Oppgradering av hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av hjemmekino

Hei!
    Jeg har en hjemmekino på ca. 6*4 meter og med takhøyde på ca. 2.50 meter.
    Det er teppe på gulvet noe som jeg ikke har tenkt å endre da dette fungerer bra. Det jeg lurer på er hva jeg kan gjøre med veggene og taket? Nå er veggene hvite, med untak av veggen bak lerretet som er trukket med sort stoff.
    Det er betong i de fleste veggene og i taket. samt også gipsplater i taket. På den veggen som ikke har betong er det gipsplater.

Et minus med rommet er at det er en del av rommet som ligger vinkelrett på kino-delen (Dette kommer i tillegg til de oppgitte 6*4 meterene). og er bare avskilt med tjukke sorte gardiner, noe jeg synes fungere bra.

Jeg ønsker altså å endre fargen på de to gjenstående veggene + taket. ( en sidevegg på ca. 6 meter og bakveggen på ca. 4 meter. + tak)
    Bak lerretet gjør jeg ikke noe, og på den siste sideveggen henger som sagt de tjukke gardinene som en romdeler.
    Jeg har tenkt en del på scenemolton og har blitt anbefalt det før, men jeg er litt redd for hvordan lyden vil bli da.? kommer det til å dempe mye? Av høytalere har jeg: klipsch - RF 82, RC 63, RS 42. Sub: Klipsch RW-12D
    Forsterker Onkyo TX-NR807

Hvordan tror dere med erfaring at helheten blir om jeg trekker scenemolton over hele de nevnte vegger og tak? blir det for svart eller ? Anbefaler dere scenemoltn?

PS: i vedlegget ser dere rommet. den rødeveggen er svart og skal ikke endres, de grønne veggene skal bli mørkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Å dempe alt med scenemolton tror jeg vil føre til en svært skjev demping av lyden, dvs at de øvre oktavene blir dempet langt mer enn de nedre. Jeg ville da heller malt veggene i en mørk og matt farge, og så hengt opp noen pene absorbenter.

Disse absorbentene kan bestå av noe passende dempemateriale inni en ramme, stramt trukket med f.eks scenemolton

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Bra med litt hjelp når jeg ikke er så erfaren selv enda..

Okei, så du ville anbefalt å male veggene og henge opp noe demping..
    Hva kunne jeg puttet inni disse rammene da? glava? :P
    kunne de vert noe med molton bare i toppen av veggene.. fks. den overste halvdelen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har kommet en type isolasjon på markedet som er laget av gjenvunnet stoff, det burde fungere bra og er ikke helseskadelig, slik som glava er. Evt så har glava og rockwool egne akustikk-plater, du kan jo høre på nærmeste byggsenter. Selv bruker jeg vanlig glava, det er noe herk å jobbe med, men fungerer.

Hjørnet mellom tak og vegg er fordelaktig å dempe. Det kunne kanskje fremhevet kino-utseende å lage en "absorbent langs hele veggen, på skrå fra vegg til tak:

Oppgradering av hjemmekino-skr-absorbent-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god hjelp!

Jeg tror jeg vil bestille scenemolton i morgen, til å ha i taket og ca. halvt ned på veggene.. hvordan tror du/dere det vil fungere?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan det vil bli om jeg tar scenemolton på veggene, og bare maler taket i en matt sortfarge? hvordan vil lyden og lysrefleksjonen fra lerretet / prosjektorn bli da?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scenemolton absorberer alt av lys, og fungerer utmerket til å ha i taket og på veggene.

Det demper også litt i de øverste frekvensene.

Akustikkplater fra Rockwool hjelper ganske langt ned i frekvens. Ca til 250hz.

Plasser noen slike plater i 1. og 2. refleksjonene, samt over og ved siden av lytteposisjon.
    Platene kan trekkes med scenemolton, men de demper ikke fullt så mye da.
    Du kan også bruke eks svart høyttaler stoff, dette begrenser ikke dempeeffekten til platene.

Oppgradering av hjemmekino-biltema-jpg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •