Bein bygger kjellerkino - skap & kabling - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 134
    Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde jeg sett innlegget om fuktproblemene dine tidligere skulle jeg svart. Jeg har ingen praktisk erfaring med dette selv, men jeg har lest hundrevis av sider om emnet da jeg har planer om å lage en kjeller selv.

Jeg husker i farten ikke om du har drenering i det hele tatt, men med å senke kjelleren skaper du uansett et problem med å enten ha et gulv som er lavere enn dreneringen din, mangel på grunnmursplater nederst på veggen, mangel på kapillærbrytende underlag til understøpet ditt, eller alle disse. Siden betong er porøst er det veldig lurt at du tar dette fra utsiden da fuktigheten du nå ser ville vandret opp veggen og resultatet aldri ville blitt bra. Siden dette skjedde om sommeren blir det sikkert verre om høsten/vinteren/våren også.

Ideelt sett skulle du hatt et kapillærbrytende lag under understøpet ditt, men det er nok for set. Pass derfor på at dreneringen ligger lavt nok (tror forskriftene i Norge sier 200 mm fra bunnen av drensledningen til toppen av gulvet, på høyeste punkt til drensledningen), men jeg ville nok passet på at du har vertikal avstand mellom drensledningen og understøpet. Sørg også for at drensledningen ikke ligger for nærme understøpet eller den gamle kjellerveggen i horisontal retning så du unngår at vekten av huset ikke blir overført til området der drensledningen ligger.

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hadde besøk av Fuktspesialisten som selger EPS fuktfjerning.

Han mente at dette var en enkel jobb for dem å fikse opp i... Og da betaler jeg ikke før det fungerer..

Produktet virker genialt, men så var det prisen da... 45k + moms skulle han ha...

Men, jeg ser ingen annen løsning. Grave opp tar mye tid, nye hagen går til *******, Verandaen går til *******... og prisen blir nesten det samme.. og jeg har fortsatt usikkerheten om det vil bli 100%...

Så jeg får nok ofre pengene som var satt av til PJ og lerret....... :cry: :cry:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stor forståelse for at det frister å prøve EPS-systemet. Bare den demotiverende faktoren ved å måtte ta ned terrassen og grave opp plenen høres ut som grunn god nok til å investere noen sure kroner. Å grave opp er jo heller ikke gratis... Dessuten kan man faktisk ha mye filmmoro for noen tusenlapper i brukt utstyr også, selv om det ikke blir optimalt

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det systemet høres veldig interessant ut. Les her hvor folk diskuterer begrensningene til systemet:

Fuktfjerning/fuktsikring etter EPS/EPT-metoden

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest meg litt opp på dette og har sett at det finnes kritiske røster.
    Men mye positivt også (feks byggforsk har hatt en test prosjekt i 6 år i et bygg som har kjeller under grunnvannnivået, som har vært positivt).

På befaringen igår mente han heller ikke at jeg hadde et "stort" problem. Og dette ville de lett kunne fikse opp i, selvfølgelig ønsker han å selge sitt produkt, men som han sier.
    "Fungerer dette ikke tilfredsstillende innen 4-5 uker så skrur de det ned igjen kostnadsfritt."
    En annen ting er at jeg også får montert strøm i innerveggene ( som jeg ikke ville fått noen løsning på ved drenering).

Så jeg føler at jeg ikke har spesielt mye å tape på å prøve ut denne løsningen, bortsett fra 45k + moms :wink:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også EPS er en interessant løsning, men jeg trodde ikke det var så dyrt som nevnt her..... Uansett, for din del så later det til å være den enkleste løsningen.

Sitat Opprinnelig postet av Bein
    Da har jeg hadde besøk av Fuktspesialisten som selger EPS fuktfjerning.

Han mente at dette var en enkel jobb for dem å fikse opp i... Og da betaler jeg ikke før det fungerer..

Produktet virker genialt, men så var det prisen da... 45k + moms skulle han ha...

Men, jeg ser ingen annen løsning. Grave opp tar mye tid, nye hagen går til *******, Verandaen går til *******... og prisen blir nesten det samme.. og jeg har fortsatt usikkerheten om det vil bli 100%...

Så jeg får nok ofre pengene som var satt av til PJ og lerret....... :cry: :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg synes også EPS er en interessant løsning, men jeg trodde ikke det var så dyrt som nevnt her..... Uansett, for din del så later det til å være den enkleste løsningen.
    Som jeg forsto var årsaken at kontroll enheten som sendte pulsene var ekstremt dyr. Minste pris var derfor 45k inntil et vist antall løpemeter. Ergo prisen hadde ikke økt spesielt mye selv om rommet mitt hadde vært dobbelt så stort..

Her en rapporten fra Byggforsk sitt prosjekt. Det er utført med EPT ( konkurrent av EPS, De virker mer seriøse men så var det pris igjen da...)

Byggforskrapport

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gått bort fra fuktspesialisten (EPS)..

Dette virker svært useriøst og skal også dukke opp på "bygg og bedrag" ikveld på TV3..

Jeg har gjort en avtale med EPT.no. Disse tar betalt for fukt registrering og analyse arbeidet i tillegg.
    Registreringen gjøres grundig ved hjelp termografi (varmesøkende kamera) og ved hjelp av sonder som bores inn i kjellervegger og evt. gulv.

Det er også EPT som har gjort samarbeidet med Byggforsk og virker svært dyktige og seriøse i samtalene vi har hatt.

Bakdelen er jo at analysen koster 12-13k og hva installasjonspris vil komme på vet man ikke før analysen er ferdig

Er ikke lenge før det kun kommer til å stå en enslig sofa i kjellerstuen.. ingen lyd, ingen bilde :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stå på!

Har lest gjennom tråden din her, mektig imponert! Hva er status med fuktproblemet ditt nå? Kommet noe lenger? Gleder meg til å følge prosjektet videre!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, dette er fryktelig kjedelig Det var jo en litt stiv pris for undersøkelsen synes jeg, men det er kanskje prisen man må betale for å få en skikkelig vurdering.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Huff, dette er fryktelig kjedelig Det var jo en litt stiv pris for undersøkelsen synes jeg, men det er kanskje prisen man må betale for å få en skikkelig vurdering.
    Da har jeg fått tilbake en svært grundig analyse om omhandler hele rommet (vegger helt opp til taket).
    De kom med et tilbud på 110k som gikk på å legge EPT systemet helt opp til taket fordi ved måling inne i veggen var det vist nok høye RF verdier hele veien.

Prisen var uaktuell for meg og jeg ser heller ikke poenget av å gjøre dette i de eksisterende veggene, de har stått der i 30 år uten å vise fuktproblemer så jeg er kun interresert i å installere dette i mine understøp som ikke har drenering lavt nok eller plast på utsiden ( som de eksisterende veggene selvfølgelig har.)

De kom da tilbake med et "redusert" tilbud der de kun tar ansvar for understøpene. Dette vil koste ca 60k.

Jeg syntes det fortsatt er dyrt, men ser ingen andre gode muligheter, så jeg har akseptert dette tilbudet.

De kommer neste tirsdag og installerer og i mellomtiden har jeg fått beskjed om å tette alle skjøter og grovstøp med dette produktet ( som selvfølgelig er svinedyrt )

ALL BETONG

Nå krysser jeg fingrene for at dette vil løse fuktproblemene mine til en slik grad at jeg kan forsette på byggingen. Det har overhode ikke skjedd noen fremgang der nede siden Mai nå....

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er virkelig imponerende arbeid du har utført her.
    Utrolig kjipt med fukten, men tenk hvis du ikke oppdaget dette før om et par år og endte opp med å måtte rive deler av kinoen og det var sopp og hele pakken under. Får håpe det løser seg. Prisen er grusom her og nå, men om 10år (hvis dette funker 100%) vil du tenke anderledes.

Har selv ett prosjekt jeg holder på med, og alle budsjetter er sprengt. Drenering måtte løses med pumpe og kumme tilslutt. Men når jeg er nede i kjelleren og det har pøsregnet i lange tider og bakken er mettet med vann, så er det med en viss glede jeg kan se på de knusktørre betongveggene.

K

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg igang med løsningen av fuktproblematikken.

EPT AS kommer tirsdag til uken og installerer systemet sitt i mine understøp.

Jeg har blitt bedt om å gjøre litt forarbeid som nå er ferdig.
    Forarbeidet har bestått av å gå over alle skjøter og sprekker med XYPEX Modified blandet ut i sement.
    Dagen etter dette var gjort har jeg behandlet hele området med XYPEX Concentrate.
    Dette er påført som slamming og ser nesten ut som jeg har fått en fin membran ( som puster).

Eneste jobben jeg har igjen nå før EPT dukker opp er å holde støpene fuktige i 3 døgn

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc01343-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc01344-jpg

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Særdeles imponert over arbeidet du har utført her! Det står respekt av det!

Fukt er noe skikkelig dritt å ha i kjelleren (eller huset for den saks skyld..)

Får håpe problemet løser seg og du får kommet igang med resten av kinokonstruksjonen.

Har i tankene noe lignende prosejkt selv, men aner ikke helt hvor eller hvordan jeg skal begynne... Har en kjeller med ca 1,75-180 høyde. Fukt i vegger nederst i hjørner og ved trappegang inn til kjeller. Har også et påbygg med krypkjeller under, som jeg tror kan være støpt lenger ned, så her må jeg utforske litt. Det beste hadde vært å lage kjeller her, men da er det MYE som må graves ut..

Uansett lykke til videre med prosjektet ditt og hold oss oppdatert med bilder og tekst. Det er lærerikt for oss som skal begi oss ut på slike jobber.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er installasjonen ferdig!.

Virker som de gjorde en grundig jobb og jeg er veldig spent på resultatet!
    Det skal nå stå i ca 4 uker før de kommer tilbake for etterkontroll.

De brukte 2 dager og jeg tok litt bilder i går kveld etter første økt og et par etter han var ferdig idag.

Vedlegg 71707 Vedlegg 71708
    Vedlegg 71709 Vedlegg 71710
    Vedlegg 71711 Vedlegg 71712
    Vedlegg 71713 Vedlegg 71714

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg så smått igang igjen!..

Planen i kveld var å jobbe litt med taket og jeg la fort merke til at de har lagt 15cm stenull i et tak som har 20cm bjelkelag (5cm med luft på oversiden).

Ønsker å skrote alt og legge ny isolasjon som er 20cm, men jeg vet ikke hvilken type som er best med tanke på lydisolering (skal ha lydbøyler og 2 lag gips under).

Noen som vet hvilken type jeg burde velge og eventuelt hva prisen er ?
    Har ca 30kvm som må byttes ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert det er så dumt å ha litt luft imellom. Uansett må du passe på å ikke stappe isolasjon for hardt. Godt å se du er i gang igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Det er ikke sikkert det er så dumt å ha litt luft imellom. Uansett må du passe på å ikke stappe isolasjon for hardt. Godt å se du er i gang igjen
    Jeg vil jo få ca 3-5 cm med luft mellom bjelkelaget og taket pga lydbøylene, så trenger vil ikke 5 cm på oversiden i tillegg vil jeg tro ?

Ser ut som det blir Glava plate A37, hvis ingen har store innspill på andre produkter

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bein
    Jeg vil jo få ca 3-5 cm med luft mellom bjelkelaget og taket pga lydbøylene, så trenger vil ikke 5 cm på oversiden i tillegg vil jeg tro ?

Ser ut som det blir Glava plate A37, hvis ingen har store innspill på andre produkter
    Da tror jeg det blir veldig bra Ville tettet på oversiden. Har dessverre ikke så mye innspill på type Glava.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å plundrer med hvordan jeg skal bytte opp taket med lydbøyler..

Vurderer å kubbe i mellom bjelkelaget for så å feste lydbøylene i disse. jeg vil da spare inn 4-5cm takhøyde men lektene vil da bli liggende parallelt med bjelkelaget.
    Glava.no sier at lekene må ligge på tvers av bjelkelaget...

Spørsmålet er, vil min løsning redusere effekten av lydhimlingen ?

I mine øyne må jo nå lyden igjennom enda et ledd før lyden vil treffe bjelkelaget og tror dette kan være positivt, men er usikker på hvor viktig det er at lektene ligger på tvers i en lydhimling!

Noen som har vet ?

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •