Hvor mange lydbøyler trenger jeg? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei

et lite tips,er å bruke lydplater som isolasjon istedenfor vanlig glava isolasjon.Lydplater er bedre egnet til lyddemping enn vanlig isolasjon på rull.Søk på rockwool.no.Er i samme planlegging som deg.

Mvh Thomasqpr

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet lite om taktypen her, men skal se om jeg får skrapet fram noe i morgen og tatt noen bilder.

Planen med isolering i tillegg til gipsen var vel mest for varmen tenkte jeg? Er lydplater i tillegg til gipsen verdt pengene?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Hvis du legger taket med litt fall, vill du ta knekken på mye av di stående bølgene i rommet. Trenger ikke være mye fall. Si 5cm eller noe. ;-)
    Nøyaktig hva mener du med å legge taket med litt fall? Greit å være sikker på at jeg ikke misforstår noe her

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du legger lydbøylene i den ene siden av rommet 5cm lavere enn den andre siden og et jevnt fall fra ene siden til den andre, vill du få fall og ta mye av di stående bølgene.
    Hvis du skrur lekter i taket på hver 60cm (men du må finne spikerslagene da du fester di), vill du få kjempe feste til lydbøyler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Gipsheis får du leid for en billig penge på din lokale trelast.

Jeg er tømrer og kan gjerne gi deg noen tips. Bare last opp bilder av hvordan det ser ut i dag, og hva det gamle taket består av.
    Rev ned litt stukkatur i ene hjørnet nå, for å få sett godt hva som faktisk ligger bak. Desverre hadde samboeren tatt med seg kameraet på jobb idag, så det vil ta noen timer før jeg får opp bilder. Forsøkte litt med mobilen, men det ble ikke bra.

Hvis jeg skulle beskrive det hele, så ligger det altså stukkatur som "list" langs hele taket. På veggen innenfor stukkaturet så det ut til å være bjelker, mens jeg kun kom til noe gipslignende i taket. Ble usikker på hvor langt opp i taket jeg skulle gå også, så stoppet før jeg ødela noe.

Vet ikke om dette er nok info til å vite akkurat hva situasjonen er her, men jeg skal uansett laste opp noen bilder i 5-6 tiden.

Det "positive" er at det kun ligger råvegg og ikke strie innenfor stukkaturet. Det vil altså si at jeg lett får samboeren med på å senke taket tilsvarende den høyden som var dekket av stukkaturet. Da har jeg 14cm ned fra det gamle taket, til der det nye skal slutte. Det burde vel være nok plass til å få til en løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemer med batteriet på digitalkameraet nå, men her er ihvertfall det ene mobilbildet. Skal ut og handle nytt batteri nå, så kommer kanskje noe bedre etterhvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunnberg
    problemer med batteriet på digitalkameraet nå, men her er ihvertfall det ene mobilbildet. Skal ut og handle nytt batteri nå, så kommer kanskje noe bedre etterhvert.
    EHH. Tror noen bedre bilder skal til. Ser ut som teglstein i veggen. Og gips støp/bård i taket. Men hva er inne i taket?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her kommer et par bedre bilder.

Det er ikke teglstein, men noen solide stokker, med noe pappaktig foran seg nederst.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vert fint om du kunne tatt bilder på litt lenger avstand. For meg ser det ut som det bare er bilde av veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doser_86
    Vert fint om du kunne tatt bilder på litt lenger avstand. For meg ser det ut som det bare er bilde av veggen.
    bilde nr to der er tatt med kameraet helt inntil veggen, rett opp i taket. Det ser for meg ut som om taket er stort sett gips? Må dette rives for å avdekke noe treverk under?

Kan ta flere bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det noen flere bilder:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du slå litt på pussen i taket å se hvor tykt det er? Yttervegger er av teglstein ser jeg.
    Er taket hult eller dødt, da du slår på det med hammer?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Yttervegger er av teglstein ser jeg.
    hmmm...skjønner ikke hvordan du ser teglstein :P Det er godt, solid treverk. Skikkelig tjukke kubber av noen stokker. Trykk deg inn og se nærmere på de to forrige bildene jeg postet.

Hamring i taket må nesten vente til imorgen.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er stav vegg av treverk ja, men veldig vanskelig å se hva taket består av. For å vite mere hva du skal gjøre må jeg vite hva taket ditt består av. Du kan kanskje rive litt til opp i taket så det kommer til syne, eller se i prospektet til leiligheten om du har det, og se om det er gjort noe med taket. Byggeåret kan si meg en del. Hvis ikke finnes det en annen enkel måte, men da mister du en del takhøyde. Plusset er at du får plass til mye mer isolasjon.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av bildene du har postet ser det ut som ett eldre hus med tømmervegger.
    Taket ser for meg ut som om det er gipspuss el.l.

Jeg vil tro det er ett lag rupanel bak den hvitmalte pussen i taket.
    Om pussen skal rives så dekk til alle døråpninger og ta på deg støvmaske

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bor i en blokk i gamlebyen, Oslo. Nederste etasje. Tror hele bygget er fra århundreskiftet og da snakker vi ikke ti år gammelt

Jeg ender ikke opp i stua til naboen hvis jeg hakker meg videre oppover? Hvis det er det naturlig skritt, kan jeg godt hakke litt mer i taket imorgen.

Hvor mye tapt takhøyde snakker vi om med den alternative metoden? Hovedproblemet er den andre siden av rommet med veldig høye vinduer.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker 20-25cm maks mindre takhøyde.

Nei, du havner ikke oppe hos naboen. om du møter betong er det bare å stoppe, noe du tvilsomt gjør. Du møter nok et bjelkelag med mest sansynlig leire eller tomrom. Da kan du også bare stoppe. Tar kvelden nå, legger ut noen metoder for deg i morgen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hakket meg gjennom gipsen også nå:

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er støpen armert med.. STRÅ??

Siden du har så mye takhøyde å gå på, er mitt forslag at du lekter ned taket såpass at du har plass til 30cm rockwool.
    Bruk bjelkesko som du skrur i veggene, slik at du kan legge nye sperrer med CC 60cm tvers over rommet. På tvers av disse igjen bruker du lydbøyler til å feste 48x48mm lekter, og skrur to lag gips i disse. Da får du meget god demping oppover, og du slipper å være redd for innfestning mot taket over også.

Slik ser en bjelkesko ut, om du ikke vet hva det er:

-bjelkesko-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Jeg vet jo selvfølgelig ikke hva en bjelkesko er, så setter pris på all slik opplagt info

Problemet ligger som sagt på andre siden av rommet, der det er to veldig høye vinduer. Taket kan derfor ikke senkes mer enn at bunnen av takgipsplatene ender opp mer enn 17-20cm under de bjelkene bak strå(!!!)gipsen

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •