Nytt hus - nye muligheter! AV-rom er en selvfølgelighet, følg prosessen! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 71
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    OK, spennende, med soverom tvert over er jo du på mange måter i samme situasjon som jeg er... Da venter jeg i spenning på dine erfaringer rundt dette, men koster det like mye som GreeGlue spørs det om det er noe større poeng å bytte system? Poenget er jo å "decouple" platene best mulig, og i så måte funker vel GG vel så godt som de øvrige alternativene... I mitt tilfelle blir jo en mulig løsning å bruke spesielt mye GG, f.eks. 3-4 tuber pr. gipsplate. Brukte 2-3 tuber pr. plate i "hytta", men har aldri fått meg til å måle effekten ettersom hytta liksom aldri kom i bruk som tiltent...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Rett og slett et herlig hus med en knallbra planløsning. Loves it, som Paris Hilton ville sagt det.:-D

Det blir veldig spennende å følge med på dette. Kult at du slipper å på med skoene for å se film nå.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, å pisse i skauen ble liksom ikke like fett når det kom til stykket... Fikk et par store øyne under visning med den hytta der, for å si det slik, og nå blir nok "skjebnen" til uthuset dessverre landets heftigste skibod...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, å pisse i skauen ble liksom ikke like fett når det kom til stykket... Fikk et par store øyne under visning med den hytta der, for å si det slik, og nå blir nok "skjebnen" til uthuset dessverre landets heftigste skibod...
    Haha, ser det for meg. Siden skjebnen til kinoen blir slik, regner jeg med du tar med deg alt utstyr?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frihet er jo og kunne pisse i sin egen hage uten at noen bryr seg 8)

Ikke like fett og pisse fra en balkong på 4 etg i frogner området

Ellers ser dette riktig så bra ut Lygren :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Skal si det er mye å tenke på når en skal bygge hus, det dukker opp det ene etter det andre... Når jeg i tillegg påtar meg oppgaven som "entreprenør" for å spare pæeng, ber jeg jo selvsagt om "bråk" også da... Er uansett en veldig nyttig og lærerik prosess, jeg håper bare ikke ting går riktig galt, men det går seg vel til!

Siste jeg har foretatt meg nå er å tegne inn alt av el, lys og ventilasjon. Jeg har også tegnet inn en del cat6-kablinger, som går i stjernenett fra det tekniske rommet. Dette bruker jeg til å overføre alt av signaler til de ulike delene av huset, der jeg vil plassere en Crestron-prosessor for å håndtere kontrollen. Mest sannsynlig blir det en rimelig Crestron Prodigy-kontroller...

Jeg har også brukt mye tid på innhente anbud på grunnarbeider den siste tiden. Det er ikke noe problem å støpe gulvet i kinoen "for seg" ettersom huset bygges på fjellgrunn, så slik blir det! Takker for viktig tips BEF! Måten dette gjøres på er altså at en plasserer en liten remse isolasjon mellom dette rommets gulv og resten av huset, og dermed "flyter" rommet på isoporisolasjonen under og vil dermed vesentlig få redusert evnen til å overføre lyd via gulvet, som tross alt er en stor synder når det kommer til dette feltet.

I tillegg vurderer jeg å bruke noen spesialvegger rundt kinoen som egentlig er tiltenkt brukt som skillevegger for leiligheter osv. Får jeg i tillegg satt opp en ekstra rom-i-rom-løsning, der planen er å gå ned på 5cm lekter og to gipslag med GreenGlue mellom, tror jeg lyddempingen kan bli veldig god.

-lyselventilasjonmm_1etg-jpg

-lyselventilasjonmm_2etg-jpg

-lyselventilasjonmm_3etg-jpg

...jeg har for øvrig fått priser nå på betongelementene huset skal bygges i. Dette er en lettbetongvariant fra Xella Norge (porebetong), og leveres i enorme blokker ferdig utskjært i Tyskland. Hele huset settes opp på kort tid. Fordelen er mange, bl.a. byggetid, isolasjonsevne, lydisolasjonsevne, tetthet, men ikke minst PRIS! Vi snakker om en fjerdedel av vanlig kostnad for betonghus, og faktisk også vesentlig under trehuskonstruksjon. Huset må som alle murhus pusses utvendig, det koster litt, men en slipper å bygge ekstra isolasjon, og kan pusse rett på porebetongen både utvendig og innvendig. Foreløpig er jeg "frelst", dette ser veldig bra ut!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom og spennende fase du er inne i nå Lygren! Misunnelig så det holder :-D

Og ikke meningen å mase om ventilasjon bestandig, men du må nok få inn flere ventiler på fraluften hvis du ikke skal få voldsomt høy hastighet og derav støy i ventilene. Du skal jo ende opp med et lite undertrykk, så det skal ut mer luft enn det skal inn. Men du er kanskje ikke ferdig med tegningene enda?
    Det mangler vel bl.a. fraluftsventil på vaskrom.

På kjøkkenet bør ikke fraluftsventilene sitte for nær komfyren, for det er lite kjekt å få kanaler og varmeveksler full av fett.

På soverom er det lurt å enten sette ventiler nederst på vegg, eller lengst mulig unna hodeputen, mange er var for trekk i ansiktet når man sover, og litt støy/sus vil det jo også bli.

Skal du ha oppvarmet garasje også?
    Husk at hvis du kjører tilluft til garasjen, vil luften måtte gå derfra og inn i huset, og dermed kan du fort dra med eksoslukt inn i varmeveksleren, noe som da fort vil spre seg i hele huset.

Og skrik ut hvis dette blir for off topic, så skal jeg "holde kjeft" jeg :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker! Ventilasjonsopplegget er kun på skissestadiet, venter på tilbakemelding fra ventilasjonsleverandøren... Helt klart riktig det du sier her ja, kan jo like godt korrigere det med en gang!

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags aggregat var det du skulle bruke her igjen Lygren? Tenker da på ventilasjonen når vi først snakker om dette.

Det er ikke få ventiler her ser jeg, og for å få litt futt i de så må du jo ha et aggregat som leverer endel mer enn et vanlig eneboligaggregat?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo flere ventiler jo lavere lufthastighet og mindre støy. Man skal jo ikke ventilere mer fordi om man har flere ventiler.
    Kravet er 0,5 luftutskiftninger pr time i boligen. Dvs at all luft i huset skal være byttet ut i løpet av 2 timer.
    Men om ventilasjon også skal stå for oppvarming, er det ønskelig med en noe raskere utskifting.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Exvent - Perfect HP. Den skal også varme opp huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan løser du elektrisk annlegg? Legger du rør i "dekke" og slisser og til bokser i veggene innvendig?

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg hatt mye mer stikkontakter, veldig kjipt å måtte legge "åpent" senere.

Vil slik generelt anbefale deg og legge alt for mye rør og bokser til både stikk og nettverk. Er utstyret som koster og ikke rør.

Da har du vertfall muligheten senere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vi kan slisse inn elbokser ja, men det koster jo noe mer å installere rør når en tros alt må slisse dette inn... Derav ikke alt for mange uttak. Ettersom veggen uansett bare får et tynt lag puss (1mm) er det en smal sak å slisse nye kanaler senere om det skulle bli behov for det. Pussen er uansett såpass ujevn at det vil være vanskelig å se overgangen spesielt om vi bruker eggehvit farge på veggen som endrer seg lite i karakter. Alternativt må vi male over veggene vi slisser opp senere, går jo det også selvsagt...

Generelt bygges huset på et usedvanlig tight budsjett, men betongløsninger gir uansett gode muligheter for endringer senere...

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott hus du har valgt deg Blir spennende og følge med her..
    Du får legge ut mye bilder når bygginga starter, så vi får se hvordan
    dere bygger hus på østlandet:shock:
    Hilsen byggmester ifra vestlandet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vi kan slisse inn elbokser ja, men det koster jo noe mer å installere rør når en tros alt må slisse dette inn... Derav ikke alt for mange uttak. Ettersom veggen uansett bare får et tynt lag puss (1mm) er det en smal sak å slisse nye kanaler senere om det skulle bli behov for det. Pussen er uansett såpass ujevn at det vil være vanskelig å se overgangen spesielt om vi bruker eggehvit farge på veggen som endrer seg lite i karakter. Alternativt må vi male over veggene vi slisser opp senere, går jo det også selvsagt...

Generelt bygges huset på et usedvanlig tight budsjett, men betongløsninger gir uansett gode muligheter for endringer senere...
    Om jeg husker rett så ble det bygget et hus oppe på Norges varemesse i porebetong, å her ble det rett å slett brukt en håndoverfres fra biltema til å lage gatene for rør. For å spare deg litt får slissing så kan det anbefales et trådløst styresystem av belysning og varme, programers opp mot Crestron via Kommunikassjonsgrensesnittet dems. Tenker da på X-comfort. Veit mange har forskjellige tanker om dette, men selv er jeg godt fornøyd, å bruker mye av det til daglig.

Om du ikke er elektriker selv, og evt trenger "trikker" så får du si fra, har et par tips som holder til i oslo.

Artig hus, stå på, skal bli morro å følge med!!

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å bli knallbra!! 8)

Hvilken type oppvarming kjører du/har tenkt å kjøre ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Blir i all hovedsak varmepumpen i ventilasjonsenheten, i tillegg blir det varmekabler på gulvene i alle våtrom samt entre. Mulig det blir for snaut, i så fall blir det enten vanlige panelovner vi blir å ty til, alternativt peise på med mer varme inn i sentralanlegget.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg drømmer for øvrig om Anolis LED "rund baut", da 1x3W-spotter i varmhvit farge i alle rom med unntak av kinoen, der jeg kjører RGB. 38stk totalt, så blir ikke direkte gratis... Holder jeg meg til 3x1W vil jeg imidlertid klare meg med en Anolis 144 Power... Fordelen er jo at alt kan plasseres i det tekniske rommet, der Cat5 bærer både signal og strøm. Er jo et drømmesystem å installere!

Styring blir i så fall Crestron via DMX512, da 4stk dimmere/kontroller og enten en MC2e eller CP2e-prosessor. Dette vil gjøre det mulig å styre lysene på et svært så elegant vis, og på et senere tidspunkt kan jeg også vurdere å oppgradere til større spotter med RGB og hvitsegmenter slik at det kan brukes fargespill i spottene ellers i huset. Disse koster imidlertid pr. dato skjorta og mer til, så det blir til senere eventuelt...

...et slikt system gir jo alle muligheter for full automatisering, er virkelig noe å tenke på. Det koster jo penger for "standard" downlights også, spesielt om en ønsker LED...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg tror ikke jeg ville lagt Cat 6 i veggen. Cat 6 er egentlig en standard som er på vei ut. Den vil bli erstattet av Cat 6a tidligere Cat 7.

Cat 7a vil bli den nye standarden for alt over 10 gig sikkert 10 - 100 gig eller mer.

Cat 6 har en begrensning på 4 gig noe som i seg selv gjør den til en lite egnet standard. Cat 6a vil har en bregrensning på 10 gig.

Cat5e er opp til 1 gig (merk at jeg skriver opp til og ikke 1 gig.)

Prisen på Cat7/Cat6a vs Cat 6 er veldig liten, (Husker ikke prisen her og nå.)
    men det er snakk om noen kronestykker pr meter.

Cat 7 kabler har også flere par (dobbelt så mange som cat6) noe som gjør at du kan splitte kabelen til 2 selvstendige Cat6 fullduplex. Merk også at kabelen er tykkere dvs du får kun plass til 1 kabel i et vanlig k-rør.

Siden det er lite støtte for Cat7 som ethernettilkobling (gg45 etc) som igjen er ganske dyr, så kan du heller benytte Cat6 plugger (RJ45) som er langt billigere. (gg45 er full kompatibel med RJ45 men dyr)

Kort oppsummert.

Legg heller Cat7/Cat6a etter Cat7a når du først er i gang. Men terminer de med Cat6 plugger. Da skal du være godt rustet for framtiden

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeniil
    Hei

Jeg tror ikke jeg ville lagt Cat 6 i veggen. Cat 6 er egentlig en standard som er på vei ut. Den vil bli erstattet av Cat 6a tidligere Cat 7.

Cat 7a vil bli den nye standarden for alt over 10 gig sikkert 10 - 100 gig eller mer.

Cat 6 har en begrensning på 4 gig noe som i seg selv gjør den til en lite egnet standard. Cat 6a vil har en bregrensning på 10 gig.

Cat5e er opp til 1 gig (merk at jeg skriver opp til og ikke 1 gig.)
    I så tilfelle bør jo Cat6a, med støtte for 10Gbit ethernet, holde i lange baner. Selv 100MBit er jo "nok" mht. HD-streaming.
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •