Fantonalds byggetråd - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 34 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 661
    Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Klart du kan gipse og sparkle. Er det jeg har i mitt tak.

Til nederste laget kjøper du da plater som er nedsenket på alle fire sidene.

Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal legge gips så er det ikke noe vits og måle og styre for og få det likt her og der som gjort nå.. Da du uansett må sparkle / male det ferdige resultatet, og da er det jo ikke noe mønster / symetri i det.. Jeg trodde du hadde tengt og legge vanlige takplater...

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var gips som var planen, ja. Mener du at det ikke er noen vits i å tenke på symmetri i det hele tatt da? Jeg tenkte som så at dersom det motformodning skulle bli skjevheter på grunn av skjøter, eller sparklefelter som synes, så skal det i alle fall være symmetri i rommet.

Uansett er det greit å disponere platene i taket noe. Jeg så raskt nede i rommet at det ville bli vanskelig å feste plater på 4 cm, i alle fall....

Når det så er gips som skal brukes, er ikke 1200*2400 mm. den mest brukte dimensjonen?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller liten rolle hvilken diminsjon på platene du velger og bruke..
    Jo større de er jo vanskeligere og jobbe med.. Er vell bare og ta det billigste når du er og handler da?
    Du bør lektre 60 - 60 i taket også om du velger de som er 120 bred.... Slik at den ikke henger på midten... Her ville jeg nok også lagt lekter på "kort sidene" på hver start/slutt ...

Ikke bry deg om noe symmetri, om du skulle få en slik feil så må du jo få det i alle skøytene
    for at det skal være symmetri i det uansett ....
    Er bare og sparkle godt, og pusse ... Du får kjøpt "sparkelteip" ...for og bruke i skøytene om du bruker plate med nedfelte kanter... Da sparkler du litt, legger i teipen så nytt sparkel utpå... Så er det bare og pusse det slett - og male.

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Det var gips som var planen, ja. Mener du at det ikke er noen vits i å tenke på symmetri i det hele tatt da? Jeg tenkte som så at dersom det motformodning skulle bli skjevheter på grunn av skjøter, eller sparklefelter som synes, så skal det i alle fall være symmetri i rommet.

Uansett er det greit å disponere platene i taket noe. Jeg så raskt nede i rommet at det ville bli vanskelig å feste plater på 4 cm, i alle fall....

Når det så er gips som skal brukes, er ikke 1200*2400 mm. den mest brukte dimensjonen?
    Dimensjonen 120x240 er helt grei å jobbe med under forutsetning at du kan få litt hjelp til å få platene på plass. De er tunge å jobbe med over hodet...
    Alt. kan du få lånt/leid en gipsheis eller lag deg en god gammel blindmann. Men som sagt, det er absolutt best å være 2 mann til jobben når platene skal festes. Slette tak er etter min mening det absolutt peneste.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipsene angående sparkling og pussing, olemj86. Har forsøkt å lese meg til sånne enkelheter, uten at jeg helt har funnet ut hvordan det egentlig skal gjøres.

Jeg skjønner at symmetrien kanskje ikke er så viktig når det hele skal sparkles og overmales. Men samtidig ser jeg at det i forhold til lektverket er greit å ha en disposisjon på hvordan det hele blir seende ut. Dette med tanke på hvordan det blir med gipsplatene i hjørnene. Jeg må jo passe på å ha ei lekt i enden på hver gipsplate.

Ja, Tannoy. Slette tak er fint. Akk, hadde de bare vært enkle å sette opp...

Jeg var forresten innom Gamestop i dag for å se på PS3. For den nette sum av 3199 får jeg en PS3 slim med et spill. Herregud, hvor jeg sikler på utstyr for tiden . (Vet at Gamestop ikke nødvendigvis er den billigste sjappa, men det har seg slik at jeg har en god del gamle filmer jeg har tenkt å bytte inn der. Plutselig blir de gamle utgåtte filmene en ny og fin PS3 .)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipsene angående sparkling og pussing, olemj86. Har forsøkt å lese meg til sånne enkelheter, uten at jeg helt har funnet ut hvordan det egentlig skal gjøres.

Jeg skjønner at symmetrien kanskje ikke er så viktig når det hele skal sparkles og overmales. Men samtidig ser jeg at det i forhold til lektverket er greit å ha en disposisjon på hvordan det hele blir seende ut. Dette med tanke på hvordan det blir med gipsplatene i hjørnene. Jeg må jo passe på å ha ei lekt i enden på hver gipsplate.

Jeg var forresten innom Gamestop i dag for å se på PS3. For den nette sum av 3199 får jeg en PS3 slim med et spill. Herregud, hvor jeg sikler på utstyr for tiden . (Vet at Gamestop ikke nødvendigvis er den billigste sjappa, men det har seg slik at jeg har en god del gamle filmer jeg har tenkt å bytte inn der. Plutselig blir de gamle utgåtte filmene en ny og fin PS3 .)
    Pass på at du får med et brukandes spill når du først er i gang. Er mye søppel til PS3. Og når du først har fått den i hus er det mye billig moro på PS3 network store-greien, er et par av spillene jeg har fått der som går mest på mine PS3'er.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -img_0994-jpg
    Hvordan sjekker man om man får inn 1200*2400 mm. store plater inn i huset? Jo: Man lager noe som ligner ei plate i samme dimensjon og bærer den omkring på bopel. 8)

Denne bukken har jeg nå tatt med litt omkring her og der. Jeg er rimelig sikker på at platene skal komme seg ned i kjelleren. I verste tilfelle må jeg demontere trappa litt, men det så i grunnen enkelt ut. Itteno problem!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Pass på at du får med et brukandes spill når du først er i gang. Er mye søppel til PS3. Og når du først har fått den i hus er det mye billig moro på PS3 network store-greien, er et par av spillene jeg har fått der som går mest på mine PS3'er.
    Har bittelittegrann lyst på Battlefield 2 - Bad company. 8) Gleder meg dessuten til å få en Blu Ray-spiller i hus. Har 15 filmer som bare ligger og tar plass nå. Kjipt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Å sette opp platene er en fryd i forhold til alt sparkelstøvet du kommer til å få i nesa (og ha værende i nesa de neste 3 ukene... ) når du skal pusse...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    Å sette opp platene er en fryd i forhold til alt sparkelstøvet du kommer til å få i nesa (og ha værende i nesa de neste 3 ukene... ) når du skal pusse...
    Hehe. Må si meg enig der. Er ferdig med å pusse hele kjellerene for par, tre uker siden, og driver fortsatt å nyser litt pussestøv. For å ikke snakke om at jeg finner pussestøv på de rareste stedene når jeg vasker huset enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bittelittegrann lyst på Battlefield 2 - Bad company. 8) Gleder meg dessuten til å få en Blu Ray-spiller i hus. Har 15 filmer som bare ligger og tar plass nå. Kjipt.
    Fullstendig off-topic her nå, men personlig synes jeg bf2 - bad company tar seg best ut på pc. Som gammel gamer takler jeg ikke first/3rd person shooters uten mus og tastatur. Når det er sagt var f.eks Uncharted 2 stort på ps3.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du må jo lektre rundt hele taket, langs veggen, for og ha feste i ytterkant av platene..
    Men ellers er det jo bare og sette opp platene som jeg har tegnet på vedlagt bilde.
    på den smale kanten til høyre er det 50cm bred.. Og oppe er det ca. 68 cm bredt... Dette blir jo under 120cm, så resten av den ene du bruker oppe setter du på "høykant" til høyre.. Og en bit av resten på den andre oppe bruker du oppe i høyre hjørnet... de som er merket med rød er samme, og gul er samme...

Vil absolutt anbefale deg og lektre med 60cm mellom hver i bredde..
    Se vedlegg 2...

Her vil det gå 6 plater... 4 hele, og 2 du må kappe til...
    (husket ikke helt målene, så tengte på 308 x 558 ?...)

Sparkelteip får du kjøpt der du kjøper sprakel...
    (det er ikke teip, eller det er teip uten klister ... Den skal legges på etter at du har sparkelt på den nedfelte delen, så skal det legges nytt sparkel utpå den)...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leide plateheis når jeg la gips i taket nå, og det gikk som en drøm. La hele taket alene på en kveld. Har du en Monter sjappe i nærheten så koster det 150,- døgnet. (275,- hos Byggmakker) Det er vel verdt pengene synes ihvertfall jeg. Lykke til med rommet. Det blir nok helt topp8)

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit med en kasse pils og to kompiser også når det er lavt under taket8)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Hehe...hør hør!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Problemet da er at første raden ser bra ut, andre raden tålelig bra, mens tredje raden ser det ut som om noen som har vært drita full har snekret det sammen.

Og så er det risikoen for skade på både inventar og personell... Husk å ta masse bilder!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Problemet da er at første raden ser bra ut, andre raden tålelig bra, mens tredje raden ser det ut som om noen som har vært drita full har snekret det sammen.
    ...ganske enkelt fordi det har vært drita fulle folk som har satt det sammen .

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bigblu
    Jeg leide plateheis når jeg la gips i taket nå, og det gikk som en drøm. La hele taket alene på en kveld. Har du en Monter sjappe i nærheten så koster det 150,- døgnet. (275,- hos Byggmakker) Det er vel verdt pengene synes ihvertfall jeg. Lykke til med rommet. Det blir nok helt topp8)
    Kjørte litt omkring i byen i går og lokaliserte Bautas. Har hørt av andre folk på forumet her at det koster ca. 50,- per døgn for å leie en plateheis der. Dersom det blir store plater er det vel bare å ty til en slik heis. Sliter nok med småting i taket alene ellers.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ganske enkelt fordi det har vært drita fulle folk som har satt det sammen .
    Jo jo, men gøy når det står på.

Har forresten en perfekt skjøt på langs i panelen på loftet. Den hadde jeg aldri klart å få til i edru tilstand.

Side 11 av 34 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •