Plassering av SVS ved ommøblering.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av SVS ved ommøblering.

Hei!

Jeg har solgt projektoren min og skal ikke lenger ha en egen stue til hjemmekinoen siden jeg skal selge huset snart også pga flytting til østlandet.
    Inntil da så har jeg tenkt å ommøblere stuene slik at jeg får høyttalere og slikt opp i dagligstua hvor jeg har tv og data, men i den stua er det mangelvare med hjørner og yttervegger å sette SVS'n imot. Så nå tenkte jeg å spørre dere om hjelp til å plassere den mest mulig optimalt.. Det kommer uansett ikke til å bli noen spesiell sweetspot sånn egentlig her, så så veldig nøye blir det nok ikke, men det er greit at den får best mulig vilkår syns jeg..
    Her er et bilde over stua slik jeg tenker å ommøblere den, de to brune feltene er ytterveggene mine, de gule feltene er vinduer, døråpninger og trapp ned til peisestua(åpent), og de lyseblå er selvforklarende møbler..
    Så hvor ville dere plassert SVS'n på denne stua for at den skulle spille best mulig mot den sofaen og reclineren..?

Her er et bilde for å vise hvordan den ytterveggen ser ut liksom.. Ikke klag på rot eller dårlig bilde, var det eneste jeg hadde..

Og her ser dere den trappenedgangen ned til peisestua som gjør at jeg ikke får noe hjørne på den veggen å sette svs'n i..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her er hvordan jeg tenker å sette høyttalerne.. Men jeg "ser" ikke helt hvor suben skal stå.. :/

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sette den den bak sweetspot'en min.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har plass til en jeg også

Nei fra spøk til revolver: har du ikke mulighet til å flytte stereobenken og høyttalerne litt til venstre på tegningen, slik at sub kan stå i hjørnet? Eventuelt trekke høyttalerne litt frem slik at tuben kan stå bak høyre fronthøyttaler?

Det mest optimale vil jo være å sette subben ca der sweetspot er og bruke "krypemetoden" for å se hvor du får mest bass, er ikke bestandig at man finner en "obvious" plass å plassere sub i L-formet stue...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skulle gitt'n bort så hadde jeg nok sluppet å oppretta tråd, den lista over folk som har lyst på'n er lang..

joda, jeg kan sikkert flytte litt på det, men da kommer jo stereobenken litt framom det store vinduet, men det får så være. Men det blir jo ikke noe hjørne det heller, for i det "hjørnet" så er det trapp ned til peisestua(om du skjønte bildene).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg fulgte tegninga, ikke bildene. Regnet med at du skulle ommøblere etter tegningen?

Min erfaring er at en ultra sub bør ikke stå for nært eller (i mitt tilfelle) peke mot et vindu, har vært nære på å knuse stuevinduet her et par ganger da subben min pekte i retning mot det

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, ja jeg skal ommøblere det slik som på tegninga, og den gule feltet til høyre der er ei bred trapp ned til peisestua.. Men jeg tror det blir der suben blir plassert sånn i første omgang uansett vertfall..

men nå får jeg ikke svar fra han som skal være med å hjelpe meg å bære stuff, så skal se det ikke blir noe av i dag.. :/
    Da gjør jeg hele dritten sjøl!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noe slikt:

Hadde bare paint tilgjengelig, så fikk det ikke 100% slik jeg ville ha det, men det blir uansett sånn ca.

Du kan jo også ha det ca sånn som du har idag, (bytte om på møbler og tv + HT iforhold til tegningen min) og så plassere du subben i hjørnet der du nå har det bordet mellom 2 og 3 seteren.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt innspill BlackkoZ
    Men sånn er nok uaktuelt, siden jeg har varmepumpe nede i peisestua og ovnen står der den står, så vil jeg ha sånn noenlunne frie luftveier for å få lufta til å sirkulere godt..
    Så møblene blir nok stående slik jeg har tegna, også pga inntak for internet og parabolsignal.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt problemer med å se for meg hvor trappa er på tegninga

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Jeg har litt problemer med å se for meg hvor trappa er på tegninga
    Den lengste gule stripa tenker jeg.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da tror jeg neppe at det er noen god ide å plassere subben oppe i høyre hjørne på tegningen hvis trappa er der. Hva med å plassere den nederst i venstre hjørne da? (hjørnet til venstre for 3 seteren)

Ellers så syntes jeg tegninga til BlackkoZ så mest fornuftig ut

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du speilvender tegninga til blackkoz så får du faktisk stua slik den står i dag(med tanke på sofa og slikt). Men det er uten stereobenken og høyttalerne, og skal jeg plassere de med den løsningen der så blir stua veeeeldig trang og lite fornuftig..
    Dette er ei stue som ikke bare skal ses film på, det skal være brukelig sånn ellers også, pluss at jeg vil som sagt ta hensyn til den varmeeffektive delen også.

De gule områdene på tegninga er enten vindu, døråpninger eller trapp. Altså områder jeg ikke har full mulighet til å plassere ting og tang. Men under den lille gule linja til venstre kan skjenken stå, pga den gule der signaliserer et vanlig "husmorvindu", altså det går ikke helt til gulvet. Men alle andre gule felt markerer områder som går helt ned til gulvet og gjør at jeg ikke kan sette en sub i døråpninga nede til venstre feks..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn da.. lettere å forstå hva de gule feltene er til nå sikkert..

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett subben bak høyre front. Frontene trenger ikke å stå helt inntil veggen.
    Jeg har subbene mine bak mine fronter noe som fungerer ypperlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antiloop: Problemet hannes er jo at peisestuen vil ta imot ca alt av lyden iforhold til subben.
    Så subben trenger igrunn en annen plassering slik at lyden blir reflektert mot sitteplass istedet for peisestue.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil det jo gjøre uansett når det er snakk om en subwoofer. Om han flytter den et par meter unna den plasseringen jeg foreslo vil det jo likevel komme bass ned i under etasjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg blir å velge omtrent slik som antiloop foreslår, men hva om jeg setter suben mellom fronten og stereobenken?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan bli bra deg også såfremt du har plass. Jeg har også et annet forslag som jeg tror kunne blitt bra. Du kunne ha kjøpt en romdeler fra Ikea og satt den bak der du har TV`en nå. Altså ut i rommet fra høyre side på det vinduet som er vist på bildet.

Så kunne du satt anlegget foran denne og forsatt hatt sofaen og tv på samme plass som før.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste