Har netopp ommøblert igjen, tips til plassering av sub - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Prøv å sett front, center og surround til deling på 80hz.
    Resultatet fra auto-korreksjonen gir bare kalde fakta. De kan ikke brukes til å fastlå om utfallet ble bra eller ei.
    Hva synes du selv om lyden?

Lurt å investere i en DB-måler. Hvordan den brukes lærer du her på forumet.
    Radio Shack(analog eller digital) er å anbefale.

Edit: Den feilmeldingen med fase; du har ikke fått den før? Prøv å kjøre romkorreksjon igjen, kommer noen bugs av og til, hvertfall hvis du har snakket/lagd lyd mens den holdt på.

Det skal jeg teste ut!
    Crossover på subbene står jo tross alt på 80hz.
    Men, jeg skrudde opp til minus 3 desibel på subbene og følte dette ble bedre? Tenkte å kompensere for de 3 pluss desibel reciveren satt på.

Nja, har testkjørt noen filmer og føler det høres greit ut forsåvidt. Meget mye bedre enn tidligere ihvertfall. Den feilmeldingen har jeg fått før ja, egentlig hver gang jeg har kjørt rom korreksjon.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slå av crossover på subben, sett den på max. La forsterker styre dette.
    Feilmelding kan tyde på at noe er koblet feil, ellers er det jo egentlig ganske sannsynlig at du ikke er i fase da...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slå av crossover på subben, sett den på max. La forsterker styre dette.
    Feilmelding kan tyde på at noe er koblet feil, ellers er det jo egentlig ganske sannsynlig at du ikke er i fase da...

Var lowpass jeg mente. Er det samme greiene som " crossover " ? Når jeg skrudde denne på maks gikk den over på " LFE MODE ".

Den feilmeldingen får jeg før jeg kjører rom korreksjonen. Når den driver med " Sp check"

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asbjørn Fagervik
    Var lowpass jeg mente. Er det samme greiene som " crossover " ? Når jeg skrudde denne på maks gikk den over på " LFE MODE ".

Den feilmeldingen får jeg før jeg kjører rom korreksjonen. Når den driver med " Sp check"
    Jepp, LFE mode er riktig.
    Sp betyr Speaker wire tror jeg, gå igjennom og sjekk at alle kablene er plugget riktig og sitter godt på høyttalerene og på forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, LFE mode er riktig.
    Sp betyr Speaker wire tror jeg, gå igjennom og sjekk at alle kablene er plugget riktig og sitter godt på høyttalerene og på forsterkeren.

Alt henger der det skal og jeg har etter stramt bananpluggene. Så dette skal være i orden.. Snodig. Noen spesiell plass jeg skal ha mikrofonen? Eller bare i " main " ? Bruker en HK mic, kan det være en sammenheng der?

Takk for hjelpen sålangt unified, lyden har blitt mye bedre enn den har vært tidligere for å si det slik =)

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk på receiveren om du har mulighet for å aktivere phase out - reversed, eller noe i den duren. Prøv å endre til normal, eller motsatt, endre til reversed dersom den står på normal. Vet ikke om det har sammenheng med phase out-feilmeldingen du får, men noen ganger vil du oppleve stor forskjell her.

Du kan også prøve å sette BASS OUT og LFE OUT på receiver til kun Subwoofer.
    Rut altså all bass til subbene. Det er å anbefale.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk på receiveren om du har mulighet for å aktivere phase out - reversed, eller noe i den duren. Prøv å endre til normal, eller motsatt, endre til reversed dersom den står på normal. Vet ikke om det har sammenheng med phase out-feilmeldingen du får, men noen ganger vil du oppleve stor forskjell her.

Du kan også prøve å sette BASS OUT og LFE OUT på receiver til kun Subwoofer.
    Rut altså all bass til subbene. Det er å anbefale.

Nå står den på LFE+MAIN, sette denne til kun LFE?

Jeg fant ingen plasser jeg kunne aktivere phase out - reversed..

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel.
    Hvordane går det med subbene?
    Funnet ut av plasseringen?
    Høres det bra ut?
    Fornøyd?

Newcomer Assi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel.
    Hvordane går det med subbene?
    Funnet ut av plasseringen?
    Høres det bra ut?
    Fornøyd?

Hei igjen

Joda, etter jeg hørte på deg ble alt meget mye bedre og vil si meg fornøyd.
    Plasseringen ble at den ene står i hjørnet vinklet mot sweetspot samt den andre står rett innenfor den ene høytaleren vinklet mot sweetspot den også. Jeg synes det høres bra ut ihvertfall, litt forskjellig på lydsporene på filmene men det rekner jeg med er normalt. Er sikkert flere ting jeg kan gjøre som spiller inn på selve lydbildet i hele rommet. Blir nokk aldri optimalt på det rommet, da det ikke er dør ned trappen. Helt åpent ned trappen.. Ellers har jeg fått ryddet litt i ledninger og lagt opp kabelkanal fra Clas Ohlson. '

Har du fått spilt inn subwooferene dine? Hvordan ble bassen eventuelt etter mangen timer innspilling?

Har også et problem med sykt med kabelrot rett bak reciveren, hadde håpet på å funnet en lur løsning på dette da dette har blitt et irritasjons problem..

-Asbjørn Fagervik

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen ja!
    Det er bra du opplever forskjell.
    Det er klart det finnes mange potensielle forbedringer, og det kommer etterhvert, det er bare å teste seg fram. Jeg har feks plassert subbene oppå hverandre nå, og gjør erfaringer med det.

Jeg kan ikke egentlig ikke si at jeg opplever noe forskjell på subbene etter innspilling. Men er nok mulig at de er blitt litt løsere, på godt og vondt. Løsere tilsier vel større vandring på elementet, som gir bedre lyd på de laveste frekvensene, men løsere gjør også at bassen blir mindre tight i de høyere frekvensene. Usikker på hvor stor betydning dette har da men...

Uansett. Gøy å flytte rundt på subbene, jeg har nok ikke funnet den beste plasseringen og kalibreringen enda, men alle veier kommer nok fram til målet til slutt.

Var det noe annet spennende på Resonans da? Jeg har ikke vært der på måneder.

Newcomer Assi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan opplever du lyden, nå som du har subbene oppå hverandre? Jeg testet det også engang, men syntes det hørtes helt merkelig ut, her hos meg ihvertfall. Men sant det du sier, det finnes alltid potensielle forbedringsmuligheter for alt.

Jeg opplever at disse går dypt, da det skjelver under visse scener i forskjellige filmer. Om dette blir bedre med tiden, er jeg bare glad til. Høres jo fornuftig ut det du sier der.

Håper du blir enig med deg selv og finner roen, er både gøy å litt kjedelig vist man ikke får det til, ihvertfall gøy når det går veien. Litt dumt hos deg da du har den døren som lager " ubalanse " i frontrekka. Du må jo ta denne til betraktning, da jeg regner med denne døren er i bruk.

Slite med sykdom hele gjengen der nede, så Robert er hjemme uten stemme. Mens broren sto i butikken ( husker ikke navn akuratt i dette øyeblikk ). Han var ikke helt i slaget han heller. Fikk ikke sett rundt i butikken da vi bare sto å pratet til over stengetid, en kamerat av meg handlet noen side / bakhøytalere til sitt oppsett ( Psb S5? ) og jeg gummidempere til frontrekken samt centeren min. Hyggelige karer på Resonans

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første minuttene med subbene oppå hverandre var faktiskt ganske katastrofalt, selv om de teorien skulle være i fase når de står slik. Jeg tok fram DB-måleren og kalibrerte til de var i praktisk fase. Det var fortsatt brutalt og svumlende bass, så jeg var litt usikker på hele plasseringen. Så lærte jeg noe nytt, nemlig at man skal kompensere DB-økningen når sub og fronter er i fase, ved å stille ned subvolumet på subbene til hele oppsettet lå 6 db over referanse.
    Da begynte det å ligne på noe. I etterkant har jeg også tatt ned receiver subvolumet til -9db.
    Så nå er jeg endelig inne på noe.

Men som en oppsummering: det var definitivt bedre når det stod plassert på hver sin innerside av høyttalerne. Så blir nok tilbake til denne plasseringen om en stund.

Som jeg nevnte i tråden din, så kunne du sikker ha prøvd å dratt begge subbene litt lenger utifra veggen.

Dersom du tilfeldigvis skal på resonans igjen snart, kan du sjekke kinoen i 2. etg. jeg lurer på hva som er satt opp der nå...

Vi kan ta samtalen på tråden din fra nå av hvis du ønsker, så får du samlet alt der, pluss at vi kanskje får med oss flere meninger.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •