HT tilkobling i ELKO boks

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Gaudakongen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HT tilkobling i ELKO boks

Hvor får man kjøpt disse tilkoblings "platene" til ELKO bokser? Skal ha skjulte høyttaler kabler og trenger 4 tilkoblings plater.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere måter å gjøre dette på, alt avhengig av hvor skjult det skal være og hvor mye jobb/penger du vil legge i det.

Selv brukte jeg noen billige og kompakte høyttaler-terminaler og freset dem ned i panelplatene, slik at de ble 100% flush med veggen:

Disse går lett inn en en std veggboks (når man tar ut "innmaten") og de blir veldig diskrete (i alle fall hvis man lakkerer dem i veggfargen).

Edit: Ser nå at du eksplisitt spurte etter hvor du fikk kjøpt ELKO-plater. Så stryk det over :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere alternativer her.

Det er noe som heter PHS Wall Plate, som bl.a. selges av StereoVoss. Dette er plater i standard ELKO-størrelse, med plass til 4 kontakter. Ulempen med dette systemet, er at det kreves spesialverktøy for å koble kabel til kontakt. Med spesiallagede kontakter og behov for hjelp/verktøyleie til terminering, blir det lett dyrt.

ELKO lager selv plater med åpninger tilpasset ulike standarder for lyd-, video- og datakontakter. Blant annet for D-serien fra Neutrik, som har de fleste typer kontakter: RCA, XLR, speakON, HDMI, RJ45, USB, FireWire, optisk. Unntaket er skruterminaler og bananplugg-kontakter til høyttalere -- men her har Neutrik speakON-systemet.

Neutrik-kontakter selges bl.a. av ELFA. ELKO-platene kan man få fra Elhandel -- men det kan være litt leveringstid.

ELKO-platene til Neutrik D leveres med plass til én eller to kontakter. Men til lydbruk kan man lett omgå denne begrensningen, da både XLR og speakOn-kontakter leveres med 4 poler (XLR opp til 7) pluss jord/skjerm, slik at man kan ta ut 2 kanaler i hver kontakt.

En ulempe er at platene kan være litt trange, slik at det kan være nødvendig å file litt av festeplaten på kontaktene for å få dem inn på baksiden av platene.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er i stand til å bore litt selv, da kjøper du enkelt blanke elko deksler (fra elhandel.no eller andre plasser) og setter inn de terminalene du ønsker. Blir stort sett billigere enn å kjøpe noe ferdig. Jeg gjorde hos meg og bilde under er hentet fra min tråd her.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde noe av det samme som kokken, men brukte ElkoPLUSS :

HT tilkobling i ELKO boks-veggplugger_1-jpg

HT tilkobling i ELKO boks-veggplugger_ferdig-jpg

Som du ser er det mange muligheter :-)

Lykke til...

peram

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    et.

Selv brukte jeg noen billige og kompakte høyttaler-terminaler og freset dem ned i panelplatene, slik at de ble 100% flush med veggen:

Disse går lett inn en en std veggboks (når man tar ut "innmaten") og de blir veldig diskrete (i alle fall hvis man lakkerer dem i veggfargen).
    Hvor fikk du tak i disse terminalene? Er på utkikk etter slike selv, men biltema sine er iallefall for store til å passe i en elko-boks....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Hvor fikk du tak i disse terminalene? Er på utkikk etter slike selv, men biltema sine er iallefall for store til å passe i en elko-boks....
    Jeg vet ikke hvor RuneW har sin info i den store tråden sin, så jeg velger å vise til min tråd med samme plater: Link

Som sagt i mitt innlegg, anbefaler å søke på Ebay, dette er min gamle link:
    1 Custom Speaker Sub Box Terminal Board Binding Post - eBay (item 250401725891 end time Jan-29-10 20:32:57 PST)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg vet ikke hvor RuneW har sin info i den store tråden sin, så jeg velger å vise til min tråd med samme plater: Link

Som sagt i mitt innlegg, anbefaler å søke på Ebay, dette er min gamle link:
    1 Custom Speaker Sub Box Terminal Board Binding Post - eBay (item 250401725891 end time Jan-29-10 20:32:57 PST)
    Det ser veldig likt ut som de jeg handlet inn ja!

Newcomer Gaudakongen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er i stand til å bore litt selv, da kjøper du enkelt blanke elko deksler (fra elhandel.no eller andre plasser) og setter inn de terminalene du ønsker. Blir stort sett billigere enn å kjøpe noe ferdig. Jeg gjorde hos meg og bilde under er hentet fra min tråd her.

Tror dette må være måten å gjøre det på. De fra StereoVoss blir litt dyre, pluss at man må ha dette spesialverktøyet til dem.

Prøvde å finne disse elko lokkene på Elhandel.no, men fant dem ikke. Har du noe artikkel nummer på dem?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei.

Har du fremdeles en link til hvor du kjøpte disse. Det eneste jeg har funnet så langt er uisolerte, og er litt redd for kortslutning. Dekslene har jeg funnet, men ikke pluggene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atokle
    Hei.

Har du fremdeles en link til hvor du kjøpte disse. Det eneste jeg har funnet så langt er uisolerte, og er litt redd for kortslutning. Dekslene har jeg funnet, men ikke pluggene.
    Desverre er linken jeg brukte på ebay utgått på dato, så jeg kan ikke linke noe til noe fornuftig. Eneste jeg kan anbefale er å søke ebay med refereranse til selgeren: HongKongSuperSeller og BINDING POST BRB

edit: Mulig denne linken kan hjelpe:http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=120498577817

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Desverre er linken jeg brukte på ebay utgått på dato, så jeg kan ikke linke noe til noe fornuftig. Eneste jeg kan anbefale er å søke ebay med refereranse til selgeren: HongKongSuperSeller og BINDING POST BRB

edit: Mulig denne linken kan hjelpe:http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=120498577817
    Det hjalp. Tusen takk. Da har jeg fått bestillt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •