Optimalisering av plassering. Projektor.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optimalisering av plassering. Projektor.

Hei,

Skal til å gyve løs på et aldri så lite prosjekt. Jeg har et kjellerrom som jeg bruker som hjemmekino/stue. Rommet er 5.06m langt, 4.5m bredt og har en takhøyde på 2.25m. Opprinnelig er rommet litt over 6m langt. Men forrige huseier har delt av rommet slik at det nå er en bod med en lengde på ca.1.20m bak en lett vegg i den ene enden. På den veggen har jeg pr. nå kun en hylle med projektoren stående på.

Noe som for så vidt fungere, men det er ikke ideelt.

Så derfor jeg har tenkt å gjøre noe med det ved å lage et hull i lett veggen på ca.20x60cm, og monter en hylle i flukt med den nye hullet inne i boden. På den måten ser jeg for meg at mye av støyen, (vifter, iris osv.) blir inni boden, alt av kabler blir godt skjult og at projektoren får bedre kjøling pga boden holder en lavere temperatur enn kjellerstuen.

Har laget noen provisoriske SketchUp tegninger for å illustrere planen min.

Kom gjerne med innspill vist det er noe som kan gjøres annerledes, bedre eller vist at det er noe som ikke ser ut til å ville fungere...

Edit: Har for øvrig en Epson TW700 og ikke en Benq som er brukt som modell i SketchUp tegningene.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det ser ut som en bra løsning for å få fjernet blant annet viftestøy. Dog, jeg ville nok flyttet projektoren enda litt lenger bak for å fjerne enda mer støy, dersom dette ikke er problematisk?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette, men som ak skriver så ville jeg hatt hele projektoren i boden for å slippe lyd.
    Hva med å kle hullet med lydplater for å dempe enda mere?

Du kunne jo forsåvidt bare hatt hull til linsa, og den løsningen tror jeg hadde blitt finest og best teknisk såfremt luftinga blir god nok rundt projektoren. Kjøp en ir extender for styringen...

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg synes det ser ut som en bra løsning for å få fjernet blant annet viftestøy. Dog, jeg ville nok flyttet projektoren enda litt lenger bak for å fjerne enda mer støy, dersom dette ikke er problematisk?
    Det beste hadde vært å fått projektoren helt inn i boden, men pga passasjen imellom hyllene på veggen og projektoren blir veldig smal, så lar det seg ikke gjøre foreløpig. Og ikke kan jeg ha den noe høyere opp pga av en drager som går tvers over rommet, den kommer ca.30cm ned fra taket.. :/

Itillegg prøver jeg å tenke litt fremover, med tanke på at min neste pj kanskje ikke er så plasseringsvennlig, så jeg prøver få hullet i mest mulig riktig høyde i forhold til lerretet.

Sitat Opprinnelig postet av Doax
    Hva med å kle hullet med lydplater for å dempe enda mere?
    Du kunne jo forsåvidt bare hatt hull til linsa, og den løsningen tror jeg hadde blitt finest og best teknisk såfremt luftinga blir god nok rundt projektoren. Kjøp en ir extender for styringen...
    Kan ikke plasser projektoren helt bak veggen med bare et linsehull, siden utluftingen er foran. Men det å kanskje støyisolere rundt projektoren hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Må se litt på det, kanskje bruke noe lett formelig materiale foran på sidene med Rockwool bakom.. Hmm, det må sjekkes litt ut, iforhold til hva som eventuellt vil bli den peneste løsningen..

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da var hullet ferdig.

Er ikke akkurat snekker av yrke, men det ble da sånn passe brukbart

Fikk projektoren lenger inn i boden en først antatt, så jeg vurdere nå mulighetene for sette inn ett glass foran pj´n, kanskje plexiglass med luftehull.?.

Slenger på ett par bilder, men må bare nevne igjen at snekker kunnskaper er det så som så med.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble jo en kjempefin løsning, og jeg vil tro at det aller meste av viftestøy nå vil bli borte.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig kommentar Ak. Har fått brukt pj´x-antall timer nå i helgen, og projektoren er ikke til å høre under normalt brukt. Den eneste viftestøyen jeg kan høre, i scener med lavt lyd nivå, er fra PS3´n.

Men har enda litt lyst til å få plassert et "vindu" foran pj´n. Tror det kan gi inntrykk av en litt finere finish.. Litt usikker.. Men det får nok vente, iallefall til at jeg har fått løst kabel problemet som har oppstått.
    Ta gjerne en titt på denne tråden, kanskje du har noen gode tips Ak: http://avforum.no/forum/kabler/98551...-repeater.html

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra ut det. Er det hobbyplate projektoren står på? Heter programmet sketchup som du har laget tegningene på?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cb_600
    Takk for hyggelig kommentar Ak. Har fått brukt pj´x-antall timer nå i helgen, og projektoren er ikke til å høre under normalt brukt. Den eneste viftestøyen jeg kan høre, i scener med lavt lyd nivå, er fra PS3´n.

Men har enda litt lyst til å få plassert et "vindu" foran pj´n. Tror det kan gi inntrykk av en litt finere finish.. Litt usikker.. Men det får nok vente, iallefall til at jeg har fått løst kabel problemet som har oppstått.
    Ta gjerne en titt på denne tråden, kanskje du har noen gode tips Ak: http://avforum.no/forum/kabler/98551...-repeater.html
    Dersom du skal sette glass forran projektoren må du huske å kjøpe glass som er laget for dette, det vil si refleksfritt glass.
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...aborommet.html
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...nodvendig.html

Ikke så mye info der, men noe er vel bedre enn ingenting?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Så bra ut det. Er det hobbyplate projektoren står på? Heter programmet sketchup som du har laget tegningene på?
    Kappet til en hylle av en hobbyplate jeg hadde liggende og festet den på to knekter.
    Brukte Google sitt tegneprogram Sketchup, et veldig brukervennlig program synes jeg.

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dersom du skal sette glass forran projektoren må du huske å kjøpe glass som er laget for dette, det vil si refleksfritt glass.
    Projektorhull til naborommet.
    Innbygging av PJ, refleksfritt glass nødvendig?

Ikke så mye info der, men noe er vel bedre enn ingenting?
    Takk for tipset Ak, virker som at et refleksfritt glass av typen museumsglass kan være den beste løsningen for å sikre mest mulig lys utbytte fra pj´n.
    Men i og med at det ble et såpass bra resultat uten noe glass foran, er jeg svært usikker på om jeg tar meg bryet med det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •