Nytt hus - nye muligheter! AV-rom er en selvfølgelighet, følg prosessen! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 71 av 71
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kommer til bli tøft hus!

Bruke masse penger på cat 7 bare tull. Cat 7 kommer aldri til bli brukt så standar. Alt kommer gå over til optical fra pc til mobil. Viktigste er mulighet for bytte ut kablel. Det kommer altid nye standar.

Intel jobber med Light Peak er like enkelt så usb, Den kan kjøre Multiple protocols gjenom samme fiber cabel. Fra usb , bilde , nettverk. Blir 10 Gbit første omgang men kan scale opptil 100Gbit. Dette vil kommer løpet av 2011 til pc.

Selskaper så støtter Light Peak til nå er: Sony , Nokia , Apple.

Litt mere info:
    Light Peak - Wikipedia, the free encyclopedia
    YouTube - CES 2010: Intel Light Peak
    YouTube - Intel Light Peak Interconnect Technology Update

Ca5e er 1Gbit
    Cat6 10Gbit opp til 37/55M kommer hvordan det gjort.
    Cat6a 10Gbit opp til 100m
    Cat7 100Gbit 15M/40Gbit 50M
    Cat7a 100Gbit opp til 100m, Men den kabel kommer aldri til bli produsert.

Litt off topic men!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Agrophel
    Kommer til bli tøft hus!

Bruke masse penger på cat 7 bare tull. Cat 7 kommer aldri til bli brukt så standar. Alt kommer gå over til optical fra pc til mobil. Viktigste er mulighet for bytte ut kablel. Det kommer altid nye standar.

Intel jobber med Light Peak er like enkelt så usb, Den kan kjøre Multiple protocols gjenom samme fiber cabel. Fra usb , bilde , nettverk. Blir 10 Gbit første omgang men kan scale opptil 100Gbit. Dette vil kommer løpet av 2011 til pc.

Selskaper så støtter Light Peak til nå er: Sony , Nokia , Apple.

Litt mere info:
    Light Peak - Wikipedia, the free encyclopedia
    YouTube - CES 2010: Intel Light Peak
    YouTube - Intel Light Peak Interconnect Technology Update

Ca5e er 1Gbit
    Cat6 10Gbit opp til 37/55M kommer hvordan det gjort.
    Cat6a 10Gbit opp til 100m
    Cat7 100Gbit 15M/40Gbit 50M
    Cat7a 100Gbit opp til 100m, Men den kabel kommer aldri til bli produsert.

Litt off topic men!
    Posten var ment som et tips

Cat5 var ment for 100mb og Cat 6 1 gigabit, men så kom 5e som støttet gb inntil 70 meter. Derfor er mange litt forvirret.

Oppsummert:

Cat 5e 125 Mhz bregnet for 100mb men takler 1 gb under 70 meter
    Cat 6 250 Mhz 1 GB og ikke beregnet for 10 GB.
    cat 6a 500 Mhz og beregnet for 10 GB
    cat 7a 1000 Mhz og beregnet for 40 - 100 GB

Så til tipset hehe Pris:

Cat 6 ca 3-4 kr meteren
    Cat 6a 4 -5 kr meteren
    Cat 7a 10 kr meteren (Eeh ja den er i produksjon og selges.)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...og samtlige termineres likt, ikke sant? Cat 6a høres jo ut som en grei løsning, så får en vurdere om en ikke også skal legge opp fiberoptikk som en avventer å terminere? Hvor mye, sånn ca., ligger en fiberoptisk kabel på pr. meter?

...synes for øvrig dette begynner å bli en fin tråd, er jo mange AV-entusiaster som faktisk skal bygge nytt hus, og da er "totalen" ofte vesentlig, da en tross alt bruker AV-utstyr i flere rom enn kun kinoen (om en først er så heldig at en får plass til en slik...

...jeg har for øvrig fått pris på Anolis LED-lys, tror nok det utgår, blir litt vel heftig prismessig ser det ut til... LED-lys blir det nok uansett, da planen er å rett og slett kjøre disse rett inn i porebetongen, da jeg i så fall slipper å lekte ned taket og dermed får 10-15cm "bonus" takhøyde... Porebetongen kan jo bare pusses direkte slik den er...

Jeg har imidlertid fremdeles lyst på Crestron da, men det blir også et prisspørsmål. Ser jo at Prodigy-serien kan være aktuell også hvis jeg ikke skal styre lys, får fundere litt til... Det som uansett er helt klart er at jeg skal bruke Cat-kabling til å formidle lyd- og bildesignalene rundtom i huset med teknisk rom som sentral.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cat6 og Cat6a termineres likt ja. Cat 7 er en annen historie, det er ikke RJ45.

Jeg så en kabel forleden med fiber og kobber. Vet ikke hva den koster, men den er ment slik du skisserer det, at man terminerer fiberen senere.

Den er ikke kommet i salg enda men jeg tror den vil ligge på rundt 11 kr meteren.

Dette er en kabel med fiber (singelmodus) og standard Cat7 600 Mhz. Kobberen terminerer man med en Cat6 RJ45 kontakt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Zeniil
    Posten var ment som et tips

Cat5 var ment for 100mb og Cat 6 1 gigabit, men så kom 5e som støttet gb inntil 70 meter. Derfor er mange litt forvirret.

Oppsummert:

Cat 5e 125 Mhz bregnet for 100mb men takler 1 gb under 70 meter
    Cat 6 250 Mhz 1 GB og ikke beregnet for 10 GB.
    cat 6a 500 Mhz og beregnet for 10 GB
    cat 7a 1000 Mhz og beregnet for 40 - 100 GB

Så til tipset hehe Pris:

Cat 6 ca 3-4 kr meteren
    Cat 6a 4 -5 kr meteren
    Cat 7a 10 kr meteren (Eeh ja den er i produksjon og selges.)
    Hm er cat 6a så billig. Da er ikke mye tenke på. Men Cat 6 kan fint frakte 10Gbit over avstander så er i hus. 10Gbit blir CX4 fiber brukt, for the meste.

Patche panel for fiber er vel ikke alt for dyrt. Men utstyr til pc osv lattelig dyrt nå.

shh, der litt forskjell på GB og Gb

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

spotter

Hei

Ser du driver å funderer på hvilke typer spotter du skal velge. Det jeg ville sjekka ut er om "alle" led spotter, også kommende kjører med samme type strømtilførsel, altså om alle kjører på cat5/6/6a kabler, eller om det er i bruk andre typer, eller om det er snakk om at dette skal foandre seg.
    LED er jo fremdeles forholdsvis nytt, og vil tro at prisene skal MYYYYE ned, og at dette vil forandre seg forholdsvis mye om du bare ser et halvt år fram i tid.
    Ville prøvd å legge opp systemet så generellt som overhode mulig, eventuellt bare med trekkerør til alle punktene også kjøpt lydkilder/trafoer etc først når huset er helt ferdig... tror du kan spare deg MYE penger på dette, samt du får med deg siste skrik av design og muligheter da....

tw

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Viktig innspill mht lyset her twg76, er enig i at disse blir det siste som skal "inn", tar det helt til slutt, men slisser og installerer de nødvendige kanaler før avrettingen og pusset påføres...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan er status på huset?

Først må jeg bare si at det er et fantastisk flott prosjekt dere holder på med her... og sannsynligvis dyrt er jeg redd...

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...jeg har for øvrig fått priser nå på betongelementene huset skal bygges i. Dette er en lettbetongvariant fra Xella Norge (porebetong), og leveres i enorme blokker ferdig utskjært i Tyskland. Hele huset settes opp på kort tid. Fordelen er mange, bl.a. byggetid, isolasjonsevne, lydisolasjonsevne, tetthet, men ikke minst PRIS! Vi snakker om en fjerdedel av vanlig kostnad for betonghus, og faktisk også vesentlig under trehuskonstruksjon. Huset må som alle murhus pusses utvendig, det koster litt, men en slipper å bygge ekstra isolasjon, og kan pusse rett på porebetongen både utvendig og innvendig. Foreløpig er jeg "frelst", dette ser veldig bra ut!
    Er også veldig interessert i å se nærmere på muligheten for å bygge enebolig i tilsvarende materialer.... Ikke minst dersom disse er konkurransedyktige med trekonstruksjoner - også på pris.

Er det mulig for deg å legge ut en prisantydning på de tilbudene du har fått fra de ulike leverandørene på dette prosjektet? Ville vært spennende å få sett hvor nivået ligger og hvilke forskjeller vi snakker om her...

Mulig husbygger i vest-agder

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Agigator.

Jeg holder selv i disse dager på å bygge hus i porebetong. Dette materialet virker helt fantastisk. Bor selv i Kr.sand (Vest-agder) og leverandøren Xella har nå fått såpass stor etterspørsel i kristiansand regionen at de har opprettet et eget lager i kr.sand som gjør distribusjonen enda enklere og raskere. Ta kontakt med Xella direkte for å få et prisoverslag.

Men nå må ikke kapre Lygren sin plass til dette i hans blog.
    Benytt byggebolig som er en egen byggeblog og info side rundt boligbygging.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Prosessen har dessverre stoppe litt opp som følge av en vanskelig kommune... Vi har derfor omprosjektert huset litt, nå til et funkishus med flatt tak som for øvrig ser veldig flott ut. Nabomeldinger gikk ut mandag denne uken, så det blir forhåpentligvis ikke så lenge til vi for vite om denne løsningen vil fungere.

Xella og porebetong er svært rimelig, twg76, og med unntak av litt økt følsomhet for fukt (en av avhengig av en glimrende utført puss!) er materialet også tilnærmet det en får ved bruk av tradisjonelle betongelemeneter. Prisen er rundt 650-700.- pr. kvm i snitt, eller rundt 6-700.000 i byggematerialet for huset vårt på litt over 300kvm. I tillegg kommer selvsagt masse øvrige kostnader, men totalbudsjettet blir svært hyggelig med dette materialet i "bunn". En viktig fordel med porebetong er jo at en enkelt kan slisse / skjære kanaler for EL og også noe VVS, hvilket gjør at en i flere områder rett og slett kan droppe å bygge ned taket og dermed få minst 10cm økt takhøyde.

Jeg kommer til å sette opp en egen byggeside om ikke alt for lenge, BoligByggeren.no, som baserer seg på samme plattform som AVforum.no V2, og der blir selvsagt dette prosjektet en naturlig ting å blogge rundt!

Denne tråden er imidlertid rettet rundt det audiotekniske aspektet ved huset, der jeg skal installere Crestron Prodigy for styringen! Kommer tilbake med mer så snart jeg har noe å komme med!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Lygren - og ser frem til å følge med hvordan prosjektet går, - både her på AV-forumet og på boligbloggen din!

Og når det gjelder Kristiansand og referanseprosjekter i nærheten er dette veldig spennende. Takker for tips!

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •