Bein bygger kjellerkino - skap & kabling - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 134
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått støpt opp noen bæringer, fått ut ca 1000 bøtter med masse, men ser jo ikke akkurat sånn ut desverre

På det dypeste er jeg ca 50cm ned fra toppen av gammelt gulv :???:

Fortsatt enorme mengder som må ut, prøver iherdig å finne motivasjon som som sitter langt inne om dagen
    Er tidkrevende også når jeg er 100% avhengig av hjelp for å få bøttene ut vinduet..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende arbeid! Hvordan har støynivået vært her? Ser du har enderekkehus, mest populære mannen i nabolaget nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hodepine
    Imponerende arbeid! Hvordan har støynivået vært her? Ser du har enderekkehus, mest populære mannen i nabolaget nå?
    Tja, har jo kun brukt slegge og spett, så tviler på at noen har hørt noe særlig til meg enda, blir vel noe annet når jeg er ferdig :twisted:

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ikke være lett å holde motivasjonen oppe når man ser den mengden masse som må bort, før man i det hele tatt kan begynne på kinobygging. Men du har jo kommet langt på vei, så stå på! Klarer du bare litt hver dag, så er det jo mindre igjen!
    Er veldig imponert over innsatsen så langt, å løfte 1000 spann med sementbiter og grus igjennom et vindu er en ekstrem jobb, og jeg vet at slikt arbeid tærer på av egen erfaring!
    Lykke til videre, skal følge med på tråden din!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bein
    Tja, har jo kun brukt slegge og spett, så tviler på at noen har hørt noe særlig til meg enda, blir vel noe annet når jeg er ferdig :twisted:
    Hehehe.

That's the spirit! Så mye arbeid du legger ned i dette så fortjener du å spille høyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott!

Dette kunne vært en klone av hva jeg har forestående , må også grave meg nedover da takhøyde er i underkant av 200.
    Har du gjort noe research på hva som kreves byggteknisk , primært mtp yttervegger og sånt ?
    Jeg har satt ting litt på pause da jeg er usikker mtp fukt og sånne fæle greier.
    Er det en easy-fix på dette , eller gambler man litt hvis enn graver seg ned under det intersjonerte nivået til ytterveggene ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halvnakke
    gambler man litt hvis enn graver seg ned under det intersjonerte nivået til ytterveggene ?
    Jeg tok ingen avgjørelse med tanke på takhøyde før jeg hadde pigget opp gulvet og faktisk så hva som var under. Hvis jeg hadde møtt fjell eller andre ting som ikke drenerer vann, så hadde jeg nok bare fjernet litt av pukket og støpt litt tynnere gulv.

Men huset ligger bra til med tanke på drenering og det jeg fant under var sprengt fjellmasse langt nedover (som jo er god drenmasse), så jeg har god tro på at drenering ikke skal bli et problem.

Når jeg bygger opp igjen bruker jeg ca 5cm med pukk til å rette, 5cm med isolasjon og 5-7cm med armert betong. Noen vil nok mene det er litt snaut, men skal man få ok takhøyde når man gjør en jobb som dette i et gammelt hus så må man inngå noen kompromisser i forhold til hva som er optimalt.
    Støpingen gjør jeg i etapper som du ser på bildene, noen av disse "kassene" har jeg støpt mot fjell som lå på kortveggen. Dette har jeg gjort for å unngå setninger i huset.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kunne vært en klone av hva jeg har forestående , må også grave meg nedover da takhøyde er i underkant av 200.
    Har du gjort noe research på hva som kreves byggteknisk , primært mtp yttervegger og sånt ?
    Jeg har satt ting litt på pause da jeg er usikker mtp fukt og sånne fæle greier.
    Er det en easy-fix på dette , eller gambler man litt hvis enn graver seg ned under det intersjonerte nivået til ytterveggene ?
    Jeg tror det vil avhenge av hvertfall to ting (gjerne flere også, jeg er ikke noe fagmann): Hva slags vegger det er, og hvordan dreneringen er utenfor.

Jeg vurderte et tilsvarende prosjekt i et hus som var rundt 100 år, men tok ikke sjansen fordi murveggene ikke virket tette nok, selv om de var en god meter tykk.

Du kan f.eks legge ut en sak på "mittoppdrag.no" eller lignende og se om du får noen fagfolk til å se på det og gi deg en vurdering og en pris. Er jo opp til deg om du vil gjøre det selv eller betale andre for å gjøre det etterpå....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å leie et transportbånd for å få ut massen? Skulle ikke koste så mye det for en helg og da kan du jo få lagt massen rett i container, tilhenger, pressening eller hva du vil. Har ikke leid et slikt selv, men andre ting jeg har leid har da ikke kostet all verden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hercules
    Hva med å leie et transportbånd for å få ut massen? Skulle ikke koste så mye det for en helg og da kan du jo få lagt massen rett i container, tilhenger, pressening eller hva du vil. Har ikke leid et slikt selv, men andre ting jeg har leid har da ikke kostet all verden.
    Transportbånd var planen ja, men vinkelen/lyskassa gjorde det umulig. Måtte eventuelt revet den + halve hagen
    Leier en container når snøen forsvinner, så inntil videre lemper jeg bare alt i hagen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Du kan f.eks legge ut en sak på "mittoppdrag.no" eller lignende og se om du får noen fagfolk til å se på det og gi deg en vurdering og en pris. Er jo opp til deg om du vil gjøre det selv eller betale andre for å gjøre det etterpå.... "
    Takk for tips , tror kanskje det blir next step

Ser ikke trærne for skog må kanskje justères til 'ser ikke kassene for bøtter?' i dette tilfellle ?
    Eller har jeg scrolla for fort igjen ?

Er innehaver av et hus min 'beste'far bygde litt på lykke og fromme etter andre verdenskrig , eksempelvis er platå'et på min veranda et impulsivt innslag av et fuktig lag da naboen hadde en bil som ikke starta lenger , og ramma på denne bilen er nå armering i denne plattingen....
    Murveggene er dobbel mur uten isolasjon , med unntak av der hvor mørtelen tok slutt og avispapir gjorde jobben...

Følger progress og løsninger med argusøyne , godt jobba sålangt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å funderer litt på mulige plasseringer for bakhøyttalerne mine.

Tenkte jeg skulle lufte forslagene mine, så folk kan få komme med synspunkter
    To ting jeg er svært usikker på.
    1. Hvilken plassering er lydmessig mest optimal ?
    2. På alternativ 2 vil høyttalerne være mer eller mindre helt inntil betongveggen i bakkant, siden de bygger 9.7cm og veggen blir ca 10cm fra grunnmuren.
    kan det være et problem ? (fukt/kulde o.l).

Forslag 1

Alle fire plasseres i taket.
    Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-kjeller-ole-4-ht-5-tak-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-kjeller-ole-4-ht-tak-4-jpg

Forslag 2

To i tak og to på bakveggen.

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-kjeller-ole-4-ht-tak-og-vegg4-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-kjeller-ole-4-ht-tak-og-vegg-5-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å funderer litt på mulige plasseringer for bakhøyttalerne mine.

Tenkte jeg skulle lufte forslagene mine, så folk kan få komme med synspunkter
    To ting jeg er svært usikker på.
    1. Hvilken plassering er lydmessig mest optimal ?
    2. På alternativ 2 vil høyttalerne være mer eller mindre helt inntil betongveggen i bakkant, siden de bygger 9.7cm og veggen blir ca 10cm fra grunnmuren.
    kan det være et problem ? (fukt/kulde o.l).

Forslag 1

Alle fire plasseres i taket.
    Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-kjeller-ole-4-ht-5-tak-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-kjeller-ole-4-ht-tak-4-jpg
    [B][U]
    Jeg ville gått for løsning 1, den vil gi deg jevnest lyd i bak-kanalene. Du unngår at lyden vil flytte seg veldig i høyde og nivå mellom bak-kanalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er understøpingene av ytterveggene mer eller mindre ferdig, mangler et hjørne men skal ha drensrør ut der så det blir senere.
    Mesteparten av massen er nå også ute (ser ikke helt sånn ut akkurat )
    Starter imorgen med støping av innerveggene, går nok noe fortere da jeg ikke trenger å grave like dypt under.

Blir pappa fredag 5 mars ( :-D ), så begynner å få litt dårlig tid, vil helst bli ferdig med all understøping før denne datoen da det blir mye støv og dritt i første etasje når jeg går opp og ned :-D

Her er noen bilder av støpene på ytterveggene
    Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00705-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00711-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00707-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00710-jpg

Denne "oppkanten" vil gå langs hele kortveggen, og rundt ved døren frem til pipen. Den og trappen ned til ny gulvhøyden vil bli flislagt.
    Har laget denne kanten for å slippe å grave under støttemuren inn til naboen

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00706-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00709-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en helg med stor innsats fra gode venner er jeg faktisk ferdig med å grave ut massen.

Takhøyden er nå for øyeblikket 250-255 over hele gulvet :???:

Har vært en er sykt tung jobb og jeg skal aldri i livet gjøre dette igjen :-D

Litt bilder etter dagens økt.

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00712-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00714-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00715-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00716-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00717-jpg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er mektig imponert!
    Savner tiden fra da jeg var ung selv og kastet meg på slike prosjekter.
    Etterhvert får man altfor mange sånne "skal aldri gjøre det igjen" erfaringer, og blir skremt fra å starte et nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg er mektig imponert!
    Savner tiden fra da jeg var ung selv og kastet meg på slike prosjekter.
    Etterhvert får man altfor mange sånne "skal aldri gjøre det igjen" erfaringer, og blir skremt fra å starte et nytt.
    Burde jo ha lært av tidligere erfaringer selv. Men hadde faktisk ikke trodd det skulle bli så enormt mye jobb som det ble ( mye pga at jeg ikke fikk mulighet til å bruke transportbånd).

Men glad jeg satt som mål å bli ferdig med graving før fødselen på fredag, ellers hadde jeg sikkert aldri blitt ferdig. Ble faktisk 40 effektive arbeidstimer denne helgen, fordelt på 5 mann :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde jo ha lært av tidligere erfaringer selv.
    Tillater meg å ta lærdom av andres erfaringer , mistenkte at en sånn jobb var heavy duty uten transportbånd

Lytte til videre både med bygging og forestående fredag

Edit : Flotte bilder , viser godt igjen nedlagt arbeid , dokumentasjon i bilder liker vi
    Edit 2 : Med fare for misforståelse , bilder og dokumentasjon refereres eksplisit til kinobygging....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit 2 : Med fare for misforståelse , bilder og dokumentasjon refereres eksplisit til kinobygging....
    kinobyggingen skal jeg dokumentere så godt jeg kan ja, men er jo grenser for hva annet jeg ønsker å dokumentere på et offentlig forum

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er full byggestopp for øyeblikket siden jeg ble pappa sist fredag :-D .

I påvente av ny oppstart legger jeg ut et par bilder fra utsiden av huset.

Liten påminnelse om hvor sykt mye masse det faktisk ble tilslutt, Alt via små betongbøtter ut av et lite kjellervindu! :twisted:

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00754-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00756-jpg

Bein bygger kjellerkino - skap & kabling-dsc00757-jpg

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •