker til å gjøre alt arbeidet for meg. Fagelektriker kommer inn i bildet kun ved autorisering. Det er derfor ikke bare å hente inn anbud fra en elektrikerbedrift.

Men jeg skal undersøke, så får vi se .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er våronn og behov for arbeidshjelp litt overalt i familien om dagen. Fikk da heldigvis presset inn litt kinojobb i dag også da . Dagens affære var å gjøre ferdig vinduspostene.

-img_1017-jpg
    Først og fremst måtte jeg slå hull på vindsperra mellom vinduet og stenderverket. Det var deilig å se lys igjen ! Jeg skar diagonalt i vindsperra og la flikene ned mot stenderne. Der slo jeg dem fast med platespiker. Dessuten limte jeg fast vindsperra mot stenderverket. Dermed blir den hengende litt ut fra veggen, og jeg oppnår forhåpentligvis bedre lufting der bak.

-img_1018-jpg
    Biltema har nok en gang trådt hjelpende til. Jeg kjøpte ei limtreplate på 2400*400*18 mm. Denne kappet jeg opp og lagde selve vinduspostene av.

Vinduet mitt er ikke av ny type, og det er ikke frest spor for foringer i karmen på det. Derfor tenkte jeg å skru fast limtreplatene i stenderverket og la platene gå helt i flukt med vinduskarmen.

-img_1020-jpg
    Slik blir det seende ut. Med 2 skruer i bredden sitter plata som støpt, og den beveger seg ingenting inne ved vinduskarmen.

-Neida, jeg har ikke skrudd fast alt enda. Jeg ser for meg at det beste er å vente til jeg har fått opp veggene. Det blir sikkert krøll med å få opp veggplater dersom vinduspostene stikker ut slik de gjør nå.

Dessuten har jeg lånt meg multimaskina fra Bosch igjen. Den blir fin å kutte overflødig vinduspost med når veggene har kommet opp .

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vinduskarmen stikke så langt ut fra veggen?
    I såfall må du jo lektre enda mere ut på den veggen, eller ha nån sabla tykke veggplater ?

Dersom vinduskarmen ikke skal stikke ut slik som nå, men den skal kappes så den går likt med veggen og du skal ha lister rundt, så er det det samme om du har den montert eller ikke før du setter opp veggen...

Men dersom den skal stikke like langt ut som den gjør nå, (da blird en vell og stikke ut fra veggen?), så vil du jo ikke bruke lister og da burde du ha karmen montert på for og få veggplatene så tett inntill den som mulig...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, vindusforingene skal ikke stikke såpass langt ut som de gjør nå. De skal selvfølgelig gå i flukt med veggen. Jeg tenkte å legge veggplatene rundt foringene som stikker ut, og deretter kutte dem helt i kant med veggen.

Jeg tror ikke jeg kan ha dem stikkende ut slik de er nå før jeg setter opp veggplatene. Grunnen er at jeg må "lure" veggplata inn mellom taklekta og vegglekta slik det er lagd nå. Da blir vindusforingen bare i veien. Jeg tror ikke det skal være noe problem å bare hive opp veggen og deretter få inn foringene igjen. Så kutter jeg dem til etter veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Det skal jeg høre med min behjelpelige elektrokompis om. Jeg skal jo ikke ha autorisert elektriker til å gjøre alt arbeidet for meg. Fagelektriker kommer inn i bildet kun ved autorisering. Det er derfor ikke bare å hente inn anbud fra en elektrikerbedrift.

Men jeg skal undersøke, så får vi se .
    Nå koster det ingenting å hente inn anbud, du står jo fritt til å bruke det du måtte få av tilbud eller ikke. Og i prosessen gjerne få fagfolk sine vurderinger, ikke bare synsing fra forskjellige forum-medlemmer.

Etter rørleggeraffæren i vinter burde terskelen for å utnytte håndverkere litt være rimelig lav.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig at det ikke koster noe å få anbud. Det jeg mener er at jeg ikke kommer til å bruke elektriker til mer enn autoriseringen. Resten blir gjort på egen hånd. Således blir det på en måte ikke så mye å sammenligne priser på.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke like greit å få byttet ut det gamle vinduet ditt mens du holder på?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig at det ikke koster noe å få anbud. Det jeg mener er at jeg ikke kommer til å bruke elektriker til mer enn autoriseringen. Resten blir gjort på egen hånd. Således blir det på en måte ikke så mye å sammenligne priser på.
    Jeg tenkte løsninger, ikke priser.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Er det ikke like greit å få byttet ut det gamle vinduet ditt mens du holder på?
    Jooo.... Tanken er tenkt.... Men hva kan vel ikke en dash med maling løse??

Hadde i grunnen ikke tenkt å gjøre noe med vinduet. Gikk en runde med meg selv og tenkte som så at jeg blir ikke værende i kjelleren for å sitte og se ut vinduet...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Jeg tenkte løsninger, ikke priser.
    Sånn sett kunne det vært greit å snakke med fagmenn, ja. Det er jo greit å ikke støtte seg bare til kvalifisert gjetting. Jeg tenkte uansett først å snakke med el-kompisen min. Så får vi se hva som kommer ut av det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jooo.... Tanken er tenkt.... Men hva kan vel ikke en dash med maling løse??

Hadde i grunnen ikke tenkt å gjøre noe med vinduet. Gikk en runde med meg selv og tenkte som så at jeg blir ikke værende i kjelleren for å sitte og se ut vinduet...
    Kan være et godt alternativ når du ser Avatar!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ble det spikerslag til en eventuell fremtidig TV:

-img_1021-jpg

Det er lagt isolasjon bak kubbingen. Den synes så vidt i den lille glipa mellom vindusstenderen og den første kubben.

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var mye kubbing det, kan jo henge både en og ti gammle bilderørs tv'er der

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er jeg sikker på å ikke bomme når jeg skal henge opp TV'n .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er jeg sikker på å ikke bomme når jeg skal henge opp TV'n .
    OK, etter hele betongplugg-episoden bør vi kanskje gå gjennom hammer/spiker-konseptet også. Det skal være helt unødvendig med 1 kvadratmeter med spikerslag.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, ja jeg trenger nok et kurs i litt av hvert !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner jeg å komme meg på nett igjen etter diskkrasj på C:.... Det var jo akkurat det jeg trengte nå om dagen.

Har lagt flere trekkerører og trekt kabler i dem. Så langt er nettverkskabel ned til kjellerstua klar, samt antennekabel ut og høyttalerkabler til surround.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Hvor stor er pris forskjellen på 1 eller 2, 16A kurser i ditt tilfelle Fantonald?
    Da har jeg spurt litt om dette. Prisforskjellen for min del vil kun ligge i det ekstra materiellet som går med på å installere den nye kursen. Altså blir det litt ekstra kabel og en ekstra sikring i sikringsskapet (med tilbehør). Dette blir vel et par hundrelapper for ekstra sikring i skapet, samt kabel.

Dessuten blir det noe ekstra å godkjenne for fagelektriker. Nøyaktig hvor mye det blir, har jeg ikke oversikt over.

Så må jeg ikke glemme å gi litt ekstra cognac til min behjelpelige venn da...

For øvrig har jeg tenkt det slik at det skal installeres 1 stykk 16A kurs og 1 stykk 10A kurs. 10A-kursen blir dedikert til varmekablene, og resten av rommet blir AV !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Antenne i kjellerstue og kino ferdig lagt

Så har jeg benyttet en del tid på å få TV-signal ned i kjelleren. Aller først var jeg oppe i antenna en tur og tittet. I hovedsak var det vel tilkobling for kun 1 antennekabel inne i den. Jeg la merke til at det likevel var mulig å sende 2 kabler inn i boksen, så jeg festet like godt den nye kabelen på de gamle festene.

-bilde137-jpg
    Sådan ble festingen inne i antenna seende ut. Kabelen som kommer inn fra venstre er den gamle, den til høyre er den jeg nå har lagt inn. Bildet er litt uklart, men her er det sørget for at senterleder ikke er borti ytterleder, og at ytterleder er sammenkoblet med den samme ytterleder på gammel kabel. Jeg var litt usikker på hvorvidt dette ville fungere før jeg testet det. Det viste seg raskt at signalet var ypperlig senere !

-img_1058-jpg
    Signalet går så fra antenna og ned i kjelleren. Kabelen festet jeg oppunder bordkledningen, slik at den er skjult godt. Ventilen har jeg ikke festet fullstendig innenfor enda, dermed ble det også ikke vanskelig å få kabelen inn gjennom luftehullet.

Planen var så å dele signalet når kabelen kom innenfor veggen. Jeg forsøkte først med et slikt delingsfilter fra Clas Ohlson: -223688_x_2005-07-04_100947-jpg
    Det viste seg jo å være en fullstendig fiasko. Jeg satte på F-kontakter på alle 3 endene og koblet sammen... -uten at noe fungerte. Jeg testet med tanke på alle feilkilder (satte opp en tuner med TV for å se om det ble signal), men endte opp med at denne splitteren ikke fungerte. Hvorfor ikke, mon tro? Skal denne fungere kun på satelittsignaler? Jeg tok en prat med ansatte på Clas Ohlson, og de mente at denne skulle fungere. Men det gjorde den ikke. Gjett om jeg brukte lang tid på å finne ut av at det var denne som ikke var i orden....

-img_1050-jpg
    Løsningen ble derfor denne. Det enkle er ofte det beste ! Signaltapet er muligens større på denne typen splitter, men det fungerte ypperlig hos meg uansett. Jeg er ikke sikker på hvorvidt det er påkrevet at denne typen kabler skal legges i K-rør og kobling i boks, men det ble nå uansett til at jeg gjorde det slik - for sikkerhets skyld.

-img_1052-jpg
    Voilá, der ble det signal både i kino og kjellerstue 8) !

-img_1051-jpg
    Sånn ser koblingsboksen ut fra litt avstand. Jeg tenker selvfølgelig å legge isolasjon rundt den når den tid kommer.

-img_1054-jpg
    Det ble selvfølgelig en god del knoting rundt dette knutepunktet siden splitteren jeg først prøvde ikke fungerte. Derfor ble K-røret jeg hadde trekt på forhånd litt for kort. Løsningen ble å legge en liten bit av 20mm K-rør utenpå 16mm-røra og fuge løs... Det ser ikke bra ut, men det er i alle fall tett :razz:.

Side 13 av 34 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •