Vanskelig stue, kalibreringshjelp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vanskelig stue, kalibreringshjelp.

Sliter med 2 ting i stua mi, lydbildet og bass. Vet at man kan ikke lage Porsche av folkevogn men kanskje noen her inne har noen tips som kan være verdt å prøve ut.

Lydbildet vet jeg at det kombinasjon av plassering for nært vegg og vindu som er problemet, har kommet til ett kompromiss hvor jeg tar ned gardinene og ned med persiennene lukket, da er det lydbildet bedre i balanse, mangler mye men frontsystemet må desverre stå på den plassen de har i dag. Jeg får null bass i sweetspot og bra trøkk ved sofagruppen ved bakvegg.

Største utfordringen er å få intergrert den nye suben i systemet i ønsket subplassering, SVS PC-12 NDS. Ut i fra skissen jeg har laget så ser dere hvor jeg ønsker å plassere suben, når jeg sitter/ligger i 3 seteren så hører jeg at trykket blir helt rart, er redd for at veggen lager lyd som jeg hører.

Har kalibrert oppsettet jeg har nå med Audessey romkorrigering og Hellnoob sine oppskrift ved hjelp av Radioshack.
    Kjørt 50 hz sinustone og har laget meg ett sånn någelunde bilde om hvor bassen befinner seg i rommet. Må sette gain på sub til klokken 14 for å få noe trøkk med film, synes dette virker litt mye, og trykket er ikke overveldende utenom i hjørnet som jeg har markert med rød, 17 db høyere her enn ved samme avstand til bakvegg i 3 seteren.

Synes også at det rart at det er helt dødt for bass midt i stuen, som også er sweetspot, er dette ett normalt fenomen?

Frontene er B&W DM683, 180 cm avstand mellom og 20 cm til bakvegg, receiveren er en Onkyo NR807, får ikke tilgang til nivåjusteringene i receiveren så jeg får kun justert suben etter frontene ved feks -20 db mastervolum.

Frontene er delt på 40 hz av receiveren, delingen er deaktivert på sub og fasen står på 0.

Audessey finner ut at det er

4.50 meter fra Left Front til målt lytteposisjon
    3.90 meter fra Right Front til målt lytteposisjon
    4.65 meter fra Sub til målt lytteposisjon

Se skisse skrevet med grønt for mikrofonplassering, merk at det er lik avstand fra bakvegg på begge posisjonene selv som det er anderledes ut på skissen.

Primært så ønsker jeg en optimal plassering av sub slik at jeg får mest mulig trykk når jeg ser film.

Setter pris på alle innspill.

Vanskelig stue, kalibreringshjelp.-stue-jpg

Yttervegger er tegnet med fetere streker enn innervegger på skissen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Sliter med 2 ting i stua mi, lydbildet og bass. Vet at man kan ikke lage Porsche av folkevogn men kanskje noen her inne har noen tips som kan være verdt å prøve ut.

Lydbildet vet jeg at det kombinasjon av plassering for nært vegg og vindu som er problemet, har kommet til ett kompromiss hvor jeg tar ned gardinene og ned med persiennene lukket, da er det lydbildet bedre i balanse, mangler mye men frontsystemet må desverre stå på den plassen de har i dag. Jeg får null bass i sweetspot og bra trøkk ved sofagruppen ved bakvegg.

Største utfordringen er å få intergrert den nye suben i systemet i ønsket subplassering, SVS PC-12 NDS. Ut i fra skissen jeg har laget så ser dere hvor jeg ønsker å plassere suben, når jeg sitter/ligger i 3 seteren så hører jeg at trykket blir helt rart, er redd for at veggen lager lyd som jeg hører.

Synes også at det rart at det er helt dødt for bass midt i stuen, som også er sweetspot, er dette ett normalt fenomen?
    Har du prøvd å stenge åpningen inn til spisestuen og den 73cm åpningen nederst(leder dette til en annet rom?) og forsøkt å måle bassen i stua igjen?

Merker du en slags "boom" i bassen (i mangel på en bedre beskrivelse ;-)) når du forflytter deg gjennom disse åpningene?

Jeg tror nemlig at null bass området ditt på tegningen kan skyldes at du får en helmholtz-resonator effekt mellom stua og spisestua, slik at spisestua og det andre rommet fungerer som en bassfelle for stua.
    At du får mye bass oppe i sofakroken, skyldes nok mest at bass vil ha en akustisk forsterkning i et hjørne pga refleksjoner fra veggene.

Hva slags vegger og golv har du i stua?
    Er det mye demping i møblene/rommet?

Jeg ville også ha forsøkt å flytte høyttalerne litt lengere ut fra bakveggen, slik at fronten på høyttalene er ca. 75cm fra bakveggen. (1/7-del av romlengden), henge et tungt forheng mellom spisestuen og stua. Samme med åpningen nederst på skissen. Foreta en måling med dette oppsettet, og se hva som skjer med bassen.

Lykke til :-)

Det er mitt forslag til utprøving :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk løst problemet med subben i det minste, byttet plasseringen på høyresiden slik at sub når står helt oppi hjørnet, målte og stillet inn fasen med radioshack, par innstillinger på receiveren og trøkket fra sub var i boks, det var så sinnsykt at jeg sier meg ferdig med suben. Så alt jeg har gjort i dag er uten sub.

Men løser man en utfordring så får man en ny, stereoperspektivet mitt gikk fløyten.

Gjorde nesten alt som du sa PeriodicPerfect, 73 åpningen står det ei dør til gangen som er lukket, skulle ha selvfølgelig ha skrevet det i skissen. Men åpningen på 87 cm inn til spisestuen plugget jeg igjen med hjelp av skumgummimadrass, puter og dyner.

Jeg måtte ta en kjapp lytterunde uten hjelp av radioshack siden madammen snart er tilbake. Kan ikke si at hørte så veldig stor forskjell, kanskje en tanke dypere bass uten at åpningen er plugget igjen når man sitter i sofaen, jeg har 3 lytteplasser Men så må jeg legge til at jeg syntes at det ble litt bedre bass igjen i sweetspot med åpningen plugget, skal jeg få noe klart svar på dette så må jeg måle så lite forskjell var det, men det var en forskjell.

Frontene ble flyttet frem til 75 fra bakvegg, 162 cm avstand mellom og 41 cm til sidevegg til høyre. Det ble en veldig nøytral og fin lyd, kunne også merke en forbedring på diskanten også, mens bassen ble helt nøytral, ikke fordi du hører fint alle tonene, men "punchen" ble borte.

Flyttet HT til 20 cm fra bakvegg, snevret inn avstanden mellom til 159 pga subplasseringen, nå er avstanden også øket til 52 til sidevegg.

Helt klart stor forskjell på punchen, nå kan man nesten bli mistenkt for å spille med sub, men diskanten ble litt rotete igjen. Synes også at lydbildet drar til høyre, nesten som man skulle tro at noen hadde vært å vridd litt på balansen, men jeg tror subben gir en dempeeffekt, den er stoffkledd. Husker når jeg testet med ett pledd på veggen ved siden av høyre front, kjentes ut som jeg satt med bomull i høyre øre.

Værste er at jeg har mistet det lille jeg hadde av stereoperspektiv, mistanker om at avstanden er blitt for liten mellom høytalerne.

Veggene er blanding av panel og spon med malestrier på. Gulvet er noe laminat greier, jeg vil ha vegg til vegg men her setter madammen på alle bremser. Men hun er veldig glad i tepper da. Har ett felt mellom 87 åpningen og åpningen til gangen som man kunne ha lagt ett teppe, da er det ikke så mange nakne felt igjen. Møblene er noen massive skinnmøbler med mye polstring i rygg, så de har sikkert en bra dempeeffekt. Mulig disse ryker ganske snart og blir erstattet med en hjørneløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Kjørt 50 hz sinustone og har laget meg ett sånn någelunde bilde om hvor bassen befinner seg i rommet. Må sette gain på sub til klokken 14 for å få noe trøkk med film, synes dette virker litt mye, og trykket er ikke overveldende utenom i hjørnet som jeg har markert med rød, 17 db høyere her enn ved samme avstand til bakvegg i 3 seteren.

Jeg leste den første posten din igjen, og la merke til at du har målt på en 50Hz sinustone, stemmer det?
    Hvis du har gjort det, så forstår jeg bedre hvorfor det er helt dødt for bass midt i rommet.

En sinustone på 50Hz er verdiløs for å skape seg et bilde av bassen i et rom. For det første så har en 50Hz sinustone en bølgelengde på litt under 7m(6,88m), og rommet ditt har en lengde på 5,2m ifølge skissen. Du vil få topper og bunner på forskjellige steder i rommet alt etter hvor du er på sinustonen.
    For det andre så vil du bare ha et inntrykk av hvordan den spesifikke frekvensen 50Hz oppfører seg i rommet, men hva med resten av bassområdet? De andre frekvensene vil ha andre bølgelengder, og vil derfor spre seg i rommet i andre mønstre når det gjelder topper og bunner.

Jeg vil foreslå at du måler på noen flere frekvenser mellom 20Hz og 300Hz, og også bruker noen flere målepunkter rundt i rommet, også utenfor lytteområdet. Først da kan du danne deg et bilde av bassutbredningen i rommet.

Litt mer teori når det gjelder forslaget mitt med å flytte HT 75cm fra bakveggen :-)
    Dette bygger på en tommelfingerregel for plassering som bygger på at en plasserer HT 1/7-del av romlengden fra bakveggen. 1/7-del er den tredje beste plasseringen, du kan også bruke 1/5-del eller 1/3-del av romlengden. 1/7-del har best WAF-faktor :-), mens 1/3-del er den beste plasseringen(laveste WAF-faktor :-().
    OBS! Denne regelen gjelder også for ideel sitteposisjon i forhold til veggen bak lytteposisjonen, noe som mange glemmer å ta hensyn til ved et lytteoppsett.

Jeg vil foreslå at du eksperimenterer litt rundt disse plasseringene, og kanskje vurdere i samarbeid med madammen :-) å henge et tungt forheng mellom spisestuen og stuen hvis du synes det har noen effekt, men jeg ville forsøke å måle litt flere frekvenser for å se om det har noen effekt først.

Lykke til med eksperimenteringen :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg tilbake igjen, denne gangen med rykende ferske målinger med REW og Radioshack. Poster ett par grafer som viser hvordan ting oppfører seg i stuen min, og en oppdatert tegning etter en innkjøp av ny sofa.

HT står nå 50 cm målt fra baksiden til bakvegg, avstand mellom er 152 cm. Har en dip som starter på 40 hz som jeg ikke synes noe om, samme dipen har jeg om HT står 20 cm fra bakvegg. Plugger jeg igjen bassrefleksen på høytalerne så blir toppen før dip litt dempet men dippet kommer på samme plass.

Målingen er gjort uten romkorreksjon, da forrige måling da HT sto 20 cm fra bakvegg viste samme dipp etter romkorreksjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her er målinger som er gjort før og etter flytting av HT.

Grønn graf er 20 cm fra bakvegg.

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasser suben din slik at den er like langt fra lytteposisjonen som fronthøyttalerne dine. Det blir vanskelig å få det til å stemme overalt med mindre du setter den på samme plass som en av frontene, men det er kompromisset du må leve med.

Ellers kan det vel skje mye rart med bassen din hvis subben og frontene dine ikke har samme fasevinkel over hele frekvensområdet de begge dekker.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd og sette suben i hjørnet bak der du har mye bass ? ser ut til at det er hjørne med yttervegger ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først til lykke med ny sofa

Står den helt inntil bakveggen? Det ser sånn ut på tegningen på tegningen ihvertfall. Lytteposisjonens/måleposisjonens avstand fra bakveggen har like mye å si som for høyttalernes avstand. Jeg tror nok at du bør forsøke å flytte sofaen en halv meter ut fra bakveggen og gjøre en måling plassert på samme sted i sofaen etter flyttingen frem.

Jeg har gjort det hjemme hos meg selv, og det gjorde tilgangen til vinduet med planter og sånn enklere også (Hvis madammen trenger overbevisning )

Ellers så fant jeg denne tråden nyttig å følge med på for tips og enkle 1-2-3-løsninger på ting. http://avforum.no/forum/generelle-gu...s-av-tips.html

Lykke til!

EDIT: La nettopp inn et tips der du gjerne kan prøve, men jeg skjønte at du var veldig bestemt på de plasseringene du har vist på skissene

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, ønsket subplassering kan utgå, ulempen er at jeg ofrer stereoperspektivet til fordel for den subplasseringen jeg har nå, øverst i høyre hjørne. Dette er yttervegger, innvendig også fordi huset er bygd på der anlegget står i dag. Resultatet er ikke dårligere enn at jeg fint kan leve med plasseringen jeg har nå, kommer dedikert rom etterhvert .

Har jobbet som en helt i dag med plassering og målinger av fronter, endte opp med at jeg ga opp, og flyttet de tilbake der de sto opprinnelig da dette ga de beste målingene. Eneste forskjellen nå er at jeg har plugget igjen bassrefleksen.

Har kalibrert pånytt og fikk dette resultatet. Fremdeles dipen på 40 hz og noe tull i delingsområdet som er satt til 80 hz, her skal jeg forske litt mere på fasen. Men den 40 hz dippen tror jeg kan bli en liten hodepine.

Jeg har trippelsjekket fasen på 80Hz, har mine 6 Db i økning når sub spiller med frontene, så det ser rett ut, ser at dipen kommer på rundt 67. Skal ta flere målinger i morgen på alle delefrekvensene, trenden er at jo høyere jeg deler jo lengre ut forskyver jeg dipen, så jeg tror det er noe overgangs fasetull.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått forsket litt i det siste, kan se ut som det er en del å hente bare på receiver innstillingene etter at romkorreksjonen er kjørt. Siste graf viser en deling på 40 Hz som gir den jevneste kurven jeg har hatt til nå.

Sofaen har jeg dristet meg til å flytte 25 cm ut fra bakvegg, må ta det med babysteps her så jeg ikke overdriver, samboer kjøpte forklaringen med trekk som kommer fra vindu og ned i sofaen der vi sitter. Men hva som skjer fra området 80 Hz opp til 150 Hz er meg ei gåte.

Neste skritt er å få tatt noen målinger der inngangen til spisestuen er "plugget" igjen. Hvis det viser seg at dette har en stor effekt så må jeg vurdere å sette opp en dør der.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •