Nytt tilbygg med kino i kjeller.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Jigs sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt tilbygg med kino i kjeller.

Hei

Har holdt på noen uker med nytt tilbygg på huset. 2 etasjer med kino i kjeller.Jeg og fruen er nok ikke helt enig i hva som skal være ferdig først Tenkte jeg kunne vise dere litt hva jeg tenker, sikkert noen av dere som har noen smarte løsninger.

Blir nok ikke ferdig før til sommeren en gang, men er alltid morro med noen tilbakemeldinger og tips. Selve kjelleren er ferdig, bygd i leca. ca 3,3m*4m. 2,40 under taket. Tenkte å bruke akustikk plater på vegger + tak, kledd med scenemolton. Har ikke behov for isolasjon da jeg har brukt iso blokker. Rommet er jo ikke stort, så er noen utfordringer hvor alt utstyret skal stå Har prøvd meg litt i sketchup, kommer noen skikkelig bilder snart, bare få lagt de over på pc først.

Vedlegg 58547
    Her ser dere svs^n bak stolene. Ikke beste plassen kanskje, men ser ikke så mange andre muligheter.

Vedlegg 58548
    Front består i dag av 2x Jbl ls40, kommer ikke center før kjeller er ferdig.

Vedlegg 58549

Plassering av bakhøytalere.

Kjører i dag et 2,1 system med jbl og svs. Blir drevet av en emotiva xpa-3, yamaha rxv4600. Projector er sony hw10 og et tab tension lerret fra dreamscreen. Sony s300 som kilde til både blu-ray og musikk. Lerret skal vekk så fort jeg "flytter" ned. makan til søppel :\

Noen som har noen tips til akustikk tiltak? Døra er jeg ikke helt sikker på hvor kommer enda, men det må være på den veggen. De andre veggene er yttervegger. Rommet har ingen vinduer, bare 4 luftekanaler. Gulvet er støpt med varmekabler som jeg tenkte å hive et vegg til vegg teppe på. Lys osv har jeg ikke tenk mye på.. blir litt dritt å ha spotter i taket trur jeg, vi får se.
    Elektronikken aner jeg ikke hvor skal stå. Jeg har dog mulighet i naborommet. selv om jeg liker å ha det fremme Har også tenkt litt på sub i center foran, med center oppe på sub. Tror kanskje lerret blir noe høyt da.

Newcomer Jigs sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåværende status, luftingen blir vel antakelig kledd med molton.

Vedlegg 58810

Newcomer Jigs sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye kraftpluggen

Vedlegg 58812

Resten av racket..

Vedlegg 58813

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som en bra plan dette. Skal det være kun kino eller skal du bruke rommet til musikklytting også?

Newcomer Jigs sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å bruke til musikk også, men blir nok mest film 70/30 kanskje Blir et rom jeg kan spille HØYT uten å vekke jentungen, har savnet det gitt.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Jigs

Ser du skal bruke akustikk plater. Har du tenkt kun å ta førsterefleksjonene ? eller skal du dekke hele taket/veggene med det ?
    Kan fort bli litt overdempet med for mye sånne plater, ville vurdert diffusor i taket og bak lyttepossisjon

Og om man bruker cenemolton å trekke dem med, så mister dem endel effekt.
    En mulighet er å bruke høyttaler stoff å trekke dem med.
    Ville hvertfall vurdert det i førsterefleksjonene!

Ang plassering av svs'n så hadde min pb12+ samme plassering som du har tegnet inn, fungerte meget bra imo!

Har du vurdert bassfeller ? I små rom er det bassfeller og atter bassfeller som gjelder i følge de som har greie på akustikk :P

Skal bli spennende å følge med videre her!

Newcomer Jigs sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å bruke bassfeller ja, har funnet ut at pb12+2 er vanskelig i små rom. Hadde også tenkt å dekke hele rommet med platene ja, tenkte det ville bli bedre enn med enda et lag isolasjon. Høytalerstoff på veggene ser jeg for meg at kan bli litt vel harry? og kanskje vanskeligere enn molten å montere? Hva slags bassfeller jeg skal ha aner jeg ikke, men må vel kanskje prøve meg frem litt her. Har også tenkt på en svs as eq1, men får se hvordan bassen blir før jeg brenner av 7k

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harry med høyttalerstoff ? :P er da bare sort luftig stoff. Tenkte bare for å få full effekt av akustikk platene i førsterefleksjoner.
    Og om du skal bruke akustikk plater i hele rommet, så kan man jo sikkert montere no treverk eller noe lignende på innsiden for å få mere liv. Kjedelig å overdempe rommet og!

Men som du sier, så må man prøve seg frem litt.

Skal du kjøre alle ht som small og la svs'n ta seg av bassen ?

Newcomer Jigs sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle høytalerene blir nok kjørt small ja, deler på 80hz i nåværende rom(2.1) I alle fall til film. Musikk får jeg se på, ls40 har i alle fall krefter nok nå, hehe. opprinelig så hadde jeg planer om å gipse veggene og få en kul tapet, med plater til første refleksjoner. Vi får se hva det blir til, leeeeeenge til jeg blir ferdig er jeg redd :twisted:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jigs
    Planen er å bruke til musikk også, men blir nok mest film 70/30 kanskje
    Skjønner. Nå er det jo kun SketchUp-modeller men hvis det er slik du tenker deg møbleringen ville jeg revurdert dobbelt-recliner løsningen, siden du ikke vil få noen seter i sweetspot

Når det gjelder dette med å trekke akustikkplatene med høyttalerstoff vs. scenemolton så hørte jeg absolutt ingen forskjell på akustikkplater uten trekk og med scenemolton hos meg. Men jeg har også hørt det grumle nevner fra andre. Helt personlig ville jeg foretrukket molton pga utseende, man får et mykt og eksklusivt uttrykk med molton og så er det dønn matt og lysslukende.

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Legger inn en kommentar rundt mine erfaringer med demping. Snakket med "fagfolk" hos Glava og Rockwool før jeg begynte og kom fram til følgende løsning: Dempet 3/4 av taket,en kortvegg,bassfeller i hjørner og bruk speilmetoden ang. førsterefleksjoner sidevegger.
    Resultat: Jeg syns det ble veldig bra. AVforum.no - Hunter2's hjemmekino

Newcomer Jigs sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Skjønner. Nå er det jo kun SketchUp-modeller men hvis det er slik du tenker deg møbleringen ville jeg revurdert dobbelt-recliner løsningen, siden du ikke vil få noen seter i sweetspot

Når det gjelder dette med å trekke akustikkplatene med høyttalerstoff vs. scenemolton så hørte jeg absolutt ingen forskjell på akustikkplater uten trekk og med scenemolton hos meg. Men jeg har også hørt det grumle nevner fra andre. Helt personlig ville jeg foretrukket molton pga utseende, man får et mykt og eksklusivt uttrykk med molton og så er det dønn matt og lysslukende.
    Tingen er at jeg har 2 stk recliner i kinoen nå, en i sweetspot og en på siden til madamen Kan hende det heller blir en treseter der nede med tiden.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, da så. Madammen blir skjøvet ut på sidelinjen altså Kan jo få være så dristig og anbefale 3-seter med en sjeselong og puff. Det gir gode muligheter for å slange seg samt innta armkrok-posisjon hvis det er behov

Newcomer Jigs sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunter2
    Legger inn en kommentar rundt mine erfaringer med demping. Snakket med "fagfolk" hos Glava og Rockwool før jeg begynte og kom fram til følgende løsning: Dempet 3/4 av taket,en kortvegg,bassfeller i hjørner og bruk speilmetoden ang. førsterefleksjoner sidevegger.
    Resultat: Jeg syns det ble veldig bra. AVforum.no - Hunter2's hjemmekino

Det så meget flott ut det der, men er det flis på gulvet? funker det noe særlig da? Hva har du dempet med og hva har du brukt på den siste 1/4 i taket?

Newcomer Jigs sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem det, ser jo nå at det var flere bilder meget lekker tapet!

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei igjen

Ja det er flis på gulvet.Men har teppe under stolene.Det jeg vil vurdere senere er om jeg bygger bassfeller i de bakre hjørnene også. Mye bass der.
    Men er meget godt fornøyd så langt:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •