Nytt hus - nye muligheter! AV-rom er en selvfølgelighet, følg prosessen! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 71
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du ser på bygge i 2010 kontra 2011, så tror jeg det vil lønne seg å starte opp i 2010. Man kan forvente høy arbeidsledighet og press innenfor byggbransjen i 2010. Mange av de store byggprosjektene er ferdigstilt og svært få nye på trappene. De som tror krisen er over for byggebransjen bommer stygt - den har ikke tatt til ordentlig enda:!:

Min høyst personlige analyse etter samtale med flere selskaper de siste månedene.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Helt enig Msport, det er vår konklusjon også, etter kontakt med diverse byggefirmaer. Vi vil absolutt gjøre det vi kan for å få til dette i 2010, både av hensyn til nettopp presset i markedet, men ikke minst fordi den norske kronen er så sterk som den er for øyeblikket. Vi får virkelig håpe det varer til sommeren, som det selvsagt ikke er noen som helst garanti for!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Veldig gode forslag til høyttalere, harman/kardon. Skal se litt mer på pro-høyttalerne til Klipsch, selv om jeg foreløpig har sett meg ut proffserien til JBL. Antar begge vil gi nettopp det jeg ønsker; lav pris, mye effekt og forhåpentligvis også nok "headroom" / dynamikk.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske "lokal" produsent av bolig i elementer på egen fabrikk: Bakke AS Kvaliteten mener jeg ganske så sikkert skal være bra. Ønsker du å vite litt mer om dem, send meg eventuelt en PM hvis det kan være av interesse så kan du fått litt mer info (ikke noe "skummel" info hvis noen skulle lure )

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser helt fantastisk ut, blir spennende å følge tråden! Får lyst til å selge leilighet og flytte på landet når man ser slike prosjekt som dette
    --
    Thorbjørn

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt her, Jon Eivind?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende planer, Lygren.

Dere har god smak (har sett annonsen på Finn også). Liker spesielt alle de store vindusflatene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da er ventilasjon valgt, blir en Exvent HP balansert ventilasjonsenhet med varmepumpe integrert: Exvent - Perfect HP, som jeg tror skal gi sval og fin luft, også i kinoen! Jeg har ikke klart helt å finne ut av det med styring av anlegget enda, men et såpass avansert system antar jeg har noen styringsmuligheter jeg kan bruke mot et Crestron-system...

Huset er for øvrig under tegning i disse dager, får byggetegningene i løpet av et par ukers tid...

Når det gjelder plasseringen av rommet ser jeg jo for øvrig at det nok hadde vært mest fordelaktig å fått det over garasjen, der det jo tross alt er skråtak, og i tillegg ligger det et stykke unna... Vi får se hva det blir til, men skråtakløsningen er virkelig apellerende, må si det...

...for øvrig har vi ikke fått solgt huset vårt enda, men håper at bedre vær og lysere tider vil gjøre at dette løser seg...

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som irriterer meg med slike aggregater(og forresten alle andre med innebygd varmepumpe), er at de aldri vil utnytte potensialet helt hundre. Det er ikke mulig å få til med slike løsninger.

Grunnen til at jeg sier det, er at hvis du ser på tegningen til denne modellen Lygren har valgt(som er samme prinsippet som alle andre) så ser du at avtrekksluften først går i varmepumpen. Greit nok, man får da utnyttet varmen som er i huset.
    MEN, når da luften kommer videre til varmegjenvinneren så har den mistet mye av temperaturen sin, virkningsgraden på varmegjenvinner reduseres betraktelilg på det jeg ser på som gratis varme. En slik motor til varmeveksleren bruker vel 100 watt ca, det kaller jeg gratis varme!
    Når da ikke varmegjenvinneren kan utnytte sitt fulle potensial, så må den spe på mer effekt, altså strømforbruk. Man må kompensere for lavere virkningsgrad, som hadde vært MYE bedre hvis ikke varmepumpen sto der.

Men sånn er de alle bygd opp, selv om det ikke er en optimal løsning så er de jo bra.

Kikket du på andre typer der Lygren?
    Nilan har noen slike vet jeg, tror også Novema har kommet med dette i sin boligserie nå.

Du må ikke ta dette som kritikk Lygren, for det er det ikke. Det er flotte produkter, men de blir aldri optimale slik som de er nå. Og som sagt, det gjelder alle som en.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, har sett på en del øvrige løsninger også, og jeg tror denne saken er en av de aller beste. Jeg har behov for en del lufttrykk grunnet stor takhøyde, og i så måte ble Nilanene enten for pinglete eller kostbare... Exvent HP bytter ut om lag 650 m3 per time, og det er veldig bra!

Vi dropper for øvrig vannbåren varme, står ikke i forhold til prisen slik jeg ser det... Vi bruker heller varmekabler på utvalgte steder, da i gang og våtrom, panelovner på soverom (som jo også blir varmet opp av ventilasjonsanlegget), så får vi heller bruke tøfler om det på VELDIG kalde dager blir gulvkaldt i stua i 2. etasje... Blir det for ille er det jo heller ikke noe større issue å installere varmekabler i ettertid...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vi dropper for øvrig vannbåren varme, står ikke i forhold til prisen slik jeg ser det... Vi bruker heller varmekabler på utvalgte steder, da i gang og våtrom, panelovner på soverom (som jo også blir varmet opp av ventilasjonsanlegget), så får vi heller bruke tøfler om det på VELDIG kalde dager blir gulvkaldt i stua i 2. etasje... Blir det for ille er det jo heller ikke noe større issue å installere varmekabler i ettertid...
    Det meste er som vanlig et spørsmål om prioriteringer, men noe av det jeg er mest fornøyd med hos meg er vannbåren gulvvarme i hele huset (bygde for 4-5 år siden). Det er så lunt og deilig at jeg aldri vil vurdere noe annet med mindre jeg må. Har i tillegg boret 170m ned i grunnen til vann-vann varmepumpe og med dagens strømpriser nærmer jeg meg fort inntjening av hele greia etter 7-8 år.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har sett på en del øvrige løsninger også, og jeg tror denne saken er en av de aller beste. Jeg har behov for en del lufttrykk grunnet stor takhøyde, og i så måte ble Nilanene enten for pinglete eller kostbare... Exvent HP bytter ut om lag 650 m3 per time, og det er veldig bra!
    Spørs jo hva du mener med lufttrykk da Lygren........

Hvis du tenker på å gå ned på dimensjon på rør for å få høyere hastighet ut av ventilene(derav større trykk), så kan du fort bevege deg på glattisen.
    Det generer ofte støy, samtidig som total luftmengde sannsynligvis vil gå ned isteden.
    Alle slike aggregater gir så og så mye m3/h mot et visst trykk og roter du med dette så kan det gå galt.

Da ville jeg heller vurdert hvilen type ventiler du skal ha der, det finnes et uttall ventiler og alle har forskjellig kastelengde.

Siden du nevner stor takhøyde Lygren, så bruk litt tid på å finne ventiler med stor kastelengde, så ikke luften rører rundt oppe ved taket. Der har du ikke glede av den!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, er enig i at vannbåren varme er flott. I vårt tilfelle vil vi nok måtte prioritere såpass tøft for å få dette til å gå "i hop" at vi velger bort vannbåren varme i første omgang... Vi får satse på at det blir grei temp. med luft/luft-pumpen og den balanserte ventilasjonen, så får vi heller ettermontere vanlige varmekabler i 2. etasje.

Skal vi sammenligne med huset vi bor i i dag, blir jo i alle tilfelle denne balanserte løsningen veldig flott da. Her får vi varme om vinteren og kjøling om sommeren, levert via ventilasjonsanlegget til alle rommets hus. Fantastisk flott, spør du meg! Tenker da kanskje spesielt på kinorommet, som jo har stort behov for effektiv ventilasjon, da det selvsagt er helt uten vinduer.

I 1. etasje blir det varmekabler i entreen i det minste, men resten av etasjen kjører vi uten, inkludert kinoen.

Ettersom vi solgte huset vårt i dag (jippi!! ) er det nå duket for innspurt rundt planleggingen av det hele, der selvsagt kinorommet også blir viktig.

Som dere ser av vedlagte planløsning blir kinoen å finne i 1. etasjen, ca. 19kvm. Bak kinoen blir det et teknisk rom, der bl.a. varmtvannsbeholder, ventilasjon osv. plasseres. Jeg tenkte først at også projektoren skulle plasseres på dette rommet, men det tror jeg vi dropper. Moderne projektorer støyer uansett såpass lite at det er et begrenset poeng å plassere denne i et annet rom. Det som uansett uten tvil plasseres i det tekniske rommet er alt av receiver, kilder osv., og kun en enkelt signalkabel inn til projektoren.

Takhøyden blir etter planen rundt 2,7m...

SÅ - var det å tenke ut en løsning mht lydisolasjon. Vi bygger i betong, så jeg legger inn tykkere vegger rundt kinoløsningen. Dette vil nok ikke alene være tilstrekkelig, ettersom barnerommene ligger rett ved kinorommet. Spørsmålet er uansett hvilke tiltak vi skal ta oss råd til, vi mister jo både romstørrelse og takhøyde om vi bygger et "rom i rommet"-løsning, men det spørs nok om det uansett er det riktige å gjøre her...

Lyddør er jo selvsagt også for øvrig, 35 eller 40dB-variant.

Videre er det jo mulig det vil hjelpe å støpe kinorommet separat, men jeg er litt skeptisk til hvordan dette ev. kan påvirke stabiliteten i grunnmuren?? Hvordan funker dette i praksis? Støper vi rett og slett bare denne delen av grunnmuren helt uten kontakt med grunnmuren for øvrig, altså en helt egen del? Takker for alle innputs!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg har for øvrig sikret meg 3,5m bredde... Litt smalt det også selvsagt, spesielt om jeg må begynne å bygge ut veggene med "rom-i-rom", men når første utkast fra arkitekten var 2,5m må en jo regne dette som bra... "Kinorom"-forhandlingene er tøffe gitt!!

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med salget og dette prosjektet ser spennende ut. Kanskje det er en ide å legge litt arbeid i lydisoleringen på innsiden av barnerommet. En frittstående vegg med 2 lag gips m/u green glue fks. Ville tro det er en ekstra hjelp hvis ikke rom irom løsningen og betong vegg er tilstrekelig...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, en mulighet er jo å først prøve å kun legge inn ekstra lydisolasjon mot det tilstøtende barnerommet, som jo er det som er mest utsatt... Hvis det ikke er nok (sannsynligvis ikke), er gjerne "rom-i-rom" i selve kinoen neste på agendaen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med salget!!!! Sitter her å mimrer her hjemme idag, 1 år siden USA turen idag

Det huset du hadde skisse på der var jo utrolig bra. Likte veldig godt den terrasse løsningen dere får der, den er lun og fin, samtidig som du kommer opp å får litt mere utsikt. Her kommer jeg gjerne å drikker litt hvitvin Selvsagt må jeg jo gjøre meg fortjent til den vinen, å da får vi fikse deg en bra kino i kjelleren,. Du har jo et bra utgangspunkt der nede.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med solgt hus i dag! :-D
    Ser at du har fått forhandlet deg fram til et greit rom på tross av litt liten bredde. Men jeg tror nok allikevel at du vil tjene på å lekte inn 5 cm på hver side og bygge rom i rom. Hvis betongveggene er tykke nok (minst 20 cm) vil jeg tro at det er nok med 5 cm isolasjon og dobbel gips m/ Greenglue. Da vil du miste ca 15 cm totalt i bredden, men 3,35 m er ikke så helt galt det heller! Veldig bra med 2,7 m takhøyde. Ikke noe problem å få til stjernehimmel her!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hehe, ja, vi er utrolig fornøyd med hele løsningen nå, og er vi riktig så heldige får vi til og med en liten gløtt ned til sjøen fra den takterrassen... Solanalysen tilsier imidlertid at sola nok blir borte i 6-8-tida en gang, men da får vi bare kjøre på med terrassevarmer...

Når det gjelder kinoen takker jeg på forhånd, med din kompetanse og arbeidsvilje på lasset blir dette garantert konge! Gleder meg som en unge, men er samtidig veldig redd for at støyproblematikken skal ødelegge for hele gleden, så der må jeg prøve så godt jeg kan å finne gode løsninger i så måte!

Er jo veldig spent på hvordan nettopp lydisolasjonen vil funke hos deg da, men du slipper jo i alle tilfelle å måtte ta høyde for småtroll (inntil videre... ), og uansett er vel soverommene plassert i en annen etasje såvidt jeg har forstått...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, vi er utrolig fornøyd med hele løsningen nå, og er vi riktig så heldige får vi til og med en liten gløtt ned til sjøen fra den takterrassen... Solanalysen tilsier imidlertid at sola nok blir borte i 6-8-tida en gang, men da får vi bare kjøre på med terrassevarmer...

Når det gjelder kinoen takker jeg på forhånd, med din kompetanse og arbeidsvilje på lasset blir dette garantert konge! Gleder meg som en unge, men er samtidig veldig redd for at støyproblematikken skal ødelegge for hele gleden, så der må jeg prøve så godt jeg kan å finne gode løsninger i så måte!

Er jo veldig spent på hvordan nettopp lydisolasjonen vil funke hos deg da, men du slipper jo i alle tilfelle å måtte ta høyde for småtroll (inntil videre... ), og uansett er vel soverommene plassert i en annen etasje såvidt jeg har forstått...

Jeg har soverommet rett over kinoen... Så derfor gjør jeg litt ut av støydempingen. Jeg var i kontakt med en i dag som driver å leverer endel spennende produkter mot offshore bransjen. Han skal sende meg info rundt produktene og så skal vi ha en ny prat. Dette er spesialprodukter for å stoppe støy og vibrasjoner. Han har å produkter alla Greenglue for å laminere av gips/spon/MDF. Prisene var heller ikke så ille, problemet er at alle priser er eks. frakt...da de bare leverer til industrien.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •