Gulvisolering? billig og enkelt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvisolering? billig og enkelt

tja skal pusse opp rommet mitt her til høsten og vurderer sterkt å isolere gulvet mot lyd, har lite og gå på, sett høydemessig, noen som har noen forslag

PS. Vet det har blitt postet slike før, men vil ha svar her (vanskelig å forklare)

alle tips mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi oss litt meir å ta tak i.....er det en kjeller etasje? hvordan er gulvet nå...er det rett på betong, tre eller?? Korr mykje he du å gå på opp til dørstokken??

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er 2. etasje, gulvet er av tre så vidt jeg vet, skal legge parkett/tarkett (eller hva det nå heter) er vel ca. 3-5 cm klaring tror jeg

nå er gulvet teppe over hele

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt spørsmål, lurer på det samme selv (men da med betonggulv uten videre mye klaring til dørstokker)..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen genier som vil svare?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur ikkje det er så veldig mange som har gjort så veldig mykje anna for å dempe gulvet enn å legge vegg til vegg eller det gode gammle teppe trikset i området mellom lytteren og frontene.

Et gulv må jo stort sett være hardt da siden en skal legge sine X-antall kilo på det. Så det er jo ikkje slik at en kan legge f.eks Rockwool på gulvet heller.......

Dei aller fleste av oss har vell parkett, tarkett, vanlige fjøler med vegg til vegg over eller gulvbelegg av et slag. Så gjer vi så godt vi kan oppå det med tepper og liknande.

Er ikkje ekspert på området, men trur nok dette er det mest vanlige sjølv om det sikkert kan dukke opp guruer som har en finurlig løysing på det!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gjøres daglig i leiligheter i nye 4-manns boliger.

En veldig effektiv metode er trinnlydmatter med gulvspon over. Skal man ha laminat kan man bruke 6mm løse huntonit-plater. Kombinasjon av ovenstående må bare bli ekstremt.

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Gulvisolering? billig og enkelt

Du kan jo prøve med Silencio plater. Har selv lagt 2 lag med disse platene. 2 lag bygger opp ca. 1,5 cm. De hjelper på trinnlyd og på lyd fra høytalere. Jeg bor i 2. etg. i en 4-manns bolig og hører iallefall ingenting fra de under etter jeg la platene. Men om de hører meg vet jeg jo ikke da... :shock:

Newcomer snorke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får silencio plater helt opp 36 mm. Det er mykt og godt å gå på i tillegg. Men når jeg bygget, så tok jeg ikke sjansen på å bruke mer enn 24 mm. Grunnet at jeg tror det blir litt for mykt for limt parkett. Men det er jo min mening... Men ha god klaring til veggene, de går ganske mye.
    Ang. høyden til dørstokkene, så kan du heve døren litt. Pluss at du får parketten/laminaten under. Det koster litt svette og en liten halvtimes jobb.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du skriver at du har teppe på gulvet, og at det er av tre, da forstår jeg at du har veggtilvegg teppe oppå gulvspon.

det første du må gjøre er å ta vekk alt "gulv" ned til etasjeskille (gulvbjelkene om du vil) da vil du kunne bygge opp gulvet på nytt, og vinne mest mulig høyde. eller finne ut hva gulvet er laget av.

da er det flere måter å isolere på

den beste løsningen jeg ser er

oppå bjelkene har du 23x98 bord(eller beholde gulvsponen, vist det er d du har), så 20mm trinlydplater, deretter 9mm gips (eller 13mm helt vanlig gips) så 22mm gulvspon og der etter hva du måtte ønske av gulv, enten parkett, laminat, belegg...

dette blir 7,8cm + det gulv du vil ha

vist du skal ha trinlydplater må du ha lekter mellom, eneste måten å gå utemom dette er å bruke gips på denne måten

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips til gulv i hjemmekinoen:
    1. Fjern teppet.
    2. Legg nytt gulv med dette:
    http://www.europe.alloc.com/NO/sida_135.asp
    Silent System fungerer veldig bra!

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal kjøpe meg ny leilighet, og der vil jeg få et rom som kun har nabo under. Det er en ny leilighet med parkett, så jeg vil ikke fjerne gulvet, men legge noe isolasjon oppå, noen gipsplater oppå det igjen og så teppe. Tenkte å legge dette ekstragulvet sånn at det kan fjernes igjen ved senere anledning, hvis jeg skal selge leiligheten igjen. Kan godt bygge 10-20 cm på gulvet, ved å lage et trappetrinn eller liknende. Noen gode forslag? Vil helst kunne kjøre referansenivå uten at det høres under

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •