Projektoroppheng i tak, kan den vinkles?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektoroppheng i tak, kan den vinkles?

Har akkurat fått en Optoma HD20 i hus, men har ikke fått åpnet esken ennå. Har sett litt på lerretsplassering og funnet ut at denne projektoren, i et rom med takhøyde 2,20 bør stå 30 cm fra taket (offset på 17 cm på 3 meter), og med et lerret på 84" blir det ganske riktig.

Men, før jeg kjøper takfeste, er det mulig å feste projektoren høyere mot taket, og vinkle den litt nedover? Projektoren blir stående på 190 cm fra gulvet. Er det ikke bedre å ha den så nærme taket som mulig? Er det dette som eventuelt må korrigeres med keystone, og som man ikke skal bruke? Hvor mange cm km man eventuelt "sende" bildet nedover veggen uten at bildet blir forringet?

Håper noen kan hjelpe.

K

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kensol
    Har akkurat fått en Optoma HD20 i hus, men har ikke fått åpnet esken ennå. Har sett litt på lerretsplassering og funnet ut at denne projektoren, i et rom med takhøyde 2,20 bør stå 30 cm fra taket (offset på 17 cm på 3 meter), og med et lerret på 84" blir det ganske riktig.

Men, før jeg kjøper takfeste, er det mulig å feste projektoren høyere mot taket, og vinkle den litt nedover? Projektoren blir stående på 190 cm fra gulvet. Er det ikke bedre å ha den så nærme taket som mulig? Er det dette som eventuelt må korrigeres med keystone, og som man ikke skal bruke? Hvor mange cm km man eventuelt "sende" bildet nedover veggen uten at bildet blir forringet?

Håper noen kan hjelpe.

K
    Jeg har montert min HD20 med litt helling og må bruke vertikal keystone. Kan ikke se noen artifakter i bildet men som du er inne på så bør jo helst keystone unngås. Hadde jeg vært deg så hadde jeg prøvd først, et tips kan være å få en medhjelper til å sette teipbiter i ytterkant på bildet på veggen/lerretet når du holder prosjektoren med hendene i ulike høyder. Puh jeg har prøvd selv og den er heldigvis ikke av de tyngste :-}

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en større ulempe å bruke litt keystone enn å ha den hengende kun 190 cm over gulvet? Kommer forsåvidt ikke i veien for noe (annet enn gjester som står i sofaen...)

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke skal stå i sofaen så er det jo ingen andre ulemper ved å henge den lavt. Utenom at du kanskje hører litt mer viftestøy, men det må da være marginalt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •