Hvor høyt henger lerretet ditt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor høyt henger lerretet ditt?

Føler at denne passer best på dette topic...

Virker som det er en del (meg selv inkludert) som lurer på hva optimal lerretsplassering er.

Har sett det påstått at optimal høyde er at øvre kant av nederste tredjedel av lerretet er i øyehøyde. Eks: lerret et 150 cm høyt, så nedre tredjedels øvre kant er på 50 cm. Øyehøyde i sittestillingen er 100 cm, altså skal lerretets nedre kant være på 50 cm over gulvet. Hvis lerretet er 104 cm (185x104 virker som en ganske vanlig lerretsstørrelse for mindre hjemmekinoer) blir lerretets nedre kant på (104/3=34,6, 100-34,6=65,4) ca 65 cm fra gulvet.

Hvilken høyde henger ditt lerret på, og hvor fornøyd er du med synsstillingen?

Har hørt at THX-standarden sier noe om bredde på lerretet (1,54) for optimal synsvinkel. Hvorfor ikke høyde?

K

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt har nedre kant ca 60 cm over gulvet. Lerretet er 85 tommer. Synes det fungerer veldig bra for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    106" lerret, nedre bildekant 37cm over gulvet. Fungerer bra. Har hatt lerret høyere før, men det ble mer behagelig å få det lenger ned.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det snakkes litt om problemstillingen her.

From the THX specifications for movie theaters:

quote:
    --------------------------------------------------------------------------------

The vertical viewing angle is measured at seated eye height from the front row center seat to the top of the tallest projected image. SMPTE standard EG-18-1994 notes that:

"for most viewers physical discomfort begins when this angle exceeds 35 degrees. We strongly recommend that the layout of the auditorium adheres to this engineering guideline."

--------------------------------------------------------------------------------

This guideline would be difficult to exceed in a home theater, with most vertical viewing angles in the 15-20 degree range. See the diagram below for an example.

The THX cinema standards have no references to a "best" or "optimal" vertical viewing angle. However, normal human vision's optimal cone of vision has a radius of approximately 15 degrees. From this I'd suggest that anything in the range of 10-20 degrees would be good. With larger values causing increased eye and neck strain.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere ting som spiller inn om hva som er mest optimalt for hver enkelt.
    Hvor langt du sitter fra lerretet.
    Hvordan du liker å sitte i stolen/sofaen.

Jeg liker å lene meg godt tilbake i reclineren, å slappe av med hodet inntil hodestøtten, det gjør at hodet ikke loddrett, da funker det bedre å ha bildet lenger opp så jeg slipper å se "ned" på bildet, da dette er slitsomt for øynene i lengden. (Særlig hvis du ser film som er tekstet)

Jeg sitter ca 3,6m fra et 200cm lerret som har nedre bildekant ca 93cm over gulvet.
    Dette funker meget bra hos meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •