Fantonalds byggetråd - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 34 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 661
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydbøyler oppsatt

Så gjør man så når man henger opp lydbøyler:

-img_0996-jpg

Den oppmerksomme vil se at jeg mangler ei rad helt til høyre inntil ytterveggen. Den vil selvfølgelig komme opp ganske snart, forhåpentligvis i løpet av dagen.

Det jeg gjorde for å få dem opp var ganske enkelt å sette inn målene for lektposisjoner i hver ende av rommet og bruke krittsnor for å lage merker over hele rommet. Krittsnora til Biltema er genial ! (Da med unntak av at selve boksen til krittsnora gikk i stykker. Den måtte lappes med noen skruer. Vel, den er kanskje bare litt genial da .)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og her kommer fortsettelsen på prosjektet med lydbøylene. Sånn blir det seende ut etter skruing av ca. 400 skruer, alt i alt:

-img_0997-jpg
    Dette ble gjort på fredagen. Fikk da besøk av en kompis som var behjelpelig med å holde lekter i mens jeg skrudde. Dette er absolutt tomannsarbeid! Blir ikke så rent lite sliten i skuldrene av å jobbe i taket hele tiden også...

-img_0999-jpg
    Lektene jeg hadde kjøpt var litt over 4 meter lange, alle sammen. Dermed ble det noen skjøter. Hadde jeg unngått skjøtene kunne jeg ha spart meg 7 lybøyler og en bråte med skruer. Ikke rart at det går skruer når det er til sammen 8 skruer på hver bøyle - 4 i taket og 4 i lekta.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lørdagens hendelser

I går ble det også gjort en del. For det første:

-img_1001-jpg
    Aaah! Frisk luft! La inn stendere til den ene ventilen og fikk slått hull på vindsperra. Jeg merket det straks at det ble bedre innemiljø av å få litt sirkulasjon på lufta. Jeg begynte også med litt isolasjon, så alle bidrag til bedre innemiljø er kjærkomne!

Det neste ble som sagt isolering, og planlegging av spikerslag for surround- og bakhøyttalere. Dessverre tar det lang tid å planlegge. Men jeg trenger vel litt tid til å tenke .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagen i dag har gått med til å lage spikerslagene jeg så for meg i går. Lagde ferdig til alle de 4 høyttalerne som skal henge på veggen. Det ble mye måling også i dag. Det var nemlig vanskelig å bestemme seg for hvilken høyde de skulle henge i. Til slutt ble det til at jeg "skar gjennom" og bestemte meg for at sentrum av høyttaleren blir liggende på 165 cm. høyde. Med mine Klipsch RS 62 kommer da den nedre delen av høyttaleren på ca. 145 cm. Dette er ikke så langt unna 50 cm over ørehøyde i lytteposisjon - som noen på forumet nevnte var grei plassering.

-img_1007-jpg
    Her ser man posisjonene til bakhøyttalerne og høyre surround. Jeg valgte å lage ca. 30 cm med spikerslag over senter på høyttaleren. Dermed skulle det være vanskelig å bomme med spikeren når den tid kommer.

-img_1008-jpg
    Dette er spikerslaget til venstre surround. Alle spikerslagene er lagd like av dimensjon, for å forenkle litt senere. -Ja, også har jeg lagt K-rør for antennekabelen også da. Det er den som kommer inn fra høyre her. Dermed ligger snart både nettverkskabel og antenne inne i kjellerstua nå. Vi har ingen planer om å ta i bruk den med det første, men med tid og stunder skal vel den også pusses opp. Da er det greit å ha tenkt på nett og TV i forkant.

-img_1006-jpg
    Mitt første spede forsøk på å dra trekkerør. Planen var å holde røra minst 2,5 cm inn på stenderen, slik at jeg ikke skrur gipsskuer inn i røra. Videre er planen å dra dette røret ut gjennom ventilen og hente antennesignal utenfra.

-img_1004-jpg
    Noe som virkelig var tidkrevende var å få laget spikerslag til projektoren. Jeg hadde følgende kravspesifikasjon til dette spikerslaget:
    1: Det skal ikke være i kontakt med taklekta. Taket skal være flytende slik at det gir best mulig lydisolasjon.
    2: "Inni" spikerslaget skal jeg ha veggboks til HDMI-kabel, og en annen boks til strøm.
    3: Veggboksene skal heller ikke være borti taklekta, og de skal heller ikke stikke for langt "oppi" taket (endestussen må komme ut av gipsplata).

Resultatet ble da som vist oven. Jeg lagde først to stendere som gikk på tvers av gulvåsene. Så lagde jeg et "tak" over taklekta mellom disse tverrgående stenderne. Dette laget med treverk er ikke i kontakt med taklekta. Videre sørget jeg for at veggboksene har lik avstand fra taklekta. Når da projektoren kommer, kan jeg ganske enkelt sikte etter veggboksene og feste den et stykke foran dem.

-img_1005-jpg
    Se så langt unna taklekta 8) !!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste steg blir da ganske raskt å tilkalle elektrikeren. Her har jeg kommet til ei tankenøtt: Hvor mange kurser skal jeg ha til rommet? Dette har jeg diskutert med Tannoy, men tvilen har begynt å ta meg.

Dette vil trekke strøm i kjellerrommet:

-2 store effektforsterkere, 1 forforsterker
    -DVD-spiller
    -Playstation 3
    -1/2 SVS subber (type: Stor )
    -Projektor
    -Varmekabler i gulv
    -6 spotlights i taket
    -Annet krimskrams...??

Vil det holde med kun én 16 ampere kurs ned til dette rommet for meg? Selv når jeg skal simulere jordskjelv med kinoen? :?

(Ps: Jeg aner ikke hvor stor effekt det er på varmekabler som blir lagt i gulv. Min "elektrikerkompis" anslo at et sådant rom kan dra ca. 700-800 watt i varmekabler.)

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg husker rett har du ca 3500 watt til rådighet på en 16 ampere kurs.

Bare å begynne å regne Men husk at alt trekker ikke max hele tiden, og varmekablene sikkert ikke står på hele tiden (mye utstyr og folk varmer et rom ganske fort).

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, forsåvidt. Men forsterkerne mine er oppgitt til ca. 1000 watt stykket, og en SVS PB 13 Ultra er oppgitt til 750 watt. Men dette utstyret trekker vel i grunnen ikke det det er oppgitt til? Det skulle i så fall bli en gigantisk eksplosjon av lyd!!? Da blir det annerledes med varmen, som faktisk trekker de oppgitte watt.

Derfor: Er det noen som har erfaring med noe lignende?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp. Før jeg flyttet i reiret var alt på en 10 amp kurs. Da ble ledningen til stuen varm, og en kunne ikke trakte kaffi uten at strømmen gikk.

I "reiret" er det og bare 10 amp, og det holder lenge til lyd, så lenge du har effektive ht. (mine Klipsch kan en drive med en fyrstikk)Du har vel RF83, om jeg ikke husker feil, og de krever vel sitt.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Postet et spørsmål på elektrotråden, og der ble det foreslått å anskaffe en 3-fasers 16 ampére kurs. Men det vil nok bety at man også må anskaffe jordfeilbryter. Dermed blir det kanskje større kostnad enn om man anskaffer 2 kurser?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Postet et spørsmål på elektrotråden, og der ble det foreslått å anskaffe en 3-fasers 16 ampére kurs. Men det vil nok bety at man også må anskaffe jordfeilbryter. Dermed blir det kanskje større kostnad enn om man anskaffer 2 kurser?
    Om du ikke har tenkt å bytte inntak og alt det dere, så er det ikke så stas med trefas.

Kunne få lagt det inn hos meg samtidig som jeg byttet inntak og hovedsikringer. Mener de sa det hadde kommet på 15k ekstra den gang for ti år siden. Jeg tror også det er dyrere årsavgift/nettleie, men vet ikke sikkert.

EDIT: og hva pokker for hifi utstyr er det som går på trefas???

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi har en 16 ampers kurs til overs i sikringskapet som jeg skal koble til stua,
    det tror jeg holder i massevis selv om jeg kommer til å ha 4 forsterkere + 2 sub + div tv/pj+ps3 osv, det å få egen krets satt inn i ett sikringskap koster ifølge elektrikker 1200kr + jobb, da får man en egen kurs med egen jordfeilbryter, men jeg ser ikke vitsen med dette da det er en 16 amp kurs ledig

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Om du ikke har tenkt å bytte inntak og alt det dere, så er det ikke så stas med trefas.

Kunne få lagt det inn hos meg samtidig som jeg byttet inntak og hovedsikringer. Mener de sa det hadde kommet på 15k ekstra den gang for ti år siden. Jeg tror også det er dyrere årsavgift/nettleie, men vet ikke sikkert.

EDIT: og hva pokker for hifi utstyr er det som går på trefas???
    Jeg tenkte jo i grunnen å gjøre det som kun er aller nødvendigst. Utgangspunktet var å sette inn én 16 ampére kurs for hele kjellerrommet. Så kom jo tvilen gnagende, og jeg hører det er mange som har forskjellige meninger om hva som er godt nok for et slikt rom.

Dersom jeg går en tilleggsavgift på ca. 15 000,- i møte, må jeg nok vurdere sterkt. Noe sånt har jeg ikke lyst på. Nettleia er også dyr nok fra før .

Og jeg vet ikke hvor aktuelt det er med trefasers kurs jeg heller. Disse kursene yter vel omtrentlig 6400 watt, har jeg hørt. Men jeg må som sagt høre litt rundt om hvordan det gjøres i andre hjem.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    vi har en 16 ampers kurs til overs i sikringskapet som jeg skal koble til stua,
    det tror jeg holder i massevis selv om jeg kommer til å ha 4 forsterkere + 2 sub + div tv/pj+ps3 osv, det å få egen krets satt inn i ett sikringskap koster ifølge elektrikker 1200kr + jobb, da får man en egen kurs med egen jordfeilbryter, men jeg ser ikke vitsen med dette da det er en 16 amp kurs ledig
    Jeg har en kjenning som er "hobbyelektriker". Det vil si at han ikke er autorisert, men han har utført mang en jobb for både private og bedrifter. Han mener jo at det skal være nok med kun én egen 16 A kurs til rommet. Jeg blir bare så usikker når det er flere (erfarne??) som mener at det hadde vært greit med ekstra power.

Det er nesten slik at jeg får en ny mening uansett hvor jeg snur meg hen. :?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en kjenning som er "hobbyelektriker". Det vil si at han ikke er autorisert, men han har utført mang en jobb for både private og bedrifter. Han mener jo at det skal være nok med kun én egen 16 A kurs til rommet. Jeg blir bare så usikker når det er flere (erfarne??) som mener at det hadde vært greit med ekstra power.

Det er nesten slik at jeg får en ny mening uansett hvor jeg snur meg hen. :?
    Ingen grunn til å snu seg videre!

Om det koster 1200 eller 3000 eller 5000, få inn så mye strøm som du har råd til! Hør om du kan få kvantumsrabatt! Og hvorfor høres det ut som om at å få egen jordfeilbryter er negativt? Kaffetraktere du skal kjøre i rommet her, eller?

Nå har du alt åpent, det er enkelt og greit å få trukket kabler, tenk hva slags elendighet du må gjennom om det viser seg at sikringene går midt i kjedeligste partiet av Avatar (fra ca 28:00 til ca 3:12:00) når du har premiere på hjemmekinoen...

Jeg ville MINIMUM hatt en kurs for bilde/lyd-relaterte ting, og en annen for lys/varme(/tru og håp), og tenk hvor kult det blir i sikringskapet med:

Kurs 22: Forsterker
    Kurs 23: Forsterker
    Kurs 24: Forsterker
    Kurs 25: Reservert for fremtidig forsterker
    Kurs 26: Andre hifi-komponenter

DA har du sikringskap det står respekt av, da.

Newcomer Kaos73 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste steg blir da ganske raskt å tilkalle elektrikeren. Her har jeg kommet til ei tankenøtt: Hvor mange kurser skal jeg ha til rommet? Dette har jeg diskutert med Tannoy, men tvilen har begynt å ta meg.

-DVD-spiller
    -Playstation 3
    -Projektor
    -Varmekabler i gulv
    -6 spotlights i taket
    -Annet krimskrams...??

Vil det holde med kun én 16 ampere kurs ned til dette rommet for meg? Selv når jeg skal simulere jordskjelv med kinoen? :?

(Ps: Jeg aner ikke hvor stor effekt det er på varmekabler som blir lagt i gulv. Min "elektrikerkompis" anslo at et sådant rom kan dra ca. 700-800 watt i varmekabler.)
    Hei Fantonald
    Jeg har Googlet litt og kommer fram til følgende:
    RMB-1095 trekker 800W x 2stk
    RB-1090 trekker 800W
    RSP-1068 trekker 48W
    Varmekabel 700-800W
    Downlights 6x20W 6x35W 6x50W alt etter hvilke pærer du velger :-D
    Så kommer suben,PS3,og annet krimskrams..... Da er du helt på grensen hva 1stk 16A kurs tåler. (16A x 230V = ca.3600W) alt etter hvor stabil 230V er :-) SÅ legg opp en 16A til lys og varme, og en 16A til HiFi. Da har du noe å gå på. Ser ingen grunn til å ha en 3fase 16A kurs til dette :-D

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-DVD-spiller
    -Playstation 3
    -Projektor
    -Varmekabler i gulv
    -6 spotlights i taket
    -Annet krimskrams...??

Jeg tror det blir for snaut med kun en 16A i dette oppsettet. I tillegg som vi har diskutert tidligere, så kommer oppgraderingsspøkelse ofte fortere enn man tror...
    Siden du skall ha inn elektriker allikevel, hadde jeg gått for 2 stk 16 A i dette tilfellet. Det er skikkelig kjipt at strømmen ryker på lydhøydene når alt utstyret suger ekstra med strøm.

Dersom du har råd, lønner det seg nok å ta alt i samme slengen. Alt. er å få inn en ekstra 16 A ved en senere anledning...

Må i tillegg si at du virkelig jobber om dagen! Gøy å følge med i prosessen!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av alt mulig rart jeg har hatt i mitt oppsett har jeg aldri klart å knerte selv en 10A kurs (dedikert vel og merke). 16A vil sannsynligvis holde på rommet ditt, men selv ville jeg lagt 2 x 16A-kurser når du først er i gang. En kurs til lys/varme (med dimmere og skit), og en til lyd/bilde. Det samme kommer jeg til å gjøre når jeg bygger opp kinoen i ny leilighet igjen.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Av alt mulig rart jeg har hatt i mitt oppsett har jeg aldri klart å knerte selv en 10A kurs (dedikert vel og merke). 16A vil sannsynligvis holde på rommet ditt, men selv ville jeg lagt 2 x 16A-kurser når du først er i gang. En kurs til lys/varme (med dimmere og skit), og en til lyd/bilde. Det samme kommer jeg til å gjøre når jeg bygger opp kinoen i ny leilighet igjen.
    Jeg har også bare en 10A kurs i kjelleren hjemme hos meg fordelt på 2 rom. I det ene rommet har jeg kino utstyret + en panel ovn på 1000w. I det andre rommet står min stasjonære pc som står på 24/7 + et kjøleskap, fryser og en ovn på 1500W. De eneste gangene jeg klarer å få automat sikringen til å gå er på vinteren når jeg makser begge ovnene på fullt. Så du vil nok fint klare deg med en 16A kurs hvis det kun er kinoen som skal ha strøm. :wink:

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    ....tenk hvor kult det blir i sikringskapet med:

Kurs 22: Forsterker
    Kurs 23: Forsterker
    Kurs 24: Forsterker
    Kurs 25: Reservert for fremtidig forsterker
    Kurs 26: Andre hifi-komponenter

DA har du sikringskap det står respekt av, da.
    Enig med du ! He he...

Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    ...tenk hva slags elendighet du må gjennom om det viser seg at sikringene går midt i kjedeligste partiet av Avatar (fra ca 28:00 til ca 3:12:00) når du har premiere på hjemmekinoen...
    Ja, den scenen, ja...! :P Visstnok ingen stor tilhenger av den filmen du, nei. :P

Du har jo mye rett for deg da, hodepine. Hvorfor skal man ikke bare trø til med en ekstra kurs dersom man er usikker? Jeg skal uansett ha elektrikeren hjem om en stund, så da er det vel kanskje best å få fremtidige problemer av vegen.

Sitat Opprinnelig postet av Kaos73
    Da er du helt på grensen hva 1stk 16A kurs tåler.
    Takker for googlinga di ! Dersom jeg regner med at jeg skal simulere jordskjelv med Klipschene, så kan du nok ha rett i det da.

Sitat Opprinnelig postet av Kenti
    Ja, det begynner å manifestere seg en følelse av at det kan være greit å stelle til 2 kurser for å være på den sikre siden. Antiloop mener jo at det vil hyre med én kurs, men samtidig: Hvorfor bare ikke være på den sikre siden dersom det er rom for tvil?

Som tidligere sagt, så er det delte meninger om hva man bør gjøre, og man må vel bare finne en løsning som man selv blir fornøyd med å ha tatt beslutningen på. Jeg må innrømme at jeg liker å "safe" litt. :P

Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    De eneste gangene jeg klarer å få automat sikringen til å gå er på vinteren når jeg makser begge ovnene på fullt
    Egentlig håper jeg at forsterkerne skal få kjørt seg så hardt at det er de som skal stå for oppvarminga av kinoen og store deler av resten av kjelleren...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor er pris forskjellen på 1 eller 2, 16A kurser i ditt tilfelle Fantonald?

Side 12 av 34 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •