Morbergs kjellerkino - Videre planer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer Morberg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Morbergs kjellerkino - Videre planer

Endelig var tiden inne for at jeg skulle få lov til å gjøre det som jeg hadde mest lyst til, nemlig å lage meg et dedikert kino/spill rom!
    Etter å ha kjøpt enebolig i April i fjor, og har pusset opp konstant siden da slo jeg handa i bordet og krevde å få gjøre noe som jeg ville, noe jeg ville ha glede av og ikke bare W (det er jo tross alt jeg som betaler for huset ).
    Så etter å ha spikret på siste rest av bordkledning utvendig nå i forrige uke tok jeg fatt på kjelleren.

Rommet skal primert brukes til kino der både filmer og serier blir vist like mye, men det skal også fungere som spillrom for PS3 og til en og annen fotballkamp!

Her er noen bilder av hvordan det så ut før jeg begynte.

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1925-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1927-2-jpg

Målene på rommet er ikke helt optimale men det skal vel la seg gjøre å få noe bra ut av det uansett. Den verste faktoren er vel at takhøyden er noe redusert, bare 203cm på det laveste, noe som kompliserer alt litt.

Legger ved en veldig enkel skisse av rommet da jeg ikke har hatt tid til å sette meg inn i SketchUp enda.

Morbergs kjellerkino - Videre planer-kjeller-2-jpg

Arbeidet videre vil bestå av rydding av rommet og riving/oppsaging av gammel panel. Samt fjerning av tresonitt på veggene, dette av to grunner, både for å spare bredde på rommet og for å utelukke at det er noe fukt i den som plutselig begynner å lukte om noen år.

Har mange ideer og tanker om hvordan jeg skal bygget dette rommet men når det kommer til lyd og bildemessige tiltak er jeg ganske blank så der hadde det vært flott med noen tips. Jeg har selvfølgelig lest mange av de andre byggetrådene her inne, noe som har vært til stor inspirasjon.

Av utstyr og slike ting som skal inn i kinoen har jeg ingenting fra før av (foruten en PS3), og siden jeg skal legge mye arbeid å penger inn i denne kinoen skal jeg ikke spare så mye på utstyret heller, alt blir vel kjøpt nytt siden dette er en veldig spesiell og komfertabel følelse.
    Har egentlig bestemt meg for det meste av utstyret men det skal jeg ikke røpe enda :twisted:

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rydding og riving..

Har i kjent NRK stil juksa litt, så har arbeidet noen dager på forhånd.

Her har jeg fått ryddet ut av rommet.
    Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1931-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1932-2-jpg

Og da fant jeg dette:
    Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1936-2-jpg

God blanding av fugl å mus det der, å her kommer synderen tilbake til åstedet!
    Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1937-2-jpg

Rivingen gikk veldig greit, murboltene satt ikke så veldig godt i den porøse tresonitten så vi fikk nesten ned hele veggen på en gang.
    Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1940-2-jpg

Ble litt dårlig bilde pga. alt støvet som oppsto under rivingen.
    Er nå ferdig med å rive all panelen og fjerne potetbingen, bilder kommer straks.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig med rivingen

Da har vi fått ned panelen av veggene og kappet opp alt i fine 35cm biter og stablet "fint" i nabo rommet.

Slik ble resultatet.
    Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1946-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1947-2-jpg

Etter det var gjort begynte vi å spekulere på hvordan vi kunne få litt ekstra takhøyde, hadde vært å forhørt meg litt med forskjellige firma på byen som vistnokk skal ha peiling på alt av tre og betongarbeid. Og de sa at som regel så stakk ringmuren på huset opptill 40cm lenger ned enn kjellergulvet så da gikk det ant å meisle opp gulvet å grave seg ned å støpe nytt gulv helt i nerkanten av ringmuren. Dette var jo kjempe flott tenkte jeg så var å fikk tak i en stor Hilti og startet meislingen.
    På strategiske plasser i kjellergulvet var det borret endel hull opprinnelig som skulle funke som ett avløpssystem hvis det mot formoding skulle komme noe vann inn i kjelleren, der var jeg og sjekka og gulvet var ca. 5cm tjukt. Fine greier tenkte jeg når jeg heiv meg over Hiltien og startet opp.
    Men det viste seg jo at det stemte ikke, 10 cm ble til 15cm som ble til 20cm og DA mått jeg være igjennom. NEI, gulvet var 25cm akkurat der jeg startet å meisle, og etter å ha fått gravd vekk litt masse viste det sei at ringmuren stakk like dypt som kjellergulvet :cry: :cry:

Da ble jeg helt fortvilt for jeg tenkte at hele prosjektet gikk i dass å jeg fikk ikke utnyttet kjelleren til noe.
    Men etter å ha forhørt meg litt med flere fagfolk fant jeg ut at jeg kan meisle vekk hele gulvet og grave meg dypere enn selve ringmuren og gjøre klart alt forarbeidet der, slik at når jeg støper nytt gulv så stikker det 1 - 2cm over ringmuren og da får den nokk støtte.
    Ser det er flere her på forumet som har gravd ut ekstra og støpt støttemur og slikt men den bølger gidder jeg ikke å hive meg på 8)
    Men da ser det som at jeg får en takhøyde på rundt 220cm og det er jeg fornøyd med

Så nå i morgen tidlig før jeg skal på jobb begynner jeg å ta vekk den gammle tresonitten på de 2 ytterveggene som har dette.

Her er ett bildet av hullet vi meislet opp etter vi har fylt det igjen med masse. (Da jeg trodde at det ikke ble noe av prosjektet fylte vi likegodt massen tilbake igjen :| )
    Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1948-2-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her har du jammen noe å bryne deg på, men det er godt å være i gang da. Stå på videre, vi følger med

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk for det tols1, blir vel den samme leksa i hele kjelleren etterhvert men vi starter selvfølgelig med det viktigste rommet først

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon

Noe av det første jeg må bestemme meg for når jeg har fått ned tresonitten av veggene er hvordan jeg skal gjøre det med ventilasjon.
    Er det noen som har noen tips for å ikke gjøre det så veldig dyrt.
    Det jeg tenkte på var å låne en kjerneborr og borre meg noen ventiler men en eller annen form for lyddemping i, da kommer jo spørsmålet, finnes noe slikt?
    Eller finns det andre alternativer som er bedre?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes masse ventilasjon å velge i. Kikk i tråden til RuneW http://avforum.no/forum/av-rom-konst...tml#post796568. Jeg kjøpte mine ting på Vifter & Miljø AS. Send en mail så får du svar fra André, kjappe til å svare og gir bra service, gode priser også.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liten oppdatering

Da er det vel på tide med en liten oppdatering igjen.
    tols1: jeg har som de fleste andre vært innom RuneW sin tråd, som ikke er så veldig fortlest ;-)

Rundt ventilsjon har jeg tenkt på mekanisk ventilasjon, ikke noe vifter eller slikt bare vanlige lufteventiler med lyddemping.

Flexit.
    Morbergs kjellerkino - Videre planer-04_231-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-skjermbilde-2009-12-16-kl-14-31-29-png

eller...

Morbergs kjellerkino - Videre planer-skjermbilde-2009-12-16-kl-14-32-18-png

Fresh:
    Morbergs kjellerkino - Videre planer-fresh_90db-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-skjermbilde-2009-12-16-kl-14-33-16-png

Så utifra grafene blir det vel den øverste som passer best til å eliminere de laveste frekvensene.
    Dette var en løsning jeg så på da jeg fikk fortalt at ventilasjonen (innluften) skulle komme ut høyest mulig opp på veggen.
    Men fikk også fortalt at det kunne lønne seg (lydmessig) og dra en slik kanal nedigjennom veggen og ha uttaket lenger ned. Dette fjerner mer lyd men det blir dårligere luft flow.
    Kom da på RuneW sin tråd og Z-kanalene.
    Morbergs kjellerkino - Videre planer-fresh_z_kanal-jpg

Men tror ikke jeg klarer å få "nokk" luft igjennom alt dette uten noen form for hjelp (les. vifte).

Tips?

Videre er all tresonitten kommet av veggene, det ble ca. 100 20l bøtter ut gjennom et kjellervindu med 1cm klaring!! (JAAAAA, så glad at det gikk )
    Og jeg er kommet i gang med meisling av golvet.
    Bilder kommer ila. kvelden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Spennende byggetråd med dette utgangspunktet i kjeller etg. hos deg. Vil følge spent med videre i utviklingen, bygging av HT er gøy! Pass på å ikke 'stagnere' med for mye bortkastet tid i f.eks Sketchup o.l ...

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei å velkommen til tråden!
    Har prøvd meg litt på sketchup men fikk det ikke veldig bra til, så det har jeg egentlig skrinlagt. Jeg er vel mer av den typen som bygger først og tegner etterpå!

Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Spennende byggetråd med dette utgangspunktet i kjeller etg. hos deg. Vil følge spent med videre i utviklingen, bygging av HT er gøy! Pass på å ikke 'stagnere' med for mye bortkastet tid i f.eks Sketchup o.l ...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo en mellomting mellom "bygge først, tegne etterpå" og "designe i hjel først". Det kan faktisk være en fordel og tegne og tenke litt gjennom ting på forhånd noen ganger, da slipper man å gjøre ting to ganger. Snakker av erfaring...

Når det gjelder ventilasjon vil jeg nok anbefale å gå for aktiv løsning med en vifte som trekker ut den brukte luften. Det er ikke verre enn å få montert en vifte et sted. Merker godt at luften kan bli litt tett når det er 4++ som ser film.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det finnes jo en mellomting mellom "bygge først, tegne etterpå" og "designe i hjel først". Det kan faktisk være en fordel og tegne og tenke litt gjennom ting på forhånd noen ganger, da slipper man å gjøre ting to ganger. Snakker av erfaring...
    Dette har du nokk rett i! Uten tvil.Men fordetom jeg ikke har fått til sketchup så har jeg nokk en plan.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Når det gjelder ventilasjon vil jeg nok anbefale å gå for aktiv løsning med en vifte som trekker ut den brukte luften. Det er ikke verre enn å få montert en vifte et sted. Merker godt at luften kan bli litt tett når det er 4++ som ser film.
    Dette kan vel stemme det også, jeg får sende avgårde noen mailer å høre hva som blir anbefalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Enig her, veldig viktig å bli kvitt varm innestengt luft. God lufting er byggningsmessig også veldig viktig. De rimelige 'clas ohlson' viftene bråker en del, en fordel å benytte en vifte som tåler lang tids bruk, uten å støye for mye.
    Benytter selv en stor vifte fra Villavent, men denne måtte jeg bygge inn bak veggen i front.
    Kan sees på bildeserien her: http://www.hulten.no/Theater/index.html

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

USA pakke!

Har da fått en liten pakke fra over there.

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1959-2-jpg

Dette ble kjøpt i "ørska" på et nattskift for ca. en uke siden.
    Har i ettertid funnet ut at jeg kanskje ikke trenger alt dette, men men.

Flere bilder.

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1962-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1965-2-jpg

Morbergs kjellerkino - Videre planer-img_1969-2-jpg

Litt usikker på den høytalerkabeln, om den blir stor nokk. Men 2,5mm2 blir sikkert bra til surround høytallerne iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Hvilken butikk har du handlet dette i ? Startet riving i kjelleren selv nå og må vel ha litt sånne bokser

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Harde pakker til jul...dette liker vi gutta!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble handlet på HDMI Cable, Home Theater Accessories, HDMI Products, Cables, Adapters, Video/Audio Switch, Networking, USB, Firewire, Printer Toner, and more!
    Meget hyggelige priser og veldig bra service!
    Bestilte den 14. og fikk levert på døren idag!!! (Bor i Nord-Norge)

EDIT: for å kunne handle der må du sende inn kopi av førerkort el.
    Men du får en kontaktperson så du sender bare på mail å alt går veldig fort ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du har kommet noe lenger med ventilasjonsplanen din, men jeg handlet hos vifter.no, bra service og hyggelige priser, svarer kjapt på mail også. Ett tips kan jo være å gå opp på rørdimensjonen og senke lufthastigheten, dette vil redusere luftstøy. Jeg ble anbefalt 160 mm rør og vifte og kjører kun på laveste hastighet på vifta. Funker som snus.

Edit: ser jeg har nevnt vifter.no før ops: Skulle nesten tro jeg jobber der

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0