Har netopp ommøblert igjen, tips til plassering av sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har netopp ommøblert igjen, tips til plassering av sub

Hei sann godtfolk!
    Da var det endelig helg, litt god kald pils og fullstendig ommøblering!

Ommøblerer igjen pga jeg likte ikke hvordan rommet ble seende ut etter sist gang. Jeg har jo stilt meg selv i det lyset at jeg ville ha 2 subber, det skapte jo selvfølgelig trøbbel for plassering av denne da ingen plasser egner seg i det hele tatt, den ene plassen som fungerer står det allerede en stk sub.

Jeg har satt en subb i "sweetspot" og krøpet rundt på gulvet og funnet noen plasser den eventuelt kan stå. Selvfølgelig ingen gunstige plasser, eller der jeg vil ha den.

Kan jeg feks, sette den der jeg vil ha den og på noen måte få den til å fungere der?

Ellers trenger noen tips til hvor DERE ville hatt den stående?
    Legger ved noen bilder så det er lettere å forstå hva som faktisk foregår her.
    Beklager alt rotet, men blir litt når man hel omvender et rom.

Bilde fra "sweetspot"

Her står den ene subben, spiller bra her. Der jeg har klippet ut er hvor jeg kan sette den andre, kan dette være noe gunstig ?

Her er hvor jeg ville hatt den andre, men her låter det ikke bra fra sweetspot

Her jeg har klippet ut , høres den også. Som dere ser så står den ca i " sweetspot" på dette bildet.

Her høres den også, det er i motsatt ende av der den ene subben allerede står. Kan feks dette være et alternativ?

-Asbjørn Fagervik

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du settte den oppå den andre suben??
    Hvis den spiller bra der den står vil vel det vere en god løsning!!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dette ha noe for seg?

Hvordan blir det vist jeg setter begge på langsiden i hver sitt hjørne. Vil den ene påvirke den andre på noen måte eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo ut som en riktig bachlor bule...
    Ikke no mulighet for bak sofa? Hvorfor akkurat 2 sub? for ha mer bas? Ser egentlig ikke noe poeng med 2 sub i det lille rommet. Hvis du vil oppnå større bas så ville jeg byttet til en større og bedre bas.
    Vet ikke hva du har nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Dette så jo ut som en riktig bachlor bule...
    Ikke no mulighet for bak sofa? Hvorfor akkurat 2 sub? for ha mer bas? Ser egentlig ikke noe poeng med 2 sub i det lille rommet. Hvis du vil oppnå større bas så ville jeg byttet til en større og bedre bas.
    Vet ikke hva du har nå...

He-he, fantastisk nymoderne topp leilighet! Eller ikke, teppe var inn på 60-70 tallet syns jeg at far sa for ikke mange uker siden!

Bak sofaen virket det like stilt som ellers rundt i rommet. Det ble 2 subber grunnet jeg fikk en ok pris på den siste, og ville ha litt mer " risting " når subben er stille under film med mer, vist dere skjønner meg. Alltid kjekt med litt utstyr også Rommet er ca 27kvadrat, nokså lite rom men tilgangen til et større rom per dags dato er ikke å oppdrive for min del. Hva er en " bas " ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasserte forsåvidt den siste subben under pc pulten på motsatt side av den første. Dette virker som å fungere greit så langt. Hadde heldigvis lang nok kabel også!

Men kom gjerne med andre forslag og tips folkens. Tar all forbedring i betraktning.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bass... er det romkorrigering på denon du har fremme?

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, sier bare dette jeg

SVSound - Animation

.....på tide å revurdere bassløsning?:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aha.

Nei, det er ikke rom korrigeringen som står fremme, var bare når jeg hadde subben her jeg sitter Er nok litt å korrigere på er jeg redd.. Sist gang jeg kjørte rom korrigeringen ble hele oppsettet merkelig syntes jeg. Men skader ikke å teste igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    hmmm, sier bare dette jeg

SVSound - Animation

.....på tide å revurdere bassløsning?:-D
    Ha-ha, konge animasjon
    Har sett å lest at flere av dere bruker SVS, gjerne til Klipsch. Jeg er forøvrig ganske fornøyd med Rsw10d`ene og jeg. Har ikke hørt SVS enda, skulle gjerne prøvd å fått hørt dem? Føler dem kan virke litt store også.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asbjørn Fagervik
    Vil dette ha noe for seg?

Hvordan blir det vist jeg setter begge på langsiden i hver sitt hjørne. Vil den ene påvirke den andre på noen måte eller?
    1 Ja det kan absolutt ha noe for seg!
    2 Er det to like suber du har?
    3 Den ene kan fort fase ut den andre ja,hvis dem ikke kalibreres til å spille sammen! Du har trinnløs fasejustering??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    1 Ja det kan absolutt ha noe for seg!
    2 Er det to like suber du har?
    3 Den ene kan fort fase ut den andre ja,hvis dem ikke kalibreres til å spille sammen! Du har trinnløs fasejustering??

Det er 2 like subber jeg har ja. Per dags dato har de samme oppsett bare den ene står på " punch " og den andre på " Depth ". Med trinn løs fasejustering mener du?

Begge står på : Volum +1db
    Lowpass 80hz
    Phase 90

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha-ha, konge animasjon
    Har sett å lest at flere av dere bruker SVS, gjerne til Klipsch. Jeg er forøvrig ganske fornøyd med Rsw10d`ene og jeg. Har ikke hørt SVS enda, skulle gjerne prøvd å fått hørt dem? Føler dem kan virke litt store også.
    de er store, og veldig fysiske, både lydmessig og størrelsesmessig altså, føler at alt rundt deg skjelver, hele rommet blir fylt av bass, svs er en egen art, du får sikkert stappa 3-4 av de små "basshøyttalerne" dine i min SUBWOOFER

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 2 like subber jeg har ja. Per dags dato har de samme oppsett bare den ene står på " punch " og den andre på " Depth ". Med trinn løs fasejustering mener du?

Begge står på : Volum +1db
    Lowpass 80hz
    Phase 90
    Trinnløs fasejustering er for å få fronter og suber til å spille i fase,dvs. slå på likt!
    Og skal du ha subene i vidt forskjellige posisjoner,så er det viktig at du justerer fasen på dem så dem spiller "på lag"! Integreringen mellom sub og fronter skal reciveren sitt Auto-oppsett ta seg av!
    Du har fase på 90 sier du - kan du justere trinnløst,eller er det bare to-tre valg?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trinnløs fasejustering er for å få fronter og suber til å spille i fase,dvs. slå på likt!
    Og skal du ha subene i vidt forskjellige posisjoner,så er det viktig at du justerer fasen på dem så dem spiller "på lag"! Integreringen mellom sub og fronter skal reciveren sitt Auto-oppsett ta seg av!
    Du har fase på 90 sier du - kan du justere trinnløst,eller er det bare to-tre valg?

Jeg kan justere trinnløst på subbene. Anbefaler du at jeg tar en rom korreksjon og justerer meg inn etter det?

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag:
    Behold sub 1 der du har den på bildet, sett sub 2 på ditt 2. forslag. Da har du èn sub på hver side av frontene(eventuelt en på hver innside av frontene, slik jeg har). Med slik plassering har du størst sjanse for å få subbene i fase med hverandre og med frontene. Sett fase til 0grader på begge subbene, samt eq "flat".
    Har du en DB(desibel)-måler?
    Hvis du har det må jeg forklare mer, hvis ikke kan du bare sette volum på hvar av subbene til, la oss si -12db.

Dersom du har noe vinkling/toe in på frontene, så sett subbene i samme vinkel/retning.

Kjør auto kalibrering. Hva er inntrykket nå?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan justere trinnløst på subbene. Anbefaler du at jeg tar en rom korreksjon og justerer meg inn etter det?
    Subene må stå spille i fase før du kjører romkorreksjon!
    Du bør få deg en radioshack db-måler!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Mitt forslag:
    Behold sub 1 der du har den på bildet, sett sub 2 på ditt 2. forslag. Da har du èn sub på hver side av frontene(eventuelt en på hver innside av frontene, slik jeg har). Med slik plassering har du størst sjanse for å få subbene i fase med hverandre og med frontene. Sett fase til 0grader på begge subbene, samt eq "flat".
    Har du en DB(desibel)-måler?
    Hvis du har det må jeg forklare mer, hvis ikke kan du bare sette volum på hvar av subbene til, la oss si -12db.

Dersom du har noe vinkling/toe in på frontene, så sett subbene i samme vinkel/retning.

Kjør auto kalibrering. Hva er inntrykket nå?

Da gjorde jeg slik som du sa, sub en der den stod og den andre på innsiden. Satt phase til 0grader på begge, EQ på flat og volum på minus 12 db. Har også toe inn på subbene nå som med frontene.

Kjørte nettopp auto kalibrering og her er resultatene.

Hvordan ser dette ut? Da jeg kjørte SP check fikk jeg opp " Caution phase " på alt. Hva betyr dette?

Hva skal jeg teste ut på? Sette på en festlig film? Skal jeg justere noe på subbene nå først eventuelt? Jeg har dessverre ikke desibel måler. Muligens jeg må investere vist det er vært pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subene må stå spille i fase før du kjører romkorreksjon!
    Du bør få deg en radioshack db-måler!
    Okei, ser flere av dere på forumet her har en slik ting. Er dette vanskelig å bli kjent med? Eller, bruke det om dere vil..

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sett front, center og surround til deling på 80hz.
    Resultatet fra auto-korreksjonen gir bare kalde fakta. De kan ikke brukes til å fastlå om utfallet ble bra eller ei.
    Hva synes du selv om lyden?

Lurt å investere i en DB-måler. Hvordan den brukes lærer du her på forumet.
    Radio Shack(analog eller digital) er å anbefale.

Edit: Den feilmeldingen med fase; du har ikke fått den før? Prøv å kjøre romkorreksjon igjen, kommer noen bugs av og til, hvertfall hvis du har snakket/lagd lyd mens den holdt på.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •