Hvor mange lydbøyler trenger jeg? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
  1. #41
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gunnberg
    hmmm...skjønner ikke hvordan du ser teglstein :P Det er godt, solid treverk. Skikkelig tjukke kubber av noen stokker. Trykk deg inn og se nærmere på de to forrige bildene jeg postet.

    Hamring i taket må nesten vente til imorgen.
    Det stemmer sikker det. Klaret ikke å se noe dybde på bildene. Som jeg skrev, ikke bra bilder;-)

    Den er mulig type puss med pinner og betong. Mye brukt før. Ville nok ikke slårr meg mellom dette! Men du får bra feste, mener jeg, med lange skruer inn i pussen.

  2. #42
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gjør det så enkelt som at du lager et nytt bjelkelag under det gamle taket.
    Bruk 48x98 som du setter på høykant. Begynn med en ramme rundt hele rommet som du skal ha nytt tak i, bjelkesko er unødvendig. Hvorfor du begynner med rammen rundt er for å få ordentlig spikerslag til "bjelkene du legger ut senere. Ramma rundt fester du ganske enkelt kun i veggene da vi nå vet at dette er stavvegger med veldig godt feste! Fest rammen rundt med 90mm eller lenger Nordiske treskruer. Disse er perfekte til all skruing som ikke er synlig, fåes også i flere forskjellige dimensjoner.
    Derretter fester du "bjelkene" på cc60 med enten de samme skruene eller spiker. "stikkspikring" bjelkesko er unødvendig da det ikke vil bli så veldig mye vekt på disse.
    Bjelkene på cc60 bør ikke ha et spenn på noe særlig mer en 350cm, prøv å legg de opp i den retningen så de blir så korte som mulig. Håndplukk lengder sjøl så du slipper å få så mye kapp. Om de blir noe særlig lenger en 350cm i spennet annbefaler jeg deg å kubbe midt i rommet. om du da også limer kubbingene med polyuretan lim vil du stive det opp mye! Er også mulig å feste det nye bjelkelaget opp i det gamle taket noen steder bare for å stive av. Nå får du fint plass til 10cm isolasjon. Nå kan du begynne med lydbøylene. De regner du lett ut mengden med å måle lengden på bjelkene og dele på 0,6m og legg til 1. Gang så opp med antall bjelker, innklusive de inntill veggene.
    etter lydbøyele er montert burde du få plass til ytterlige 7cm isolasjon. Du får da totalt 17cm som er veldig bra for en sånn opperasjon.
    Det fine med denne metoden er at du slipper å rive noe særlig. Bra feste for alt. Mindre takhøyde = mindre å fyre opp. Mindre romklang.

    Skulle noe være uklart er det bare å spørre.

    Mvh
    Magnus Høve

  3. #43
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Gjør det så enkelt som at du lager et nytt bjelkelag under det gamle taket.
    Bruk 48x98 som du setter på høykant. Begynn med en ramme rundt hele rommet som du skal ha nytt tak i, bjelkesko er unødvendig. Hvorfor du begynner med rammen rundt er for å få ordentlig spikerslag til "bjelkene du legger ut senere. Ramma rundt fester du ganske enkelt kun i veggene da vi nå vet at dette er stavvegger med veldig godt feste! Fest rammen rundt med 90mm eller lenger Nordiske treskruer. Disse er perfekte til all skruing som ikke er synlig, fåes også i flere forskjellige dimensjoner.
    Derretter fester du "bjelkene" på cc60 med enten de samme skruene eller spiker. "stikkspikring" bjelkesko er unødvendig da det ikke vil bli så veldig mye vekt på disse.
    Bjelkene på cc60 bør ikke ha et spenn på noe særlig mer en 350cm, prøv å legg de opp i den retningen så de blir så korte som mulig. Håndplukk lengder sjøl så du slipper å få så mye kapp. Om de blir noe særlig lenger en 350cm i spennet annbefaler jeg deg å kubbe midt i rommet. om du da også limer kubbingene med polyuretan lim vil du stive det opp mye! Er også mulig å feste det nye bjelkelaget opp i det gamle taket noen steder bare for å stive av. Nå får du fint plass til 10cm isolasjon. Nå kan du begynne med lydbøylene. De regner du lett ut mengden med å måle lengden på bjelkene og dele på 0,6m og legg til 1. Gang så opp med antall bjelker, innklusive de inntill veggene.
    etter lydbøyele er montert burde du få plass til ytterlige 7cm isolasjon. Du får da totalt 17cm som er veldig bra for en sånn opperasjon.
    Det fine med denne metoden er at du slipper å rive noe særlig. Bra feste for alt. Mindre takhøyde = mindre å fyre opp. Mindre romklang.

    Skulle noe være uklart er det bare å spørre.

    Mvh
    Magnus Høve
    Supert! Skal lese gjennom litt mer nøye litt senere. Er fredagsfilm på gang.
    Rommet er 4.20 x 4.35 (ca), så da må det vel litt kubbing til.

  4. #44
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det vil jeg annbefale deg hvertfall. Om du har mulighet til å få lånt deg et laservater så vil det gjøre jobben med å rette opp taket veldig mye enklere! Laservater, krittsnor og en god drill er et must for denne jobben.

  5. #45
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Gjør det så enkelt som at du lager et nytt bjelkelag under det gamle taket.
    Bruk 48x98 som du setter på høykant. Begynn med en ramme rundt hele rommet som du skal ha nytt tak i, bjelkesko er unødvendig. Hvorfor du begynner med rammen rundt er for å få ordentlig spikerslag til "bjelkene du legger ut senere. Ramma rundt fester du ganske enkelt kun i veggene da vi nå vet at dette er stavvegger med veldig godt feste! Fest rammen rundt med 90mm eller lenger Nordiske treskruer. Disse er perfekte til all skruing som ikke er synlig, fåes også i flere forskjellige dimensjoner.
    Derretter fester du "bjelkene" på cc60 med enten de samme skruene eller spiker. "stikkspikring" bjelkesko er unødvendig da det ikke vil bli så veldig mye vekt på disse.
    Er tanken at jeg spikrer den "rammen" langs veggen med 48x98 og så legger det nye takbjelkelaget "hvilende" oppå disse? At de fungerer som en slik bjelkesko ville gjort? Må jeg gjøre dette på alle fire veggene eller kun på to av dem?

  6. #46
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, ikke oppå, men i mellom.

  7. #47
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fant en fin fil om montering av bjelkelag Kombinert med all hjelpen her skal jeg nok få fikset taket i løpet av neste uke. Må bare lese alt et par ganger og så et par ganger til, og planlegge nøye.

    Men stor foreløpig takk ihvertfall!

    Hvordan bygge og montere et bjelkelag:

    http://www.seeto.no/gem/servlet/getGemObject?id=6768

  8. #48
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Send meg PM om du trenger hjelp, så skal du få mobil nummeret mitt. Så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan. Er sykemeldt hele neste uke, så har tid til å besvare alle spørsmål du eventuelt skulle ha, unntaget på Tirsdag

  9. #49
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gunnberg
    Først kan jeg kanskje spørre om det har noe for seg i det hele tatt. Bor i en leilighet i en gammel bygård i Oslo. Rommet er ca 4.20 x 4.20 og hele 2.90 høyt.

    I det ene hjørnet av rommet er det en peis men man ser ikke selve pipeløpet i rommet. Over peisen er det altså vanlige vegger og et vanlig hjørne, og så går selve pipen opp i naborommet.

    Så til problemet. Det er dårlig lydisolert oppover (bor ingen under meg), og jeg så f.eks Ringenes Herre på fredag og selv om volumet kun var akkurat høyt nok til å kunne følge dialogen uanstrengt kom naboen på døra.

    Nå snakker vi ikke typen "sint eldre nabo", men en ung musiker som slett ikke er redd for å spille med litt volum selv fra tid til annen. Han var veldig hyggelig, men sa altså at "hele rommet riiiiissssstet".

    Det er tunge basspartier i Ringenes herre hver gang Frodo sniker på seg den jævla ringen f.eks, men det er ikke den eneste filmen jeg ikke kan se på fornuftig volum fordi jeg må tenke på naboen.

    Vil det hjelpe å montere lydbøyler og dermed senke taket? Tenker jeg rett når den ekstreme høyden i rommet i forhold til avstanden mellom sideveggene gir ekstra stående bølger og dermed ******* for han over meg?

    Vurderer også å ta opp gulvet for å isolere det bedre også (pga trekk). Vil den ekstra hevingen av gulvet, som reduserer takhøyden ytterligere få noe å si for lyden?

    Og til slutt: Finnes det en god oppskrift på plassering av lydbøyler? Det er et flatt tak, så tenker å montere glava type D rett i taket og så bjelker. Skal det være lydbøyler kun i "midten" av taket og ikke langs veggene?


    Det ble mange spørsmål på en gang, men hadde virkelig satt pris på litt hjelp fra noen som kan mer enn meg.
    Du skriver at du har pipe / peis eller ovn. Vil ikke dette ødelegge mye mtp lydvandring da du ikke kan bygge inn denne mtp brannforskrifter

  10. #50
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Du skriver at du har pipe / peis eller ovn. Vil ikke dette ødelegge mye mtp lydvandring da du ikke kan bygge inn denne mtp brannforskrifter
    Jo, det er såklart ikke ideelt slik jeg ser det. Spurte vel litt om det i det første innlegget, men egentlig ingen som har nevnt det. Rommet er uansett unødvendig høyt og det er "ingen" isolering, så jeg tror uansett det her vil være til stor hjelp.

  11. #51
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ikke noe problem med pipa. Bare ikke legg treverk inntill den. Bare gips opp imot og bruk brannhemmende skum isteden for isolasjon rundt den.

  12. #52
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da var stukkaturet revet. Ble litt usikker på om jeg burde rive ned det tynne gipslaget i selve taket også? Skal jo uansett bygge nytt bjelkelag som festes i veggene, så det vil kanskje være bortkastet arbeid?

    Men burde det rives, forsvinner det jo såklart

  13. #53
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Ikke noe problem med pipa. Bare ikke legg treverk inntill den. Bare gips opp imot og bruk brannhemmende skum isteden for isolasjon rundt den.
    Ingen krav til tilgjengelighet til pipa i form av inspeksjonsluke etc?
    En avgir vel også varme så tildekking mente jeg ikke var en option. Eller?

  14. #54
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Ingen krav til tilgjengelighet til pipa i form av inspeksjonsluke etc?
    En avgir vel også varme så tildekking mente jeg ikke var en option. Eller?
    jeg skal kun bygge himling...ikke vegger. det vil fortsatt være 3-4 kvadratmeter åpent pipeløp ut mot rommet. Faktisk vil pipen være mindre dekt til med det nye taket enn den var av det gamle stukkaturet.

  15. #55
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Ingen krav til tilgjengelighet til pipa i form av inspeksjonsluke etc?
    En avgir vel også varme så tildekking mente jeg ikke var en option. Eller?
    Du skal ikke bygge inn en pipe. Absolut alle piper omtrent går igjennom et bjelkelag og har himling inntill seg. Om dette gjøres på nytt og med enda bedre materialer som var brukt i den originale oppbyggingen er jo bare bra. Så lenge han ikke bygger med treverk helt inntill, isolerer rundt med brannhemmende skum, og har kun gips inn mot pipen så er det ikke noe brennbart inn mot pipen, ikke er den bygd inn heller.
    En må ofte gå litt dypere inn i ting en å bare følge noens råd på et forum av noe de har hørt fra andre igjen.
    Ikke for å tråkke noen på tærne.

    Om han skulle få oppsyn på dette, så kan han også argumentere med at han har gjort brannspredning oppover sikrere.
    Jeg har hatt feier innom et par jobber for å rådføre med bygging av vegger og slikt inn mot eldre piper. Regel er stort sett den samme. To sider skal alltid være fri, men en kommer ikke unna å dekke alle fire sider ved en gjennomføring.

    Mvh
    Magnus Høve

  16. #56
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Glemte å si at det er inne i pipa de lyser etter sprekker som må reppareres, ikke utvendig. Dette er i tillfelle noe som reppareres med pipefornying, ikke noe utvendig.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •