Jens bygger billig kino!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Jens bygger billig kino!

Da er jeg i gang med kino bygging :-D

Skal lage en liten logg her som jeg skal prøve og fylle ut med bilder underveis. Blir ikke noen lang bygge prosses. Så bør gå greit og dokumentere den!

Har flyttet inn i et lite hus som jeg kan gjøre hva jeg vil med. Blir trolig ikke boende her mer en 3-4år. Så dermed blir alt gjort på en billig måte! Når det virkelig regner ute renner det vann gjennom kjelleren. Gidder ikke bruk tid å penger på ny drenering rundt huset. Så dermed bygger jeg opp gulvet med halv annen gang tre toms liggende 60x60 langs gulvet. Dette for at vannet ikke skal danne en dam på gulvet mens jeg ser film, men heller renne under gulvet og ned i en sluk. Mellom plankene har jeg noe isolasjon som jeg kom over i kjelleren da jeg ryddet litt. Kler over dette med spon og topper det hele med vegg til vegg teppe.

På utsiden av murveggene slår jeg opp noe stenderverk som jeg kler med scene molton. I taket kler jeg bare igjen med høyttaler stoff kjøpt på biltema! Som jeg tror koster 25 eller 50kr pr kvardat meter.

That`s It!

Tipper kinoen vil stå ferdig etter å ha brukt noe rundt 3000kr. Arbeids tid bør ikke være mer en 2-3dager.

Blir sikkert noe dill dall her og der. Men det tar jeg som det kommer!

Kino rommet blir 440x240cm på det smaleste punktet og 260cm bredt hvor jeg har mest bredde. Innhoget i bredden kommer av en pipe som går ned midt i kjelleren. Får uansett klemt sofaen bak denne, så blir forhåpentligvis ikke noe stort problem!

I dag fikk jeg ryddet, lagt ned all plank som skal til i gulvet og isolasjonen under. Foreløpig "flyter" bare plankene da jeg ikke har festet dem til noe. Fikser dette lett da sponen skrus godt nedi dem 8)

Tror jeg målte 190cm høyde før gulvet bygges opp. Så tipper jeg har noe rundt 175cm høyde i rommet når det er ferdig.

Av utstyr som skal inn har jeg ikke alt helt på G enda. Men fåreløpig står en Onkyo 805, BenQ 7700, Adeo ramme lerret og noen Wicked one`s suber stand by! Samt en sofa fra ikea. Gjennstår montering av elementer i subene. Men dette bør være en small sak, selv for meg!

Ellers har jeg tenkt litt på det billigste 5.0 settet til SVS eller dynavoice all around. Dette er enda usikkert.

Begynner med de bildene jeg har.
    Først det som vil bli front. Her, etter at jeg har ryddet gulvet:
    Jens bygger billig kino!-kino-4-jpg
    Så bak, etter jeg nesten er blitt ferdig med og rydde gulvet:
    Jens bygger billig kino!-kino-3-jpg
    Så bak igjen etter at plank samt isolasjon er på plass:
    Jens bygger billig kino!-kino-2-jpg
    Så bildet av front etter dagens arbeid:
    Jens bygger billig kino!-kino-1-jpg

I front på bildet over ser man at kjelleren egentlig kun er en "halv kjeller". Grunnet fjell er det bygget opp et "podie" som er ca 1 meter høyt og 2 1/2 meter dypt. På dette podiet tenkte jeg å ha front høyttalere samt suber. Så kommer en ramme med høyttaler stoff på utsiden. Bygger det slik at jeg står igjen med et stort hull i midten som lerret vil dekke. Dette for å ha tilgang til høyttalerene. Senter høyttaleren kommer til og stå under lerrete.

Sett fra siste bilde kommer døren på høyre side.

Det var nok alt for denne gang. Fortsettelse følger på mandag håper jeg

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattulerer med huskjøp Det skal bli morsomt å følge med prosessen, så jeg er en fast følger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Grattulerer med huskjøp Det skal bli morsomt å følge med prosessen, så jeg er en fast følger.
    Huset er nok ikke kjøpt 8)
    Jeg kan kanskje anses som medeiger. Er noe som har gått i arv. Ble bygget for rundt 60 år siden av farfar og oldefar. Noe huskjøp på meg får vente noen år til lønna stiger. Har nå 3 uker igjen av læretida og skal begynne på skole over sommer. Så om en 4 år blir det kanskje hus eller leilighet :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal legges til at vegg til vegg teppe samt scene molton gardiner er noe jeg har fra før av. Dette har jeg betalt noe rundt 6000kr for. Men renger ikke med dette da det ikke blir en utgift jeg må ut med nå Så foreløpig regner jeg med og holde meg innenfor 3000kr budsjettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over noen bilder av WO subene som skal brukes. Blir ikke noen annen finish da de ikke kommer til å stå synlig. Har 4 stk 12" dynabel elementer som bare venter på å bli montert

Jens bygger billig kino!-wo-4-jpg

Jens bygger billig kino!-wo-5-jpg

Jens bygger billig kino!-wh4-jpg

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen tilbake Jens, lenge siden sist!

I dette huset kommer du nok til å kose deg masse ser det ut som.
    Hva slags skole skal du begynne på - og hvor?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med påbegynt hjemmekino!

Mulig jeg missforsto, men legger du stendere og isolasjon rett ned på et fuktig gulv? Burde du ikke i det minste legge et lag med "knotte-plast" ned mot det fuktige gulvet først? Full forståelse for at du ikke ønsker å legge for mye kapital i prosjektet, men sopp og råte kommer uhyggelig fort når forholdene er optimale.....:cry:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker også på dette med fukt og råte. I løpet av 3-4 år kommer det til å bli en soppfarm av dimensjoner under gulvet i kinoen. Hvis du ikke gjør noe annet enn å legge isolasjon og stendere rett på et fuktig gulv, og som i tillegg blir direkte vått pga inntrengende vann, vil rommet antagelig lukte gammel kjeller og råttent treverk på no time, og da blir det heller ikke noe trivelig å se film der.

Det er ikke meningen å ødelegge skapertrangen altså, men jeg er redd du kommer til å bli misfornøyd med resultatet i løpet av ganske kort tid.

Den WO-suben ser spennende ut, tipper den kan gi bra brytkasse-kick

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg tenker også på dette med fukt og råte. I løpet av 3-4 år kommer det til å bli en soppfarm av dimensjoner under gulvet i kinoen. Hvis du ikke gjør noe annet enn å legge isolasjon og stendere rett på et fuktig gulv, og som i tillegg blir direkte vått pga inntrengende vann, vil rommet antagelig lukte gammel kjeller og råttent treverk på no time, og da blir det heller ikke noe trivelig å se film der.

Det er ikke meningen å ødelegge skapertrangen altså, men jeg er redd du kommer til å bli misfornøyd med resultatet i løpet av ganske kort tid.

Den WO-suben ser spennende ut, tipper den kan gi bra brytkasse-kick
    Er klar over at dette ikke er noe kjempe idè...

Det er ikke fullt så gale som jeg kanskje skal ha det til. Det skal virkelig regne for at vann skal komme gjennom. Og det er ikke så vannvitig mye som kommer. Men å ha isolasjonen liggende langs hele gulvet var kanskje ikke helt gjennomtenkt. Kanskje best om jeg fjerner denne? Burde vel også lagt imprignert stenderverk samt imprignerte spon plater. Men nå hadde jeg dette uimprignerte stenderverket liggende...

Det skal ikke holde i 20 år. Men vil jo helst slippe vond lukt i en 3-4år hvertfall.

Noen med gode tips som ikke koster mye kronasjer?

Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Velkommen tilbake Jens, lenge siden sist!

I dette huset kommer du nok til å kose deg masse ser det ut som.
    Hva slags skole skal du begynne på - og hvor?
    Jo takk
    Det blir UiS noen år håper jeg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Noen med gode tips som ikke koster mye kronasjer?
    Rådene gis med en god del forbehold; jeg er ikke byggfaglig utdannet, men anser meg selv for å besitte en viss porsjon sunn fornuft

Min første tanke er hvertfall å legge impregnert stenderverk og impregnerte sponplater, og droppe isolasjonen, og heller satse på noen tykke og gode ulltepper slik at det ikke blir veldig gulvkaldt. Du bør også legge takpapp/shingel ved cc 60 cm mellom stenderne og betonggulvet slik at fukten fra betongen ikke trekker opp i treverket. I tillegg bør du nok la det være en liten åpning på 8-10 mm mellom gulvflaten og veggen slik at fukten får mulighet til å slippe ut.

Du kunne jo faktisk også satt inn en vifte i hver ende av gulvet; en som blåser luft ned under gulvet og en som suger ut. Dermed får du god luftgjennomstrømning og du vil hindre at det danner seg fuktig og innestengt luft der over tid. Med vifter så tenker jeg faktisk på PC-vifter, det trenger jo ikke bli dyrt. Du kan koble de til en urbryter slik at de går noen timer hver dag.

Fukt må man ta på alvor. Hvis det først danner seg sopp eller råte, vil du få en ekkel og innestengt kjellerlukt i huset. Jeg leide et gammelt hus i en kort periode hvor det var lagret mye trevirke i en fuktig kjeller, og det luktet mugg og råte i hele jæ**la kåken :evil:

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber i byggebransjen og la også fort merke til at det ble lagt treverk rett på gulvet. Dette VIL bli et problem og det ganske fort. Du trenger ikke å se fukten selv om den er der og det skal ikke stort til før det dannes mugg og sopp som igjen forpester inneluften og ødelegger treverket.
    Det bør legges diffusjonssikker sperre mellom betong og treverk og oppover veggene, dessuten bør det dreneres godt rundt på utsiden for å unngå innslag av fukt i vegg og gulv. Som nevnt i et annet svar her så kan det være lurt å trekke reisverket litt inn på gulvet for å gi en luftespalte mellom mur og isolasjon men da er det også viktig med ventiler ut i mur for å få sirkulasjon i luften. Det er allikevel ikke noen sikker løsning som vil vare i mange år men forsinke prosessen litt.
    Tar du problemet ved roten og sørger for korrekt drenering og fuktiskring rundt hele huset så er du kvitt problemet en gang for alle, men dette MÅ gjøres av fagfolk eller under oppsyn av en fagmann, gjøres det feil så kaster du bort titusener.

Lykke til med prosjektet uansett hvilke løsninger du velger Skal følge tråden

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill!

Blir nok ikke til at jeg drenerer rundt huset. Denne kinoen bygges for å vare i toppen 4år. Tror det blir til at jeg drar vekk isolasjonene, bytter alt av stenderverk til impregnert og kjøper impregnert spon.

Burde ikke dette holde i en 3-4år? Det er jo ikke noe krise om jeg må gjøre det samme igjen om 2år. Det er tross alt bare snakk om 2-3k + 2-3 dagers arbeid.

Likte idè med viftene. Dette er jo ingen stor sak å få til. Ei heller spesielt dyrt.

Vil også lage en liten klaring fra gulv til vegg.

Hva om jeg lager små hull i spon platene for lufting? Teppe skal jo over uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nødløsning!
    Kan du ikke få tak i noen gummiklosser som du legger under platene i alle tilfelle hvis vann skulle snike seg under? Får sikert tak i et eller annet på Høgger'n skal du legge ut minst mulig cash. Du burde iallefall i utgangspunktet prøve å legge en diffusjonstett sperre under, uansett impregnert eller ikke. Dette stikker du på en byggeplass og spør om de har noen rester av.
    Hvis det går fukt/råte i treverket ditt er det ikke bare i kjelleren problemet blir. Dette er helseskadelige soppsporer som vandrer i hele huset. Dette BØR du ikke spøke med...fremkaller allergier, astma og annen drit!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å tenke at det ikke er så farlig om det skulle bli litt fuktskader kan nok fort ende opp som et mareritt.
    Virkeligheten er ikke så simpelt som at ;
    " Hvis det skulle bli problemer med fukt og råte, så bytter jeg bare ut de råtne plankene... "
    Problemet er at man får helseskadelige soppdannelser som sprer seg raskt til andre deler av huset. Plutselig sitter man med et hus som ikke engang er verdt det man en gang betalte for det....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Nødløsning!
    Kan du ikke få tak i noen gummiklosser som du legger under platene i alle tilfelle hvis vann skulle snike seg under? Får sikert tak i et eller annet på Høgger'n skal du legge ut minst mulig cash. Du burde iallefall i utgangspunktet prøve å legge en diffusjonstett sperre under, uansett impregnert eller ikke. Dette stikker du på en byggeplass og spør om de har noen rester av.
    Hvis det går fukt/råte i treverket ditt er det ikke bare i kjelleren problemet blir. Dette er helseskadelige soppsporer som vandrer i hele huset. Dette BØR du ikke spøke med...fremkaller allergier, astma og annen drit!
    Bør kanskje få tak i noe diffusjontett sperre også da...

Trodde slike ting trengte flere år for å bli direkte farlig.

Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Å tenke at det ikke er så farlig om det skulle bli litt fuktskader kan nok fort ende opp som et mareritt.
    Virkeligheten er ikke så simpelt som at ;
    " Hvis det skulle bli problemer med fukt og råte, så bytter jeg bare ut de råtne plankene... "
    Problemet er at man får helseskadelige soppdannelser som sprer seg raskt til andre deler av huset. Plutselig sitter man med et hus som ikke engang er verdt det man en gang betalte for det....
    Selve huset er knappt verdt 1 krone. Om det holder sammen i 4år er jeg i grunn imponert. Så etter mitt opphold er det nok mer en modig nok for riving.

Ellers ser jeg jo at jeg kanskje ikke burde ta så lett på dette med fuktighet. Men ved bruk av både impregnert matrial samt sperre har jeg vel forsinket denne sopp prossesen nokså kraftig?

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva om jeg lager små hull i spon platene for lufting? Teppe skal jo over uansett.
    De fleste tepper har et slags gummibelegg på undersiden så det vil nok hindre idèen med luftehul i spongulvet. Det rimeligste jeg kan se du kommer unna med her nå er å ta opp det du har lagt og legge en god dampsperre under (0,20 mm). Fås på byggevaren eller kanskje en byggeplass i nærheten som har til overs. Legg med godt omlegg og tape skjøtene. Deretter kan du legge treverket igjen og evt. Rockwool'en. La den gå noe opp på veggene så du har noe å skjøte på dersom du skal bygge noe mot muren og trenger diffusjonssperre der også.
    Hvis du ikke har lufteventiler i kjelleren bør du også fikse dette, sirkulasjon av lufta er svært viktig i slike rom.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det, vil det vel også bli et problem med elektronikken og fukten? Lag tids bruk i ett så fuktig rom tror jeg vil bli en utrfordring.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    De fleste tepper har et slags gummibelegg på undersiden så det vil nok hindre idèen med luftehul i spongulvet. Det rimeligste jeg kan se du kommer unna med her nå er å ta opp det du har lagt og legge en god dampsperre under (0,20 mm). Fås på byggevaren eller kanskje en byggeplass i nærheten som har til overs. Legg med godt omlegg og tape skjøtene. Deretter kan du legge treverket igjen og evt. Rockwool'en. La den gå noe opp på veggene så du har noe å skjøte på dersom du skal bygge noe mot muren og trenger diffusjonssperre der også.
    Hvis du ikke har lufteventiler i kjelleren bør du også fikse dette, sirkulasjon av lufta er svært viktig i slike rom.
    Teppe jeg skal bruke har et slikt gummibelegg på undersiden ja. Skal kjøpe dampsperre. Noen spesiel tape som skal brukes?

Fikk ikke gjort noe i dag. Men satser på og låne en varebil enten imorgen eller onsdag. Da får jeg det meste av matriel på plass.

Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Slik jeg ser det, vil det vel også bli et problem med elektronikken og fukten? Lag tids bruk i ett så fuktig rom tror jeg vil bli en utrfordring.
    Kjelleren er ikke fuktig. Så elektronikken er jeg ikke redd for. Bare tenk bilstereo som utsettes for fukt i over 20år og enda fungerer. Er dog ikke noe problem og ha all elektronikken i etasjen over. Men det hadde blitt litt tungvindt. Er 2 forsterkere, 1 dvd spiller + prosjektor. Tar kanskje ned enten ps3 eller xbox 360 også.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville iallefall ha smurt no Hey'di greier her...
    Først tatt en varmekanon, så tatt både gulv og vegger før du hadde gjort noe mere.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjelleren er ikke fuktig. Så elektronikken er jeg ikke redd for. Bare tenk bilstereo som utsettes for fukt i over 20år og enda fungerer. Er dog ikke noe problem og ha all elektronikken i etasjen over. Men det hadde blitt litt tungvindt. Er 2 forsterkere, 1 dvd spiller + prosjektor. Tar kanskje ned enten ps3 eller xbox 360 også.
    Så er vel bilstereo bygd for den typen forhold den lever i. Det er ikke elektronikken som benyttes i hus. Vil bare nevne det, så du ikke går på en smell.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •