Hvor mange lydbøyler trenger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mange lydbøyler trenger jeg?

Først kan jeg kanskje spørre om det har noe for seg i det hele tatt. Bor i en leilighet i en gammel bygård i Oslo. Rommet er ca 4.20 x 4.20 og hele 2.90 høyt.

I det ene hjørnet av rommet er det en peis men man ser ikke selve pipeløpet i rommet. Over peisen er det altså vanlige vegger og et vanlig hjørne, og så går selve pipen opp i naborommet.

Så til problemet. Det er dårlig lydisolert oppover (bor ingen under meg), og jeg så f.eks Ringenes Herre på fredag og selv om volumet kun var akkurat høyt nok til å kunne følge dialogen uanstrengt kom naboen på døra.

Nå snakker vi ikke typen "sint eldre nabo", men en ung musiker som slett ikke er redd for å spille med litt volum selv fra tid til annen. Han var veldig hyggelig, men sa altså at "hele rommet riiiiissssstet".

Det er tunge basspartier i Ringenes herre hver gang Frodo sniker på seg den jævla ringen f.eks, men det er ikke den eneste filmen jeg ikke kan se på fornuftig volum fordi jeg må tenke på naboen.

Vil det hjelpe å montere lydbøyler og dermed senke taket? Tenker jeg rett når den ekstreme høyden i rommet i forhold til avstanden mellom sideveggene gir ekstra stående bølger og dermed ******* for han over meg?

Vurderer også å ta opp gulvet for å isolere det bedre også (pga trekk). Vil den ekstra hevingen av gulvet, som reduserer takhøyden ytterligere få noe å si for lyden?

Og til slutt: Finnes det en god oppskrift på plassering av lydbøyler? Det er et flatt tak, så tenker å montere glava type D rett i taket og så bjelker. Skal det være lydbøyler kun i "midten" av taket og ikke langs veggene?

Det ble mange spørsmål på en gang, men hadde virkelig satt pris på litt hjelp fra noen som kan mer enn meg.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Du kan nok minke lydvandring oppover med isolasjon, lydbøyler og ett eller to gipslag under. Siden takhøyden er hele 290cm kan det være smart å senke taket en del ned, hvis ikke vinduene er like høye. Over lydhimlingen må du ha et lag isolasjon som helst ikke berører det gamle taket. Om lydvandringen oppover skyldes stående bølger er ikke godt å si. Er isoleringen opp til naboen din dårlig, så vil han få med seg mesteparten av lyden, både bass og mellomtone! Tror ikke oppbygging av gulvet vil ha så mye å si, men siden det er trekkfullt er jo det også et varsel om dårlig isolering...

Hvis du skal henge opp nye takbjelker, skal disse henge i taket eller i sideveggene? Hvis de skal henge i taket er det spesielt viktig å bruke lydbøyler. Jeg googlet lydbøyler, og det er mye info om dette på nettet. Her er en bra link:
    http://guiden.rockwool.no/media/1689..._lydboeyle.pdf

Siden dette er er gammel bygård som sikkert er dårlig isolert kunne det være en tanke å bygge en rom i rom løsning. Men dette er jo en relativt kostbar løsning selv om du kan gjøre det selv. Skal du bare bo her i kort tid så hadde det vært greiere med en enklere og billigere løsning, slik du nevner (nedsenket tak evt med lydbøyler).

Lykke til!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær ops på å ha klaring mellem ny himling og vegger. Dette fuges slik at det ikke blir lydforplantning mellom vegg tak.
    Legger du nytt gulv finnes det plater som er beregnet for å ta trinnlyd. Se figur d (det finnes andre og letter å gjøre dette på).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, tanken min var jo å sette lydbøyler rett opp i det gamle, flate taket og så feste nye bjelker i disse. Fant en fin video på glava.no, som forklarte prosessen veldig fint:

Glava AS - Gjør det selv / Lydisolering / Himling (tak)

Tror ikke det blir aktuelt med noen rom i rom løsning. Fint om noen kunne si noe om hvordan jeg legger inn isolering i tillegg til lydbøyler og to gipslag. Jeg regner med at disse plasseres mellom bjelkene som henger i lydbøyler og så holdes på plass av gipsplatene? Er det virkelig viktig at ikke engang disse berører selve taket over?

Vil det ikke være bortkastet penger å legge trinnlydsplater i gulvet mitt, når ingen bor under meg?

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare tull med trinnlydplater hvis ingen bor under.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunnberg
    ja, tanken min var jo å sette lydbøyler rett opp i det gamle, flate taket og så feste nye bjelker i disse. Fant en fin video på glava.no, som forklarte prosessen veldig fint:

Glava AS - Gjør det selv / Lydisolering / Himling (tak)

Tror ikke det blir aktuelt med noen rom i rom løsning. Fint om noen kunne si noe om hvordan jeg legger inn isolering i tillegg til lydbøyler og to gipslag. Jeg regner med at disse plasseres mellom bjelkene som henger i lydbøyler og så holdes på plass av gipsplatene? Er det virkelig viktig at ikke engang disse berører selve taket over?

Vil det ikke være bortkastet penger å legge trinnlydsplater i gulvet mitt, når ingen bor under meg?
    Da lektene skal skrus i lydbøylene kan du snu isolasjonen og legge di på tvers over lektene. Ville også, som nevnt tidligere, senket himling så mye som mulig. Med tanke på oppvarming og lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Da lektene skal skrus i lydbøylene kan du snu isolasjonen og legge di på tvers over lektene. Ville også, som nevnt tidligere, senket himling så mye som mulig. Med tanke på oppvarming og lyd.
    Ok, mulig jeg er dum nå, men når jeg skrur lydbøyler glava type D opp i taket og setter bjelker i dem vil jeg vel ikke få plass til isolasjon over bjelkene?
    Blir ikke det rommet over bjelkene bare 2-3 cm høyt? Selv 50mm tykk glava vil jo da presses sammen.

Jeg så for meg å legge:

lydbøyler lydbøyler
    bjelker glava mellom bjelkene/lydbøylene bjelker
    gips-gips-gips-gips-gips-gips-gips-gips-gips-gips-gips-gips-gips-

EDIT: det funket dårlig. skal lage en kjapp tegning.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tegning:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, mulig jeg er dum nå, men når jeg skrur lydbøyler glava type D opp i taket og setter bjelker i dem vil jeg vel ikke få plass til isolasjon over bjelkene?
    Blir ikke det rommet over bjelkene bare 2-3 cm høyt? Selv 50mm tykk glava vil jo da presses sammen.

Jeg så for meg å legge:

lydbøyler lydbøyler
    bjelker glava mellom bjelkene/lydbøylene bjelker

EDIT: det funket dårlig. skal lage en kjapp tegning.
    Jepp. Skal du bare ha lydbøyler uten noen form for nedsenking, funker mitt tips dårlig. Du kan også skru to lag lekter. Snu det andre laget. Legg da isolasjonen i det første laget.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får plass til 5cm isolason. Bare ikke bruk noe mindre en 36x48 lekter. Tar du 48x48 lekter skal du få god plass til 7cm isolason også.

Mvh

Magnus Høve

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Du får plass til 5cm isolason. Bare ikke bruk noe mindre en 36x48 lekter. Tar du 48x48 lekter skal du få god plass til 7cm isolason også.

Mvh

Magnus Høve
    Det er plass til 5cm. Men har du prøvd å få 5cm til å henge av seg selv. Det er knotete det

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Det er plass til 5cm. Men har du prøvd å få 5cm til å henge av seg selv. Det er knotete det
    jepp, mange ganger! Er knotette, men kan løses så enkelt som at du slår inn noe spikere i lekta under isolasjon for å holde på plass. Han får uansett plass til 7cm isolason

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    jepp, mange ganger! Er knotette, men kan løses så enkelt som at du slår inn noe spikere i lekta under isolasjon for å holde på plass. Han får uansett plass til 7cm isolason
    Vet at spiker løser det, men jeg personlig synes det er letter å snu et lag under, eller mann kan jo også gå opp på 36*73 lekt, da får mann plass til 10cm. Konstuksjonen blir litt tyngre, men nok skruer fikser det. Ville kansje også kostet på meg noen tuber med green glue, mellom lag1-2 med gips.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min første tanke var å stramme opp noe nylon under for å holde det oppe. Kan enten bare løsne det når jeg føler gipsen er plassert riktig og klar til festing, evt bare la nylonen bli der?

For å ta noe helt annet igjen:

12,5 x 600 x 1200 takgipsplater eller kan man kjøre på med enorme 1220x2440? Blir det for vanskelig å henge opp så store tunge plater eller er det andre forskjeller også?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min første tanke var å stramme opp noe nylon under for å holde det oppe. Kan enten bare løsne det når jeg føler gipsen er plassert riktig og klar til festing, evt bare la nylonen bli der?

For å ta noe helt annet igjen:

12,5 x 600 x 1200 takgipsplater eller kan man kjøre på med enorme 1220x2440? Blir det for vanskelig å henge opp så store tunge plater eller er det andre forskjeller også?
    Det er helt normalt å bruke di store som forøvrig er 120*240. Du kan jo spørre en håndverker i nærheten om du kan låne/ leie en gips heis. Dette letter jobben beraktelig. Eller to kompiser og en kasse øl. Synes nå den siste er triveligst jeg da. Husk å legge gipsen på tvers av lekter. Viktig . Spesielt hvis du skal sparkle/male.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt da. Bauhaus selger 13x1200x2400 for 69 kroner platen nå.

Oppdaget enda en liten sak her. Det gamle taket mitt er ikke helt i vater. Man må vel nesten si at det ikke er i nææærheten av å være i vater. Det er som om det har sunket ned mot midten.

Har forsøkt å tenke litt på måter å løse dette, men er litt blank foreløpig. Noen velkjente, smarte metoder? Rett og slett legge noe mellom noen av lydbøylene og det gamle taket og skru en lengre skrue gjennom begge?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker lydbøyler type B, http://guiden.rockwool.no/media/1689..._lydboeyle.pdf kan du skru lekter i taket og juster disse bøylene opp og ned slik at det blir ca rett. Hvis du legger taket med litt fall, vill du ta knekken på mye av di stående bølgene i rommet. Trenger ikke være mye fall. Si 5cm eller noe. ;-)

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdaget enda en liten sak her. Det gamle taket mitt er ikke helt i vater. Man må vel nesten si at det ikke er i nææærheten av å være i vater. Det er som om det har sunket ned mot midten.
    Bare en liten tanke:
    Lydbøyler bør helst festes i bjelkelaget/tykke lekter
    Type D bøyler rett på gammelt tak kan være litt risky hvis du ikke vet hva som er bak. Om du fester bøyler i de gamle lektene bør du først sjekke at gamle lekter sitter godt, evt gå over og spikre de skikkelig fast.
    Skru type D bøyler kun i gammel 12mm rupanel el.l. ville jeg ikke gjort.

Bøyler kan kiles ned som du beskriver, sørg for å ha lange nok skruer.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gipsheis får du leid for en billig penge på din lokale trelast.

Jeg er tømrer og kan gjerne gi deg noen tips. Bare last opp bilder av hvordan det ser ut i dag, og hva det gamle taket består av.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •