Loaded vinyl - Bassfelle

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Loaded vinyl - Bassfelle

Skal i gang med å bygge noen bassfeller for hjørnemontering etter inspirasjon av informasjon om Primacoustics MaxTrap / FullTrap.

Link: http://www.primacoustic.com/MaxTrap-EDS.pdf

Som det fremgår der er det ikke en perforert frontplate der i motsetning til "tradisjonelle" bassfeller. Men, her benyttes det en membran bak akustikkmattene. I følge fila over er tettheten på denne "loaded vinyl" 1 lbs pr. cubic feet (pcf).

Ethan Winter (RealTraps) og mannen bak konkurrenten GIK arbeider visstnok med lignende løsning (les; membran bakerst). Derfor er dette litt interessant...

Det skulle vel gi i det metriske systemet en tetthet på 16 kg/m3. Slisser vi den kubikkmeteren ned til et stykke på f.eks. 2mm så vil 1 kvm av denne såkalte "loaded vinyl" veie 32 gram. Mao. ikke så "loaded" allikevel...

Hva består denne membanen av som Primacoustics benytter. Any ideas når man ser på tettheten? Dvs. tips til alternativ membran = ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror muligens de har rotet og egentlig mener 1 lbs / sq ft.

Surfet litt rundt og ser det er dette de har skrevet i bl.a. dette dokumentet:
    Soundproofing Mass Loaded Vinyl Barrier, Super Soundproofing Co

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Takk. På Gearslutz.com - Powered by vBulletin (der både RealTrap og GIK) er brukere så er det en egen tråd og jeg tolket at det ikke var MLV som ble benyttet. Må vel sjekke en gang til da.

Men er det MLV, så er det vel bare å stikke innom linoleumdealeren da?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hmm. Takk. På Gearslutz.com - Powered by vBulletin (der både RealTrap og GIK) er brukere så er det en egen tråd og jeg tolket at det ikke var MLV som ble benyttet. Må vel sjekke en gang til da.

Men er det MLV, så er det vel bare å stikke innom linoleumdealeren da?
    Om det er MLV eller ikke har jeg ingen formening om. Men du får holde oss oppdatert på dette spennende bassfelle-prosjektet da!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Will do.

Prisen på 2 stk. MaxTrap / FullTrap importert fra US koster USD800 + frakt + moms + gebyr. Ca. 8000 kroner.

DIY koster 200 (Rockwool) + 350 (hobbyplate 60cm) + 200 (hobbyplate 40 cm) + 100 (vinyl) + 30 (skruer) + 150 (molton) + 50 (lister) = ca. 1100 kroner.

Mao. verdt å bygge, selv etter fratrekk av egen timepris.

Dessuten så kan gleden av å bygge noe selv vanskelig måles i penger.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Will do.

Prisen på 2 stk. MaxTrap / FullTrap importert fra US koster USD800 + frakt + moms + gebyr. Ca. 8000 kroner.

DIY koster 200 (Rockwool) + 350 (hobbyplate 60cm) + 200 (hobbyplate 40 cm) + 100 (vinyl) + 30 (skruer) + 150 (molton) + 50 (lister) = ca. 1100 kroner.

Mao. verdt å bygge, selv etter fratrekk av egen timepris.

Dessuten så kan gleden av å bygge noe selv vanskelig måles i penger.
    Det er jeg 100% enig i!

Men hvis det er dette magiske elementet som du ikke vet helt hva er som er hjertet i fellen, er det kanskje et litt usikkert prosjekt?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du helt rett i. Men, jeg tenker som så at GIK og RealTraps har svært begrensede økonomiske midler til R&D. De må derfor benytte mye av de produkter som finnes på markedet allerede, men sette de sammen på "sin" spesielle måte. Videre så er ofte (ikke alltid) entusiaster lite tilbakeholdne med proprietær informasjon om sine nyvinninger. Etter å ha lest trådene på Gearslutz så synes det å stemme...da de synes å følge membranprinsippet bak isolerende materiele fremfor lukket kasse med resonnerende flate foran og støydempende materiale bak (cf. BBC absorbentene).

Det gir mao. bare litt ekstra krydder å "engineere" egne bassfeller utifra "the latest and greatest" fra disse 2 sammenstillerne. Kaller dem ikke produsenter da jeg tolker de til å mer sammenstille eksisterende produkter i ny form fremfor å lage nye materialer (ref. loaded vinyl, MLV, o.l).

Dessuten er konstruksjonen såpass transparant og fleksibel at den kan "tweakes" uten å gjøre alt på ny.

Har bestilt Rockwool 50x600x1200 Rockwoolakustikkmatter som utgangspunkt. Neste uke så begynner jeg å montere dem (inkl. takfellene opphengt asymetrisk).

Moral nr. 2 blir derfor; få mest utav det du har av komponenter fremfor å hore kjøp/salgskategorien. Ligger langt mer bang for the bucks i det...

Disclaimer: Dyrt hifiutstyr ville selvsagt også spilt bedre i et "optimalt rom".

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er "noe" over snittet interessert i bassfeller og jeg synes det du holder på med er meget interessant. Skulle ønske jeg kunne "være med" litt mer på det du holder på med, men har ikke virkelig satt meg tungt inn i teoriene bak bassfeller enda, siden jeg ikke har kommet å langt at jeg har behov for slike enda.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet du er "noe" over gjennomsnitlig interessert utifra de fantastiske byggeloggene dine.

Jeg skal da benytte denne tråden til min byggelogg og erfaringer fremfor min egen AV-tråd, så får vi samlet ulike erfaringer her og ett sted.

Du har nok bruk for bassfeller, dersom du da i dag ikke sitter i et 0-modiområde i rommet som gjør at du føler at bassfeller ikke trengs.

Hva er ditt roms vitale mål (BxHxD)? Sorry for not remembering...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dybden på denne fra Primaacoustics er på hele 48 cm. Jeg er ikke sikker på om dataene fra målingene til GIK kan sammenlignes uten videre, men registerer at GIK Monster Bass måler faktisk vel så bra plassert i hjørnet:
    GIK Acoustic Panels are tested and certified.
    Både GIK og Realtraps bruker membran i flere av sine produkter, men da snakker vi mer om materiale som gir en hump i absorpsjonen framfor at den går dypere.

Jeg tror du vil få bedre resultat ved å kutte opp i trekanter. Da fyller du opp hele hjørnet og du kan selvfølgelig også bruke en type membran. Jeg har såvidt begynt på det. Mine er ikke så veldig tykke da jeg vil ha noe som ligner mine Tri-Traps i størrelse, men lager man de f.eks med 60 cm dybde og fyller hele hjørnet fra gulv til tak begynner det nok virkelig å monne.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett din(e) tråd(er) på HFS; Du har GIK ikke sant? Kjøpte du dem importert fra US eller EU-distributør?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok bruk for bassfeller, dersom du da i dag ikke sitter i et 0-modiområde i rommet som gjør at du føler at bassfeller ikke trengs.
    Hehe - det tror jeg vi kan være relativt trygge på at jeg ikke gjør ;-)

Hva er ditt roms vitale mål (BxHxD)? Sorry for not remembering...
    Det er/blir vel ca 6.3 x 3.75 x 2.3 - ikke "optimalt" i forhold til diverse formler, men det tar jeg med knusende ro. Jeg vet jeg vil få behov for bassfeller, men har ikke kjent (målt) problemene på strupen enda.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett din(e) tråd(er) på HFS; Du har GIK ikke sant? Kjøpte du dem importert fra US eller EU-distributør?
    Jeg bestilte da fra USA og tror Tri-Trapsene kom på ca. 1800 kr pr. stykk totalt, men nå selger de mange av produktene i sin Europa butikk:
    GIK Europe GIK Europe Products

Har du direkte link til tråden på gearslutz? Hvis jeg forstår deg riktig så snakker vi om membran på baksiden framfor på forsiden og dette har sine fordeler?

Ellers vurderer jeg for min egen del nå panel resonatorer og Helmholtzer til å ta den dypeste bassen. Man kommer til et punkt hvor ikke myk absorpsjon er tilstrekkelig lengre. Jeg synes disse virker spennende:
    RPG Diffusor Systems

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Man kommer til et punkt hvor ikke myk absorpsjon er tilstrekkelig lengre.
    Dette punktet kommer man vel egentlig til relativt raskt? Siden mineralull-asborbenter bør være en kvart bølgelengde dype for full effekt, blir det jo blir fort meterdype konstruksjoner for bassfeller.

Jeg snakker da selvsagt om konstruksjoner som er plassert inntil vegg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikkordet her er "limp mass". Se bl.a. denne tråden og andre lignende tråder der RealTraps (Ethan Winer) og GIK (Glen Kuras)) deltar.

Hovedkategori: Studio construction & acoustics - Gearslutz.com

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette punktet kommer man vel egentlig til relativt raskt? Siden mineralull-asborbenter bør være en kvart bølgelengde dype for full effekt, blir det jo blir fort meterdype konstruksjoner for bassfeller.

Hvorfor plassere fellen inntil veggen? Hvorfor ikke i hjørnet.

Hvorfor er vi bare 3 i denne tråden? Tja, la resten styre på med kabler og "enda bedre høyttaler"-tråder...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor plassere fellen inntil veggen? Hvorfor ikke i hjørnet.
    I hjørnet er jo i enda større grad inntil veggen enn midt på veggen - vi snakker tross alt om inntil TO vegger ;-)

(I tilfelle du ikke spøkte - de samme begrensningene gjelder i hjørnet også.)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at 1/4 lambda er den delen av bølgelengden som man bør søke å dempe. Ta en gitt absorbent og plasser den på en gitt avstand fra en plan vegg. Da er avstanden fra veggen og midten i absorbsjonsmaterialet gitt. Og enda mer; hvilke frekvenser man kan dempe er "enda mer" gitt.

Ta samme aborbent og plasser den i hjørenet av et rom. Avstanden til veggen bak (hjørenet) øker + når man vet at det skjer en "opphopning" av lydbølger i hjørnet så er det enda mer effektivt / naturlig å plassere bassfellen / absorbenten der.

Men; i følge Ethan Winer (mannen bak RealTraps) så er det enda mer effektivt å plassere 2 stk. feller på hver sin vegg parallelt nær hjørnet...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Den fine med rockwool/glassull er at det er billig og man får god demping i et bredt området. Til den aller dypeste bassen egner det seg ikke så godt. Men så er det jo gjerne slik at det som virker i dypbassen er smalbåndet og ikke virker noe særlig i andre frekvensområder. Så man trenger begge deler tenker jeg. Mulig man utelukkende kan bruke f.eks slike Modex Plate jeg linket til, men det blir sikkert fort veldig kostbart.

Men meterdype trenger de ikke å være. Kler du hjørnene fra gulv til tak med trekanter kuttet i 60 cm, samt muligens noe tilsvarende andre steder i rommet, så skal det være mulig å få bra demping ned til 63Hz.
    Acoustics Forum • View topic - Studiotips Corner Absorber

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Men så er det jo gjerne slik at det som virker i dypbassen er smalbåndet og ikke virker noe særlig i andre frekvensområder.
    Eller man kan fylle en bassfelle med dempemateriale og gjøre den litt mer bredbåndet / utvide virkningen, selv om det gåt utover virkninggrader på initiell frekvens.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •