Kinorom planlegging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kinorom planlegging

Prøver å planlegge litt framovover. Kommer sikkert hjem om ett par uker å får meg en mnd fri og håper å få gjort litt på kinorommet.

Prøver å tenke meg litt frammover i planleggingen.
    I rommet jeg har no har jeg en del akustiske problemer.
    Stående bølger kansje? Hvertfall så har jeg en del problemer med at bassen forsvinner midt i rommet i sittehøyde. Mens på ene langsiden for eksempel virker det som om man kommer inne i ett konstant bassfelt langs hele veggen om noen skjønner hva jeg mener.

No har jeg ikke tenkt å bruke veldig mye energi på det enda. Siden jeg likevel skal gjøre en del endringer i rommet. Blant annet skal jeg opp med ett par lydvegger for å isolere mot naborommene.

Men når jeg skal begynne å ferdigstille rommet som kinorom så må jo jeg ha det i bakhodet.

jeg lurte på om det kansje ville hjelpe med å ha en 45 grader vinkel i hjørnene istedenfor et vanlig 90 grader rettvinklet hjørne. Vil dette være bra eller dårlig for akustikken?

Noen andre tips for å få til bassen i rommet? Vil foreksempel bassfeller i hjørnene kunne ha gjort noe for meg? Jeg skjønner forsåvidt hva en stående lydbølge er for noe.
    Men hvordan innvirker den for eksempel på frekvensgangen i rommet mitt?
    Vil en stående bølge kunne "stjele" bass pga. kanselering av frekvenser? Eller vil den kun lage en bost på den frekvensen hvor man har deb stående bølger?

Eller er jeg helt på viddene med hele tankegangen min kansje?
    Er det andre tiltak jeg bør ha i tanken når jeg først skal gjøre konstruksjonsmessige endringer i rommet?
    Tenker da ikke på feks. stikkontakter eller demping av rommet i denne omgang.

Forslag og tips å triks motas med takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne jeg siden det ikke var noen respons.
    En annen ting jeg lurer på menst jeg først skriver. Ser noen sier at det er gunstig mot stående lydbølger med helleing i tak. Er dette noe jeg evt. vil merke mye til?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump. Ingen av de mange kinorombyggerene og guruene her som i det minste kan fortelle meg hva helling i taket og hjørner på 45 grader vil gi meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen erfaren kinobygger, men har innstalert 45grader hjørner bak i kinoen min og jeg syns jeg fikk en bedring :-)

Etter jeg gjorde dette så flytta jeg subben fra bak i kinoen til framme i kinoen, så er derfor jeg ikke vet akkuratt resultat.

Jobber fortsatt med akustikken i midt rom, og en av planene er dempe frontvegg... Ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre det enda.
    Men blir nok noe slik:
    Lekte ut:
    Isolere med profilert skum
    Sort scenemolton(Luft mellom profilert skum og scenemolton)
    Sortmalt spalte panel/lister.

Jeg gjorde noe lignende i taket, dog uten profilert skum.
    Merket bedra effekt her også.. Men angrer på at jeg ikke putta noe absorberende mellom gammelt tak og scenemolton, ettersom jeg tror dette ville gitt enda bedre resultat.

Vil til slutt si at jeg ikke er noen ekspert på området, men har prøvet og feilet litt for meg selv og hørt på forskjellene.

Håper det er til litt hjelp og at du kan få hjelp av andre her inne også!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. overasket over at det ikke var flere kinobyggere med tips her. :/

Selv tenkt å gjøre noe lignende med taket mitt. Men kommer til å bruke rockwool akustikkplater.

Men etter hva jeg har lest så er det ikke demping langt nok ned i registeret.
    Har no en sånn svs pb12/2 pluss, heter den vel sånn ca. + 12" elementer på frontene. I tillegg er jeg på nippet til å kjøpe meg ett par elemental designs subber. Så jeg har vel mere behov for demping av sub så jeg ikke får utfasinger.
    Tenkte kansje noen bassfeller og kansje difusorer. Men lurte jo litt på hva hellning i taket kunne gjort for meg mot stående bølger.

Synd du ikke hadde noe mere sammeligning fra før og etter skrå hjørnene.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei HKO!

Kan du ikke legge ut noen bilder av rommet ditt da? Er litt lettere å hjelpe hvis vi kan se hvordan rommet ser ut. Hva er målene på rommet ditt? Du skriver at du har 45 graders hjørner. Hvor langt ut går disse på sideveggene? Har du isolasjon inne i disse hjørnene?
    Jeg kommer til å prøve meg på membranabsorbenter i hjørnene hvis de ikke blir for kompliserte å bygge selv. Les gjerne tråden til Tiger, der er mange tips!

I alle fall kan det være lurt å gjøre en ting om gangen for å sjekke om det hjelper. For eks å flytte subben rundt i rommet. For så å lytte, evt å måle. Skal du kjøpe to basser til blir det ikke akkurat enklere å få god bass. I mange tilfeller vil faseproblemer ødelegge for god basslyd.

Skulle tro at skråvegger og hellende tak vil hjelpe mot stående bølger. Er ikke ekspert på dette selv, men det er mye artikler på nettet som kan brukes for å øke kunnskapen. Lykke til videre!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan ja.

Nei, jeg har ikke 45 graders hjørner nå. Jeg lurte på hva det ville gjøre med akustikken i rommet mitt.
    Jeg har er desverre på båt nå så utvalget av bilder er desverre dårlig med. Legger ved ett bilde som egentlig ikke viser så mye. Men rommet etter ny lydvegg vil bli ca 3,4 m x 5,5 meter og frontene vil stå ved ene kortveggen.
    Men når det gjelder konstruksjon av rommet så så blir det jo litt vanskelig å prøve seg fram litt å litt.
    Slik det er nå er kun midlertidig. Når jeg komme hjem skal jeg tømme rommet å sette opp en lydvegg på ene siden av rommet og lydissolere taket dels for og dempe lyden opp mot stuen og dels for å hindre at ting faller av stuebordet oppe som det gjør no. Og ikke minst få noe normal dekorasjon på veggene i motsettning til den fæle tapeten jeg fikk med huset.

Som man ser på bildet så må jeg få meg et skikkelig component rack så jeg får samlet tingene før jeg egentlig får begynt å flytte rundt på noe subber.
    Nå står det og to stk. emotivaforsterkere på gulvet framfor racket.
    Men at jeg må prøve noe er hvertfall sikkert. For jeg har utfasing av bass midt i rommet. Jeg har bass i ståhøyde. gulvhøyde og langs veggene. Men har en stor firkant midt i rommet med utfasing i tillegg til to stoooore dipper i bassen under 100hz.
    Om Jeg går for elemental subbene så er de i lukket kasse med 2stk 13" elementer i høyden så tror jeg faktisk de vil bli lettere å plasere.
    Om jeg blir fornøyd der så går svs subben bak sofaen eller på bruktbørsen.
    Jeg vurderte en stund å bruke ca 30 kvm av loftet (skråtak) som kino rom.
    Men kom fram til at det ville bli for vannskelig med tanke på lydissolering mot naboer i tillegg til gjennomføringer for kjøling og ventilering av rommet.

Jeg leste forøvrig litt om membranabsorbenter som du skrev om. Og jeg venter med spenning på noen andre sin bygge tråd.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du sliter med utfasinger, vil ikke bassfeller hjelpe deg.
    Du vil få bedre resultat med å prøve andre plasseringer på sweetspot/sub/høyttalere. Prøv deg frem, det trenger ikke alltid være så mange cm om å gjøre.

Hilken reciever/forsterker bruker du? Har du evt kjørt romkorreksjon?
    Spiller du musikk med fronter og sub('er?) ilag, i tilfelle hvordan deler du?
    Mange forskjellige typer sub + store fronter er ett makkverk å få til å spille i fase.

Del fronter på 80hz og la sub gjøre resten på film, og spill musikk med fronter uten sub er mitt stalltips

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil ikke hjelpe altså? Jeg leste i en annen post at hvor det er topper vil det være bunner i andre deler av rommet.

Jeg har nok mye og hente på plasering av høytalere ja. Men jeg som sagt så er det litt vannskelig å flytte om for øyeblikket.

Jeg har en Marantz sr8002 reciver som pree og Emotiva xpa-2 og xpa-5 som effekt.
    Jeg deler på 80hz og ja jeg bruker suber på musikk og.
    Jeg bruker romkorreksjonen når jeg lytter til musikk men ikke til film.
    Men jeg ønsker ikke å kjøre frontene som small.
    Men jeg tror selv at å gå over til elemental designs subene som er frammoverrettet ved siden av frontene vil gjøre det enklere å få faset de in.
    For som du er inne på så virker det vanskelig å få faset ilag no. Det virker som om det er noe utfasing på noen frekvenser no. Men ikke på alle.
    Men de er hvertfall i face på 50 og 100 hz. dette har jeg justert med radioshack.

Men å høre at det ikke vil hjelpe med bassfeller er jeg egentlig litt glad for å høre. For jeg ønsker ikke å ha noe gutterom bule når jeg er ferdig heller.

Men som nevnt. Noen som har noen formeninger om hva vinkling i hjørnene vil gi meg i akustiske goder? Ingenting kansje? Og det jeg har lest om helling på tak. er dette bare superfin pussing på akustikk? Eller har det faktisk noe for seg for den menige mann?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misforstå meg rett, de fleste akustiske tiltak vil gi forbedringer.
    Få alt til å spille i fase er første prioritet.
    Akustiske tiltak deretter gir deg enda ett løft.
    Ang bassfeller i hjørner:
    Where you place room treatments really isn't all that difficult to figure out. Begin with your room corners and work from there.

In the room corners you want to place Bass Traps, preferably straddling the corners - running from floor to ceiling if possible.

The reason for this is that bass frequencies build up in dihedral corners (where a wall meets a wall - or a wall meets a ceiling/floor) more than they do at a flat wall surface. They also build up more greatly in trihedral corners (where 2 walls meet a ceiling or floor) than they do in simple (dihedral) corners.

Thus - if you straddle a corner - you will acoustically attenuate a greater amount of bass than you would placing the treatment flat in front of your wall. By the same token - if you place that material from floor to ceiling - you will also attenuate the build-up in 2 trihedral corners, thus even more bang for your dollar.

Early reflections need to be dealt with as well. These can occur from walls and ceilings and will affect proper stereo imaging.
    Start med hjørner og førsterefleksjoner så bør du få kontroll på mye av rommet.

Linken her er full av nyttig info:
    GIK Acoustics presents Acoustics Primer: Some Basics on Acoustics.

Ang. å sette fronter som small, her er en lengre tråd som omhandler temaet:
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...all-large.html

Hvorfor vil du ikke sette de som small? Til film tar jo sub'er seg av bassen uansett, og til musikk burde 12" i fronter gi deg masse trykk uten sub'er?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Men som nevnt. Noen som har noen formeninger om hva vinkling i hjørnene vil gi meg i akustiske goder? Ingenting kansje? Og det jeg har lest om helling på tak. er dette bare superfin pussing på akustikk? Eller har det faktisk noe for seg for den menige mann?
    Ja der sier du noe...Er skråtak og vinkling av hjørner noe for menigmann?
    Som en menigmann selv må jeg basere meg på det de kunnskapsrike sier, og det er at vegger ute av vinkel og skråtak nokså sikkert minker problemer med stående bølger...

Men hvor mye midler og tid man skal bruke for å komme til et perfekt rom, ja det er opp til den enkelte.

Som kinomaskinist så kan jeg ihverfall si at av alle kinosaler som har blitt bygget med eksperthjelp, så er det bare noen få som virkelig har god lyd.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en noe lignende tråd som denne.
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...s-hjorner.html

I den tråden står det endel om mitt problem og forslag til løsninger...

Hvor da dette er å forstå som "den ultimate løsningen"...
    Jeg har ikke begynt på kinorommet enda, så ingen praktiske erfaringer...

Hele poenget er å få brutt opp stående bølger og få lyden ut av hjørner og vegger...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står jo en god del inntresangt på den linken din MindWaste.

Det er to grunner til at jeg vil ha høytalerene på large.

Ene er at jeg ikke orker å endre sub av og på inne i menyen hele tiden.
    Men en viktigste grunnen er selvsagt at jeg liker lyden bedre slik.
    Den posten du linket til med Small eller large som tema har jeg lest.
    Men det blir som de evinnelige kabel debattene. Det er like mange på hver side av gjerdet. Og er man "large" tilhenger så kan man like godt lese posten til fordel for mine synspunkter.
    Jeg skal hvertfall prøve å få det til hos meg. Men klart. Om det ødelegger lyden i mitt rom så kan det jo selvsagt være at jeg må krype til korset.
    Men den tid den sorg.

Hunsbedt. Om jeg bestemmer meg for å ha hellning i taket så vil det ikke kreve noe ekstra tid. Da jeg likevel skal opp med nytt tak.
    Å skrå den sideveggen jeg skal lydissolere er jo en tanke som faktisk ikke har slått meg.
    Det må jo taes med i betraktningen ja.
    Da har jeg hvertfall fått noe mere å tenke på.

Min farfar var forresten også kinomaskinist i sin tid.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Det står jo en god del inntresangt på den linken din MindWaste.

Det er to grunner til at jeg vil ha høytalerene på large.

Ene er at jeg ikke orker å endre sub av og på inne i menyen hele tiden.
    Men en viktigste grunnen er selvsagt at jeg liker lyden bedre slik.
    Den posten du linket til med Small eller large som tema har jeg lest.
    Men det blir som de evinnelige kabel debattene. Det er like mange på hver side av gjerdet. Og er man "large" tilhenger så kan man like godt lese posten til fordel for mine synspunkter.
    Jeg skal hvertfall prøve å få det til hos meg. Men klart. Om det ødelegger lyden i mitt rom så kan det jo selvsagt være at jeg må krype til korset.
    Men den tid den sorg.
    Helt klart enig med deg der, man bruker det som gir best resultat i eget rom

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du hadde jo fått en del konkrete tips der ja Scorpioen84.
    Da ser det jo faktisk ut som om bassfeller kan hjelpe meg i min sak.

Nærmer oss Danmark nå, så jeg får vel sove meg litt frampå.
    Men jeg ser ivertfall fram til å lese en del mere på linkene jeg har fått.
    Takker for svar så langt gutter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •