Korleis hindre støy frå sub til leiligheten under?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Korleis hindre støy frå sub til leiligheten under?

Hei folkens
    Eg har nett kjøpt meg leilighet i borettslag og har spørsmål som overskriften seie, korleis hindre mest mulig lyd frå subben og ned i leiligheten under?

Eg har ikkje flytta inn enda so tenkte eg skulle spørre litt her før eg flytter inn, eg har ein 10" H/K sub som elementet slår ned mot gulvet, satt og såg litt på Auralex Gramma som AVshop forhandler, vil det funke bra eller finnes det betre alternativ?

Leiligheten blei bygget i fjord vist det har av betydning.

Takker på forhånd for alle gode svar.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre er det sånnt at basstoner forplanter seg i betongvegger. Jeg har fortsatt ikke vellykka med å dempe subben gå ned til leiligheten under. Men har ikke testa auralex plater, bare spikes, og stein. og gummi. Men ser ikke ut til å fungere noe

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikkje noko betong bygg, det er i tre vist det har noko betydning

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest effektive er nok å slå den av ;-) Bor man i blokk så bor man i blokk... :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja sant nok, men dette er eit vanlig tre hus med leilgheter i ikkje blokk i betong og det var derfor eg lurte litt på detta med betongheller som mangen snakker om eller disse auralex gramma som eg ogso har lest litt om, e da ingen ting som demper meir enn att den står rett på gulvet?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å dempe bass til etasjen under krever nok dessverre ganske "voldsomme" inngrep for at det skal ha nevneverdig effekt. Da snakker vi om bruk av f.eks trinnlydplater og gulvgips i etasjen hvor suben står, og gjerne såkalt lydhimling i etasjen under.

Nå skal jo moderne leiligheter bygges med visse krav til lydisolering mellom etasjer så det er jo mulig at dette allerede er gjort.

Men bass, og spesielt de laveste frekvensene, er dessverre nesten umulig å dempe effektivt uten omfattende konstruksjoner.

En ting som kan hjelpe på "bass-følelsen" uten å ha så høyt volum på suben er f.eks Buttkicker montert i sofaen

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jaws
    Dette er ikkje noko betong bygg, det er i tre vist det har noko betydning
    Er det en trekonstruksjon, er du kanskje noe heldigere. Uten dermed å mene at du er kvitt problemet!
    Treverk kan i noen tilfelle avkoble lyd bedre enn en betongkonstruksjon, men bassen har en egen evne til å vandre gjennom det meste.
    Lyd er jo luft i svingninger, litt enkelt forklart.
    Vegger, tak og gulv i våre hus og hytter har jo en egenresonans, avhengig av størrelse, vekt og materiale.
    Sannsynligheten er ganske stor for at en basstone eller fler, i samme frekvens som egenresonansen for vegg / gulv / tak, vil sette en eller fler av disse i "bevegelse".
    Om så suben henger i løse luften, vil det ikke hjelpe stort. Lydbølgene / luften vil fortsatt treffe flatene med samme kraft, og dermed vil man "aldri" bli kvitt problemet.
    Neppe et godt svar mtp å eliminere problemet?
    Men er man klar over dette, og tar sine "tidsgrep" i forhold til naboene, så er jeg ganske sikker på at du får lov til å "basse"! I alle fall innenfor visse tider på døgnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok so dei Auralex Gramma eller noko form for betongheller hjelper ikkje?

Er det foresten noko stor forskjell på subb som elementet står ut i rommet i forholdt til dei som elementer står ned mot gulvet med tanke på lyd ned i leiligheten under?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok so dei Auralex Gramma eller noko form for betongheller hjelper ikkje?
    Neppe, i sammenheng med dypbassproblematikken. Men i alle andre frekvenser, vil det ganske sikkert ha en positiv effekt.

Er det foresten noko stor forskjell på subb som elementet står ut i rommet i forholdt til dei som elementer står ned mot gulvet med tanke på lyd ned i leiligheten under?
    Jeg vil mene nei, ettersom det er luften som settes i svingninger.
    Da spiller det mindre rolle om elementet peker ned mot gulv, eller for den saks skyld; mot vegg eller tak.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E da bortkasta peng og kjøpa den typen frå AVshop til 699,-?

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassere sub`en i taket?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur nok da blir litt vanskelig

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur nok da blir litt vanskelig
    Hva med å plassere sub`en hos de i leiligheta under da? så kan du si: Og dere klager?! Tenk, sånn har JEG det, HVER DAG!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe ja, men kunne tenkt meg litt meir seriøse svar og kanskje noko erfaringer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problemstilling som deg.

Alt av vegger ristet og skranglet, å tror ikke naboen var så happy. Endte opp med å plugge bassportene på min sub å heller skru den opp litt. Ble betydelig strammere bass å ingen risting i veggene. Du kan jo prøve noe lignende, samt jobbe litt med plassering ?

Et annet alternativ må vel bli å bruke en romperister istedenfor sub for å få opplevelsen av de nederste frekvensene.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kan jo prøva noko slikt men problemet er at stovo i leiligheten under er på samme plass som min :S
    So det er ingen som har erfaring med Auralex eller lignende??? ser det er ein del her inne som bruker det

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E da forresten nokon her som veit ka som er standard lydisolasjon mellom leiligheter i borettslaghus som er i treverk?

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringsmessig er det desverre lite å gjøre i borettslagleiligheter.
    Nå vet jeg ikke hva slags du bor i, men jeg bodde i en 4 mannsbolig fra begynnelsen av 1960 tallet. Det var forferdelig dårlig lydisolert. Hørte godt hva de under snakke om i telefonen. Hørte godt at de snorket også. Da rista det nesten i hele 4-mannsboligen..

Jeg kvittet meg med sub og kjøpte "buttkicker" til sofaen. Den funket greit.

Jeg skrudde i flere skruer i gulvet, da det knirket endel, la 2 lag med silencio lydtrinnsplater i alle rom og på soverommet la jeg først gulvgips og så 2 lag lydplater. Deretter tettet jeg alle sprekker med skum og akryl. Dette hjalp en god del, men bass trengte fortsatt godt igjennom. De under klaget vodlsomt på at jeg trampa når jeg gikk, og jeg hørte fortsatt han snorka på soverommet, selv etter 1 lag gulvgips og 2 lag lydplater og tettet med akyl i alle sprekker.

De under flyttet og vi fikk ny nabo. Han spilte mye bass og det er **** meg irriterende, ivertfall når det skjer til alle døgnets tider.

Vi fikk ivertfall nok og kjøpte oss hus i stedet.. Det er verdt hver eneste krone!

For å konkludere vil jeg si at det er nærmest umulig å isolere bass i 4-mannsboliger. Men det er sikkert bedre i nyere bygg.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boligstøy - Regelverk |

Hva du kan gjøre som beboer eller forbruker i anskaffelse av en ny bolig

Når man kjøper en ny bolig, eller når man skal få oppført en ny bolig, kan man spørre etter bedre lydisolasjon enn de minste kravene som forskriften tilsier. I dag er det en valgmulighet til å sette standardiserte, strengere lydkrav etter NS 8175 for å få bedre lydforhold i boliger. Standarden inneholder fire lydklasser som betegnes fra A til D. Grenser i lydklasse C oppfyller forskriftens minste krav til nye boliger (som skrevet foran), og som man skal følge. Klasse D kan unntaksvis brukes i forbindelse med rehabilitering av eldre, verneverdige bygninger dersom lydforholdene etter klasse C ikke er mulig å oppnå.

Lydklassene A og B er derimot frivillige å bruke, men grensene i disse klassene sikrer betydelig bedre lydforhold. Lydklasse B angir grenseverdier som skal sikre gode lydforhold for beboerne, men man er ikke sikret en “lydtett” bolig. Lydklasse A gir meget strenge grenser for lyd og støy som gjør at man kan kun unntaksvis merke lyder. Bygging av boliger med lydforhold som er beskrevet i disse klassene, øker byggekostnader, spesielt i klasse A. Dersom man skal forbedre lydforholdene i boliger generelt, er det behov for å endre byggeskikk. Standarden viser at man kan gjøre det bedre. På den måten kan forbrukerne selv påvirke utviklingen mot bedre lydforhold i boliger. En del av de andre nordiske landene (samt Estland og Tyskland) har også innført eller har under innføring tilsvarende system for lydklassifisering av boliger. Bruken av disse lydklassene er i dag enda begrenset, men det har ført til at utbyggerne velger bedre lydisolering på enkelte deler av en bygning. Som forbruker kan man også be om dokumentasjon av lydforholdene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg fekk sjekka litt i dag og då blei eg forklart av i den leiligheten som eg har kjøpt so e da noko bjelkar litt usikker på ka han sa men over der altso i gulvet mitt so var det isolasjon, spon, gipsplater og perkett, so var da noko mellom dei lagene og, under dei bjelkane blir då taket til han under so var da gipsplater, isolasjon og noko lydbjelkar, noko i den duren, fikk ikkje med meg heilt navnene på detta, da blei jo bygget i fjord

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •