Hjemmekino / lydisolering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino / lydisolering

Holder på med planleggingen av min dedikerte hjemmekino i kjeller.

Jeg vil her komme til å lekte ut med rom i rom og legge lydbøyler i tak med dobbel gips.
    MEN mitt store issue!! Har pipe som går fra kjeller og strekker seg hele veien opp gjennom de neste etasjene (som piper stort sett gjør :-D ) Men hvordan klarer man her å få stoppet lydvandringen???? Er redd for at dette fort kan bli det svake leddet her. Noen som har noen tips til erfaringer rundt dette? Vil tro andre har gjort opp erfaringer og tips mottas med takk!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bet meg merke til denne setningen:

Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Jeg vil her komme til å lekte ut med rom i rom og legge lydbøyler i tak med dobbel gips.
    Mulig det bare er litt forvirring rundt begrepene, men hva mener du egentlig med "å lekte ut" her? Rom-i-rom betyr jo et eget stenderverk og ikke utlekting.

Pipe er et problem siden den helst skal være synlig (fra 2 sider?) og ikke kan bygges inn. Men det er klart - alt er mulig... Man kan f.eks. lage en "lydisolert dør" foran pipa osv.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg bet meg merke til denne setningen:

Mulig det bare er litt forvirring rundt begrepene, men hva mener du egentlig med "å lekte ut" her? Rom-i-rom betyr jo et eget stenderverk og ikke utlekting.

Pipe er et problem siden den helst skal være synlig (fra 2 sider?) og ikke kan bygges inn. Men det er klart - alt er mulig... Man kan f.eks. lage en "lydisolert dør" foran pipa osv.
    Formuleringen min var nok ikke riktig her. Mener å lage nytt stenderverk slik at man får "rom i rom" for å få mest mulig lyd tett rom. Men har en pipe ved siden av inngangsparti på den ene langsiden som jeg er redd lager litt krøll. Man har vel uansett ikke "lov" til å bygge inn pipa selv om man lager en mulig tilgang til inspeksjonsluken til pipa. Vil da alt være forgjeves?? Hvordan har andre løst dette problemet? Regner ikke med jeg er førstemann...

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formuleringen min var nok ikke riktig her. Mener å lage nytt stenderverk slik at man får "rom i rom" for å få mest mulig lyd tett rom. Men har en pipe ved siden av inngangsparti på den ene langsiden som jeg er redd lager litt krøll. Man har vel uansett ikke "lov" til å bygge inn pipa selv om man lager en mulig tilgang til inspeksjonsluken til pipa. Vil da alt være forgjeves?? Hvordan har andre løst dette problemet? Regner ikke med jeg er førstemann...
    Med en pipe i rommet kan en fullverdig rom-i-rom løsning være litt bortkastet.
    Piper er døden for lydisoleringen sin del. Minst 2 sider SKAL være synlige, det er ikke lov å kle den helt inne. I bjelkelag og rundt himling klarer du å tette en del, men mye lyd vil vandre i selve pipeløpet.

Har du ovn/peis i dette rommet eller kun pipen?

Hvis det kun er pipen som står der ville jeg gjort følgende:
    Tett rundt pipeløp opp i bjelkelag med gips/fugemasse
    Legg lydhimling med 2 lag gips
    Stav opp nye vegger og kle med 2 lag gips
    Kle pipe med skifer el.l.
    Lag en modulbasert isolert kasse rundt pipe som du lett kan demontere for inspeksjon. Litt på kanten av regelverket men burde gå fint

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Med en pipe i rommet kan en fullverdig rom-i-rom løsning være litt bortkastet.
    Piper er døden for lydisoleringen sin del. Minst 2 sider SKAL være synlige, det er ikke lov å kle den helt inne. I bjelkelag og rundt himling klarer du å tette en del, men mye lyd vil vandre i selve pipeløpet.

Har du ovn/peis i dette rommet eller kun pipen?

Hvis det kun er pipen som står der ville jeg gjort følgende:
    Tett rundt pipeløp opp i bjelkelag med gips/fugemasse
    Legg lydhimling med 2 lag gips
    Stav opp nye vegger og kle med 2 lag gips
    Kle pipe med skifer el.l.
    Lag en modulbasert isolert kasse rundt pipe som du lett kan demontere for inspeksjon. Litt på kanten av regelverket men burde gå fint
    Takk for tilbakemelding.
    Jeg har kun pipe der i dag. Jeg ønsker en kombiløsning hvor jeg har en hjemmkino/kjellerstue. Ikke et must med peis. Prioriterer lydisolasjon framfor peis da jeg har små barn. En avtagbar modulløsning er kanskje veien. Men er redd det er bortkastet å lydisolerer resten dersom dette ikke har noen hensikt. Er det andre som har forsøkt nevnte løsning som nevnes her?

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding.
    Jeg har kun pipe der i dag. Jeg ønsker en kombiløsning hvor jeg har en hjemmkino/kjellerstue. Ikke et must med peis. Prioriterer lydisolasjon framfor peis da jeg har små barn. En avtagbar modulløsning er kanskje veien. Men er redd det er bortkastet å lydisolerer resten dersom dette ikke har noen hensikt. Er det andre som har forsøkt nevnte løsning som nevnes her?
    Hei. En modul løsning? kommer an på hvilken pipe du har innstalert.
    Må uansett ha enkel tilgang til 2 stk sider av pipe for innspeksjon av sprekk-
    dannelser.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Hei. En modul løsning? kommer an på hvilken pipe du har innstalert.
    Må uansett ha enkel tilgang til 2 stk sider av pipe for innspeksjon av sprekk-
    dannelser.
    Ikke lett dette her. Om jeg lager en nevnt modul løsning vil man ha tilgang til alle 3 synlige sider når man tar denne bort. Ser for meg at denne lages ved at den "tres" utpå pipa og skrus fast i vegg og tak. Men jeg vil jo overraske meg veldig om ingen andre har hatt samme problemstilling tidligere. Ingen med noen erfaringer rundt dette?

Tror nok at responsen ville vært bedre om jeg hadde begynt min egen tråd rundt byggingen med bilder etc. Men dette problemet vil jo være vesetnlig for hvordan jeg skal gå i gang med prosjektet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at denne lages ved at den "tres" utpå pipa og skrus fast i vegg og tak.
    Jeg mener det er regler som regulerer hvor nærme pipen du har lov til å bygge med ulike typer materialer. Jeg vet at naboen fikk påpekning ved branninspeksjon fordi en dør var installert i veggen ved siden av pipen, og her var det en eller annen minimumsavstand som ikke var overholdt. Litt problematisk for han, siden han har skråtak og ikke kan flytte døren lenger bort fra pipen (huset er med andre ord planlagt slik...).

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med brannvesenet eller teknisk etat i kommunen din - de kan nok hjelpe deg. Ellers så finnes det ressurser på nettet vil jeg tro.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av psv021
    Jeg mener det er regler som regulerer hvor nærme pipen du har lov til å bygge med ulike typer materialer. Jeg vet at naboen fikk påpekning ved branninspeksjon fordi en dør var installert i veggen ved siden av pipen, og her var det en eller annen minimumsavstand som ikke var overholdt. Litt problematisk for han, siden han har skråtak og ikke kan flytte døren lenger bort fra pipen (huset er med andre ord planlagt slik...).

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med brannvesenet eller teknisk etat i kommunen din - de kan nok hjelpe deg. Ellers så finnes det ressurser på nettet vil jeg tro.
    Det er helr riktig. Det er derfor det er nevnt en avtagbar modulbasert kasse rundt pipen som kan demonteres ved inspeksjon.... Ikke optimal løsning og det er derfor jeg søker etter tips da jeg er veldig usikker på hvordan jeg nå skal gå frem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helr riktig. Det er derfor det er nevnt en avtagbar modulbasert kasse rundt pipen som kan demonteres ved inspeksjon.... Ikke optimal løsning og det er derfor jeg søker etter tips da jeg er veldig usikker på hvordan jeg nå skal gå frem.
    Ja men det jeg tenker på er at du muligens ikke får lov til å bygge en "kasse" rundt pipen i det hele tatt, fordi det blir for nærme pipen...

Jeg ville i alle fall sjekket det før jeg la ned noe arbeid...

Godt nytt år! :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg vil jo overraske meg veldig om ingen andre har hatt samme problemstilling tidligere. Ingen med noen erfaringer rundt dette?
    Det er nok mange som har vært i samme båt som deg, men det er nok ikke så mange som har tatt den helt ut og laget en virkelig godt lydisolerende, avtagbar kasse rundt pipa. Og det er jammen ikke rart utfordringene tatt i betraktning.

Jeg har ikke pipe i min egen kino, men hvis jeg hadde hatt det, ville jeg ha laget en konstruksjon av ikke-brennbare materialer - dvs stålstenderverk + 2 lag gips. Da får du i alle mindre bråk med myndighetene.

Det er to ting som gjelder ved lydisolerende konstruksjoner: Masse og luft-tetthet. Derfor vil en slik konstruksjon av naturlig årsaker bli tung. Jeg tror jeg hadde satset på en hengslet istedenfor en "avhektbar" innretning. Hvis pipen stikker ut i rommet, slik at boksen rundt får tre vegger, ville jeg vurdert å ha en "fast" midt-vegg og en hengslet "dør" på hver side. På den måten er det mye lettere å få ting tett enn hvis to dører møtes i et hjørne.

Men dette er utvilsomt en utfordring å få bra, spesielt med tanke på brannforskriftene. Men det bør ikke være umulig.

Godt nytt år!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kinobygger

Jeg kan kansje bidra litt siden jeg er i samme situsjon, bare litt mer komplisert
    Jeg har feieluke i tillegg till lufting i pipa som er vendt inn mot rommet. Jeg skal mure igjenn den eksisterende feieluka og lage ny på andre siden. Der står selfølgelig en peis som må demonteres først hehehe.
    Dette er og en murt pipe så det ble så omfattende att jeg ringte feieren og ba han om å ta seg en tur for rådgiving.
    Når det gjaldt luftingen i pipa, så var det bare å mure igjen. Og han hadde ingen innvendinger mot å skifte plassering på feieluka heller.
    Men i en teglsteinspipe skal i utgangspunktet alle sider være synelige, p.g.a att vist de sprekker så er det loddrett. De skal altså ikke kles inne!

Men derimot på piper med lecastein behøver bare to sider å synes.
    Så har du en lecapipe så er det bare å kle igjenn 8)

Nå er jo dette mitt hus, så jeg skal og kle igjenn selv om det nok sikkert ikke er lov! Men jeg skal lage en inspeksjonsluke, i tillfelle jeg får besøk av en regelrytter som må ispisere alt.

Luken lages på følgende måte!
    Skjer ut ett kvadrat på 20cm bredde og 150cm høyde i dekkplaten med stikksag. Så får du tak i brannmurlistverk (de er rundet av på begge sidene), jeg mener de har de opp til 34mm bredde. Nå rammer du inn kvadratet som du har skjert ut på samme måte som du gjør med en dør eller et vidu. Men pass på att halvparten av bredden på listene stikker utforbi kantene. Forsenk så skruer for det estetiske ned i listverket for å holde det på plass (maks 15 cm ifra hverandre og bruk skruer som er konet, gjør det samme på ytterkantene. Men pass på og forbor til skruetykkelse så ikke lista sprekker.

Luken er nå ferdig, skru den på plass. Dette ser faktisk veldig flott ut.
    Du kan og bruke pakning for å få det helt tett.

Dette er litt pirk, men restultatet blir vedig bra. Jeg jobber på båt og der er dette vanlig løsning i inventaret der vi har kabelgater med ofte så mye som 50
    kabler.

Dette var bare ett eksempelmål, luka lages i størrelsen som du vil!

Med hilsen Frank

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank850
    Jeg kan kansje bidra litt siden jeg er i samme situsjon, bare litt mer komplisert
    Jeg har feieluke i tillegg till lufting i pipa som er vendt inn mot rommet. Jeg skal mure igjenn den eksisterende feieluka og lage ny på andre siden. Der står selfølgelig en peis som må demonteres først hehehe.
    Dette er og en murt pipe så det ble så omfattende att jeg ringte feieren og ba han om å ta seg en tur for rådgiving.
    Når det gjaldt luftingen i pipa, så var det bare å mure igjen. Og han hadde ingen innvendinger mot å skifte plassering på feieluka heller.
    Men i en teglsteinspipe skal i utgangspunktet alle sider være synelige, p.g.a att vist de sprekker så er det loddrett. De skal altså ikke kles inne!

Men derimot på piper med lecastein behøver bare to sider å synes.
    Så har du en lecapipe så er det bare å kle igjenn 8)

Nå er jo dette mitt hus, så jeg skal og kle igjenn selv om det nok sikkert ikke er lov! Men jeg skal lage en inspeksjonsluke, i tillfelle jeg får besøk av en regelrytter som må ispisere alt.

Luken lages på følgende måte!
    Skjer ut ett kvadrat på 20cm bredde og 150cm høyde i dekkplaten med stikksag. Så får du tak i brannmurlistverk (de er rundet av på begge sidene), jeg mener de har de opp til 34mm bredde. Nå rammer du inn kvadratet som du har skjert ut på samme måte som du gjør med en dør eller et vidu. Men pass på att halvparten av bredden på listene stikker utforbi kantene. Forsenk så skruer for det estetiske ned i listverket for å holde det på plass (maks 15 cm ifra hverandre og bruk skruer som er konet, gjør det samme på ytterkantene. Men pass på og forbor til skruetykkelse så ikke lista sprekker.

Luken er nå ferdig, skru den på plass. Dette ser faktisk veldig flott ut.
    Du kan og bruke pakning for å få det helt tett.

Dette er litt pirk, men restultatet blir vedig bra. Jeg jobber på båt og der er dette vanlig løsning i inventaret der vi har kabelgater med ofte så mye som 50
    kabler.

Dette var bare ett eksempelmål, luka lages i størrelsen som du vil!

Med hilsen Frank
    Takker Frank for gode innspill. Jeg har pipe av Leca stein. Jeg hadde håpet jeg kunne dekke til alle 3 synlige sider, men med tilgang til inspeksjonluken. Jeg skal ta å se om jeg kan benytte med av dine kreative ideer. Hvor får man tak på såkalte brannmurlistverk? Helt ukjent for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innspeksjonsluke

Takker Frank for gode innspill. Jeg har pipe av Leca stein. Jeg hadde håpet jeg kunne dekke til alle 3 synlige sider, men med tilgang til inspeksjonluken. Jeg skal ta å se om jeg kan benytte med av dine kreative ideer. Hvor får man tak på såkalte brannmurlistverk? Helt ukjent for meg.
    Hyggelig att du kansje blir hjelpt av dette :-D du får dette av ditt lokale trelastlager. Det heter brannmurlistverk fordi att det blir brukt til å tette sprekken mellom brannmur og vegg når denne bygger like langt ut som eksisterende vegg.
    Det mest geniale med denne type inspeksjonluker er att de kan lages i etterkant også.
    Vedlegg 59807
    Bilde av øverste del av en innspeksjonsluke på ca 2 meters høyde og 40 cm bredde. Dårlig oppløsning, tatt med mobil. Men håper du kan se att listverket er gjæret i 45 grader og skruene er forsenket ned i listverket. Dette er ett must for det estetiske!

Lykke til videre!
    Mvh Frank

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •