Fantonalds byggetråd - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 34 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 661
    Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Eh, jeg mente selvfølgelig fra senter til senter. Lektene mine er 30 mm brede, og de skal være taklekter. Men hvor langt ut fra veggen skal jeg legge dem?

Altså, dersom en ser for seg at lekta skal gå parallelt med en langvegg, hvor langt ut fra langveggen skal den parallelle taklekta gå? Og hvor langt fra motstående vegg skal jeg kutte taklektene? Hvor stor blir avstanden mellom enden på lekta og den motstående veggen?
    Du burde jo ha en lekt parallelt med veggen helt inntil, for og skyte fast takplate inne med veggen, så må du bare legge neste så langt ut fra den lektern som takplata er bred... Og du må også ha de helt inn til motstående vegg. Eneste noen bruker og gjøre er jo og lektre slik at takplatene blir lik i alle endene (veggene) ...slik at du starter med en halv og slutter med en halv istede for og start med en hel og slutte med en halv, det er ikke så pent, men selvfølgelig mye enklere...

Altså må du måle bredden på rommet, så bredde på takplata, da finner du ut hvor mange plater du får i taket i bredda, om du får f.eks 10,8 plater i bredda, så ville jeg ha startet med en som er 0.4 bred, for og avslutte med en som er 0.4 bred... samme på langs, om du får 4.6 takplater i lengda, så starter du med en på 0.3, og avslutter med en på 0.3 lengde...

(mener ikke 0.3cm / 30cm eller noe slikt, men 30% av platens totale bredde/lengde.)

Penest resultat vil også bli om du går i "sikk sakk" ...
    at de starte/slutter slik på kortveggene -_-_-_-_-_-

Hvordan plater bruker du, og hva vil tak bredden/lengden bli?
    (mål fra vegglekter til vegglekter, på "yttersiden", altså den delen av lekteren/standeren som går inn i rommet...)...

Få dette så kan jeg sette opp kjappe mål til deg gjennom google.
    Og skal du opp med takplater eller veggplater først? Om du setter opp veggplater først, trekk vekk ca. 1cm fra hver vegg. (tykkelsen på veggplatene)...

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du lekte ned før du henger opp lydbøyler?

Og har du bestemt deg for hva du vil gjøre med taket?

Minimum høyde må jo bli 210 pga døren( om du ikke får tak i kortere dør)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... Til sommeren...?? Jeg har ikke satt noen konkret frist overfor meg selv, men for å si det slik: Jeg har j**** lyst til å bli ferdig!! Anlegget står nedpakket i esker, og det er en synd og skam:???: Gleder meg veldig til at alt er klart og jeg skrur på Avatar i Blu-Ray !
    Avatar?? Du må da ha noe bedre enn den å ha som premierefilm? Vil vel ikke sovne etter en time?

"Årets oscar til most predictable story går til Avatar".

Selv om effektene var fine da, det skal de ha.

Jeg holder en knapp på Watchmen Ultimate Cut når så langt kommer i Hodepinekinoen (den står fint i hylla med plastikken på), men den knappen triller nå litt frem og tilbake... Og innen jeg premiereklar er det sikkert et dusin andre nye filmer som har blandet seg inn...

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Du burde jo ha en lekt parallelt med veggen helt inntil, for og skyte fast takplate inne med veggen, så må du bare legge neste så langt ut fra den lektern som takplata er bred... Og du må også ha de helt inn til motstående vegg.
    Aaah! Takk, olemj86! Det var slik jeg tenkte det selv, men så leste jeg et annet sted at det var noen som hadde valgt å legge taklekta 20 cm unna den parallelle veggen. Tror nok jeg velger din løsning da, ja! Det høres mest fornuftig ut.

Jeg kommer til å forsøke å få lagt platene i sikksakk. Når jeg først har brukt så mye tid som hittil, vil jeg forsøke å få litt estetikk inn i rommet også .

Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Få dette så kan jeg sette opp kjappe mål til deg gjennom google.
    Og skal du opp med takplater eller veggplater først? Om du setter opp veggplater først, trekk vekk ca. 1cm fra hver vegg. (tykkelsen på veggplatene)...
    Supert! Målene nede nå, fra bunnsvill til bunnsvill er 309,5 cm * 559,5 cm. Så er det vel, som du sier, bare å trekke fra 1 cm på hver vegg for veggplatene. Jeg har nemlig tenkt å begynne med gipsplatene på veggene først, dernest ta taket.

Google, sier du? Mener du Sketchup?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Skal du lekte ned før du henger opp lydbøyler?

Og har du bestemt deg for hva du vil gjøre med taket?

Minimum høyde må jo bli 210 pga døren( om du ikke får tak i kortere dør)
    Beslutningen om lydbøyler eller ikke er tatt, og det blir nok lydbøyler. Det blir enklest med kabling i taket også når det blir slik, og vips: Da besluttet jeg at det blir lagt inn lydbøyler. Jeg tenkte dóg ikke å lekte ned noe ytterligere før jeg henger opp lydbøylene. Bøylene fester jeg direkte i gulvåsene. Så fester jeg taklekta i lydbøylen.

Sånn blir det seende ut(bøylen går rett i gulvåsen):
    -img_0971-jpg

Døra vil ikke bli noe problem. Den blir stående der den står, og jeg har allerede tenkt ut karmene til den. Karmene vil komme godt under taket.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    "Årets oscar til most predictable story går til Avatar".

Selv om effektene var fine da, det skal de ha.
    Veldig enig i begge delene du sier her . Skal sitte og bare nyte de perfekte bildene på Avatar - den var jo nydelig laget. Jeg har ikke tenkt å tenke meg i hjel... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke tenkt å tenke meg i hjel... :-D
    Ah, litt som med spikerpluggene, ja.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert! Målene nede nå, fra bunnsvill til bunnsvill er 309,5 cm * 559,5 cm. Så er det vel, som du sier, bare å trekke fra 1 cm på hver vegg for veggplatene. Jeg har nemlig tenkt å begynne med gipsplatene på veggene først, dernest ta taket. Google, sier du? Mener du Sketchup?
    Mener sketchup ja, hvordan takplater bruker du? Mål? Bredde / Lengde?
    Så rommet er da 308.5cm x 558.5cm etter at du har satt gips på veggen..?

Jeg har laget en kjapp tegning, med målene, 308.5 x 558.5 ...
    Blidet er lagt ved, men skriver målene her...
    Jeg har også tenget med takplater med 120cm X 60cm mål...

Starter fra venstre, med lekterne som er loddrett på bildet (parallelt med kortveggene) .... Du starter med en helt inn med veggen, fra yttersiden på den (siden mot vegg) til senter på neste er 9.25cm, så er det 60cm fra senter til senter på de andre, og fra senter på den siste til vegg er også 9.25cm.

Valgte og tenge den med 9.25cm i start/slutt for og få starte/slutte med en "halv" plate i lengden, slik at det ser likt ut.. Eller's ville du startet med en halv plate i lengden, og sluttet med en hel... Ser ikke så pent ut...

Så over til lekterne som ligger vannrett... starter nederst fra venstre...
    fra vegg til senter på den første er det 34.25... så blir det 120cm til senter på de neste, og den siste (øverst på tegningen) har også 34.25 fra vegg til senter.. Neste rad, (nummer 2 fra venstre) har 94.25cm fra vegg til senter, så 120 til senter på de to neste, og her også 94.25cm fra senter til vegg... Og slik går de jo "om enn ann" til du slutter med samme mål som du startet med...

Håper du skjønner hva jeg mener med dette?
    Jeg kan godt maile deg filen, slik at du selv kan måle alle målene..
    (har ikke tegnet noe tykkelse på denne, så alle målene er fra senter til senter.. (uten om de som er mot vegg, der er målene fra "mot vegg" til senter)...

Men med tanke på hvilken vei du vil legge platene burde du se hvordan det er i de andre rommene i huset? ... Om de skal ligge den veien jeg har tegnet de, eller andre vei..at platene ligger vannrett på tegningen istede for loddrett som jeg har tegnet...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, så flott!! Jeg skjønner godt hva du mener med å legge like store delplater inn mot veggene. Det er helt klart at det er dette som blir mest estetisk.

Jeg tror dóg at det kan være lurt å legge platene "vannrett", og ikke sånn som du har tegnet her. Gulvåsene mine går nå "loddrett", og da blir det enklest å legge opp taksvillene i motsatt retning. Dessuten tror jeg at det vil være mest økonomisk å legge platene i "vannrett" retning. På den måten blir det mindre lengde med oppkappet plate, slik at det kanskje blir flere hele plater enn på måten det nå er tegnet. Dette er noe jeg tror, skal forsøke å tegne det opp selv også. Det virker i alle fall logisk at det blir flere hele plater på det viset. Samtidig går platene i "vannrett" retning i resten av huset også da. Det hadde nok vært fint om de gikk i samme retning også inne i dette rommet.

Ville du forresten ha lektet opp både "vannrett" og "loddrett"? Er det ikke nok med "vannrett"? Jeg ser av Glavas isolasjonsguide at de legger kun "vannrett" med ingen lekter i mellom som går normalt på dem.

Btw: Tusen takk for all den gode hjelpen !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Ah, litt som med spikerpluggene, ja. :-D
    Du skulle bare ha visst hvor mye hodebry (hodepine??) jeg fikk av spikerpluggene, du...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg legger platene slik, vil det bli til sammen 17 hele plater:

-tak-jpg

Dersom lektene blir liggende "loddrett", vil det derimot bli kun 13 hele plater. Kanskje jeg kan spare inn både tid og penger på å legge dem "vannrett", samtidig som det ser slik ut i resten av huset også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-tak-jpg

Dersom lektene blir liggende "loddrett", vil det derimot bli kun 13 hele plater. Kanskje jeg kan spare inn både tid og penger på å legge dem "vannrett", samtidig som det ser slik ut i resten av huset også.
    Nå vet jeg ikke hvilke verktøy du bruker når du sager ting, men jeg ville ikke latt antall hele plater avgjøre hvordan du gjør det.

"Best practice" (og da sier jeg best practice, ikke fasitsvar) er å la det gå parallelt med evt. parkett du måtte ha, og parketten skal (igjen best practice, ikke fasit) gå parallelt med lyset i rommet (så viser skjøtene mindre).

Man kan gjerne ta hensyn til formen på rommet også, og synes tegningen du har her nå ser bra ut.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok også lagt platene den veien... Særlig dersom de er slik i resten av huset
    Tror også du vil få en følelese av at rommet er større på denne måten... Men kanskje lurt og tenke på hva 'Hodepine' sa også?

Neida, tror ikke du trenger og lektre "til kortsidene" ... Hvertfall ikke om de ikke gjør det på en slik "gjør det selv" film...

Når du ser på bildet jeg har lagt ved, (redigert litt på ditt) så ser du streker i forskjellige farger... de "platene" som er i samme farge er 1 plate.. Du kan bruke de forskjellige "delene" forskjellige plasser.. Mulig du var klarover dette, men dersom ikke så sparte jeg deg jo for noen takplater nå

EDIT: La ved feil bilde, rett nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-tak-jpg

Jeg har jo gjort dette selv i tidenes morgen (så beklager fargevalg på veggene, etc):

-tak01-jpg

-tak02-jpg

Jeg droppet å kutte til første raden, er opptil 25 rader på det breieste, så spilte liten og ingen rolle om det var symmetrisk. Dessuten er store, brede lister din venn.

-tak03-jpg

Det viktigste er å ha symmetri på plasseringen av skjøtene, enten gjør det 100% eller dropp det fullstendig, ellers går du og irriterer deg over det (om du er skrudd sammen som meg hvertfall) for all fremtid.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høster mange gode tips her, ser jeg. Det er kjempebra, for jeg har svært så lite peiling på tak og taktekking. I alle tilfelle har jeg bestemt meg for å legge platene "vannrett". Det blir mest riktig i forhold til det hodepine sier også, om retning på gulvplater og lys i forhold til takplater.

-Og i den forbindelse at jeg ikke er spesielt erfaren på taktekking, tror jeg at jeg har gjort meg enda en erfaring... Jeg har jo tenkt å legge gips i taket. Er det da ikke slik at det er mest vanlig å benytte 1200*2400 mm plater også til takleggingen??? Da blir det jo langt færre plater og skjøter. Og det skulle jo være positivt... Dessuten er det vel også slike plater jeg kommer til å benytte på vegger.

Er det ikke slik da? 1200*2400 mm plater er mest brukt? Og kanskje å anbefale hos meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høster mange gode tips her, ser jeg. Det er kjempebra, for jeg har svært så lite peiling på tak og taktekking. I alle tilfelle har jeg bestemt meg for å legge platene "vannrett". Det blir mest riktig i forhold til det hodepine sier også, om retning på gulvplater og lys i forhold til takplater.

-Og i den forbindelse at jeg ikke er spesielt erfaren på taktekking, tror jeg at jeg har gjort meg enda en erfaring... Jeg har jo tenkt å legge gips i taket. Er det da ikke slik at det er mest vanlig å benytte 1200*2400 mm plater også til takleggingen??? Da blir det jo langt færre plater og skjøter. Og det skulle jo være positivt... Dessuten er det vel også slike plater jeg kommer til å benytte på vegger.

Er det ikke slik da? 1200*2400 mm plater er mest brukt? Og kanskje å anbefale hos meg?
    Bortsett fra at de naturligvis er tyngre jo større de blir, så er det mindre arbeid med større plater. Ideelt sett skulle du fått deg en plate som var like stor som hele taket, men hadde gjerne blitt litt vanskelig å få i hus.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommelfingerregelen for retningen til sånne ting er vel gjerne at det skal ligge i rommets lengderetning. Dvs. parkett/laminat skal vel også legges slik at årringene ligger på langs. Da er det jo naturlig at takplatene også ligger på langs.

Ser det planlegges over en lav sko her nå. Smart, da sparer man seg for mye irritasjon under monteringen. Særlig hvis man husker å sette opp spikerslag...ops:

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser det planlegges over en lav sko her nå. Smart, da sparer man seg for mye irritasjon under monteringen. Særlig hvis man husker å sette opp spikerslag...ops:
    Jeg kan love deg at det er planlegging gående her, ja! Hadde en kompis på besøk i kjelleren i går, og vi begynte så smått å lage lekter til taket. Det ble ikke så mange lekter, heller mye hodekrafsing. Vi så ganske raskt at det kom til å bli vanskelig å feste de små platene helt inntil veggen. Ei plate som er 4,2 cm bred og 120 cm lang blir ikke spesielt lett å feste på en tilfredsstillende måte.

Så. Jeg sjekket litt rundt hos andre skikkelser her på forumet, og det forekommer meg som om det er mest vanlig å benytte større plater. Og det er også noe som kommer til å passe hos meg, tror jeg. Med 1200*2400 mm plater slipper jeg å tenke på å feste de små platene helt inntil veggene (og som sannsynligvis ikke vil bli fine i det hele tatt). Dette synes jeg ser mye enklere ut:
    -tak2-jpg

Det eneste problemet her er at jeg må tenke på om jeg får platene inn i kjelleren. Det tror jeg skal gå greit.

Dersom jeg ikke velger store plater, blir det jo trøbbel med disse da:
    -tak-feil-jpg

Disse små platene gav oss mye hodebry allerede i går!

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan love deg at det er planlegging gående her, ja! Hadde en kompis på besøk i kjelleren i går, og vi begynte så smått å lage lekter til taket. Det ble ikke så mange lekter, heller mye hodekrafsing. Vi så ganske raskt at det kom til å bli vanskelig å feste de små platene helt inntil veggen. Ei plate som er 4,2 cm bred og 120 cm lang blir ikke spesielt lett å feste på en tilfredsstillende måte.

Så. Jeg sjekket litt rundt hos andre skikkelser her på forumet, og det forekommer meg som om det er mest vanlig å benytte større plater. Og det er også noe som kommer til å passe hos meg, tror jeg. Med 1200*2400 mm plater slipper jeg å tenke på å feste de små platene helt inntil veggene (og som sannsynligvis ikke vil bli fine i det hele tatt). Dette synes jeg ser mye enklere ut:
    -tak2-jpg

Det eneste problemet her er at jeg må tenke på om jeg får platene inn i kjelleren. Det tror jeg skal gå greit.

Dersom jeg ikke velger store plater, blir det jo trøbbel med disse da:
    -tak-feil-jpg

Disse små platene gav oss mye hodebry allerede i går!
    Mulig jeg ikke har fulgt med i timen her, men hva slags plater skal du benytte i taket? Er ikke gips en vinner?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er gips jeg har tenkt på. Er ikke 1200*2400 mm. da naturlig å bruke? Jeg har som sagt lite erfaring med taklegging, men ser det er andre som bruker det i alle fall.

Side 10 av 34 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •